Viime jaksossa löysimme onnen Olavinkadulta ja teimme
baarikierroksen Hokista Hansan kautta Alcazariin, missä tarjoilija toi drinkin
salaiselta ihailijalta. Jatkoille päädyttiin Espan puistoon.
Vaikka perähäs kääntyy päät
ja vaikka muita näät
sä vierellein kai jäät – –
muiden mukana tuskin vaan
mä sua kai laskisinkaan
näin Espaa kulkemaan
(Kari Tuomisaari)
Esplanadin puisto on Helsingin
homojen vanhimpia kohtauspaikkoja Tähtitorninmäen ohella. Varhaisin maininta
Espan homoelämästä löytyi Etsivälle keskuspoliisille vuonna 1935 lähetetystä
ilmiantokirjeestä, joka on luettavissa Kansallisarkistossa. Sydämistynyt
ilmiantaja mainitsee ”Espalla pyydystelevät homosecxualit” ja kertoo, että Espan
ja Mikonkadun kulmaa lähellä olevat penkit ovat ”apajoita joissa hyvin helposti
joku pappa tai tirehtööri pyytää ryypylle – etenkin sotilaita!”. Ilmiantajan
mukaan ”niihin pitäisi panna joku syötiksi – ja sitten”.
Sisäpiirin tietoa Espan 1930–1950-lukujen homoelämästä löytyy Seta-lehden numeroissa 2–4/88
julkaistuista opiskelijapojan, säätyläispojan ja työläispojan
nuoruusmuisteloista, joihin tutustuimme jo viime jaksossa. Neljäs keskeinen
lähde on Touko ”Tom of Finland” Laaksosen vuonna 1990 antama haastattelu, josta
Kati Mustola on julkaissut otteita Tom of
Finland – ennennäkemätöntä -kirjan (2006) artikkelissaan.
Pääkonttorin pojat
Kiertelen tänä kesäkuisena lauantai-iltana Teatteriesplanadilla,
eli Ruotsalaisen teatterin ja Korkeavuorenkadun välisellä alueella, jolle Espan
homoliikenne aikanaan keskittyi. Kuten juttusarjasta on ilmennyt, homojen ulkokohtaamispaikkojen
magneettina toimi yleensä käymälä, ja niin oli myös Espan puistossa. Espan suorastaan
legendaarinen pömpeli mainitaan opiskelijapojan, säätyläispojan ja työläispojan
muisteloissa, ja sen perään haikailee myös Touko Laaksonen.
Laaksonen mainitsee haastattelussaan ”Ruotsalaisen teatterin
takana olleen pyöreän pömpelin”, ja Seta-lehdessä 2/88 julkaistusta opiskelijapojan
muistelosta löytyi sille nimikin: ”Pääkonttori”. Kaupunginmuseon
kuva-arkistosta onnistuin kaivamaan pari 1920–1930-luvuilla otettua kuvaa Teatteriesplanadin yleisökäymälästä, mutta pyöreää pömpeliä siitä ei saa tekemälläkään. Pikemminkin se oli komea kivilinna, ja yhdessä kuvatekstissä rakennuksen piirtäjäksi mainittiin kaupunginarkkitehti Theodor Höijer.
En malta olla ajattelematta, että Pääkonttori-nimi oli alun
perin annettu nimenomaan Höijerin suunnittelemalle käymälälle, joka
purettiin kaiketi joskus 1930-luvulla. Ainakin myöhäisin rakennuksesta löytämäni kuva oli ajoitettu noin vuoteen 1930. Oma veikkaukseni on, että Höijerin Pääkonttorin tilalle tullut peltipömpeli
peri vanhan nimen, vaikka siltä puuttuivat kaikki edeltäjänsä
arkkitehtoniset meriitit. Asiansa nimi kyllä ajoi, koska tällaiset humoristiset
lempinimet olivat omiaan helpottamaan homojen kanssakäymistä. Ympärillä olevat
heterot tuskin ymmärsivät paheksua, kun kaksi herraa sopi tapaamisesta
”pääkonttorilla”.
|
Theodor Höijerin piirtämä Teatteriesplanadin yleisökäymälä vuonna 1924 otetussa kuvassa. Taustalla Eteläesplanadi 20 ja vasemmalla soittolava. Eeva Maija Viljon vuonna 1985 ilmestyneen Höijer-tutkimuksen mukaan ”Pääkonttori” rakennettiin vuosina 1888–1889. Tarkka purkuaika ei ole tiedossa. Kuva: A. Rönnberg / Helsingin kaupunginmuseo.
|
Suomen verisin paikka
Touko Laaksosen vuoden 1990 haastattelusta ja Seta-lehdessä 4/88 julkaistusta
säätyläispojan muistelosta ilmenee, että Espan pömpelin homomaine oli myös heterojen
tiedossa. Säätyläispoikaa jopa varoitettiin paikasta kouluvuosina 1930-luvulla:
Ollessani koulupoika kriminalistiikasta kiinnostunut isäni
sanoi minulle kerran, osoittaen Esplanadin puistossa olevaa pisoiria, että se
on Suomen verisin paikka ja ettei missään niin pienellä pinta-alalla ole tehty
niin monta verityötä kuin siellä. Vasta vuosia jälkeen päin, tultuani
tietoiseksi siitä, että se oli homojen ehkä tunnetuin ulkotapaamispaikka
Helsingissä, aavistin todennäköisen syyn tähän…
Väite on hurja, enkä ole löytänyt sille tukea muista
lähteistä. Esimerkiksi 1930-luvun homoelämää muisteleva työläispoika mainitsee Seta-lehdessä 3/88, että punkkereissa –
kuten pisuaareja silloin kutsuttiin – sai yleensä tutustua melko rauhassa
poliisin harjoittamaa häirintää lukuun ottamatta:
Mutta kyllä poliisi usein ratsioi niissä, milloin
siviilipukuiset, milloin virkapukuiset. Usein ne olivat siviilipukuisia eikä ne
suinkaan olleet niin helläkätisiä. Aina otettiin tiedot ja joitakin kutsuttiin
kuulusteltavaksi. Jos siellä tavattiin työskentelemässä niin silloin oli aina
kuulustelu tiedossa. – – Sitä paitsi poliisit olivat monta kertaa hyvin
ärsyttäviä. Ne jopa näyttivät oman tavaransa siellä punkkerissa ja tällä
tavalla sitä eksyi tekemään vähän lähempää tuttavuutta.
Varsinkin sota-aikana Teatteriesplanadia pidettiin yleisesti homojen reviirinä, jonka mukavuuslaitoksen heteromiehet kiersivät kaukaa, eikä
poliisikaan ilmeisesti pahemmin hätyytellyt. Touko Laaksonen toteaa haastattelussaan,
että pömpeli oli ”joka ilta täynnä homoja”:
Kaikki heterot tiesi, ettei sinne pidä mennä kuselle, että
siellä on kymmenen kättä heti kiinni. Heterot meni puistoon, ne kusi jonnekin
puunjuurelle. Siis kaupunkilaiset tiedosti sen, että toi on homojen paikka,
mutta kukaan ei tehnyt mitään, ei mikään poliisi käyny koskaan pitämässä
ratsioita tai muuta.
Vastaavia muistoja on työläispojalla, joka palveli
sota-aikana Suomenlinnan varuskunnassa:
Sota-aikana yöllä nimenomaan Esplanadin ruljanssi oli
menossa. Siellähän oli ihan kymmeniä miehiä. Ja siinä vastapäätä oli ravintola
Bensowin talossa – ikkunat laudoitettuina, niin että ne ei nähneet sisältä
mitään. – – Kyllä se [homoseksuaaliset teot kieltänyt] laki voimassa oli, mutta
en tiedä että koskaan sota-aikana poliisi olisi tullut sinne punkkereihin. Ei
ainakaan silloin kun minä olin siellä. Ja minä siellä aika paljon olin. Eihän
sitä voinut mennä Suomenlinnan lautalle ettei olisi kiertänyt.
|
Bensowin talo vuonna 1949. Kuva: Hugo Sundström / Helsingin kaupunginmuseo.
|
Yö kerran unhoa annoit
Sota-ajan homoelämää ja heterojen suhtautumista siihen kuvaillaan useissakin muisteloissa hyvin vapaamieliseksi ja lähes karnevalistiseksi. Useimmiten tätä selitetään
sillä, että ihmisillä oli paljon suurempiakin huolia kuin homojen
edesottamukset ja että sota-aika ylipäätään horjutti moraalikäsityksiä, kuten säätyläispoika
kertoo Seta-lehdessä 4/88:
Sodan aikana seksuaalisuus eli voimakkaana ainakin ankeista
rintamaolosuhteista lomalle päässeiden elämänjanoisten poikamiesten
keskuudessa; ukkomiehistä en tiedä. Sodan aikana oltiin myös seksuaalisuuden
toteuttamisen nähden – ainakin rintamamiesten kyseessä ollen – epäilemättä
sallivampia ja suurpiirteisempiä kuin rauhanajan oloissa. Elettiinhän tuolloin
usein kuolemanvaaran läheisyydessä olosuhteissa, joihin toisten yksityiselämän
moralisoinnit eivät oikein sopineet.
Tämän sai huomata myös Touko Laaksonen, joka palveli Tom of Finland – ennennäkemätöntä
-kirjan mukaan mm. Pitäjänmäen Pajakukkulan ilmatorjuntapattereissa ja oli
suunnilleen joka toinen ilta iltalomalla pimennetyssä Helsingissä:
Joka ilta kaupunki pimeni. Ah, ei voi millään tietää
millaista se oli, ellei ole koskaan kokenut suurta kaupunkia, jonka kaikki
kadut on täysin pimeät! Se oli mulle jostain syystä seksuaalisesti kiihottavaa
– ehkä vaan siksi että mä olin nuori – ja mulla oli tapana lähteä ilta illan
jälkeen ulos ja risteillä sysipimeillä kaduilla seksiä etsien. En mä ollut
ainoa, jonka mielestä se oli kiihottavaa. Sain seksiä niin paljon kuin halusin.
Siellä pimeydessä hiippaili paljon muitakin kuin sotilaita ja merimiehiä. Seksi
se veti sinne kaduille miehiä iskemään. Kukaan ei tiennyt elääkö sitä huomenna
ja tuleeko huomista aamua ylipäätään ollenkaan. Niin sitä sitten elettiin kuin
viimeistä päivää. Otettiin kaikki irti. Se oli estotonta touhua se! – – Stockan
edessä oli ratikkapysäkki, jonain sumuisena iltana – kaikki valot oli vekka
kadulta pommitusten takia – keskellä ratikkapysäkkiä, keskellä katua naitiin
jonkun kaverin kanssa. Jotkut hahmot oli siinä vähän matkan päässä, eikä ne
tullut lähelle kun ne huomas, että siellä oli jotain tällästä tapahtumassa.
Pimennetyn Helsingin ilot avautuivat myös Paavo-nimiselle
homomiehelle, jonka muisteloja voi lukea Ihminen
sodassa -kirjassa (2006) julkaistusta Kati Mustolan artikkelista:
Täällä Helsingissähän oli aivan loistavat markkinat
sitten, ku mä pääsin sairaalasta ja kykenin ulos. Ruotsalaisen teatterin
päädyssä oli semmonen peltitoosa ja se oli täynnä kun oli pimennyksen aika.
Sinne ei mahtunu, ei millään, vaikka ois koittanu. Se oli ihan täynnä
sotilaita. Niitoli joka paikassa.
Joillekin, kuten Touko Laaksoselle, seksuaalisuus
kytkeytyi vahvasti kaikkialla näkyviin vallan ja miehisyyden symboleihin:
Univormufetissi tuli mulle sodan aikana hyvin voimakkaaks,
se liitty aina semmoseen miestyyppiin, jota halus tavottaa. – – Se kytkeyty
mulla jollain tavalla koko homma aina asepukuun. Ja jos sillä sattu olee vielä
omat saappaat, jotka oli vähän killtävämmät kun armeijan saappaat, jotka oli
sellaista rasvanahkaa, ni se kiihotti vielä enemmän.
Myös säätyläispoika uskoo sota-ajan lisänneen
sotilasidoleihin kohdistunutta arvostusta:
Ja kyllähän sotilaspukuinen nuorukainen aina siviilin
voitti. Erityisesti housuissaan ns. luukkulaitteet omanneet matruusit ja
ratsuväen punahousut sekä nätit soitto-oppilaat olivat suosittuja. Ja olihan
sodanaikainen uniformu muutenkin saappaineen, nahkavöineen ja joskus
kannuksineenkin paljon puoleensa vetävämpi kuin nykyinen sotilaspukumme – –.
Unhoittui lantut ja voikukkakorvikkeet
ruisjauholeivokset, vadelmanlehtiteet
mieleni hurmasi huulesi auenneet
ruskeat silmäsi yöhön jo rauenneet
muistatko mennehen?
(Veikko Lavi)
|
Bensowin talo 14.6.2014. |
Kollektiivinen muistinmenetys
Touko Laaksonen toteaa haastattelussaan, että hän ei
muista mitään protesteja heterojen taholta sota-ajalta. Vasta sodan jälkeen
”ruvettiin moralisoimaan kauheesti ja nää lait tuli korostetusti esille”. Tämä
näkyi mm. sensaatiomaisena lehtikirjoitteluna ja homoseksuaalisista teoista
langetettujen tuomioiden huomattavana kasvuna, kuten juttusarjan 2. osassa oli
jo puhetta.
Sodan poikkeusluonnetta korostaa sekin, että sodan päätyttyä
kaikki vetäytyivät takaisin omiin leireihinsä. Touko Laaksonen kertoo siitä,
miten sodan jälkeen tuli usein kadulla vastaan miehiä, joiden kanssa hän oli
ollut sodan aikana seksihommissa. Nyt miehillä oli vaimot ja lapset ympärillään.
”Kun sodan aikana ei ollut naisia saatavilla, nämä aviomiehet ja isät olivat
hakeneet iloja meikäläisten maisemista”, Laaksonen toteaa.
Kati Mustola puhuu Ihminen
sodassa -kirjan artikkelissaan suoranaisesta kollektiivisesta
muistinmenetyksestä, joka koski sota-aikaista homoseksuaalisuutta. Sota vinksautti monet asiat uusille ja erilaisille raiteille, ja tavanomaiset
kontrollimekanismit murtuivat. Kuolemanpelko sai miehet hakemaan turvaa
ja läheisyyttä toisistaan, ja rintamalla ja kaupungeissa tapahtui paljon
sellaista, mistä hetero- ja homoveteraanit eivät myöhemmin halunneet puhua.
”Sodanaikaisista homokokemuksista vaikenemisessa oli
jotain paniikinomaista, samoin kuin kouristuksenomaisessa tarrautumisessa
heteronormiin. Näin silloinkin, kun heteromuottiin asettautuminen on ollut
väkivaltaista ihmiselle itselleen ja hänen läheisilleen”, Mustola kirjoittaa.
Tuore kaunokirjallinen esimerkki tästä löytyy Tommi Kinnusen kirjasta Neljäntienristeys (2014), jossa
seurataan perheenisä Onnin kipuilua oman seksuaalisuutensa kanssa
jälleenrakennuskauden Suomen armottomassa asenneilmapiirissä.
Kontrollin tiukentuminen johti 1940–1950-luvuilla myös
homojen suosimien pisuaarien purkamiseen. Juttusarjan 2. osassa oli jo puhetta
Hesperian puiston pisuaarista, joka purettiin huoltopoliisin vaatimuksesta
vuonna 1958. Espan puiston pömpelille purkutuomio tuli huomattavasti aikaisemmin,
ja veikkaan, että tarkoituksena oli nimenomaan homotrafiikin suistsiminen. Pääkonttorin
tarkka purkuaika ei ole tiedossa, mutta sitä ei ollut pystyssä ainakaan enää
syksyllä 1946, kun Seta-lehdessä 2/88
muisteleva opiskelijapoika muutti Helsinkiin. Homojen keskuudessa kiersi tuolloin vain
hauska anekdootti yhdestä kuopiolaisesta alan miehestä, joka kaupunkiin tultuaan
oli mesonnut ja kironnut sitä, ”kun Piäkonttori hävitettiin”.
Minä kaipaan Espalle takaisin
elämän kevääseen
minä kaipaan Espalle takaisin
siihen hukattuun nuoruuteen
(Jukka Virtanen)
Kikattajia ja tosimiehiä
Pääkonttorin sulkeminen ei kuitenkaan merkinnyt loppua
homojen bisneksille, vaan Teatteriesplanadin homoelämä jatkui vilkkaana myös
sodan jälkeen. Seta-lehdessä 4/88
muisteleva säätyläispoika kertoo, että tunnetuin homojen ja heistä
kiinnostuneiden ulkokohtaamispaikka oli sodan jälkeen Pohjoisesplanadin
puistonpuoleinen katuosuus penkkeineen. Alueella oli vilkasta varsinkin
myöhäiskesän ja syksyn tummina iltoina.
Ehkä Kalle-lehden toimittajat vakoilivat juuri täällä kerätessään
aineistoa kaksiosaiseen juttuunsa ”Inhottu, halveksittu ja paljon puhuttu
Kolmas sukupuoli”, joka julkaistiin numeroissa 7–8/51:
Hämärtyvässä illassa
istuu puiston penkillä kaksi keskusteluun vaipunutta ihmistä. Toinen miehistä
sytyttää savukkeen, jonka hehkuva kärki jää valokärpäsen lailla kimaltelemaan
tummaa taustaa vasten. He keskustelevat kuin kaksi iltakävelyllään hetkeksi
huoahtamaan istahtanutta ”tavallista ihmistä”, kunnes toinen miehistä kietoo käsivartensa
toisen kaulan ympärille ja suutelee häntä kuiskaten samalla hehkuvia rakkaudentunnustuksia.
Saastaista!
Nenäänsä nyrpisti myös Touko Laaksonen, joka oli sodan
aikana elänyt Espan yössä kiihkeää elämää. Kun univormut riisuttiin, niiden
alta tuntui Laaksosen kauhuksi kuoriutuvan komppaniallinen kikattajia:
Mä olin kävelemässä pitkin Espaa ja rupesin huomaamaan, et
ne oli suurin piirtein kaikki näit tämmösiä kikattajia, mitä siellä liikku
siihen aikaan. Ja mä tajusin, et noiden täytyy olla homoja, koska mä ite uskoin
kanssa siihen, taikka mulla oli jonkinlainen mielikuva, että pitää olla
naismainen jos kerran on homo. – – Ja pitkän aikaa mä yritin matkia sitä samaa
linjaa ja pääsinkin niitten seuraan. Muuten ei päässy, jollei pelannu heidän
ehdoillansa. Penkit oli täynnä homoja ja sit ne sipsuttelivat penkiltä
toiselle, ja ”hei siellä” ja muuta. Mulla oli kauhee sätky, pelkäsin, et jos mä
oon joskus siellä ja joku siviilituttava sattuu menemään ohi ja näkee mut
siellä penkillä leikkimässä jotain tämmöstä leikkiä, niin mul on hätä kädessä.
Pitkän aikaa yritin tätä linjaa eikä se oikein niinku istunu mulle. Mä en
viihtyny niissä kuvioissa, eikä se tuntunu aidolta. Tähtitorninmäeltä mä löysin sitten semmosia
tarpeessa olevia tosimiehiä.
Ennen pitkää Espalta lähtivät muutkin homot, kun homoliikenne
alkoi siirtyä yhä kauemmaksi keskustasta [ks. juttusarjan 4. osa]. Viimeinen löytämäni merkintä Espan kukoistuksesta on vuodelta 1963, jolloin
Viikon totuus -skandaalilehti kehotti
”siviilipuvussa liikkuvia huoltopoliisin miehiä seuraamaan
myöhemmin illalla Esplanadin penkeillä rietasta peliään harjoittavia
homofiilejä”.
Kuusikymmentäluvun lopulla Espan kultaiset vuodet olivat jo
auttamatta ohi. Tästä kertoo se, että puistoa ei mainita enää Suomen
ensimmäisen homopainatteen, vuonna 1968 ilmentyneen kaksinumeroisen Ihminen ja yhteiskunta -lehden seuranhakujutussa. Maininnat ovat harvassa myös Valdemar Melangon Puistohomot-kirjassa (2012), joka
perustuu hänen vuosina 1969–1970 keräämäänsä aineistoon.
Tänä viileähkönä kesäiltana Espa on ylipäätään kovin hiljainen. Päivystyspaikaltani olen
nähnyt vain satunnaisia päämäärättömiä turisteja ja kuunnellut lehmusten huokailua ja supinaa. Osa niistä on nähnyt jopa alkuperäisen Pääkonttorin rakentamisen 1800-luvun lopulla ja vielä useampi on todistanut sota-ajan yöllisiä kohtaamisia. Osa puuvanhuksista saatetaan kuulemma pian joutua kaatamaan, koska ne alkavat olla vaarallisia. Taitavat vain tietää liikaa, tuumin itsekseni ja lähden sipsuttelemaan Tähtitorninmäelle niitä Tompan mainitsemia tosimiehiä etsimään.
Tekstissä siteeratut laulut:
Muistatko. Esittäjä Tapio Rautavaara. Sanat Veikko Lavi. 1964.