His Master's Voice -äänilevyjä Fazerin musiikkikaupan näyteikkunassa vuonna 1930.
Kuva: Olof Sundström / Helsingin kaupunginmuseo.
Hulivilipojan Hi(n)ttimittari (kiitos
vaan lukijalle tästä väännöksestä!) palaa ruutuun uusin homorummutuksin.
Tarjolla on jälleen viisi kovaa vetoa sateenkaarevilta sirkuttajilta, joten toivottavasti homo-Suomen maakuntaraadit ovat valmiina antamaan pisteensä.
Sia: California dreamin’
Sia Furler on valtavirtapopin nimekkäin sateenkaarinainen ja eräänlainen vähäsuolainen versio Tori Amosista: sopivan taiteellinen, muttei silti turhan. Ei siis ihme, että Sia on joka toisen huipputuottajan vakiovierailija, joka onnistuu ylevöittämään heikommankin humpan. Giorgio Moroder, kuulit kyllä!
Sian viimeisimmät levyt eivät mielestäni
ole nousseet upean Some people have real problems -albumin (2008)
tasolle, mutta hänen modernin itkijänaisen äänensä saa kaltaiseni melankoliaan taipuvaisen miehenpuolen aina sopivan surumieliseksi. Hyvä
esimerkki tästä on San Andreas -katastrofileffan (2015) soundtrackilla
kuultava The Mamas & the Papas -coveri California dreamin’. Kun
mielen mannerlaatat hankautuvat yhteen, tuloksena on kesän kaipuuta
kipeimmillään.
Andy Bell: Weston-super-Mare Kesä on suruharson takana myös Erasuresta tutun Andy Bellin kappaleessa Weston-super-Mare
(Dancing with Ruby remix), joka on saanut nimensä Bristolin kupeessa
sijaitsevasta rantalomakohteesta. Remix-versio on peräisin Bellin viimevuotiselta Variance-levyltä, kun taas alkuperäisversio kuullaan Bellin
kutkuttavassa musiikkiteatteriproduktiossa Torsten the Bareback Saint (2014).
Weston-super-Maren kertoja, tuo polyseksuaalinen ”paljaalla panemisen
pyhimys” Torsti, on palannut lomakohteeseen, jossa hän koki kerran hullaannuttavan rakkauden. Kertoja käy läpi kalliita muistojaan – ajelua
vuoristoradassa laskuveden aikaan, koskettelua kummitusjunassa ja
hiekkalinnojen rakentelua – tiedostaen samalla olleensa itse vain yksittäinen
lause toisen elämäntarinassa. Rantakohde on muuttunut, elämät kulkivat eri
suuntiin, ja kädestä puuttuu käsi, jota on ikävä yhä.
Ms Mr: Tripolar Newyorkilainen indiepopduo Ms Mr ammentaa
voimansa homomiehen ja heteronaisen, eli tuottaja Max Hershenow’n ja laulaja Lizzie Plapingerin, symbioosista.
Kumppanuus on poikinut jo kaksi levyä, joista jälkimmäinen How does it feelilmestyi viime vuonna.
Singlelohkaisujen sijaan olen tykästynyt erityisesti Tripolar-nimiseen
kappaleeseen. Siinä kertoja tuskailee, olisiko pettämistä sittenkään
kannattanut tunnustaa, kun lopputuloksena oli neljän hengen ”joukkomurha”.
Karmea totuus satuttaa aina eniten, mutta musiikin muodossa se voi joskus olla hunajaa
korville.
John Grant: Going down
Halu hallita kaikkea on kova, vaikka elämä on
yhtä pohjatonta kaipausta ja arvausleikkiä vailla mitään takeita. Siis viis
muiden mielipiteistä – kuolemistahan tässä vain opetellaan, laulaa
hipsterikelpoisen homopopin ylipappi John Grant uudella singlellään Going
down. Sanoituksesta välittyvää hallitsemisen ja heittäytymisen teemaa
korostaa biisin nokkela video, jossa seurataan transsukupuolisuuteensa
tutustuvaa nuorta. Pakonomaisen hallinnan symbolina on videossa uimahalli, jonka tiukka
sukupuolijärjestys ei jätä paikkaa niille, jotka eivät tiedä, kumpaan
pukuhuoneeseen menisivät. Niinpä videon päähenkilö päätyy miesten pukuhuoneen
kautta naisten taitouintijoukkueen harjoituksiin yllään joukkueen harjoitusasu
– kuin pallokentän laidalla eräs rampa poikanen Uuno Kailaan runossa. Kummeksuvista katseista huolimatta on vain uskaltauduttava veteen, ja johan
alkaa joukkueesta löytyä moninaisuutta huippuunsa koordinoitujen liikesarjojen
takaa.
Letkeä kappale on Grantin viimesyksyisen Grey tickles, black pressure -levyn helpoimmin sulavaa ainesta ja sellaisena oikein tervetullut.
Will Young: Brave man Transteema ja uskallus ovat keskiössä myös
brittipoppari Will Youngin Brave man -kappaleessa ja sen videossa.
Pop
Idol -kisasta pystyyn ponnahtaneen Youngin ensimmäiset levyt menivät minulta
ohi kuin homokulttuuriviittaus Hommaforumilla, mutta kelkan käänsi tasaisen
laadukas Echoes-levy (2011). Se teki Youngista ainakin omissa silmissäni
oikein varteen(!)otettavan vastineen George Michaelille, jonka luomisvoima
lörpähti vuoden 1998 vessaseksiskandaaliin siinä määrin, että herra on sittemmin loistanut vain homovitseissä*.
Myös Will Youngin viimevuotiselta 85% proof
-levyltä löytyy laatulauluja, kuten suggestiivisesti sykkivä Like a river
sekä kivusta suurella puurokauhalla ammentava Brave man. Sen kertoja katselee elämänsä juoksuhautoihin ja tunnustelee arpiaan tiedostaen,
ettei niitä voinut välttää. Kaikkien kaatumisten jälkeenkin taistelutahto on
yhä tallella, ja kipu on kääntynyt voimaksi. Myös kappaleen videon päähenkilö
on täysin paljaana, kirjaimellisesti: naisen ruumiista on lopulta astunut
rohkea mies, joka on valmis ottamaan ensiaskeleensa ihmisten edessä.
*) ”Miksi George Michaelilla ei ole äänioikeutta?
Hän ei osaa mennä koppiin yksiin.” ”Kuulitko jo, että George Michael löydettiin kuolleena vessasta? Hän oli kuulemma ollut laakista vainaa.” ”Mitä yhteistä on
George Michaelilla ja chileläisillä kaivosmiehillä? Molemmat pääsivät vankeudesta 8 viikon armottoman poraamisen jälkeen.”
”Valon pisaroita vasten pimeää / meille putoaa valon
pisaroita.” Tuure Kilpeläisen tunnelmointi tulee väistämättä mieleen
tammikuisessa Helsingissä, jossa Valofestivaali tekee pimeydestä taidetta. Koko
kaupunki on yhtä värin, valon ja välkkeen juhlaa – ikään kuin talvi olisi
saanut tarpeekseen ja pannut bileet pystyyn.
Puistoista parketeille vie myös
tämä Homohistoriallinen Helsinki -sarjan bonusjuttu, jossa bailataan 1970–1980-lukujen helsinkiläisissä homodiskoissa. Luvassa on paitsi lauantai- myös maanantai-, torstai-, perjantai- ja sunnuntai-illan huumaa.
Monien toiveiden
sijoituskohde
Sirkan tanssit, Studio
302, Club Cabaret ja Gay Disco Triangle. Muun muassa näillä nimillä
järjestettiin tanssi- ja diskoiltoja, jotka liikuttivat ja lähensivät
gay-kansaa jo kauan ennen ikioman ravintolan Gay Gambrinin perustamista vuonna
1984. Psyke ry:n Sirkan tansseissa olen jo kirjoittanut aiemmassa Helsinki-jutussa, ja nyt on aika muistella Setan ja yksityisten toimijoiden
vetämiä diskoja.
Seta on järjestänyt tansseja perustamisvuodestaan 1974 lähtien. Ensin
toiminta oli satunnaista ja paikatkin vaihtelivat, mutta disko oli alusta
saakka ”monien toiveiden sijoituskohde”, kuten Seta-lehden 4/81 jutussa
todetaan. Seta haki tansseilla rahaa
toimintaansa (toimisto, puhelinpäivystys, lehden toimitus, tutkimus jne.), ja
kävijät hakivat seuraa tai kumppania yhdeksi yöksi tai loppuelämäksi.
Alkuvaiheen tansseista voidaan mainita Rautalammintien ylioppilasasuntolan takkahuoneessa
järjestetyt illat. Pitkän linjan homoaktivisti Olli Stålström kertoi
minulle, että talkoovoimin järjestetyissä illoissa panostettiin ennen kaikkea kivaan ilmapiiriin, jotta saataisiin
rohkaistua ihmisiä. Olli raahasi paikalle omat stereonsa, joilla soitettiin
setalaisten tuomia levyjä. Mieleen on jäänyt varsinkin ”kimeä-ääninen
kreikkalainen mieslaulaja” Demis Roussos (1946–2015), jonka tahtiin kelpasi
tanssia hitaita aikuiselämän ensirakkauden kanssa. ”Tunnelmat olivat makeita”,
Olli muisteli – ja ehkä keinahtelikin mielessään poski poskea vasten.
Muutama tunti pimeässä huoneessa
Vuonna 1977 alettiin
diskoilla perjantaisin tai lauantaisin Uuden ylioppilastalon 4. kerroksessa
varsinaissuomalaisen osakunnan tiloissa. Seta-lehden 4/81 mukaan
myös”Varson” disko toimi kokonaan
talkoovoimin musiikkilaitteiden ja valojen asennuksesta kanttiininpitoon. Disko
oli vielä tuolloin suljettu tilaisuus, joka oli tarkoitettu Setan jäsenille ja heidän
vierailleen, mutta kävijämäärä oli parhaimmillaan 100–150. Täällä – kuten kaikissa muissakin maailman
tanssipaikoissa – alkuillan odotuksia seurasi ”hurmio tai kyllästyminen
kaikkeen, mitä välähtelevien valojen alla liikkuu”.
Setan juttuun haastateltu
opiskelijapoika Arto muisteli uskaltautuneensa Varsoon ensimmäisen kerran
vuonna 1978. Kovillehan se otti:
Sinne päästyä tuntui
aivan hirveältä. Ennen kuin olin edes päässyt sisälle, olin kiertänyt korttelia
pariin kertaan ja sisälle päästyäni tilanne ei oikeastaan yhtään parantunut –
pikemminkin päinvastoin. Istuin pöydässä kuin tulisilla hiilillä. Ensimmäiset
1,5 tuntia olivat pahimmat. Sitten tapahtuikin odottamaton käänne: joku älysi
hakea meikäläistä – tällaista maalaistollukkaa – tanssimaan. Siitähän se sitten
lähti…
Vielä koruttomammat
muistot on Kristiinalla, jonka ensimmäinen diskokäynti oli pikkujouluna 1977:
Ne olivat niitä Varson
aikoja jolloin piti olla ”omat eväät” mukana, mutta mistäpä minä sen olisin
tiennyt. Vähitellen kyllä opin, että diskossa on oltava viinaa mukana ja että
juominen on diskossa käyvien naisten kesken jopa hyve. Tuolloin en tietenkään
osannut suhtautua kriittisesti mihinkään vaan pidin itsestään selvänä että
tällaista se lesbona oleminen sitten on: muutama tunti pimeässä huoneessa
kerran viikossa.
Vanha Poli 9.1.2016. Rakennuksessa toimii nyt Glo-hotelli Art.
Muotifarkkuja ja kammattuja kuontaloita
Helmikuussa 1980 Uusi
ylioppilastalo joutui remonttiin, ja uudeksi diskopaikaksi tuli Teknillisen
korkeakoulun ylioppilaskunnan talo Vanha Poli
osoitteessa Lönnrotinkatu 29. Seta ry:n diskoteekki, pizzeria ja baari ”Studio
302” avasi ovensa talon toisen kerroksen salissa 10. huhtikuuta 1980. Diskon
nimen keksi Olli Stålström, ja se tuli vielä tuolloin käytössä olleesta sairausdiagnoosista 302,00
(homoseksuaalisuus).
Seta-lehden
4/81 juttuun haastateltu Setan ohjelmaryhmän vetäjä mainosti Studio 302:ta paikkana, jossa on paljon väkeä,
jossa menee lujaa ja jossa tunnelma on katossa ja katto korkealla. Torstai- ja
sunnuntai-iltaisin avoinna ollut Studio 302 veti paikalle usein yli 300 ja
enimmillään jopa 417 diskoilijaa. Naisia oli jutun mukaan noin 30 %, mikä oli
enemmän kuin missään aiemmassa suomalaisessa gay-diskossa.
Diskon loppuillan
tunnelmia kuvataan jutussa näin:
Valtava pimeä sali,
kumeaa musiikkia, parin kolmensadan ihmisen epäselvät hahmot, kumuutta [sic] ja
taas kuumuutta. Tanssilattiaa vastapäätä seisoo sakea miesjoukko, useimmilla
kaljalasi kädessä. Isketään toisiaan. Tätä varten on pantu päälle muotifarkut
ja kammattu tukka. Poikamaisuus näyttää olevan valttia. Naiset istuvat omissa
pöydissään rypäleinä tai tanssivat, joku yksinäinen jäänyt pöytää vartioimaan
toisten heittäytyessä torstai- tai sunnuntai-illan huumaan. Puhutaan mikäli
melulta kuullaan, joku sanoo että jossain pöydässä istuu naisia iskevä heteromies,
ohhoh…
Viimeinen virke paljastaa
sen, että diskotoimintaa pyöritettiin nyt uudelta pohjalta: tervetulleita
olivat muutkin kuin vain setalaiset. Tilaisuutta käyttivät hyväkseen monet
uteliaat, ja tutkimusmatkoista kirjoitettiin muun muassa Ylioppilaslehdessä
6.5.1982 ja satakuntalaisen osakunnan Karhunkierros-lehdessä 5/82.
Molemmista jutuista välittyy tirkistelynhalu ja kauhunsekainen innostus.
Mainos Seta-lehdessä 4/80.
Kielikylpyjä ja coitus int -liikkeitä
Karhunkierros-lehden 5/82 jutussa ”Sima, Sato & Seta” seurataan Sima-kerhon (Spontaanit inehmot +
muut asioista kiinnostuneet) tutustumista Setan toimintaan. Kerho teki ensin liikojen
ennakkoluulojen karistelemiseksi retriitin
Setan toimistoon ja tutustui sen jälkeen ”homojen alakulttuurin keskukseen”,
Studio 302:een. Kokemus oli myönteinen: paikka oli täynnä, musiikki rautaa ja
kävijät joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta yllättävän tavallisia tallaajia
suhteessa yleisiin stereotypioihin.
Diskohileitä; kammottavan
kauhistuttavan taidokkaita kuteita ja kasvomaalauksia – ilmeistä kantaporukkaa.
Suurin osa, jotenkin yllättävästi, oli kuitenkin suomalaista
perusopiskelijatyyppiä. Tavallisin näky näytti olevan noin 18–25-vuotias
nuorimies paidassa, rusetissa ja collegessa tai villapoolossa. Miehiä oli paikalla
huomattavasti enemmän. Ruotsalaistyyppistä nahkahousu-hunajapoikaa sai
etsimällä etsiä. Yleisesti ei mitään mielipuolista maskuliinisuuden
korostamista, ei rähjäisen näköisiä tyttöjä.
Simakerholaisten mukaan
myös homostelu rajoittui satunnaisiin kielikylpyihin ja soidinmenoihin, eikä
Studio 302 ylipäätään ollut Manner-Euroopan malliin ”ajan hermolla elävien
nuorisokultivistien muotipaikka”:
Gay-discoon voi kyllä
mennä kauhistelemaan miesten keskeistä lääppimistä ja kielisuukkoja. Myös
muutamien estoton tanssitapa coitus int -liikkeineen saattaa herättää
kummastusta. Kun ei anna tämänlaisten erikoisuuksien vaivata itseään, huomaa
paikan ”tavanomaisuuden”. Tämä on suomalaista nuorisokulttuuria kaikkine sen
tyypillisine virtauksineen. Tunnelma vain on parempi kuin muissa
pintapaikoissa.
Simakerholaiset olivat
Studio 302:ssa isolla porukalla, mikä loi sopivan henkisen palomuurin heidän ja
homojen välille. Ylioppilaslehdessä 6.5.1982 julkaistun ”Ensimmäinen kerta” -jutuntoimittaja
oli sen sijaan yksin matkassa ja kaikesta päätellen säikky kuin neitsyt
vankilan rodeossa, kuten Tyttökultien
Blanche asian ilmaisisi.
Ylioppilaslehden juttu julkaistiin myös Seta-lehdessä 3–4/83.
Järkytys seuraa toistaan
Ylkkärinjutun alussa toimittaja kuvailee homojen yöllistä
muodonmuutosta suorastaan kauhuelokuvamaisin sanakääntein:
Kaupungin yöelämään
kuuluu myös hinttielämä, ”the gay life”. Osa näistä aivan tavallisista
katutason vaeltajista muuttuu illan hämärtyessä: he karistavat yltään
sovinnaisen roolin ja päästävät todellisen minänsä irti, ovat hetken tosia.
Toimittajalle tilanne on
käänteinen: hän yrittää omaksua vieraan minän kuten Al Pacinon esittämä
peitepoliisi, joka painuu Cruising-trillerissä
Nykin nahkaskeneen sarjamurhaajaa jahtaamaan.
Seurauksena on samanlainen identiteettihämmennys, kun toimittajan ”tajuntaan
etsiytyy tieto siitä, että ilmassa on toisenlaisia jännitteitä: olen poika –
pojat katsovat minua”.
Sitten ristiriita:
sallinko itseni olla imarreltu? Jos sallin, merkitseekö se sitä että olen…
Herää ehkä tunne, että sairastaa jotain tautia, jotain kuvottavaa, likaista –
enhän minä sentään, olenhan aina käyttäytynyt normaalisti… apua. – – Yhtäkkiä
joku sanoo jotain: mitä… edessäni täysin tavallinen kaveri kysyy
käsittämättömästi lähdenkö tanssimaan. Nopeita päätöksiä ja arvioita: miksi
olen täällä? Siis menen. Harvoin on niin kipsissä. Tietyt tanssigeenit ja
refleksit alkavat kuitenkin vaikuttaa – liikun. – – Järkytys seuraa toistaan:
hitaat kappaleet. Ympärilläni epätodellisten valojen välkkeessä tanssineet
parit, poika-pojat ja tyttö-tytöt, käpertyvät toistensa ympärille aivan kuin
tavallisissa paikoissa tavalliset ihmiset. Sulattelen näkymää. Tanssipartnerini
odottaa: saanko tämän hitaan.
Kompromissina toimittaja
ehdottaa samaan pöytään siirtymistä lähemmän tuttavuuden hieromiseksi. Juttelun
tuoksinassa hän saa yllätyksekseen huomata, että ”nämä ovat ihmisiä, aivan
siinä missä ”mekin” – otetaan vaikka yksi sininen bussillinen ihmisiä niin
heidän joukossaan on aina muutama, jolla on tämä salaisuus…” Nyt ei kuitenkaan
oltu bussissa, vaan pöydässä, jossa koittaa totuuden hetki:
Ilta oli jo
kertakaikkiaan pitkällä, kun juttelumme oli edennyt yli aiheiden ja tämäpä
kaveri sanoi: sä olet mukava, lähdetäänkö meille? En tiedä onko kukaan
kiinnostunut vastauksesta, mutta kenelläkään ei ole oikeutta vaatia sitä.
Siispä kamera kohoaa ravintolan yli, ja kuvaa öisen, hiukan sumuisen kaupungin,
jossa katuvalot heijastuvat märkään asvalttiin ja autot katoilevat tummaan
hämärään.
Hinttien iskupyhättö
Setan ohjelmaryhmän vetäjä
kuvailee Seta-lehdessä 4/81 Vanhan Polin diskon ilmapiiriä
lämpimäksi, ystävälliseksi ja reiluksi. Järjestyshäiriöitä ei kuulemma ollut.
Disko oli hänen mukaansa tunnettu myös taiteilijoiden keskuudessa, ja lavalla
nähtiin muiden muassa Ritva Oksanen. Kun diskoon pyydettiin jotakin uutta esiintyjää,
hän oli aina kuullut 302:sta – kuullut kuinka ihana yleisö siellä on ja miten
lämpimästi esiintyjät otetaan vastaan, vetäjä hehkuttaa.
Paljon kriittisemmin diskokulttuuria arvioi samaiseen
lehteen haastateltu Kristiina:
Diskot ovat muuttuneet viime vuosina kansainväliseen,
toisinsanoen miesvoittoiseen suuntaan. Tuntuu siltä että naisilla on pelkkä
sisäänpääsyn oikeus, jos he tosissaan haluavat siinä hinttien iskupyhätössä
istua. Välillä tunnetut heterot käyvät laulamassa passiiviselle massalle.
Monien muidenkin Setan
juttuun haastateltujen kommenteista välittyy kritiikki koko diskokulttuuria
kohtaan. Jo aiemmin siteerattu Arto toivoi, että ilmapiiri diskoissa olisi
vähän nykyistä lämpimämpi, eli että ihmiset olisivat vähemmän sulkeutuneita tai
pintakoreita. Samoilla linjoilla oli toinen opiskelijapoika Bengt, jonka
mielestä diskot tuntuivat hyvin samanlaisilta kerta toisensa jälkeen – joka
paikassa soitettiin samaa meluisaa musiikkia.
Molemmat pojat oli bongattu juttuun yksityisen yrittäjän
järjestämästä Club Cabaret -diskoillasta, joka tarjosi Sirkan tanssien ohella
vastapainoa Seta-vetoiselle diskotoiminnalle ainakin vuodesta 1981 lähtien.
Tuolloin Cabaret-tansseja järjestettiin talvisin Kaisaniemen ravintolassa ja
kesällä Helsingin pursiseuran talolla, myöhemmän ilmoittelun perusteella
ilmeisesti vain Kaisaniemessä 1980-luvun loppupuolelle saakka.
Bengtin silmissä Club
Cabaret oli ”nk. muotihinttien paikka”:
– – nämä ovat
hinttejä, jotka yrittävät antaa itsestään ”hyvän kuvan” pukeutumalla mahdollisimman
mauttomasti ja keikutellen takapuoltaan. Hinteistä pieni mutta näkyvä osa käy
näyttämässä vaatteitaan, etsimässä ”onnea” eli valeonnea.
Toivottavasti Bengt ja
Arto löysivät illan aikana toisensa. Arton ainoa ongelma oli nimittäin se, että
hän piti tanssimisesta: ”Olen vähän ujo, enkä uskalla hakea muita. Muut
taas eivät hae, kun en ole niin kovin kaksisen näköinen.”
Mainos Seta-lehdessä 5/80.
Umpikiimaisia insinöörejä
Tanssitaiteilija Tiina Lindfors ei diskovalittajen kuoroon
yhdy, vaan hänelle Studio 302 oli yksinkertaisesti Helsingin kuumin ja
trendikkäin biletysmesta. Hän kertoo teoksessa Karanteeni: kuinka aids saapui Suomeen (2014)
tanssineensa usein diskon alkuilloissa esiintyneessä Jazzpoint-ryhmässä ja
saaneensa todellista perstuntumaa lavaan: ”Lavalla ei yleensä ollut
tanssimattoja, joten välillä kun esiinnyimme, pyllyyn tuli tikkuja, mutta
tunnelma oli valtava.”
Loppuillasta Gloria Gaynorin, Blondien ja
syntetisaattoripopin tahdittama tanssin hurma äityi villiksi: ”Tanssilavasta
tuli sellainen valtava, kiehuva kattila, jonka näki kaikkialta salista”,
Lindfors muistelee.
”Paikka oli rauhallisella sijainnilla mutta ydinkeskustassa,
tilaa piisasi, musiikki oli huipputasoa ja baari toimiva. Eikä kun kannat
kattoon vain, huhhei!” hehkuttaa puolestaan Stadinrakki-nimimerkki blogikirjoituksessaan, jossa hän loihtii Studio 302:n kulta-ajasta ja
kävijäkunnasta näin kutkuttavan kollaasin:
Se oli sitä kautta jolloin vallalla oli näyttävä tyyli,
nykyisten goottien esiaste eli futuristit olivat astuneet esiin – –. Nahkajengikin
ilmaantui päivänvaloon (tai ainakin diskopallon kimallukseen), haluttiin näkyä
ja näyttiinkin – –. Erilaiset alakulttuurisirpaleet ja -sirpaleenat hilluivat
iloisesti keskenään, limittäin ja lomittain. [Vanha Poli] oli kansainvälisen
tason mesta, myös sivupiirteineen: porraskäytävää ja varsinkin ylätasannetta
käytettiin sumeilematta kutupaikkana kun siltä tuntui, eli harva se kerta.
Jokainen oli oman iltansa tähti. Vanhan koulun transut, ex-nyrkkeilijä Birgitta
etunenässä, Hantta K ja silloinen ystävä/ttärensä Yasmin/Yazka, Johnny Magic,
Pretty Boys -koripallojoukkue, nahkakundeista Easy Master, Leeku, Isosonni,
Rubbersoul, kaikki ynnä kaverinsa bailasivat suloisessa sekamelskassa
paljasrintaisten opiskelijabodareitten, wannabe tanssi- meikki- ja elämäntapataiteilijoitten
sekä umpikiimaisten insinöörien sun muitten kanssa. Dance the night away -okay!
Karanteeni-kirjan mukaan Vanhalla Polilla juhlittiin myös sitä, että Studio 302:n
nimestä tuli antiikkia kesäkuussa 1981: Lääkintöhallitus poisti
homoseksuaalisuuden sairausluokituksesta Setan vuosikausien lobbaamisen
jälkeen. Kun virastosta soitettiin, Tiina Lindfors oli vastaamassa Setan puhelimeen:
”Onnittelin heitä siitä, että he eivät ole koskaan kerralla parantaneet niin
monta kansalaista.”
Kului kaksi vuotta, tuli aids, ja taas oltiin tautisia. Studio
302:sta oli sillä välillä ehtinyt tulla suorastaan legendaarinen paikka, jossa
”moni sai ja nai ensi tuntumat jopa satojen pervojen klubikulttuuriin”, kuten Seta-lehti 3–4/94 asian ilmaisi.
Samalla todetaan, että Polin illat tyrehtyivät vuonna 1983 ravintolan
omistajan, teekkarien Dipoli Oy:n, asiattomaan aids-kauhuun.
Iltalehti 28.6.1983.
”Varokaa huorapoikia!”
Tiistai 28. kesäkuuta 1983 toi maailmalla velloneen
aids-kauhun kotimaahan, kun Iltalehti
julkaisi tiedon Suomen ensimmäisestä varmasta aids-tapauksesta. Seurauksena oli
paniikki, joka purkautui myös homovihana ja -vainona, kuten Karanteeni-kirjasta ja Olli
Stålströmin Finnqueer-sivuston artikkelista voi lukea.
Erityisen valitettavia seurauksia oli Ilta-Sanomissa 30. kesäkuuta
julkaistulla meikkitaiteilija Monsieur Mossen [ks. aiempi Mosse-juttu]
haastattelulla, jossa hän varoitteli muun muassa Setan diskossa pyörivistä
”vankilakierteen aikana taitonsa hankkineista ja biseksuaaleista” huorapojista.
Turhaa vaatimattomuutta aina vierastanut Mosse esiintyy jutussa myös
lääketieteen auktoriteettina:
Mossen mukaan riskiryhmään kuuluvat ne, jotka ”luuhaavat
yökaudet Paavo Nurmen patsaalla [eli Jennyn teehuoneella ja Mäntymäellä],
Vanhan kellarissa ja Setan tansseissa Vanhalla Polilla ja Bottalla. Niihin
paikkoihin kerääntyy huorapoikia, jotka myyvät itseään kenelle tahansa rahasta
tai alkoholista. Niiden poikien joukko on paljon suurempi kuin Helsingin
ilotyttöjen. – – Monet sellaisista eivät huolehti riittävän hyvin
hygieeniastaan [sic]. Uskon, että puhtaudella on huomattava merkitys
AIDS-taudin välttämisessä”.
Iltalehti
julkaisi heti perään 1.7. jutun ”AIDS-hysteria leviää: homot pelkäävät nyt
väkivaltaa”, johon on haastateltu Studio 302:n kävijäkuntaa sekä Setan vihaista
puheenjohtajaa Raimo Nordforsia: ”Ruttotauti, homotauti, voi helvetti, tällaista roskaa on
levitelty, vaikka laskelmien mukaan vain noin yksi prosentti homoista kuuluu
ns. riskiryhmään – –.”
Puheenjohtajan kommenttien rinnalle on ilmeisen
tarkoitushakuisesti nostettu meikattujen nuorten rakastuneiden poikien ”Nivean”
ja ”Irmelin" haastattelu, joka on otsikoitu ”Ruotsissa naimassa”: ”Me
molemmat olemme olleet Ruotsissa todellisilla naimamatkoilla”, pelkäävät pojat
toteavat.
Mainos Seta-lehdessä 5/83.
Triangelidraamaa
Kuten Monsieur Mosse mainitsi Ilta-Sanomien kohujutussa, Seta
järjesti tansseja Vanhan Polin lisäksi myös Bottalla. Maaliskuusta 1983
startannutta Ostrobotnian maanantai-iltojen ”discoa, juttutupaa ja
viiniravintolaa” markkinoitiin nimellä Gay Disco Triangle (Seta-lehdessä 5/83 myös
virheellisesti nimellä ”Gay Disco Triangel”).
Karanteeni-kirjasta
ilmenee, että Gay Disco Triangelista sai alkunsa myös tapahtumasarja, joka
johti Suomen ensimmäisen aids-tapauksen löytymiseen. Ihotautilääkäri
Sirkka-Liisa Valle tapasi juuri täällä 16. toukokuuta 1983 ryhmän vakavia
homomiehiä, joiden joukosta hän alkaisi tutkimusryhmineen etsiä mahdollisia
suomalaisia sairastuneita. Setan avustuksella löydetyt tutkittavat olivat
kaikki seksuaalisesti hyvin aktiivisia ja edustivat siten
yhdysvaltalaislääkärien näkemystä taudin suurimmasta riskiryhmästä.
Trianglen tapaamisessa Valle kertasi tuoreimman tiedon
aidsista, ja enintään 25 tutkittavan nimilista täyttyi nopeasti. Valle ei
uskonut, että ensimmäinen kesä johtaisi vielä aids-diagnoosiin, mutta ei
kulunut kuin reilu kuukausi, kun ensimmäinen todettu tautitapaus oli jo kohulööpeissä
kera Monsieur Mossen huorapoikien.
Kohujuttujen seurauksena oli se, että Teknillisen
korkeakoulun ylioppilaskunta irtisanoi Vanhan Polin vuokrasopimuksen elokuussa
1983 ja Seta menetti Olli Stålströmin artikkelin mukaan valtaosan tuloistaan.
Kaksi työntekijää jouduttiin irtisanomaan hetkellä, jolloin olisi juuri
tarvittu lisäresursseja paniikin ja tiedottamisen hoitamiseen. Työntekijät
päättivät kuitenkin jatkaa työskentelyä palkatta, ja lisäavuksi saatiin
runsaasti uusia vapaaehtoistyöntekijöitä – kriisi tuotti siis sekä hätää että
solidaarisuutta.
Ostrobotnian tanssit sentään jatkuivat kohuista huolimatta.
”Kolmiokerhossa” tanssittiin itse asiassa niin ahkerasti, että Trianglea
saatettiin tituleerata Seta-lehdessä
3–4/94 maamme ”vanhimmaksi ja vieläkin toimivaksi pervobailuelimeksi”.
Lehdessä kerrotaan myös, että nimenomaan Trianglen
maanantai-iltojen menestys sai Setan hallituksen suunnittelemaan pelkästään
pervoille tarkoitettua ravintolaa. Tarvittiin vielä miljoona markkaa, yksi
rauhallinen sisäpiha, pieni nimenmuutos ja parin viikon remppa ennen kuin
Suomen ensimmäinen varsinainen homobaari saattoi avata ovensa uskaliaille. Liitytään
siis jonon jatkoksi, kun ei vippejäkään olla.
Iltahämy. Usvaan kietoutunut ranta. Taustalla kaupungin
valot. Kutkuttavan salaperäinen taulu, joka vie ajatukset kaikkeen siihen, minkä
pimeä kohta kätkisi.
Ateneumin Symbolismin maisema -näyttelyssä
(2012–2013) kohtaamassani Eugène Janssonin maalauksessa oli jotakin
selittämätöntä ja silti niin tuttua. Riddarfjärden i Stockholm (1898)
oli kuin homojen ikivanhan puistokulttuurin alttaritaulu täynnä yöllistä odotusta,
kaipausta, jännitystä ja pelkoa – kaikkea sitä, mistä olen paljon kirjoittanut esimerkiksi Helsinki-jutuissani.
Pikainen googlaus paljasti, että Jansson oli kuin olikin homo. Hänen
tuotantoonsa syventyminen taas luo kuvan taiteilijasta, joka lopulta löysi
tiensä varjoista valoon.
Riddarfjärden i Stockholm (1898) ja Hornsgatan nattetid (1902). Ketään ei näy, mutta ehkä joku tulee tänäkin yönä. Eugène Jansson: blå skymning och nakna atleter -kirjan kuvitusta.
Hyvän johdatuksen Eugène Janssonin (1862–1915) elämään ja
uraan tarjoaa Göran Söderlundin ja Patrik Steornin kirjoittama näyttelyjulkaisu
Eugène Jansson: blå skymning och nakna atleter (2012). Kirjasta selviää,
että Jansson oli köyhän tukholmalaisperheen poika, joka pääsi opiskelemaan
Ruotsin kuninkaalliseen taideakatemiaan, omaksui vahvoja vaikutteita Edvard
Munchilta, sai nimeä sinisävyisten tunnelmamaisemien maalarina ja keskittyi
1900-luvun alussa suurimpaan intohimon kohteeseensa: henkilömaalaukseen ja
miesvartalon kuvaamiseen.
Yö sai vaihtua päiväksi, ja kaihoisien kaupunkimaisemien
tilalle tuli elinvoimaa puhkuvia nuoria, alastomia miehiä, jotka henkilöivät
tuon ajan muotisuuntauksia: vitalismia ja nudismia. Eugène Janssonin
siirtyminen maisemamaalauksesta henkilö- ja alastonmaalaukseen voidaan myös
nähdä osana homoseksuaalisen identiteetin läpimurtoa Ruotsissa, kuten Greger
Eman toteaa Sympatiens hemlighetsfulla makt -teoksen (1999)
artikkelissaan. Homoseksuaaliset teot olivat toki laittomia, mutta niitä
koskevat skandaalijutut ja seksologian opit lisäsivät tuskan lisäksi tietoa, joka antoi homoseksuaalisesti tunteville miehille eväitä erilaiseen elämään.
Emanin mukaan Eugène Janssonin tuotannon käännekohtaa edelsi henkilökohtainen kriisi sairasteluineen ja taloushuolineen. Kriisin mahdollista yhteyttä Janssonin seksuaalisuuteen on mahdoton arvioita, mutta koettelemusten jälkeen taiteilijasta kuoriutui joka tapauksessa kunnon keikari, joka alkoi viettää yhä enemmän aikaa alastomien sotilaiden ja sekatyömiesten kanssa ateljeessaan sekä lempipaikassaan, Tukholman Skeppsholmenilla sijainneessa laivaston uimalassa (ks. jutun alussa oleva omakuva vuodelta 1910).
Sinussa on roimaa voimaa. Kaksi Atleter-nimistä maalausta (1912).
Janssonin ensimmäisiä uuden kauden maalauksia oli Naken
yngling (1907), jossa nuorukainen poseeraa alasti salin
oviaukossa kuin jonkin uuden kynnyksellä. Nuorukaisen takana salin seinällä
roikkuu kolme Janssonin aiempaa sinisävyistä tunnelmamaisemaa, jotka nähdään
nyt eroottisessa yhteydessä. Oma Ateneum-kokemukseni palautuu mieleen
lukiessani tutkijoiden pohdintoja siitä, miten Janssonin autioita
kaupunkimaisemia voidaan tämän maalauksen perusteella tarkastella eroottisen kaipuun symboleina – kaipuun,
jonka alastomat atleetit lopulta täyttivät.
Naken yngling (1907). Käsityöläinen Knut Nyman oli Janssonin muusa.
Janssonin henkilömaalauksissa miehet ovat keskittyneet
katselemaan ja ihailemaan toisiaan, milloin uimaloissa ja milloin puistoissa.
Niiden takia Janssonia on kutsuttu jopa Ruotsin homoseksuaalisen taiteen
uranuurtajaksi, mutta riippuu katsojasta, haluaako työt nähdä
homososiaalisuuden vai homoeroottisuuden kuvauksina. Tähän aikaan vuodesta Janssonin tuotanto kertoo joka tapauksessa aina
niin lohdullista tarinaa siitä, miten varjot ennen pitkää väistyvät ja pimeys
vaihtuu valoon. Toivottavasti myös niillä, joiden kaamos on ollut henkistä.
Se päivä kukki niinkuin ilmava lumi
auringosta leijui hiutaleita yksitellen
tiaisten salamia välähteli siellä täällä
kaikkeudessa kävi vilkas liike
vaikka huomaamaton, kun vuosi kallistui
kohti lyhyitä öitä; siitä päivästä
jäi pieniä myyrien polkuja
ja onnen pitkän sinisen liu'un vana.
(Solveig von Schoultz ”Kevätpäiväntasaus”,
suom. Helena Anhava)
Badtavla (1908). Homososiaalisuutta laivaston uimalassa.