Picture it: kommunistiajan Puolan ensimmäinen Shame-kulkue, jossa lumpuista tehtyjä sateenkaarilippuja kantavat melkoiset miehenpuolet. Kulkueen keulakuvina ovat Kaunis Cincillia, Suutarin Katariina, Joaśka Myllärinakka ja Teurastajan Katarzyna. Heidän perässään kihertävät Pilluncia, Sauna Lucia sekä Pyhä Reliikki-Maria eli Kaikkien Pappien Rakastaja. Hännänhuippuna laahustaa vielä tippapulloon nojaten Zdzisław Aidsinen, joka yrittää kovasti huutaa iskulauseita muiden mukana: ”Siskot ei toistensa kanssa lesboile! Me tarvitaan heterolihaa!”
Moista kulkuetta ei
tietysti koskaan järjestetty, mutta sen hulvaton henkilögalleria marssii
lukijan eteen Michał Witkowskin kirjassa Hutsula
(Lubiewo, 2007, suom. Tapani
Kärkkäinen). Kirjassa toimittajaksi tekeytynyt ”Michał Witkowski” –
lempinimeltään Lumikki – haluaa luoda hinttarien oman Decameronen haastattelemalla vanhoja neitihomoja heidän elämästään
kommunistisen Puolan homoalakulttuurissa. Nämä vanhan maailman siskot puhuivat itsestään feminiinimuodossa,
keimailivat työkseen ja yrittivät pokata heterojulleja puistokäymälöissä ja
kasarmeilla. Pisuaarit olivat siskoille yhtä pyhiä kuin nykyiset kauppakeskukset
keskiluokalle, mutta nyt luukulle on pantu lappu. Kaapista on tultu ulos, ja Puolan uudet
emansipoituneet gayt ovat kääntäneet vääräuskoisille siskoille selkänsä.
”Ne ajat ovat menneet, perse on kuivettunut, kaikki on menneen talven lumia!”
summaa Lumikin haastattelema vanharouva Patricia.
Lumikki-Michał ei ole
mikään puolueeton homokansanperinteen kerääjä, vaan haastateltaviensa tapaan hän
on ”vanha, suvaitsematon, epäurheilullinen, ilkeä ja maneerinen sisko, kuuro
teidän diskursseillenne ihan kuin lihakauppa kuuden jälkeen kommunismin
aikaan”. Hänen kokoamistaan tarinoista rakentuu kirjan edetessä Puolan Suuri
Siskoatlas ja kartta kadonneesta maailmasta, jossa homot olivat lainsuojattomina
ja kävivät vessassa sydämen asialla. Siinä maailmassa heillä oli oma selkeä
roolinsa nyrkin ja kusirännin välissä, mutta järjestelmän sorruttua he jäivät tyhjän
päälle kuin itäblokin mummot, joiden säästöt inflaatio söi. Siskoista tuli ennen pitkää homoeetoksen
häpeäpilkkuja, mikä saa Michałin puhisemaan:
Ahaa, mietin mielessäni, nyt saa riittää, otan pilluni ja käyn. Lähden tieheni ja menen omalle huovalleni, kuusikymmentäluvulle, seitsemänkymmentäluvulle, lasipurkkiin pannun tomaattikeiton äärelle, jota Eläkeläistanttani nro 2 on tuonut Społemin kanttiinista. Heidän seuraansa minä menen. Me puistojen ja assanvessojen hinttarit, me maneerien kuningattaret, uuden Puolan – Kolmannen Tasavallan – marginaalissa kuin paise perseessä. Nostan helmani ja käyn. Lähden kirjoittamaan.
Nykyiseen out and proud -homoelämään verrattuna
vanha siskokulttuuri kuvataan suorastaan vallankumouksellisena, vaikka se oli
sitä paljolti olosuhteiden pakosta:
– – mikään ei ole enää niin kuin ennen. Ei ole sotilaita eikä puistoa, ja hintit pitävät hauskaa viimeistä huutoa olevissa hienoissa baareissa, joissa on muodikasta näyttäytyä – joka paikka täynnä toimittajia ja muita silmäätekeviä. Eikä enää ole hinttejä, kaikki ovat gay. Solarium, tekno ja muut hömpänpömpät. Mikään ei enää haiskahda likaiselta eikä rikolliselta. Kaikki vaan pitävät hauskaa. Mutta ennen… Ennen seistiin kadun varressa tai kusiputkan räystään alla, ja oli heti selvää että nyt oltiin tekemisissä jonkin likaisen kanssa.
Homo-ostalgiaa
Hutsulan voi sanoa edustavan entisissä sosialistimaissa yleistynyttä itänostalgiaa eli ostalgiaa, mutta kirjassa muistetaan toki myös kommunismin aikaisen homoelämän ongelmia, kuten poliisiratsioita, brutaaleja viharikoksia ja sukupuolitauteja, joista kerrotaan siekailemattomaan tyyliin. Esimerkiksi aids oli yhtä kuin ”Erikoistarjous! Kaikki Egyptin kymmenen vitsausta kerralla!”.
Homojen suhdetta
kommunismiin kuvataan ”kommunistisiskojen” tai ”systeemisiskojen” kautta.
Poliisiratsioissa kiinni jääneet homot pääsivät nopeasti pälkähästä, jos he
kuuluivat puolueeseen tai olivat muuten hoitaneet asiansa hyvin. Muut taas
joutuivat kiven sisään pitkiksi ajoiksi. Uhmalle ei ollut yksinkertaisesti
tilaa:
En tunne niiltä ajoilta ainuttakaan kapinallista siskoa tai ”systeemi vittuun” -siskoa. En yhtään Taistelevaa Siskoa. – – Naisellinen alistuminen, joka oli niin tyypillistä siskoille ja entisaikojen (vapautumisen aikaa edeltäville) naisille, ei jättänyt tilaa kapinoinnille. Siskot halusivat antaa persettä systeemille, olla passiivisia ja kuuliaisia… Tai sitten elellä haavemaailmoissaan ja vähät välittää todellisuudesta. Enkä voi moittia heitä siitä.
Hutsula kuitenkin antaa ymmärtää, että myös nykyhomot ovat omalla tavallaan
passiivisia ja kuuliaisia – kuuliaisia emansipaatioideologialle sekä kulutus-
ja kauneusihanteille, jotka he ovat nielaisseet karvattomuuksineen kaikkineen.
Suurin synti on se, että emansipoituneet homot eivät ole kovin suvaitsevia
niitä kohtaan, jotka eivät halua elää sisäsiistiä homoelämää tai jotka eivät
ole riittävän hoikkia tai ”miehekkäitä”. Tämä vanhan ja uuden maailman
kohtaaminen ja siihen liittyvä homokulttuurivallankumous tiivistyy satiiriseen
kohtaukseen, jossa Lumikki kuuntelee kultivoituneen gayn läksytystä ”Hutsulaksi” nimetyllä homojen kruisailurannalla:
Raotan suuta ja olen jo käymässä toimeen, kun reidet alkavatkin liikehtiä levottomasti, että ei ei, että adoptio-oikeus, että vapautuminen, oikeus avioliittoon, Vihreä puolue ja ylipäätäänkin oma mies, vakikumppani, turvaseksi (oman kumppanin kanssa), kortsut. Me ollaan sivistynyttä väkeä ja halutaan hoitaa hommat siististi ja eettisesti, niin että yhteiskunta hyväksyy, valkoisin hansikkain (kunhan eivät vaan tahriintuisi). Ja hän alkaa valistaa minua, että juuri minun kaltaisteni takia ihmisten kuva homoista on niin surkea, että me (eli minä ja Eläkeläistantat ja Vaaleatukkainen ja muu dyynikansa) puuhailemme kuin koirat pusikoissa, kun he taas lähestyvät meitä tarjoamalla pallopeliä, urheilua ja fyysisyyttä ja haluavat vapauttaa meidät postkruisailu- ja pre-emansipaatioajan alennustilasta – sanalla sanoen: haluavat saada meidät mukaan tekemään jotain hyödyllistä. Naismaiset ja läskit älkööt vaivautuko.
Siskojen pannaanjulistamisen lisäksi homokulttuurin
muuttuminen näkyy selkeimmin juuri suhtautumisessa seksiin, joka mullistui
aids-kriisin myötä. Hutsulassa muutos
henkilöityy ”steriloituun, tyystin antiseptiseen ja medikalisoituneeseen”
Apteekkariakkaan:
– Ja tytöt, spermaa ei sitten mistään hinnasta saa hieroa ihoonsa!
– Eikä koskettaa kyrvällä naamaa, jos parranajosta on vähemmän kuin neljä tuntia, voi olla mikrohaavoja…
– Eikä voidella persreikää Nivealla, koska kortsuun voi tulla voiteesta mikrohaavoja…
– Eikä pestä hampaita ennen suihinottoa! Koska siitäkin voi tulla mikrohaavoja…
– No eikä ylipäätään saa ottaa suihin. Kosketat kyrvällä hammasta – aids, kosketat parranajossa tulleeseen haavaan – sama juttu, kosketat sitä [kiimalima]pisaraa – hauta aukeaa. Nykyään ei voi tehdä enää yhtään mitään.
Apteekkariakka ottaa esiin Vichy Thermal -kasvovesipullon ja suihkauttelee siitä kalpealle iholleen. Hän sanoo:
– Pitää viilentää ihoa, mikroainesosat myös rauhoittavat auringonärsytystä.
Hutsula on kirjana hieman epätasainen ja sinne tänne rönsyilevä kokonaisuus, mutta
se tarjoaa kertakaikkisen hihityttävän lukukokemuksen. Suomalainen lukija voi
kiittää tästä ennen kaikkea Tapani Kärkkäisen orgastista suomennosta, jossa
dialogi luistaa kuin rasvattu ja supisuomalaiselta kuulostavia säädyttömyyksiä satelee kuin munankuvia Manhuntissa. Myös homoslangi on hienosti hallussa, mikä on
käännöksen uskottavuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää.
Naismaisuus ei tarkoita sitä, että on sellainen kuin naiset yleensä ovat, koska naiset nyt yleensä ovat aika monenlaisia ja koska monella naisellakin on vaikeuksia sopeutua tähän mystiseen naismaisuuteen. Pikemmin naismaisuudessa on kyse tietyistä naisiin liitettävistä ennakkoluuloista, eräänlaisesta naisen karikatyyrista. Kun näitä piirteitä tunnistaa itsessään – tai kun muut tunnistavat niitä sinussa jo pienestä pitäen –, niitä pitäisi ilmeisesti koettaa kaikin tavoin hillitä kelvatakseen miehenä ja homomiehenä (vrt. englannin ilmaus tone down the camp factor). Itse en kuitenkaan tapellut koulujen pihoilla 12:ta vuotta vain siksi, että voisin isona poikana panna sordiinoa aktini päälle. Ei, mieluummin päästelen kuin säästelen ja nauran raikuvasti sen merkiksi, että kaikki ”miehekkyys” ja ”naisellisuus” on yhtä häilyvää ja rakennettua. Ylpeyden takaa voi toki tunnistaa myös oman surun siitä, että joutui jo lapsena kuulemaan aikuisilta sen tyyppisiä kommentteja, että ”muut pojat menevät olympialaisiin, mutta sinä menet Miss Universum -kisoihin, kunhan ensin laihdutat”.
Siskojen sukupuutto
Kun laskin Hutsulan kädestäni, teki taas mieleni
huokaista: mihin kummaan katosivat siskot? Siskojen sukupuutto ei suinkaan ole
rautaesiripun romahduksesta johtuva puolalainen ilmiö, vaan ”naismaista”
homomiestä kuvaava sisko-käsite on
ollut ahkerassa käytössä Suomessakin. Vielä 1970-luvun alussa 96-homolehti julkaisi useita juttuja,
joissa valotettiin ”siskojen puolimaailmaa”, mutta käsite tuntui häviävän
käytöstä 1980-luvulle tultaessa ja kaikki alkoivat olla vain homoja. Ehkä englannin homoslangista lainattu sister koki monen muun slangisanan kohtalon ja menetti hohtonsa tai
ehkä siskouteen liittynyttä naisen roolin omaksumista alettiin pitää pahana,
kun samalla yritettiin kaikin tavoin ehkäistä homojen naismaisuuteen
liittyneitä ympäristön ennakkoluuloja – mene ja tiedä.
Neitihomot sinänsä
eivät ole kadonneet yhtään mihinkään, mutta meistä/heistä ei vain puhuta enää siskoina,
mitä pidän suurena menetyksenä. Kun ilmiö on olemassa, mutta sille ei ole
nimeä, jäädään häilymään jonnekin kielen ulkopuolelle kuin tauti, jota ei ole
vielä sairausluokituksessa. Jäljellä on todella vain käsite neitihomo, joka on yksinomaan
kielteinen, kun taas sisko on sinänsä
neutraali sana ja siskous oli kokonainen yhteisöllinen elämäntapa, johon
homomies saattoi halutessaan sitoutua ja rakentaa sen varaan identiteettiään.
Vain yksi asia on ennallaan: homokulttuurissa saattaa yhä edelleen olla suuri synti,
jos on liian naismainen. Naismaisuus on sallittua vain drag queeneille.
”Siskot, eli
niinsanotusti naismaisesti esiintyvät miehet, nimenomaan hinttisellaiset, on
kaikkien kynsissä ja hampaissa, ei niistä ihmeemmin diggata heteroitten ku sen
toisen leirinkään parissa. Pähkinänkuaressa asian ilmaistakseni siskot on
hinttikulttuurin mustalaiset, syrjitty vähemmistö, johon ympäristön
suhtautuminen on huamattavan negatiivisesti tunnevärittynyttä”, kirjoitti 96-lehden kolumnisti ”Bibinette” numerossa
1–2/75. Aikaa on kulunut pian 40 vuotta, mutta mikään ei tunnu muuttuneen. Sisko-sanasta luopuminen ei siis ole
ainakaan edistänyt vapautumista tai suvaitsevaisuutta.
Harva A&F:n
paitaan verhoutunut homobaarin salibarbi sanoisi selvin päin hakevansa ennen
kaikkea naismaista miestä. Naismaisella kun tarkoitetaan yleensä ranteita
heiluttavaa kiljukaulaa, jolla on napapaita ja aivojen tilalla hattara. Naismaiset
homot ovat pinnallisia ja tyhmiä, koska naiset ovat pinnallisia ja tyhmiä.
Niinkö? Todellisuudessa
siskous on hyvin kirjavaa ja siskoja riittää moneen suklaajunaan. Itse opin
viimeistään 18 vuoden Etelä-Pohjanmaa-internaatin ja sen jälkeisen intensiiviterapian
myötä, että ”naismaisuutensa” kanssa voi hyvin elää ja pärjätä, kun siihen suhtautuu
ymmärtäväisesti ja osaa nauraa itselleen, muiden asenteille ja ylipäätään
älyttömille sukupuolirooleille.
No niin, pojat. Näyttäkää te ensin mulle ne olympiamitalit, niin mä näytän teille mun kruunun. Armi motherfuckin' Kuusela has entered the building.
”Suurin osa siskoista
ei ole transseksualisteja, vaan diggaa sitä ylikokosta clittaansa sangen
paljon. Tää on ihan okei ja niinku pitääkin. Jos mä heittäytyisin runolliseks
ja lankeisin viäl hiukan syvemmälle ylätyyliin ynnä kosmisiin klisheisiin niin
mä laulasin siskoista luannon rajattomassa monipuolisuudessaan luama[na]
erityisilmiö[nä], jossa hermafroditistisin symbolein esiintyy vastakohtien
yhteenkuuluvuus yhtä luantevan perverssisti kuin orkidean muadossa. Orkideat
vaan kerää paremmat pinnat, kun ne ei flaidaa [tappele] raflan eteisessä. Tässä
liänee asian ydin”, sanaili Bibinette 96-lehdessä
1–2/75.
Hutsulan kannustamana julistankin nyt riemumielin kaikille olevani nimenomaan sisko
– enkä mikä tahansa sisko, sillä Puolan Suuri Siskoatlas auttoi minua
tunnistamaan myös oman alalajini. Pika-analyysin perusteella myös aika moni
tuttuni mahtuu johonkin seuraavista kategorioista:
- Eleganttisisko: suurkaupungeissa esiintyvä neutraali ja sivistynyt laji, joka ansaitsee yli kolme tonnia kuussa, käyttää palveluita ja keraamisia suoristusrautoja ja on oikein sympaattinen.
- Vanhat siskot: emansipaatiota edeltäneen aikakauden laji, joka haiskahtaa alamaailmalta ja assanvessoilta.
- Puolisiskot: naismaisia maneereja karttava laji, jota naismaisuus vaanii joka ikisessä eleessä: pää on ajeltu mutta perse keikkuu ja lihakset pullistelevat, mutta aurinkovoide taputellaan niille diivan elkein.
- Kulutussisko: kauppakeskuksissa esiintyvä laji tai laji, jonka kulutuskäyttäytyminen on tyyppiä ”kaikkea kotiin ja puutarhaan”.
- Operettisisko: laji, jonka mutaatiot ovat Baletti-, Ooppera- ja Pantomiimisisko.
- Edustussisko eli Homoyhteisön Mediasuhteidenhoitajasisko
- Iänikuinen Tuote-esittelijäsisko
- Goottisisko
- Narikkasisko
- Taiteilijasisko
- Kampaamosisko.
Ai että kuka minä
olen? Viimeistään tämän kirjoituksen luulisi osoittaneen, että olen tietysti Pseudoälykkösisko.
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Da Bitchy -koodi: miksi homot aina tappelevat diivoistaan?
Hopeinen HBTkuu: Suomi-popin pervot eilen ja tänään 4
(analysoitavana suuri sisko-anthem, PMMP:n San Francisco)
Homohistoriallinen Helsinki 1: Kaupungin illassa yksin
(asiaa Suomen siskokulttuurista)
Michał Witkowski Tapani Kärkkäisen Minun Puolani -sivustossa