Matkajutun ensimmäisessä osassa risteilyemäntä Hulivilipoika saatteli lukijansa Svea-papan syliin
iloitsemaan 1970–1980-luvun Tukholmasta. Suomalaisissa homolehdissä hehkutettu ”nautinnon
ja kepeän menon pääkaupunki” tarjosi suomalaispojille puisto- ja
vessasivistystä sekä aivan liian kuumia löylyjä. Niin kuumia, että ne
kiellettiin lopulta lailla!
Tällä kertaa tutustumme 96-
(jäljempänä Ysikutonen), Kalle-
ja Seta-lehtien opastuksella Tukholman muinaisiin homobaareihin ja -diskoihin,
tapitamme uskomatonta drag show’ta ja osoitamme rohkeasti mieltä yhdessä muiden
”elämän sirkuksen esittäjien” kanssa.
Väkeä kuin hyvin pakatussa kala-astiassa
Suomessa ei ollut vielä
1970-luvulla varsinaisia homobaareja, joten
jo ensimmäisessä suomalaisen homolehden Tukholma-jutussa hehkutetaan kaupungin menomestoja.
Ysikutosessa 5–6/70 julkaistun ”Raportti Tukholmasta” -jutun
kirjoittaja Hans-Pjotr mainitsee nimeltä kaksi
paikkaa: City Clubin (Döbelnsgatan 4) ja Club Privaten
(Surbrunnsgatan 57). Jälkimmäisestä hän kertoili näin:
Valkeiksi kalkitut, korkeat kellariholvit muistuttavat jonkin verran [Ysikutosta julkaisseen] Psyken kerhohuoneistoa. Ovella on lappu, jossa pyydetään poistujia käyttäytymään hillitysti, jotta vuokratilat saataisiin pitää! Ilmapiiri oli ystävällinen ja ruotsalaisen huoleton, sivuhuoneessa oli kuuma kuin saunassa ja väkeä kui [sic] hyvin pakatussa kala-astiassa: siellä näytettiin pornofilmejä.
Huomattavasti maineikkaampi
paikka oli kuitenkin City Club, jonka Wikipedia-sivulla
kerrotaan sen olleen Ruotsin ensimmäinen yksityinen homoklubi. Vuodet 1966–1970
klubi toimi osoitteessa Döbelnsgatan 3 ja sen jälkeen satunnaisemmin osoitteissa
Döbelnsgatan 3 ja 4. Ysikutosen
jutussa klubin osoitteeksi on mainittu Döbelnsgatan 4, joten Hans-Pjotr vieraili klubilla vasta säännöllisen
klubitoiminnan päätyttyä.
Dagens Nyheterissä vuonna 2003 julkaistussa klubikulttuurijutussa kerrotaan alkuperäisen City Clubin olleen 1960-luvun ykköspaikka. Sen vetovoimatekijöinä
olivat oma koreografi ja baletti, väri-tv sekä kaiuttimista pauhannut
iskelmätähti Towa Carsonin musiikki.
”Baletilla” viitattiin ilmeisesti City Clubin Wikipedia-sivulla mainittuihin kabaree-esityksiin, joita klubi toisinaan järjesti jäsenilleen.
City Clubin ensemble ”Missien ilta” -show’ssa vuonna 1968. Kuva: Wikimedia Commons. |
Ysikutosen Hans-Pjotr kohtasi City Clubilla käydessään Bertil
Säfbomin, joka pyöritti paikkaa yhdessä Peter Dunkin kanssa. Säfbom oli jutun
mukaan kiinnostunut yhteistyöstä suomalaisten kanssa, ja Psyke ry:n jäsenkortti
kävikin ovella suositukseksi. ”Kenenkään ei tarvitse enää taivutella koulussa
oppimiaan vahvoja verbejä, vaan ainoastaan vilauttaa kolmikielistä korttia,
joka selittää kaiken”, Hans-Pjotr hehkutti. Ja kun vilauttelut oli vilauteltu, meikäläismatkaajille
oli luvassa melkoinen elämys:
City Club on suomalaisittain ajatellen hieno paikka, tosi hieno. Täydellinen tunnelmavalaistus ja ensiluokkaiset äänentoistolaitteet loihtivat esiin moniulotteisen panoraaman, jota ei heti unohda.
Saman vaikutelman saa
ruotsalaisen draglegendan Christer Lindarwin elämäkerrasta This is my life (2016). Siinä hän kertoo vuodesta 1972, jolloin hän
muutti tuoreena ylioppilaana Eskilstunasta Tukholmaan opiskelemaan ja löysi
itsensä sekä ihmisenä että City Clubilta.
Sunnuntai-iltaisin auki ollut
City Club oli Lindarwin suosikkipaikka,
ja sinne päästäkseen hän palasi Eskilstuna-viikonloppujen
vietosta aina jo iltapäiväjunalla äidin kummasteluista huolimatta. Myöhemmin
äiti löysi Lindarwin tavaroiden joukosta City
Clubin jäsenkortin, ja niin siitä tuli
myös pääsylippu ulos kaapista. Pian yksinhuoltajaäidin suru pojan kovasta
kohtalosta vaihtui iloon tämän menestyksestä Ruotsin showmaailmassa. Mutta
siitä lisää tuonnempana.
Döbelnsgatan 4 syksyllä 2014. Osoitteessa on City Clubin Wikipedia-sivun mukaan toiminut seksiklubeja 1970-luvulta lähtien. |
Pitsipaitaisia seurakuntanuoria
Kun Ysikutonen
kirjoitti Tukholmasta seuraavan kerran numerossa 8/1972, Club Private oli jo ehtinyt
vaihtaa nimensä Trojkaksi. Uusista ravintoloista kuumin oli sillä Ivanhoe
(Birger Jarlsgatan 24), jonka lähes loisteliaissa tiloissa saattoi nähdä
yhdellä kertaa toistasataa henkeä:
Katutasossa on ravintolaosa ja tanssiala, kellarikerroksessa moderni diskoteekki kellariholvien sylissä. Hinnat ovat normaalia Tukholman tasoa: sisäänpääsymaksu 8 1/2 markkaa [nykyrahassa noin 11 euroa], nelosolut (starköl) 6–7 mk pullo. Ilta alkaa kuulemma Ivanhoesta yhdeksän kymmenen aikaan illalla ja jatkuu Trojkassa klo kahden jälkeen aamutunneille.
Jutun
ensimmäisessä osassa mainitsin jo, miten yksimielisen ylistävästi
suomalaishomot yleensä kuvailivat rakasta naapurimaata. Ysikutosen 8/1972 Tukholma-jutun kirjoittaja esitti kuitenkin sangen
kriittisiä näkemyksiä, jotka erosivat kirjoitusten valtavirran paratiisipuheista.
Kirjoittajan mukaan Tukholma tarjosi samasukupuoliselle rakkaudelle upeat mutta
sieluttomat puitteet. Ainakin Ivanhoen kaltaisessa trendipaikassa hinttiskeneä
tuntuivat dominoivan koppavat neidit:
Tukholma on meikäläiskaupunkina aivan toisenlainen kuin Hampuri, perinteisestä ruotsalaisesta iloisuudesta ja vilkkaudesta huolimatta ikään kuin kylmempi ja ”syntisempi” ilonpitopaikka. – – Tukholmalainen hinttipoika on hoikka kuin heinän korsi, pukeutuu koreisiin vaatteisiin ja seuraa ympärillään pyöriviä hienoisen ylväänä. Tällaiselta vaikutti puolitoistasatapäinen yleisö Ivanhoessa eräänä lauantai-iltana. Tutustuminen oli vaikeaa steriilissä ilmapiirissä, eikä kannata kuvitella löytävänsä mitään elämänkumppania joukosta ”itseään pöyhiviä sirkkusia”, jotka harrastavat korkeintaan yhden yön suhteita ilmaantuakseen jälkeen seuraavana iltana näyttämään seurakunnalle uutta pitsipaitaansa. – – Ivanhoessa voi viettää suurenmoisen illan tutussa seurassa, jolloin ei tarvitse katsella nirsoja ilmeitä.
Birger Jarlsgatan 24 syksyllä 2014. |
Vapautuvia nunnia
Ivanhoen ilmapiiri ei
ilmeisesti vedonnut pidemmän päälle edes paikallisiin, koska sitä ei mainita
enää Ysikutosen kolmannessa, numerossa 9/74 ilmestyneessä matkajutussa ”Oltiin
taas Tukholmassa”. Nyt kuului käydä ”Euroopan suurimmaksi meikäläispaikaksi
itseään mainostavassa” Club Etoilessa, joka toimi Piperska Muren -nimisessä
rakennuksessa osoitteessa Scheelegatan 14.
Alussa mainitun Dagens Nyheterin klubikulttuurijutun mukaan nimenomaan ”Pipen” oli 1970-luvun SE meikäläismesta. Pipenissä oli ravintolapuoli ja tanssitilat, ja se oli ensimmäinen hienostopaikka, johon homotkin pääsivät juhlimaan tiettyinä päivinä.
”Oltiin taas Tukholmassa” -jutun
suomalaishintit arvioivat Piperska Murenin Club Etoilea varsin lyhytsanaisesti:
Ravintolassa on peräti kaksi eri tanssitilaa. Toisessa soi korvia huumaava rytmi, toisessa melodisesti viehättävämpi musiikki. Etoilenkin asiakkaat tulevat tukholmalaiseen tapaan myöhään; ennen yhtätoista ei paikalla ole juuri ketään.
Tarkemmin paikan henki on
tallentunut Christer Lindarwin This is my
life -elämäkertaan, koska Piperska Muren oli nuoren Lindarwin kantapaikkoja
City Clubin ohella. Hän mainitsee, että toisessa salissa tanssittiin diskoa,
kun taas toisessa soivat urut ja ikivihreät. Nuorella Lindarwilla oli
sulattelemista, kun hän seurasi vanhempia miehiä tanssimassa foxtrotia ja hitaita:
Voi luoja, mitä vanhoja ukkoja! ajattelin. Ja miten kamalaa katsella, kun kaksi raavasta miestä tanssii keskenään. Miehen kanssa makaaminen on asia erikseen, mutta tanssia ei sopinut kuin tyttöjen kanssa. Niin tuumin siihen aikaan.
Toinen Piperska Muren -anekdootti
löytyy Ysikutosessa 6–8/77 ilmestyneestä
”Kesä-Eurooppa”-oppaasta. Siinä siteerataan lehden saamaa kitkerää
lukijakirjettä, jossa varoitetaan ”kaverin kanssa matkustavia” suuren maailman
houkutuksista. Vanhojen ukkojen lisäksi Pipen osasi villitä myös
suomalaisnuoria:
– – eikä oltu vielä kuin Tukholmassa, niin tuo vuoden kotona tiiviisti istunut ”nunna” alkoi elää tavalla, jota en ollut osannut kuvitella etukäteen. Kun Piperska Murenin henkilökuntaankin kuuluvat joutuivat hänen laajan mielenkiintonsa kohteeksi, mittani oli täysi. Sitten otimme lujasti yhteen ja sain kuulla fraasit vapaudesta, omistamisesta jne. Saatoin hänet rautatieasemalle, tyrkkäsin Hampuriin menevään junaan ja itse ajoin suorinta tietä Värtaniin odottamaan seuraavan laivan lähtöä Suomeen. Tällä kertaa opin, ettei ”häämatkaa” ja kuherruskuukautta pidä viettää mannermaan meikäläispaikoissa.
Piperska Muren (valkoinen rakennus). Kuva: Bengt Oberger / Wikimedia Commons. |
Nahkahomoja ja risteilyturisteja
Ysikutosen ”Oltiin taas Tukholmassa” -jutun
menopaikkalistauksessa mainitaan myös Klubb Timmy (Timmermansgatan 24), joka
oli Setaa vastaavan RFSL:n ylläpitämä kerhohuoneisto. ”Kesätöitä Stokiksessa
paiskivat suomalaispojat pitivät Timmyä mukavana ja rauhallisena
illanistujaispaikkana. Kova iskemistyyli ei kuulu talon tapoihin niin kuin
kaikkialla muualla”, jutussa valistettiin.
Tämän mielikuvan saa myös
1980-luvun Tukholman DJ-kulttuuria kuvaavasta jutusta, joka on julkaistu Ord & Bild -lehden sivustossa vuonna 2016.
Juttuun haastatellut Amanda ja Håkan vannoivat futurismin ja uusromantiikan
nimeen, ja tässä katsannossa Timmy oli auttamattoman sammaloitunut. Håkanin
silmissä paikkaa kansoittivat ”aatteen asialla” -tyyppiset RFSL-homot, kun taas
hän itse piti itseään enemmän poseeraajana. Amanda puolestaan kuvasi Timmyä
näin [oma käännös]:
Meille tärkeintä oli musiikki – –, mutta Timmy oli tappavan tylsä! Siellä ei ollut mitään klubifiilistä, ja uloshan mentiin nimenomaan bailaamaan ja iskemään! Olin Timmyssä vain muutaman kerran ja muistan, että siellä oli aika tyhjää ja pöydässä istui kolme vanhaa lepakkoa, jotka kyttäsivät meikäläistä äkeän näköisinä.
Coolimpaa menoa tarjosi Ysikutosen kesäoppaissakin mainittu Gay
Club Confetti, joka oli osoitteessa Grev Turegatan 11 toiminut ravintola ja
disko. Paikka on tuttu myös Jonas Gardellin aids-trilogiasta ja siitä tehdyssä
tv-sarjassa, jonka diskokohtaus sijoittuu nimenomaan Confettiin.
Confettin lisäksi suomalaisissa
homolehdissä pöhistiin 1980-luvulla Ship Club -nimisestä diskosta (Södra
Hamnvägen 32). Se oli Värtanissa lähellä Suomen-laivojen satamaa sijainnut
paikka, josta Ysikutonen kirjoitti
ensimmäisen kerran numerossaan 3/80. Ruotsalaislehti Revolt oli juuri valinnut Ship Clubin kaupungin parhaaksi diskoksi,
ja 10 kruunun sisäänpääsymaksu oli kuulemma ”paras mahdollinen sijoitus
Tukholman piristyneissä huviympyröissä”. Samassa jutussa mainitaan myös, että paikkaa
ylläpiti ”muutama suomalaispoika”, mutta tämän enempää asiaa ei avata.
Dagens Nyheterissä vuonna 2005 ilmestyneessä ravintolajutussa Ship Clubia kutsutaan suoraan nahkahomopaikaksi.
Jutun mukaan sen kanssa samoissa tiloissa (joskin eri päivinä) toimi myös
rockklubi Electric Garden sekä jokin risteilyturisteja palvellut kuppila. Ei
siis ihme, että asiakkaat eksyivät aina välillä täysin väärään paikkaan, ja
seurauksena oli tahattoman koomisia tilanteita.
Transvetismia ja meikkihommia
Tahallista komiikkaa taas
tarjosi vuosina 1976–1979 toiminut After Dark -klubi (David Bagares gata 4),
jossa pääsi nauttimaan meikäläisittäin harvinaisesta herkusta: drag show’sta. Aiemmassa Kalle-jutussa oli jo puhetta, että drag löi Suomessa itsensä läpi vasta vuonna 1979 helsinkiläisen Club
Dianan ”transvestiittishow’n” myötä.
Ruotsiin drag oli rantautunut
jo vuonna 1976, kuten Kalle Westerling kertoo kirjassaan La dolce vita: trettio år med drag (2006). Alan pioneerina toimi edellä vilahdellut Christer Lindarw, joka oli myös yksi After Dark -klubin
perustajista.
Westerlingin kirjasta voi
lukea, miten klubista muodostui nopeasti kaupungin kuumin paikka, jossa
parveili julkkiksia, kuninkaallisia ja kansainvälisiä poptähtiä. Seitsemänkymmentä-
ja kahdeksankymmentäluvun vaihteessa After Dark kasvoi ulos neljän seinän
sisältä ja jatkoi elämäänsä showryhmänä, josta on muodostunut Ruotsissa
kansallinen instituutio. Nykyisin ryhmä muistetaan näyttävien show’iden lisäksi
La dolce vita -nimisestä Melodifestivalen-kappaleesta.
Kaikki alkoi kuitenkin David
Bagares gatan After Dark -klubilta, jonka komiikkaa ja kutkutusta tarjonneesta menosta
kirjoitettiin myös esimerkiksi Kallen
1/78 suuressa gay-matkaoppaassa. Jutun selittävästä tyylistä huomaa, että drag
oli Suomessa vielä varsin tuntematon käsite. Lisäksi jutussa on mainittu
heterojen suuri määrä, joka oli varsin poikkeuksellista tuon ajan homobaarien
näkökulmasta:
Tämä todella suosittu klubi on erikoistunut ns. drag show-ohjelmaan (tytöiksi pukeutuneita poikia). Käy ihmeessä, jos transvetismi ja meikkihommat kiinnostavat. Totuuden nimessä ainakin puolet yleisöstä on kuitenkin uteliaita heteroja.
Kalle 2/80. |
Kalle palasi
klubille uudelleen numerossa 2/80, jolloin Suomessakin oltiin päästy
osallisiksi dragin lumosta. Into välittyy jo ingressistä, jossa hehkutetaan
ilmiön vastustamatonta imua myös valtaväestön keskuudessa:
Tämän hetken kuumin sana show-elämässä on drag show. Kuuma, eroottinen, vapaamielinen. Esitys, jota itseään normaaleina pitävät ja julkisesti moiselle nyrpistelevät käyvät katsomassa ja jonottavat kuukausitolkulla paikan saadakseen. Kalle haluaa tarjota lukijoilleen vain parasta ja tämän alan kovatasoisin paikka Skandinaviassa on Tukholman After Dark. Kävimme katsomassa ja ihastuimme.
”After Dark drag show,
Pohjoismaiden ykkönen” -jutussa kerrotaan After Dark -klubin osoittautuneen
todelliseksi kultakaivokseksi, joka veti puoleensa kotoista ja kansainvälistä
kermalistoa:
Erityisesti [Kaarle Kustaan sisar] prinsessa Christina kuuluu olevan ihastuksissaan. Myös rock-laulaja Elton John on innostunut, jopa niin että lensi Pariisista varta vasten katsomaan ja tarjosi pöydän koreaksi jälkeenpäin koko henkilökunnalle.
Kun ensin jonotti kiltisti pöytää
pari kuukautta ja pulitti sen jälkeen suolaisen 45 kruunun [nykyrahassa noin 16
euron] sisäänpääsymaksun, pääsi aistimaan mannermaista tunnelmaa:
Huoneisto on pienenlainen kuten ohjelman luonteeseen kuuluu. Viiksekäs hovimestari toivottaa asiakkaat tervetulleiksi ja ohjaa heidät pöytiin tai baariin sen mukaan onko pöytä tilattu vai ei. Meiningin luonteesta kertoo jo tapa, millä hovi toivottaa kanta-asiakkaat tervetulleiksi suudelmalla, yhtä hyvin naiset kuin miehetkin. Eikä pusu ole mikään venäläismoiskaus tai tuttavallinen sipaisu. Salin sisustus on sävytetty puna-mustaksi ja valoa on sopivan niukasti. Musiikki alkaa puoli kymmenen maissa ja pieni tanssilattia täyttyy miltei heti. Tanssitaan, lämmitellään, katsellaan, etsitään pareja. Ollaan kaksin, yksin, pojat haluavat poikia ja tytöt tyttöjä, ihan miten vain. Tunnelma on rento ja iloinen, mutta samalla sähköinen.
Esityksen ensimmäiset tahdit kajahtavat julmetun kokoisista kovaäänisistä. Sävelet elokuvasta Kabaree, jota seuraa seuraavat kymmenen minuuttia [Viitannee joko Cabaret-elokuvaan tai sitten After Darkin Zarah Leander -numeroon Cabaret Paris]. Numerot ovat lyhyitä, meikkaus taidolla tehty ja vauhti hurja. Taukoja ei tunneta. Kuusi esiintyjää, jotka ohjelman vievät läpi, todella osaavat asiansa. Ja yleisö elää. Heti alusta alkaen. – – Seuraa parodia Ruotsin radion iskelmäfestivaaleista [Melodifestivalenista], suoraan Hilversumista julistaa turkoosiin juhlaleninkiin sonnustautunut kanamainen kuuluttaja – – Mukana ovat kaikki iskelmälaulukilpailujen tyypit alkaen harjastukkaisesta Nakke Nakuttajan näköisestä heinäseipään nielleestä maalaispojasta aina ensi askeleitaan iskelmä-alalla ottavaan pikkutipuseen saakka. Voittajaksi julistetaan vanhaapiikaakin vanhapiikamaisempi rillipää, joka esittää seksiä tihkuvan laulun nimeltä ”Låt bli” eli ”Anna olla”. Sanoinkuvaamattoman näköiseen turkoosiin pukuun sonnustautunut ”naisartisti” silli kädessään esittää laulun ”Lille Isador”. Kalan merkitys ei jää kenellekään epäselväksi ja yleisö ulvoo, kun esiintyjä autuaan näköisenä puristelee kalaansa. Mukana on myös ruotsalaisittain pakollinen sinikeltainen pariskunta. Laulavat jotain siihen tyyliin kuin pom-pom-pompoti-pom. – – Puolet yleisöstä huokailee syvään, kun hoikka poika asunaan vain farkut tanssii lavalla yksinään.
Viimeinen virke osoittaa,
että jutusta vastannut ”Kallen gay-toimitus” ei tiennyt seuraavansa itsensä
Christer Lindarwin paraatinumeroa – rajoja rikkovaa tulkintaa Shirley Basseyn
kappaleesta This is my life. Numeron alkaa perinteisenä playback-esityksenä, jossa Lindarw
aukoo suutaan Basseyn tahtiin. Tämän jälkeen ääni vaihtuu miesääneksi, ja
samalla lentävät peruukki ja mekko. Jäljellä on paljasrintainen mies.
Hulivilipojalla oli ilo kokea
samainen numero viime syksynä Göteborgissa After Darkin jäähyväisshow’ssa,
jossa Lindarw tanssi lavalla yksinään aivan yhtä hoikkana mutta huomattavasti
vähemmän poikana. Hän itse pohtii This is
my life -numeron ehtymätöntä suosiota samannimisessä elämäkerrassaan näin
[oma käännös]:
Numeron jännite perustuu siihen, että klovni tempaisee naamionsa pois ja näkyviin tulee ihminen. Kaikki tapahtuu niin nopeasti, että sillä on eräänlainen sokkivaikutus. Kun heitän vaatteeni pois, yleisö liikuttuu, vaikka numero olisi ennestään tuttu. Siinä minä sitten seison luisevana poikana – meikit naamassa ja tukka hikisenä.
Kauniitten gay-ihmisten armeija
Vaikka Tukholmaa käsittelevät
suomalaisten homolehtien matkajutut keskittyivät kaupallisen tarjonnan
esittelyyn, vapaudenkaipuun tyydyttämiseen ei aina tarvittu tukullista kruunuja.
Joskus riitti, että oli vain pokkaa. Tämä koski varsinkin osallistumista sateenkaariväen
mielenosoituskulkueisiin, joita alettiin nähdä Tukholmankin kaduilla 1970-luvun
lopulla. Ennen pitkää niistä kasvoi nykymuotoinen Tukholman Pride.
Kaupungin ensimmäinen Pridea
vastaava tapahtuma oli syyskuussa 1977 järjestetty Vapautuspäivän mielenosoitus
(frigörelsedemonstrationen) sekä sitä seurannut puistojuhla Vasaparkenissa.
Suomessa siitä kirjoitti yllättävää kyllä vain Kalle 10/77 otsikolla ”Kalle osallistui homoseksualistien
mielenosoitukseen Tukholmassa”. Jutusta käy ilmi paitsi tapahtuman
yhdysvaltalaiset juuret myös sen kumouksellinen luonne [ks. myös aiempi juttu Priden historiasta]:
Gay Liberation Day – miten kauniilta ja ylpeältä tuo juhlan tunnus kuulostaakaan! Yhtä kaunista ja ylpeää oli se homoseksualistien ja lesbolaisten satapäinen joukko, joka syyskuun 3. päivänä laulaen ja iskulauseita huutaen marssi läpi hämmästelevän Tukholman. Vasaparkenin puistojuhlassa ja Cosmopolite-ravintolan suuressa gay-illassa riemu puhkesi estoitta ilmoille. ”Kampen har börjat, dagen är här…” – ”Taistelu on alkanut, päivä on koittanut…” lauloi onnellisten, solidaaristen, taistelutahtoa hehkuvien kauniitten gay-ihmisten armeija!
Ensimmäisen Pride-kulkueen
reitti kulki Kungsträdgårdenista läpi Tukholman keskustan ja kääntyi
Sveavägeniltä Odengatanille kohti Vasaparkenia. Nykyinen karnevaalihenki oli tuolloin
vielä kortilla:
Kolme nuorta lesbotyttöä kantaa päittensä päällä kangasta, joka kertoo homoseksualistien mielenosoituksesta, megafoonit [sic] kertovat uteliaille tukholmalaisille mielenosoituksen tarkoituksesta, kutsuvat heitä mukaan Vasa-puiston juhlaan. Jaamme kadunvarsilla töllisteleville ihmisille monisteita, joissa yhteisestä asiastamme kerrotaan perusteellisemmin. Ihmiset suhtautuvat suvaitsevaisesti: ei väkivaltaa, ei pilkkahuutojakaan. Ei liberaalissa Ruotsissa – mutta viileän torjuvasti iso osa ihmisistä meihin suhtautuu. Joku sentään vilkuttaa iloisesti, huutaa rohkaisevan huudon.
”Käsi olalla ja tahdissa mars”. Kuva ja kuvateksti Ysikutosesta 4/81. |
Me laulamme, me kuuntelemme musiikkia, Pat Parker-nimisen lesborunoilijan koskettavaa tekstiä, puheita, tervehdyksiä, naisiksi pukeutuneiden tanskalaisten pirullisen hauskoja esityksiä – –. Ja kun Jan Hammarlund [ks. lisää jäljempää] laulaa kitaransa säestyksellä meidän omia rakkauslaulujamme, onni hehkuu minussa. Pojat kulkevat puistossa kädet toistensa lanteilla, loikoilevat ruohikossa lähekkäin eväitään napostellen, viiniä siemaillen. Onnellinen päivä! Täynnä hymyä, rakkautta – mutta myös ylpeyttä siitä mitä me olemme ja siitä että uskallamme olla sitä julkisesti! Täynnä väsymätöntä taistelutahtoa – – Jan laulaa oman laulunsa patriarkaalisesta järjestelmästä ja sen murskaamisen välttämättömyydestä. Kaikki ymmärtävät häntä, kaikki jakavat hänen laulunsa paatoksen, rajun tunteen. Me murskaamme tuon keski-ikäisten heterofiilien ruokkiman patriarkaalisen koneiston! Me voitamme, me saavutamme tasa-arvon! Makaan ruohikossa ruotsalaisen ystäväni kainalossa. Iltapäivä on pilvinen ja viilenee jo, mutta minulla on lämmin olo. Ystäväni peittelee minut hellästi paksulla villapuserollaan ja kuiskaa hellän sanan korvaani. Kosketan kädelläni hänen reittään, sivelen sitä rakastaen. ”Jag är här… Minäkin olen täällä!” me laulamme, ja tästä lähtien haluan ollakin, avoimemmin ja rohkeammin, ei vain Ruotsissa vaan myös Suomessa. Pahimpia vastustajiamme ovat piilohomot, vakuuttaa joku taistelutovereistani. He joiden mielestä kaksinaismoraalia ja sokkoleikkiä täytyisi jatkaa. Meidän pitää olla ylpeitä siitä mitä me olemme.
”Suomalaiset näkyivät!” Kuva ja teksti Seta-lehdestä 5/81. |
Seksuaalipakolaisia Suomesta
Tukholman Vapautuspäivä muuttui vuonna 1979 Vapautusviikoksi, ja myöhempien vuosien tapahtumista raportoitiin myös Seta-lehdessä ja Ysikutosessa. Jutut kertovat korutonta kieltään suomalaishomojen tilanteesta ja tarjoavat myös perspektiiviä nykytilanteeseen.
Nyt Suomi on paikka, johon
venäläismatkailijat tulevat marssimaan Pride-kulkueessa ja jossa osoitetaan
mieltä Venäjän suurlähetystön edessä maan homovainojen vuoksi. Vielä
1970–1980-luvuilla suomalaishomot pyhiinvaelsivat kuitenkin naapurimaahan
vapautumaan. Tästä kertoo Seta-lehdessä
5/81 julkaistu juttu ”Tukholman gay lib viikko: maailman suurin suomalainen
mielenosoitus”:
Jos Suomessa paleltaa niin lahden toisella puolella on ”seksuaalipoliittisella pakolaisella” toinen koti. Tukholmassa vuosittain järjestettävän gay-viikon päätapahtumaan, mielenosoitukseen osallistui nimittäin suomalaisia enemmän kuin keväällä Helsingissä pidettyyn, sinänsä vaikuttavaan marssiin. – – Marssimisen riemu vaaleanpunaisine ilmapalloineen, lippuineen, vihellyspilleineen ja kaikenvärisine kankaineen lähenteli eteläeurooppalaista karnevaalitunnelmaa. Vähiten ei suinkaan näkynyt Suomen lipun perässä marssinut sankka joukko – suurin osa samana aamuna laivalta purkautuneita – jonka äänivolyymi hyvinkin vastasi Suomi-Ruotsi-maaotteluun saapuneiden metelinpitoa.
Yksi näistä suomalaisista oli
Ysikutosen toimittaja, jonka
kokemuksista voi lukea numerossa 4/81 julkaistusta jutusta ”Tukholman
riemunpäivät”. Juttu loihtii esiin suorastaan elokuvamaisen eläviä kuvia,
joihin on tallentunut sateenkaaren jokainen raita:
Soveliaimmaksi katsoin asettua parin hiljaisen nuorukaisen taakse, joiden kylttien suomen- ja ruotsinkieliset tekstit ilmoittivat heidän olevan seksuaalipakolaisia Suomesta. Tuli mieleen ne ajat yli kymmenen vuotta sitten samassa kaupungissa, jolloin itse olin seksuaalipakolainen Suomesta. Kulkueita ei siihen aikaan järjestetty, ei ollut vapautusviikkoja. Joten taisteluni jouduin käymään täysin yksin. – – Lipuista päätellen osanottajia näytti olevan monesta maasta. Monenkirjavaa tekstiä oli. Oli kristittyä hinttiä ja ateistia, kommunistia ja porvaria. Yleensä Suomea suuremmassa maailmassa jokaiseen hinttikulkueeseen kuuluvat eräänlaiset harlekiinit, elämän sirkuksen esittäjät, jotka ovat kulkueen värikkäin näky, sillä sirkusta elämä pohjimmiltaan on, vaarallista nuoralla tanssia kehdon ja haudan, taivaan ja helvetin välillä, ainaisena pelon aiheena syöksyminen alhaalla ammottavaan rotkoon, johon moni totisesti on sortunut. – – Hinttilauluja laulettiin hinttien omasta laulukirjasta, ota [sic] jaettiin osanottajille ilmaiseksi. Punaiset ilmapallot leijuivat päitten yläpuolella, transvestiitti-harlekiinin tulipunainen tekotukka hehkui kuin myöhäiskesän ilta-aurinko. Mutta aurinko pysyi poissa. – – Suoranaisesti negatiivisia reaktioita ilmeni vähän. Pelättyjä raggareita ei näkynyt. Pari murrosikäistä poikaa yritti huudella hävyttömyyksiä. Vanhahko ja tukeva naisihminen oli ottanut virsikirjan mukaansa. Hänen sopraanonsa, joka oli mahtavampi kuin Birgit Nilssonin, voitti voimassa kaikki iskulauseet, hinttipillien vihellykset ja autontorvet nousten elokuisen suurkaupungin kosteaan ilmaan epäsointuisena kirkumisena. Pari suomalaista jätkää ihmetteli, kuinka moisia kulkueita ylipäätään on olemassa.
Puistojuhlan tunnelmia Ysikutosessa 5–6/1981. |
Myös tässä vuoden 1981 Priden
puistojuhlassa esiintyi Jan Hammarlund, joka oli Wikipedian mukaan yksi Ruotsin
ensimmäisistä julkihomoista ja maan homoliikkeen keulahahmoja 1970-luvulla. Kallen edellä hehkuttama patriarkaalisen
koneiston murskauslaulu oli nimeltään Jag
hatar patriarkatet (1976). Suomalaisnäkökulmasta kiinnostavampi on
kuitenkin kappale nimeltä Ville, joka
kuultiin ensimmäisen kerran Tukholman gay-radiossa kesällä 1979.
Kappaleen minäkertoja on
rakastunut koulukaveriinsa Villeen, tuohon hunajalta maistuvaan ilmestykseen,
jonka kanssa kertoja kuhertelee pukuhuoneessa niin, ettei jumppatunnille meinaa
ehtiä. Vanhemmat eivät tajua, opettaja ei tajua, kuraattori ei tajua. Mutta
puistossa kelpaa sentään makoilla kesätuulen kutitellessa, kun veri kohisee
suonissa ja kuume nousee.
Men det är skönt att va’ i parken i sommarns varma vindar
när blodet brusar i alla vener och luften börjar brinna…
Jag vill tala om för hela världen att jag är kär i Ville
och han har sagt till mig att jag är världens skönaste kille
är världens skönaste kille
Men det är skönt att va’ i parken i sommarns varma vindar
när blodet brusar i alla vener och luften börjar brinna…
Jag vill tala om för hela världen att jag är kär i Ville
och han har sagt till mig att jag är världens skönaste kille
är världens skönaste kille
”Ville on sanonut minulle että olen maailman ihanin poika... Viittomakielen tulkki käänsi valloittavasti Jan Hammarlundin laulut.” Kuva ja teksti Seta-lehdestä 5/81. |
Eiköhän siis yhdytä lauluun
ja nautita tovi vuoden 1981 puistojuhlan tunnelmista ennen kuin
suomalaispoikien matka jatkuu Kööpenhaminaan.
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Onnen kaukoranta: homomatkailun historiaa
Suomalaispoikia maailmalla: Matkalla rapakon takana
Terveisiä poikien paratiisista: kun ”Kalle” kirjoitti homoista
Suomalaispoikia maailmalla: Matkalla rapakon takana
Terveisiä poikien paratiisista: kun ”Kalle” kirjoitti homoista
Homohistoriallinen Tukholma – puistot, baarit ja pisuaarit
Homohistoriallinen Helsinki 1–12
Teikäläisten turku – varsinaissuomalaista homohistoriaa
Vaasan farssi – pohjalaista pervohistoriaa
Yksi vihreä enkeli, kiitos! – syysretki Pirkanmaan pervopääkaupunkiin
Hulivilipojan kolumneja QX.fi-sivustossa:
#Instagay
Grindr
Penis
Viisut 1, Viisut 2
Homohistoriallinen Helsinki 1–12
Teikäläisten turku – varsinaissuomalaista homohistoriaa
Vaasan farssi – pohjalaista pervohistoriaa
Yksi vihreä enkeli, kiitos! – syysretki Pirkanmaan pervopääkaupunkiin
Hulivilipojan kolumneja QX.fi-sivustossa:
#Instagay
Grindr
Penis
Viisut 1, Viisut 2