Tunnetko Leonard Finkin (1930–1992)? Tuskin.
Fink on nimittäin eräänlainen homovastine valokuvaaja Vivian Maierille, jonka
merkittävä tuotanto löydettiin vasta kuoleman jälkeen. Finkinkään kuvia ei
juuri nähty hänen elinaikanaan lukuun ottamatta satunnaisia otoksia, jotka
päätyivät ystäville lähetettyihin joulukortteihin. Laajemman yleisön kuvat
saivat vasta, kun Fink kuoli aidsiin ja hänen kumppaninsa luovutti kuvat homohistoriaa
tallentavalle arkistolle.
Finkin yhteensä 5 000 valokuvaa ja 20
000 negatiivia ovat ainutlaatuisia dokumentteja 1970–1980-lukujen New Yorkin homoalakulttuurista.
Niiden parhaimmistosta on koottu myös kirja Leonard Fink coming out:
photographs of gay liberation and the New York waterfront (2014), joka toimi
Berliinin Schwules Museumissa vuosina 2014–2015 nähdyn Fink-näyttelyn
katalogina.
Aktivismia ja hedonismia
Kuvien taustoittamiseksi on hyvä
palata viime blogikirjoitukseen, jossa käsittelin Stonewallin mellakoita
ja niiden vaikutusta uudenlaisen militantin homoaktivismin nousuun. Aktivismi
ei silti ollut ainoa asia, mikä 1970-luvun homokulttuurissa nousi. Kuten Daniel
Hurewitz toteaa Stepping out
-kirjassaan (1994), homoelämän näkyvimpiä muutoksia Stonewallin jälkeen oli
seksuaalisuuden avoin ja aggressiivinen ilmentäminen julkisessa tilassa.
Hlbt-aktivistit jatkoivat toki vaikuttamistyötään, mutta
muuten gay liberationin energia
kanavoitui kaapista tulon korostamiseen, tanssisosiaalisuuteen ja hedonistiseen
seksuaalisuuteen. Kahta viimeksi mainittua lietsoi diskokuumeen lisäksi huumeiden
yleistyminen. Historioitsija Charles Kaiser puhuu The gay metropolis -kirjassaan (1997) ”psykedeelisestä vallankumouksesta”,
jonka myötä puritanismi vaihtui promiskuiteettiin. Jointti sinne, toinen tänne.
Sitten vähän kokaiinia, metakvalonia, enkelipölyä, MDA:ta, THC:tä ja
etyylikloridilla kostetuttu nenäliina hampaisiin... Ei ihme, että eräs Kaiserin
siteeraama aikalainen toteaa seksin olleen tässä pöllyssä yhtä iso juttu kuin
kättely.
Lihaa pakkaamassa
Hedonismi versoi paitsi 1970-luvun uusissa hyperseksuaalisissa
homobaareissa (esim. Zoo ja Glory Hole) myös kaupungin hylätyissä taloissa ja
autioilla pihoilla. Molempia löytyi Greenwich Villagesta, Chelseasta ja
nykyiseltä ökyalueelta Meatpacking Districtiltä, joka oli tuolloin syrjässä ja
hiljeni iltaisin alueen lihayritysten suljettua ovensa. Daniel Hurewitz toteaa Stepping out -kirjassaan, että kun
oikeat lihanpakkaajat lähtivät kotiin, homot jatkoivat samaa hommaa joenrantaan
ja Washington Streetille parkkeerattujen liharekkojen avonaisissa perävaunuissa.
”The Trucks” on New Yorkin 1970-luvun homokulttuurin kuvauksissa yhtä myyttinen
käsite kuin ”The Piers”, jolla tarkoitetaan Hudsonjoen varren rappeutuneita
satamalaitureita ja -makasiineja.
Thomas Schoenberger kertoo Leonard
Fink coming out -kirjan artikkelissaan, että laiturien kautta vyöryi
1800-luvun puolivälistä 1960-luvu puoliväliin ihmisiä, tavaraa ja karjaa,
kunnes rahtitavaraliikenne siirtyi New Jerseyyn. Laiturit ja makasiinit
jätettiin rappeutumaan, ja miestenmiehet ottivat ne ennen pitkää omakseen. Tänne
tultiin seurustelemaan, ottamaan aurinkoa ja jatkamaan paikan kunniakkaita
perinteitä: uutteraa lastien purkamista.
Miellyttävää ja rasvaista työtä
Satamat ovat olleet kautta maailman sivu samasukupuolisen
halun tyyssijoja, ja myös Hudsonjoen laitureilla oli varmasti ollut sutinaa jo
kauan ennen 1960-lukua. Daniel Hurewitzin kirjasta löytyykin kiinnostava tieto,
jonka mukaan täällä työskenteli 19 vuotta tullitarkastajana myös eräs Herman Moby Dick Melville (1819–1891). Melville
oli kyllä naimisissa, mutta jäljelle jääneiden rakkauskirjeiden perusteella hänen
todellisena intohimonaan taisivat olla merimiehet. Tähän tulkintaan houkuttelee
myös klassikkoromaani Moby Dick (1851),
jota voi paikoin lukea miesvaltaisissa yhteisöissä kukoistaneen
samasukupuolisen halun kuvauksena.
Moby Dickin päähenkilö
Ishmael saa Suihkuttavan valaan majatalossa (tirsk!) huonetoverikseen ja
vuodekumppanikseen harppuunamies Queeguegin, ja miehistä tulee sydänystäviä
(suom. Antero Tiusanen):
En tiedä mistä johtuu että sänky on ylivoimaisesti paras
paikka ystävien luottamuksellisille paljastuksille. Väitetään että vuoteessa
mies ja vaimo avaavat sielunsa toisilleen pohjia myöten, ja jotkin vanhat
avioparit juttelevat maatessaan vanhoista ajoista lähes aamunkoittoon asti.
Siinä vuoteessa mekin olimme, minä ja Queequeg, sydämemme kuherruskuukauden
alettua – herttainen, rakastava pari. – – Niin me makasimme sängyssä,
juttelimme ja torkahtelimme vähän väliä, ja Queequeg heitti aina joskus ruskeat
tatuoidut jalkansa hellästi minun jalkojeni päälle ja veti ne sitten pois –
näin kerrassaan seurallisia, vapaita ja luontevia me olimme.
Aivan omiin sfääreihinsä tarina nousee, kun Ishmael kuvaa
valaanruhon käsittelyä merellä. Miehistön yhtenä tehtävänä on valaan otsatyynyn
tyhjennys, jotta tyynyssä oleva kallisarvoinen spermaseettiöljy saataisiin
talteen. Ishmael äityy puristelemaan kokkareiksi paakkuuntunutta öljyä niin
antaumuksellisesti, että voi vain kuvitella, miten tullitarkastaja Melvillen
mielikuvitus mahtoi laukata hänen katsellessaan Hudsonjoen laitureilla hääränneitä
merimiehiä:
Miten miellyttävä ja rasvainen työ! Ei ole ihme että
ennen vanhaan tämä sperma oli suosittu kauneudenhoitoaine. Miten kirkkaaksi se
tekeekään! Miten viehättäväksi! Miten pehmeäksi! Miten ihanan rauhoittavaa se
onkaan! Olin pitänyt käsiäni siinä vasta muutaman minuutin kun sormeni
tuntuivat jo ankeriailta, alkoivat kuin luikerrella ja kieruilla. – – Koko
aamun minä puristelin spermaa kunnes itsekin miltei sulin siihen. Puristelin
spermaa kunnes jouduin merkillisen mielettömyyden valtaan. Ja huomasin tarkoittamattani
puristelevani siinä kumppanieni käsiä, sillä luulin niitä pehmeiksi pallosiksi.
Puuha nostatti niin ylenpalttisen tunteen, synnytti sellaista hellyyttä,
ystävällisyyttä ja rakkautta, että lopulta puristelin yhtenään toisten käsiä ja
katselin tunteilevasti heitä silmiin, aivan kuin sanoakseni: ”Voi rakkaat
lähimmäiset, miksi kantaisimme enää kaunaa toisillemme… pois vähäisimmänkin
kiukun ja kateuden siemenet! Puristakaamme toistemme käsiä – ei, vaan
puristakaamme toisiamme niin että sekoitumme toisiksemme, puristakoot kaikki
ihmiset kautta maailman toisensa ystävyyden maidoksi ja spermaksi!
Jos Herman Melville olisi elänyt vielä 1970-luvulla, hän
olisi saanut nähdä, miten miehet tekivät hänen entisellä työpaikallaan juuri
sitä.
Christopher Streetin pormestari
Hudsonjoen laitureilla ja lähialueen
baareissa viihtyi kameroineen myös New Yorkin liikennelaitoksen lakimies Leonard
Fink (kuvan sortseihin pukeutunut mies), joka piti varjoelämänsä ja kuvausharrastuksensa visusti salassa
ulkopuolisilta. Finkistä tuli alueella niin keskeinen kasvo, että hänet
ristittiin Christopher Streetin pormestariksi. Hän kuvasi Pride-kulkueita,
baarien asiakaskuntaa sekä laiturien auringonottajia ja seksinharrastajia,
minkä lisäksi hän esiintyi itse rohkeissa seksikuvissa. Kuvaamalla ympäristöään
hän tuli samalla tallentaneeksi teoksia, joita nykytaiteilijat olivat toteuttaneet hylättyjen satamarakennusten seinille. Osa heistä – kuten David
Wojnarowicz (1954–1992) – oli myös vapaan ulkoilmaseksin faneja.
Fink ikuisti kamerallaan tuhoutuvien
kaupunkirakenteiden keskellä kukoistanutta iloa, joka sekin tuhoutui muutamassa
vuodessa aids-kriisin myötä. Finkin kuvat iloisista auringonottajista
herättävätkin helposti samanlaista outoa haikeutta kuin muut aidsia edeltävän
ajan dokumentit, esimerkiksi Tom Bianchin Fire Island -valokuvat. Samalla ne
pistävät miettimään, voisiko kaikki tämä toistua.
Minä ja muuttokuorma
Seisoessani Hudsonjoen rannassa koen
kirjaimellisesti olevani välitilassa. Edessäni on vedestä törröttäviä mustuneita
tukkeja, jotka aikanaan kannattelivat miljoonakaupunkia ruokkinutta
satamalaituria ja joiden varassa kaltaiseni miehet myöhemmin elivät
seksuaalisuuttaan todeksi. Takanani on musta puolikaarenmuotoinen
graniittipenkki – vuonna 2008 paljastettu aids-muistomerkki, johon on
kaiverrettu sanat: ”I can sail without wind, I can row without oars, but I
cannot part from my friend without tears.” Siinäpä se olennaisin: mikään ei
kanna niin kuin sokea usko, eikä mikään ole niin mahdotonta kuin menetys.
Yritän kuvitella itseni tänne
1970-luvulla enkä oikein pysty siihen. Olen niin turvallisuushakuinen ja
helposti kiintyvä ihminen, että häärättyäni jonkin romukasan päällä tai rekan
perävaunussa polvet ruvella olisin varmasti tullut seuraavana iltana paikalle
muuttokuorman kanssa. Omassa elämässäni pelkkien vartaloiden kohtaamiset ovat harvoja
poikkeuksia lukuun ottamatta jääneet hiekanjyviksi, jotka vain hiertävät
muuttumatta koskaan helmiksi. Mutta ehkä olisin silti kiertänyt illasta toiseen
näissä raunioissa rakkautta etsien ja tullut lopulta saman hyökyaallon
nielaisemaksi, joka huuhtoi Finkin ja niin monta muuta kaltaistani pois tästä
elämästä.
Mieleen palautuu Fink-kirjaan sisältyvä
taidehistorioitsija Jonathan Weinbergin essee, jonka näkemykset ovat
kaukana aids-kirjoittelun nostalgisoivasta valtavirrasta. Weinbergin mielestä
Finkin kuvia katsellessa tulisi torjua ajatukset siitä, että aids-epidemia
oli vain väistämätön valomerkki 1970-luvun bileille. Pikemminkin Weinberg näkee
Finkin kuvien raunioituneet rakenteet vanhan moralistisen maailmanjärjestyksen
symboleina ja niiden keskellä kukoistaneen rakkauden osana yhä jatkuvaa
seksuaalista vapautumista. Näin nähtyinä Finkin kuvat eivät edusta murskautunutta
seksuaalista utopiaa, vaan yhä elävää unelmaa – seksuaalista vallankumousta,
joka kenties aikanaan koittaa hivin ja aidsin jäätyä historiaan.
Minä en taida muuttokuormani kanssa
mahtua siihenkään, ja mitäpä tuosta, kun olen jo turvasatamani löytänyt. Nyt seison tässä ja tyydyn mielessäni katselemaan Leonard Finkiä ja kaikkia muita rantojen
miehiä, jotka Ishmaelin tapaan puristivat toisiaan niin että he
sekoittuivat toisikseen. Aika velikultia.
Katastrofielokuvista tunnetun Roland Emmerichin viimesyksyinen Stonewall-leffa
synnytti sateenkaarikansan keskuudessa melkoisen maailmojen sodan. Elokuva
kuvaa Yhdysvaltain gay liberationin alkusysäyksenä pidettyjä Stonewallin
monipäiväisiä mellakoita, jotka politisoivat hlbt-yhteisön ennennäkemättömällä
tavalla.
Elokuvan sytyttämän sodan keskiössä oli puuhkanveto siitä,
ketkä oikeastaan ovat Stonewallin veteraaneja – niitä, jotka saivat lopulta
tarpeekseen poliisin ainaisesta häirinnästä ja ryhtyivät väkivaltaiseen
vastarintaan New Yorkin Greenwich Villagessa Stonewall Inn -nimisen baarin
edustalla lauantaina 28. kesäkuuta 1969.
Onko kahakasta kiittäminen drag queeniä, joka legendan
mukaan heitti ensimmäisen korkkarin päin poliisisetää? Vai kenties homoikoni
Judy Garlandia, jonka perjantaiset hautajaiset olivat nostaneet
sateenkaariyhteisön tunteet pintaan? Vai pitäisikö uskoa Emmerichin
elokuvaversiota, jonka pelkkä traileri raivostutti aktivistit, koska siinä
kapina tuntuu henkilöityvän keskiluokkaiseen valkoiseen homonuorukaiseen?
Hlbt-lyhenteen joka kirjaimen edustajat haluavat omia Stonewallin perinnön itselleen, kun taas Hollywood haluaa
vedota massoihin. Totuus on huomattavasti monisyisempi, kuten voidaan päätellä
historioitsija David Carterin kiitetystä kirjasta Stonewall: the riots that
sparked the gay revolution (2004). Se pyrkii kokoamaan yhteen kaiken
olemassa olevan tiedon paitsi Stonewall Inn -kapakasta myös itse mellakoista,
mellakoitsijoista ja poliisin toiminnasta.
Sortoa ja vastarintaa
Stonewallin mellakoiden, kuten muidenkin historian käännekohtien, ymmärtäminen edellyttää niiden kontekstin ymmärtämistä. Tutkimuksensa aluksi Carter kuvaakin 1960-luvun yhdysvaltalaisten homojen, lesbojen ja transihmisten karua arkitodellisuutta. He olivat kolmasti kiellettyjä: rikollisia, sairaita ja syntisiä. Toisen maailmansodan jälkeen kukoistanut
laitaoikeistolainen arvomaailma teki homoseksuaaleista valtion vihollisia ja
johti vuoteen 1961 mennessä siihen, että Yhdysvaltain homolait olivat tiukempia
kuin Kuubassa, Neuvostoliitossa ja Itä-Saksassa. Homoseksi oli kiellettyä lähes kaikissa osavaltioissa, ja
20 osavaltiossa oli mahdollista sulkea ihmisiä mielisairaalaan
homoseksuaalisten tekojen vuoksi. Homojen ja lesbojen palkkaaminen julkisiin
virkoihin oli kielletty, ja ”seksuaalinen perversio” oli irtisanomis- ja
häätöperuste. Myös ristiinpukeutuminen oli kiellettyä.
New Yorkiin ja sen boheemimaineessa olleeseen Greenwich Villageen oli
1960-luvulle tultaessa syntynyt Yhdysvaltain suurin hlbt-getto,
mutta paradoksaalisesti kaupungin viranomaiset kohtelivat homomiehiä kaikkein
aggressiivisimmin ja järjestelmällisimmin rikollisina. Poliisi harjoitti
määrätietoista houkutuslintutoimintaa, jonka seurauksena yksin vuonna 1966
pidätettiin satakunta miesseuraa hakenutta miestä joka viikko.
Sateenkaarikansan elämän reunaehdoista 1960-luvun lopun Yhdysvalloissa saa hyytävän kuvan yllä olevasta CBS:n dokumentista The homosexuals (1967). Dokumentti sivuaa myös syrjinnän synnyttämää järjestäytynyttä vastarintaa, josta Carterkin kirjassaan kirjoittaa. Vastarinnan pioneerina oli vuonna 1950 perustettu
homofiilijärjestö Mattachine Society, joka levisi Los Angelesista muualle
maahan. Lesbojen vastaava järjestö oli samoihin aikoihin perustettu Daughters
of Bilitis.
New Yorkin Mattachine onnistui panemaan lopun
poliisilaitoksen houkutuslintutoiminnalle vuonna 1966, ja heti seuraavaksi se
kävi osavaltion alkoholiviraston SLA:n kimppuun. SLA tulkitsi nimittäin lakeja niin, että pelkkä homoseksuaalien läsnäolo oli peruste anniskeluravintolan sulkemiselle. Poliisi ratsasi ravintoloita jatkuvasti, ja laillinen homobaaritoiminta oli vuosikymmeniä käytännössä mahdotonta. Maaliskuussa 1967 New Yorkin korkein oikeus lopulta linjasi, että
SLA ei voinut perua ravintolan anniskelulupaa pelkästään homojen
seuranhaun perusteella. Kesti silti vielä muutaman vuoden ennen kuin laillinen homobaaritoiminta pääsi kunnolla vauhtiin. Siihen saakka sateenkaarikansa tapasi mafiavetoisissa paikoissa, joita pyöritettiin näennäisesti yksityisklubeina oma pullo mukaan -periaatteella. Käytännössä ne olivat kuitenkin salakapakoita, joiden olemassaolo oli kiinni poliisien
lahjonnasta.
Mikä ihmeen Stonewall?
Yksityisklubina ja lahjusten varassa toimi myös
Yhdysvaltain 1960-luvun suurin homobaari, Greenwich Villagen Christopher
Streetille maaliskuussa 1967 perustettu Stonewall Inn. Baarin perusti
Läski-Tony-niminen mafioso, ja David Carterin siteeraamaan aikalaiskuvauksen
mukaan paikka näytti siltä kuin se olisi muutettu autotallista kabareeksi
kahdeksassa tunnissa ja 50 dollarilla.
Stonewallin vetonaulana oli se, että se oli aikansa ainoa
newyorkilaisbaari, jossa sallittiin miesten ja naisten keskinäinen tanssiminen.
Stonewall oli myös sikäli poikkeuksellinen paikka, että se tarjosi tuon ajan
mittapuulla huomattavan kattavan läpileikkauksen koko sateenkaarikansasta. Siitä tulikin toinen (tai ainoa) koti kaikenkarvaisille kulkijoille aina
bisnesmiehistä katupoikiin.
Erään aikalaisen sanoin Stonewall Inn oli kantapaikka
kaikille liian nuorille, liian köyhille ja liian ylettömille, jotka eivät
päässet mihinkään muualle. Tämä loi asiakaskunnassa uskollisuutta paikkaa
kohtaan, vaikka toiminta pohjimmiltaan oli riistobisnestä ja turvallisuus- ja
hygienianäkökulmasta katastrofaalista. Baarin epähygieenisyyden on mm. kerrottu
aiheuttaneen hepatiittiepidemian asiakaskunnan keskuudessa.
Stonewall Inn oli ilmeisesti myös keskuspaikka mafian
kiristysoperaatiolle, joka kohdistui etenkin Wall Streetin finanssitaloissa
työskennelleisiin vaikutusvaltaisiin homomiehiin ja johti kansainvälisen tason
arvopaperihuijaukseen. David Carterin näkemyksenä on, että juuri tämä
huijausvyyhti oli pääsyy siihen, miksi poliisijohto päätti lopettaa Stonewallin
ja muutamien muiden mafiavetoisten salakapakoiden toiminnan kesäkuun lopussa
1969 tekemillään ratsioilla ja pidätyksillä.
Miten mellakat alkoivat?
Yhdysvaltain gay liberationin alkusysäyksenä nähdyt
monipäiväiset mellakat saivat alkunsa ratsiasta, joka tehtiin Stonewall Inniin
lauantaina 28. päivä kesäkuuta aamuyöllä. Baari oli jo kertaalleen ratsattu saman viikon
tiistaina, ja vaikka kaikki meni silloin käsikirjoituksen mukaan, toisella
kerralla sateenkaarikansan mitta tuli täyteen.
Juhlaillan keskeytyminen herätti baarin noin 200
asiakkaassa kränää heti alusta lähtien, ja ihmiset alkoivat hangoitella
vastaan. Baarista ulos marssitettu väki ei myöskään normaalikäytännön
mukaisesti luikkinut nopeasti tiehensä, vaikka poliisi niin kehotti. Pihalle
alkoi kerääntyä kiukkuinen lauma, joka purki turhautumistaan jatkuviin
ratsioihin ja hurrasi ulos raahattaville asiakkaille kuin tähdille ikään.
Alun perin poliisin tarkoituksena oli ollut pidättää vain
ravintolan henkilökunta ja omistajat, mutta transvestiittien (Carterin käyttämä
tuon ajan yleistermi) vastahankaisuus sisällä baarissa johti myös heidän
pidättämiseensä.
Illan ensimmäinen väkivaltaisen vastarinnan ilmaus oli,
kun eräs maijaan raahatuista transvestiiteista huitaisi poliisia laukullaan ja
sai pampusta. Vastarintaan äityi myös eräs poliisin pidättämä
butch-lesbo, joka vaati sivustakatsojia tekemään jotakin. Naisen reaktio
sähköisti koko porukan. Poliiseja alettiin nimitellä, ja
”lahjuskolikot” lentelivät ilmassa. Joku tarttui mukulakiveen ja heitti
sillä poliisiautoa.
Kun pidätettyjä kuljettavat poliisiautot kaasuttivat pois
paikalta, loput poliisit linnoittautuivat apujoukkoja odottaessaan sisälle
baariin. Tämä sai orastavan vastarinnan
äitymään varsinaiseksi mellakaksi. Väkijoukko riehaantui ja alkoi heitellä
baaria roskiksilla, tiilillä, kivillä ja kaikella, mikä irti lähti.
Väkijoukko sytytteli myös tulipaloja ja yritti murtautua maasta kiskomansa
pysäköintimittarin avulla sisään baariin.
Poliisi ei ollut koskaan kokenut mitään vastaavaa nyhveröinä pidettyjen homojen taholta, joten he eivät ratsian alkuvaiheessa edes ymmärtäneet pelätä. Heillä oli stereotyyppinen käsitys siitä, että homobaareissa istui neulepuseroihin pukeutuneita pelokkaita keski-ikäisiä miehiä tuoppeihinsa tuijottaen, mutta Stonewall oli asiakaskuntansa huomattavan kirjavuuden vuoksi toista maata: paikka kuhisi läheiseen Christopher Parkiin asettuneita kodittomia katunuoria, joilla ei ollut mitään hävettävää eikä varsinkaan hävittävää.
Tänä nimenomaisena yönä Amerikka sai turpiin hylkäämiltään lapsilta, eikä operaatiosta vastannut poliisi ollut omien sanojensa mukaan koskaan pelännyt yhtä paljon. Ja hän oli sentään laatinut Yhdysvaltain armeijan lähitaisteluoppaan ja ollut mukana Ardennien taistelussa. Edes paikalle saapunut mellakkapoliisi ei tahtonut saada
tilannetta hallintaansa, vaan mellakka muuttui Villagen kehämäisillä kaduilla leikityksi kissa ja hiiri -leikiksi.
Aikakirjoihin on jäänyt unohtumaton kuvaus neitihomoista, jotka äityivät
mellakkapoliisien edessä cancan-tyyliseen säärien sätkyttelyyn ja hulvattomaan
lauluun: ”We are the Stonewall girls / We wear our hair in curls / We wear no
underwear / We show our pubic hairs.”
Aamun valkeneminen sai mellakoinnin ensimmäisen aallon
tyyntymään, mutta sanan levittyä paikalle vyöryi heti seuraavana iltana
tuhansia ihmisiä. Siitä lauantaista tuli Yhdysvaltain siihenastisen
mittaushistorian kuumin päivä, ja kuumana kävi myös väkijoukko. Taas oli
hälytettävä mellakkapoliisi paikalle, ja sama toistui vielä seuraavana
keskiviikkona, jolloin väki jälleen vyöryi Villageen protestoimaan Village
Voice -lehden mellakoista kirjoittamaa pilkallista juttua. Viesti oli
selvä: enää ei suostuttaisi häpeämään, vaan mellakoiden yhteydessä
lanseeratusta Gay power -iskulauseesta oli tullut totta. Mellakoihin johtaneesta kollektiivisesta voimaantumisesta ja sisuuntumisesta saa elävän kuvan Carterin kirjan pohjalta tehdystä dokumentista Stonewall uprising (2010), jonka trailer on katsottavissa ohessa.
Keitä mellakoitsijat olivat?
Stonewallin mellakoiden alkaminen on totuttu laskemaan
joidenkin yksittäisten ihmisten ansioksi, mutta David Carter kyseenalaistaa perinpohjaisten
tutkimustensa perusteella tämän näkemyksen. Hän korostaa, että kenellekään
yksittäiselle ihmiselle tai ryhmälle ei voida antaa kunniaa niin monien
ihmisten kollektiivisesti ja samanaikaisesti synnyttämästä prosessista.
Carter puhuukin vastarinnan jatkumosta: oli hiljaisia sivustakatsojia,
jotka kieltäytyivät lähtemästä paikalta poliisin vaatimuksista huolimatta, ja
sitten oli niitä, jotka äityivät väkivaltaisiksi. Nimenomaan paikalle jääneiden
runsaslukuisuuden vuoksi poliisin oli vaikea saada väkivaltaisimpia tekijöitä kuriin,
joten kyse oli mitä suurimmassa määrin yhteisestä vastarinnasta. Carter toteaa
myös, että kiukun yltyminen ja sen purkautuminen tapahtui asteittain illan
aikana ja käännekohtia oli monia.
Kun nämä varaukset otetaan huomioon, Stonewallin mellakoiden keskeisimpiä käynnistäjiä olivat Carterin mukaan Christopher Parkin kodittomat katunuoret – joista suuri osa oli tavallista naisellisempia miehiä –, transvestiitit sekä poliisin kanssa tapellut butch-lesbo, jonka henkilöllisyyttä ei ole pystytty varmistamaan. Heille kaikille oli yhteistä sukupuolirajojen rikkominen ja kuuluminen hlbt-yhteisön pohjasakkaan.
Kodittomien nuorten ja transvestiittien keskeisimpiä
edustajia olivat Jackie Hormona, Marsha P. Johnson (1945–1992) ja Zazu Nova,
kun taas mellakoiden yhdeksi keulakuvaksi myöhemmin noussut Sylvia Rivera
(1951–2002) ei Carterin mukaan todistetusti edes ollut ensimmäisenä mellakkailtana paikalla korkkareitaan heittelemässä.
Koko mellakoiden onnistumisesta on Carterin mukaan
kiittäminen ennen kaikkea kodittomia katunuoria, joista suurin osa oli
vallitsevan käsityksen vastaisesti valkoihoisia. Mukana oli myös jonkin verran
latinoja, mutta transihmisiä ei juuri ollut. Etulinjassa ei myöskään nähty niitä kuuluisia ”heteronoloisia” homomiehiä, vaan
neitihomoja, joista melko suuri osa tuli keskiluokkaisista perheistä.
Kun Roland
Emmerichin tyrmätyn ja pahasti flopanneen Stonewall-elokuvan traileria katsoo Carterin päätelmien valossa, se
ei mielestäni näytä erityisen vääristelevältä. Elokuvan keskushenkilö Danny päätyy
Christopher Parkin monirotuisten ja
sukupuoleltaan liukuvien katunuorten ja drag queenien keskuuteen lähdettyään
maaseudulta homopakolaiseksi. Hän ystävystyy Ray/Ramona-nimisen katunuoren
kanssa, ja he viettävät iltaa Stonewallissa. Ratsiakuvauksessa nähdään
toimintaan kehottava butch-lesbo, kollektiivinen kapina ja myös Dannyn
rohkaistuminen väkivaltaiseen vastarintaan muiden kannustamana. Ei siis mitään,
mikä ei sopisi Carterin kuvaukseen mellakoista.
Miksi juuri Stonewall?
David Carter korostaa tutkimustensa pohjalta, että
Stonewallin valikoituminen mellakkakohteeksi ei ollut sattumanvaraista. Yhtä vaikuttavaan vastarintaan ei olisi myöskään hevin kyetty muualla. Tätä Carter
perustelee sillä, että baari sijaitsi New Yorkin kaltaisen suurkaupungin
hlbt-getossa, jossa tieto kulki nopeasti ja joka sijaitsi strategisesti
liikenteellisessä solmukohdassa. Baarin edustalla oli myös paljon avointa
tilaa, mikä mahdollisti suuren ihmisjoukon kokoontumisen. Greenwich Villagen
ruutukaavaa karttava asemakaava kapeine katuineen taas heikensi poliisin
mahdollisuuksia ottaa alue hallintaansa.
Oma roolinsa oli myös Stonewall Innillä itsellään, joka oli aikansa suurin ja vuosia toiminnassa ollut homobaari. Siten se oli saanut tavallista uskollisemman ja poikkeuksellisen kirjavan asiakaskunnan. Uskollisuutta vahvisti entisestään se, baari oli kaupungin ainoa paikka, jossa koko kirjava sateenkaarikansa saattoi tanssia vapaasti ja intiimisti keskenään. Näin ollen poliisiratsia oli hyökkäys koko yhteisöä vastaan, mutta erityisesti se kohdistui yhteisön marginaalisimpiin ryhmiin, kuten kodittomiin katunuoriin, jotka pitivät baaria ja vastapäistä Christopher Parkia kotinaan.
Mellakoiden syntyyn vaikutti Carterin mukaan myös ratsian
ajoittuminen kesän ensimmäiseen kuumaan viikonloppuun ja perjantain ja
lauantain väliseen yöhön, jolloin baari oli täpötäynnä ja asiakkaat olivat jo varsin
humaltuneita. Takana oli myös viikko, jonka aikana sateenkaarikansan
kärsivällisyyttä oli koeteltu useilla ratsioilla – Stonewalliinkin rynnäköitiin
jo toistamiseen.
Olennaista oli niin ikään se, että mellakat ajoittuivat
suuren sosiaalisen muutoksen ja suurten levottomuuksien aikaan, jolloin
kansalaisoikeus- ja sodanvastainen liike olivat olleet toistuvasti otsikoissa
ja ottaneet erävoittoja. Ajan henkeen kuului seksuaalisuuteen liittyvän
perinteisen ajattelun kyseenalaistaminen, mikä antoi seksuaali- ja
sukupuolivähemmistöille lisää pontta omaan taisteluunsa. Myös homofiilijärjestöt
olivat saavuttaneet edistysaskeleita haastaessaan syrjiviä käytäntöjä, ja Yhdysvaltain länsirannikolla oli jo luotu perusta hlbt-yhteisön väkivaltaiselle
vastarinnalle. Esimerkiksi San Franciscossa
oli ennen Stonewallia ehditty mellakoida katunuorten, mieshuorien ja
transvestiittien suosimassa Compton’s-kahvilassa
vuonna 1966 ja Black Cat Tavern -baarissa vuonna 1967.
Sen sijaan Carter tyrmää loputtomasti toistetun legendan
siitä, että Stonewallin mellakoiden sytykkeenä olisivat olleet homoikoni
Judy Garlandin hautajaiset. Carterin mukaan kyseessä on heteroseksuaalisen
toimittajan pilkkakirjoituksesta alkunsa saanut myytti, jolla koko kapina haluttiin leimata neitien sentimentaaliseksi tunteenpurkaukseksi. Missään
Carterin analysoimissa hlbt-ihmisten aikalaiskirjoituksissa ei mainittu
Garlandia kapinan yhteydessä sanallakaan. Ja mikä tärkeintä: Garlandia
ihailivat ennen kaikkea vanhemmat polvet – eivät kodittomat rocksukupolven
kasvatit, jotka kapinan etulinjassa taistelivat. Perustellumpaa onkin todeta,
että Garlandin mukana haudattiin vanha homomaailma ja uusi aika alkoi.
Mitä sitten tapahtui?
Uuden ja vanhan homomaailman suhdetta kuvaa osuvasti se,
että vanhojen partojen hallitsema homofiilijärjestö Mattachine Society teki New Yorkin poliisin
ja pormestarin kanssa yhteistyötä Stonewallin mellakoiden lopettamiseksi. Vanha
polvi oli pyrkinyt saamaan heterojen hyväksynnän luomalla sateenkaarikansasta
mahdollisimman tavallista kuvaa. Nuori polvi taas tuntui vaativan
valtaväestöltä kunnioitusta. Monet vanhemmat aktivistit olivat suivaantuneita
siitä, että vuosien valtavirtaistumisyritykset valuivat hiekkaan, kun lehtien
palstoilla komeilivat nyt kaiken maailman kahakoivat street queenit.
Aikojen muuttuminen näkyi myös Itärannikon
homofiilijärjestöjen yhteistyöelimen ERCHOn vuotuisessa hiljaisessa
mielenosoituksessa, joita oli järjestetty vuodesta 1965 lähtien. Philadelphiassa
pidettyjen Annual reminder -mielenosoitusten tarkoituksena oli
muistuttaa amerikkalaisia siitä, että homoilla ja lesboilla ei ollut perustavia
kansalaisoikeuksia. Viimeinen näistä mielenosoituksista järjestettiin
välittömästi Stonewallin mellakoiden jälkeen 4. heinäkuuta 1969, ja eräs
kulkueessa mukana ollut naispari järkytti homofiililiikkeen vanhoja partoja
pitämällä sääntöjen vastaisesti toisiaan kädestä. Tästä alkoi kärhämä, jonka
jälkeen hiljainen mielenosoitus ei enää ollut kovin hiljainen.
Ei siis ihme, että New Yorkissa järjestettiin jo 27.
heinäkuuta ensimmäinen uudentyyppinen mielenosoitus, Gay power -marssi. Siinä
marssittiin 500 ihmisen voimin homopuistona tunnetulta Washington Squarelta
Stonewallille, jonka edessä laulettiin kansalaisoikeusliikkeen tunnuslaulu We
shall overcome. Samana päivänä esiteltiin myös Gay power -liikkeen
tunnus: kaksi päällekkäistä naarassymbolia ja kaksi päällekkäistä
koirassymbolia laventelinsinisellä pohjalla.
Mattachinen alaisuudessa kokoontuneesta ensimmäisen
marssin järjestelykomiteasta sikisi uusi laitavasemmistolainen (epä)järjestö Gay Liberation Front
(GLF), joka pyrki liittoutumaan muiden kapitalismin sortamien ryhmien kanssa. GLF hajosi pian sisäisiin ristiriitoihinsa, mutta siitä irtautuneet jäsenet perustivat 21.12.1969 uuden, pelkästään homokysymykseen keskittyneen järjestön nimeltä Gay Activists Alliance (GAA).
Stonewallista alkunsa saaneen liikkeen voimaa kuvastaa
hyvin se, että hlbt-järjestöjen määrä nousi Yhdysvalloissa yhdessä
vuodessa noin 60:stä 1 500:aan. Seitsemänkymmentäluvun alussa New Yorkiin
perustettiin myös roppakaupalla laillisia homobaareja, mutta itse Stonewall
sulki ovensa pian mellakoiden jälkeen. Nykyisin osittain samoissa tiloissa
toimii samanniminen, vuonna 1990 avattu baari.
Melkoisen kasvupyrähdyksen koki lisäksi Christopher Street liberation day -marssi,
jonka itärannikon homofiilijärjestöt järjestivät Stonewallin mellakoiden
ensimmäisenä vuosipäivänä 28.6.1970. Tämä parituhatta osallistujaa houkutellut
marssi vei Greenwich Villagen Sheridan Squarelta Keskuspuistoon, ja vuosien
kuluessa siitä paisui New Yorkin Priden miljoonan ihmisen kulkue.
Kansakunnan kaapin päälle
Parin viime vuosikymmenen aikana Stonewallin mellakat ovat
vihdoin saanut myös monenlaista julkista tunnustusta. Tästä ovat esimerkkeinä Stonewallin edustalle Christopher Parkiin vuonna 1992 pystytetty kuvanveistäjä George Segalin Gay liberation
-muistomerkki (kuva ylempänä ja alla) sekä Yhdysvaltain sisäministeriön vuonna 1999 tekemä päätös
Stonewallin tapahtumapaikkojen lisäämisestä kulttuurihistoriallisesti
merkittävien kohteiden luetteloon.
Lopullisesti katujen kuningattarien kapina nostettiin
kansakunnan kaapin (!) päälle vuonna 2013, kun presidentti Obama rinnasti sen
toisessa virkaanastujaispuheessaan Yhdysvaltain kansalaisoikeustaistelun muihin
merkkipaaluihin. Puheessaan Obama totesi näin (oma käännös):
Amerikan kansana me julistamme tänään, että kaikkien
yhdenvertaisuus on totuuksista tärkein ja tähti, joka johdattaa meitä yhä,
aivan kuin se johdatti esivanhempamme [naisasialiikkeen syntysijoilta] Seneca
Fallsista [mustien äänioikeusmarssille] Selmaan ja sieltä edelleen Stonewalliin.
– – Matkamme ei ole päätepisteessä ennen kuin homoveljemme ja -sisaremme ovat
yhdenvertaisia lain edessä. Sillä jos meidät todella on luotu yhdenvertaisiksi,
eikö myös keskinäisen rakkautemme pidä olla yhdenvertaista?
Roland Emmerichin Stonewall-elokuvan aiheuttama
kahakka on hyvä esimerkki siitä, miten moni on halukas pääsemään jaolle
yhteisestä perinnöstä ja kierrättämään myyttejä ja legendoja parhaaksi
katsomallaan tavalla. Tähän prosessiin osallistun nyt itsekin kirjoittaessani
Carterin kirjasta, joka on toistaiseksi perusteellisin mellakoista tehty
tutkimus ja silti vain yksi tulkinta. Kirja on yhtä kaikki avartava lukuelämys, koska se kohdistaa
huomion niihin, joihin kukaan ei uskonut, mutta jotka uskoivat itseensä, näyttivät sen ja muuttivat maailmaa. ”Älä huoliasi huoli, pidä puoliasi, kukaan ei sitä tee sun puolestasi. Pidä pintasi ja tee selväksi ettet ole mikään nyrkkisäkki, tökittäväksi tehty sätkynukke, etkä kauppatavara. Vapauttaan ei voi myydä, ostaa, ei omistaa, ei vaihtaa, varastaa. Kylvä siemenet, jotain voi kasvaa. Elämäs' on taistelun arvoinen, oi, rakas veljeni muistathan sen. Jokainen polku ja jokainen tie, kivinen olkoon, mutta eteenpäin vie. Hei, se on taistelun arvoinen, oi, rakas siskoni muistathan sen.” (Jukka Poika)