”Suomalaispoikia maailmalla”
-sarjan aiemmissa jutuissa on jo kurkistettu homomatkailun historiaan ja tehty matka rapakon taakse 1970-luvun New Yorkiin. Johtoajatuksena
on ollut se, että homomatkailua ovat perinteisesti leimanneet kuvitteellisten
”kotimaiden” etsiminen Ihmemaa Oz -hengessä sekä matkakohteiden tarjoamat
seksuaaliset mahdollisuudet.
Vanhojen homolehtien
matkajuttuja lukiessa on ollut hauska huomata, että vapaus on löydettävissä
yhtä lailla Pohjanlahden kuin Atlantinkin takaa. Oltiinpa Tukholmassa tai New
Yorkissa, juttujen sävy on aina yhtä herkutteleva ”muu maa mansikka” -hengessä.
Erityisen silmiinpistävää
tämä on Tukholma-jutuissa, joissa suomalaisia homoturisteja ei lainkaan vaivaa
perinteinen naapurikateus ja -kauna. Tukholmaa tituleerataan alan lehdissä
milloin ”tirkistysreiäksi parempaan ja vapaamielisempään maailmaan” (Kalle 1/78), milloin ”homojen
paratiisiksi” (Mosse 2/83) ja milloin ”nautinnon ja kepeän menon pääkaupungiksi”
(96-lehti 3/84). Välillä toki varoitellaan turpaan antavista raggareista tai
kritisoidaan ”ruotsalaishinttien” yleistä tympeyttä, mutta aina niin
tyylikkäästi pukeutuneen Svea-papan syliin käydään enimmäkseen mukisematta ja
perä edellä.
Tukholman
kaupallinen tarjonta oli koti-Suomeen verrattuna 1970–1980-luvuilla omaa
luokkaansa, joten vanhoissa lehtijutuissa nuohotaan ahkerasti kaupungin
homobaareja, -diskoja ja -saunoja. Siinä sivussa ihmetellään drag show’ta, eikä ulkotapaamispaikkojakaan ei unohdeta. Kahdeksankymmentäluvulle tultaessa
uskalletaan jopa kajauttaa taisteluhuutoja marssimalla Tukholman vapautusviikon
mielenosoituskulkueessa.
Tässä kaksiosaisessa
matkajutussa risteilyemäntänne Hulivilipoika vie teidät yö Tukholmassa
-risteilylle 1970–1980-luvun hengessä. Juttu perustuu 96-, Kalle-
ja Mosse-lehdissä julkaistuihin kirjoituksiin.
Homoseksuaaliset teot poistettiin Ruotsin rikoslaista jo vuonna 1944, joten paikallisella homokulttuurilla oli aikaa kehittyä vapaasti vuosikymmeniä ennen kuin vastaava tuli mahdolliseksi Suomessa. Suomen homokieltolaki kumottiin vasta vuonna 1971, ja sen jälkeen kärsittiin vielä pitkään kehotuskiellosta ja ennen kaikkea nuivasta asenneilmastosta. Suomalaisten sateenkaarimatkailijoiden silmissä Ruotsi oli siis vielä pitkälle 1980-luvulla paljon muutakin kuin vain laivan seisovia pöytiä ja satamakioskien halpaa margariinia – se oli vapaa maa!
Laivalippu vapauteen
Homoseksuaaliset teot poistettiin Ruotsin rikoslaista jo vuonna 1944, joten paikallisella homokulttuurilla oli aikaa kehittyä vapaasti vuosikymmeniä ennen kuin vastaava tuli mahdolliseksi Suomessa. Suomen homokieltolaki kumottiin vasta vuonna 1971, ja sen jälkeen kärsittiin vielä pitkään kehotuskiellosta ja ennen kaikkea nuivasta asenneilmastosta. Suomalaisten sateenkaarimatkailijoiden silmissä Ruotsi oli siis vielä pitkälle 1980-luvulla paljon muutakin kuin vain laivan seisovia pöytiä ja satamakioskien halpaa margariinia – se oli vapaa maa!
Vapauden ilosanomaa
julistavat esimerkiksi 96-homolehden (jäljempänä Ysikutonen)
”Kesä-Eurooppa”-oppaat, joissa homojen Suomi–Ruotsi-maaottelun voittajasta ei
ole epäselvyyttä. Esimerkiksi vuoden 1977 oppaassa mainostetaan kevyeen
ruotsalaiseen tyyliin sykkivää vilkasta meikäläiselämää, ”jota me hieman
raskasmieliset suomalaiset käymme täältä lahden takaa töllistelemässä”. Vuoden
1984 oppaassa taas todetaan, että Ruotsi on ”ensimmäinen ja lähin ulkomaa,
jossa hinttituristin ei tarvitse olla laisinkaan varpaillaan”.
Vastaava ajattelu hallitsee
jo Ysikutosen ensimmäistä Ruotsin-matkajuttua ”Raportti Tukholmasta”,
joka ilmestyi numerossa 5–6/70 kotoisen kieltolain vedellessä viimeisiään.
Naapurimaa näyttäytyy Hans-Pjotr-nimimerkin kirjoittamassa ja molemmilla
kotimaisilla julkaistussa jutussa paikkana, jossa suurin nähtävyys on vapaana
kukoistava samasukupuolinen rakkaus.
Jo laivamatka toimi
kirjoittajalle siirtymäriittinä, jonka aikana hän omaksui tavallisen
risteilyturistin sijasta seikkailevan homomatkailijan asenteen ja astui
laivalipun hinnalla ostetun vapauden voimaannuttamana puskista päivänvaloon:
Ilmatar lipuu arvokkaan hitaasti ahdasta sisääntuloväylää kohti Tukholmaa ja Skeppsbrota. Olen tehnyt tämän matkan lukuisia kertoja, mutta tällä kertaa se tapahtuu aivan toisenlaisissa tunnelmissa: olen lähtenyt etsimään toista Tukholmaa, Tukholmaa, jossa iloitaan ja riemuitaan, mies miehen kanssa, nainen naisen kanssa ja joskus suloisesti aivan sekaisin. – – Ruotsissa on laki, niin kuin sanonta kuuluu. Sen huomaa jo laivalla. Hyvin pukeutunut ruotsalainen mies katsoo minua taukoamatta. Kun katseemme kohtaavat, hän hymyilee ystävällisesti, kääntyy pois päin ja jää odottamaan. Ruotsalaisilla on tapoja, kyllä kyllä!
”Me kaksi matkalla Tukholmaan”. |
Huomattavasti lihallisemman
käsityksen Ruotsin-laivojen keinotodellisuudesta saa Kalle-lehdessä 8/84
ilmestyneestä jutusta ”Gay-pojat merellä”. Se lupaa esitellä laivojen
suosituimmat iskupaikat meikäläisittäin, ja myyntipuheet ovat yhtä
vaatimattomia kuin haaremin sisäänheittäjällä:
Helsingin satamassa maata rötköttää kaksi todellista jättiläistä, toinen punainen ja toinen valkoinen. Ne rahtaavat suomalaisia ja ruotsalaisia näiden kahden kansankodin välillä ja toimivat samalla kahden kansallisuuden sulatusuunina, sillä laivat luultavasti ovat todellisia naimakoneita. Yhden matkan aikana tapahtuu varmasti monta nussahdusta. Niin ikään ovat laivat homoseksuaalien herkuttelupaikkoja. Ruotsalaiset ovat kuuluisia ”löysäperseisyydestään”, eivätkä suomalaiset jää kauas jälkeen.
Käytännössä kaikki lukemani
homolehtien Tukholma-jutut sijoittuvat näiden ääripäiden väliin, ja kriittiset
äänenpainot ovat ani harvassa. Yleensä Tukholma lunasti kaikki suomalaishomon
täyttymättömät toiveet, eikä Ysikutosen 5–6/70 Hans-Pjotr-nimimerkkikään
joutunut pettymään: oli klubeja ja perinteisempiä ”maastoja” sekä tunnelmaa
täynnä oleva Tukholman yö, jossa hienointa oli mahdollisuus osoittaa
rakkauttaan peittelemättä:
Kävelin suomalaisystäväni kanssa käsi kädessä katuvilinässä, pysähdyimme, halasimme, suutelimme, ero oli taas edessä. ”De gillar varandra” – he pitävät toisistaan, sanoi ohikulkeva nainen toiselle.
Humalluttava vapauden tunne
sai kirjoittajan jopa huokaamaan, että ”pensaskausi alkaa olla voitettu kanta”.
Tällä hän viittasi ehkä siihen, että Ruotsissa homojen ei
tarvinnut pakon edessä etsiä anonyymia seuraa pimeistä puistoista. Eri asia
olikin sitten se, jos puisto- ja vessasafarille halusi mennä omasta halusta, ja
useimmat suomalaisten Ruotsin-matkajuttujen kirjoittajat halusivat – niin myös
Hans-Pjotr.
Ilmattaren saavuttua arvokkaan hitaasti perille Hans-Pjotr suuntasi suin päin ”Pölkkysaaren” homojen hermokeskukseen, keskusrautatieasema Centralenille, mistä hän raportoi näin:
Tukholman aarrekartta 96-lehdessä 8/72. Osaan kartan paikoista tutustutaan jutun jälkiosassa. |
Euroopan suurin tuhkakuppi
Ilmattaren saavuttua arvokkaan hitaasti perille Hans-Pjotr suuntasi suin päin ”Pölkkysaaren” homojen hermokeskukseen, keskusrautatieasema Centralenille, mistä hän raportoi näin:
Asemahallin lattiatasossa olevan ympyränmuotoisen aukon, ”Euroopan suurimman tuhkakupin” ympärillä oleilee aina kiinnostunutta väkeä. Hallin ylätason kahvilassa istuu kauniisti pukeutuneita nuoria miehiä, jotka seuraavat silmä tarkkana ohikulkevia. Suomea kuulee puhuttavan yllättävän usein.
Kuten monet muistavat Jonas Gardellin aids-trilogiasta, ”Euroopan suurin tuhkakuppi” tunnettiin
ennen muinoin myös nimellä ”Bögringen”, ”Homorinki”. Siellä päivystäessä
kannatti Hans-Pjotrin kuulemien juorujen mukaan pitää kukkarosta kiinni:
Centralen on myös ”rahastajien” paikka. Kumma kyllä sielläkin on kavereita, jotka ovat puhtaasti ammattilaisia s.o. omalta käyttäytymiseltään heteroseksuaaleja. Lähellä sijaitsevan hienon hotellin portieeri on niin ikään usein nähty päivystäjä, joka huolehtii omasta asiakaspiiristään. Äskettäin hän etsi nuorta poikaa eräälle sveitsiläiselle professorille. Lasku oli n. 250 mk [nykyrahassa noin 360 euroa], josta portieri peri toimistokulujen peittämiseksi 50 mk! Tämä on kuitenkin luettava supertaksojen luokkaan. Tavallisesti hinta on n. 25–40 mk [36–58 euroa].
Ysikutosessa 2/71 on julkaistu myös haastattelu, jossa
parikymppinen suomalaisnuorukainen kertoo kokemuksistaan tukholmalaisena
prostituoituna. Nuorukainen kertoo päätyneensä myymään itseään samasta syystä kuin niin moni nykyinenkin maahanmuuttaja: koska hän ei ollut
puutteellisen kielitaitonsa vuoksi onnistunut saamaan mitään kunnollista
hommaa.
Nuorukaisen paalupaikkana toimi juuri aseman ”tuhkakuppi” ja edellä mainittu ylätason kahvila, jota hän kutsui kreikkalaiseksi baariksi. Käypä taksa oli 50 kruunua, joskin riippui täysin asiakkaan ulkonäöstä, ”mitä siltä uskals kiskoo”. Nuorukainen kertoi, että asemalla pyöri kymmenkunta muutakin huoraa, joista valtaosa oli naiseksi pukeutuneita miehiä tai sitten miesten kuteissa olleita narkkareita. Mukana oli myös koulukodeista karanneita ja muita alaikäisiä, joten Hans-Pjotrin juoruilu sveitsiläisprofessorin seuralaisista ei ehkä ollut pelkkää urbaanilegendaa.
Nuorukaisen paalupaikkana toimi juuri aseman ”tuhkakuppi” ja edellä mainittu ylätason kahvila, jota hän kutsui kreikkalaiseksi baariksi. Käypä taksa oli 50 kruunua, joskin riippui täysin asiakkaan ulkonäöstä, ”mitä siltä uskals kiskoo”. Nuorukainen kertoi, että asemalla pyöri kymmenkunta muutakin huoraa, joista valtaosa oli naiseksi pukeutuneita miehiä tai sitten miesten kuteissa olleita narkkareita. Mukana oli myös koulukodeista karanneita ja muita alaikäisiä, joten Hans-Pjotrin juoruilu sveitsiläisprofessorin seuralaisista ei ehkä ollut pelkkää urbaanilegendaa.
Ysikutoseen haastatellun suomalaispojan bisnekset olivat
loppuneet, kun poliisi oli ottanut hänet kiinni ja passittanut hänet takaisin
Suomeen. Samalla loppui huoraaminen, koska Suomessa oli kuulemma niin heikot
markkinat.
Kalle-Juhanin pitkä odotus Kalle-lehdessä 9/83. |
Puisto- ja vessasivistystä
Ysikutosen ensimmäisen Tukholma-jutun kirjoittanut Hans-Pjotr
jatkoi kaupunkikierrostaan asemalta läheiselle Klara Norra Kyrkogatanille, joka
tunnettiin tuolloin myös lempinimellä ”Lyckliga Gatan”. Sen kulmilta tapasi iltapimeällä ”odottavannäköisiä ulkoilijoita”.
Paljon suoremmin asian
ilmaisi Mosse-lehti vuonna 1983 ilmestyneessä jutussaan ”Tukholma:
homojen paratiisi”. Siinä Klara Norraa kutsutaan Tukholman ainoaksi
pornokaduksi, jolla myytiin kaikkea seksiin liittyvää kirjoista ja
videofilmeistä lähtien. Lisäksi mainitaan erikseen, että katu oli ilta-aikaan
suosittu homojen kohtaamispaikka.
Nykyinen Klara Norra on
aseman Homoringin tavoin täysin paheeton ja tuttu lähinnä Gardellin kirjoista.
Sama koskee Humlegårdenin puistoa, jota sekä Mosse että Ysikutonen kuvailivat
jutuissaan Tukholman tunnetuimmaksi homopuistoksi.
Blogin aiemmassa Tukholma-jutussa oli jo puhetta, että Humlegårdenista tuli Tukholman
puistohomojen päämaja jo 1860-luvulla. Vuosikymmenten saatossa
sateenkaareville tukholmalaisille syntyi monia muitakin kohtaamispaikkoja,
mutta Humlegården piti sitkeästi pintansa. Näin puistoa ja sen mykkää menoa
kuvaili Ysikutosen 8/72 ”Tukholma”-matkajutun nimetön kirjoittaja:
Subkulttuuri eli puisto- ja vessasivistys kukki rehevänä keskustassa sijaitsevan Engelbrektsgatanin puoleisessa reunassa noin 150 metriä Kuninkaallisesta kirjastosta eteenpäin. ”Liikenne” muistutti vähän Helsingin Stadioninmäkeä. Kuljettiin ja kytättiin naapuria sanaakaan sanomatta. Mieltymystä osoitettiin vastaamalla toisen kopelointiin, rukkaset annetaan kääntämällä selkänsä ja poistumalla nopeasti vähän matkan päähän. Koko aikana ei puhuta sanaakaan.
Monissa blogikirjoituksissa
olen kuvannut puistojen merkitystä aiempien homosukupolvien makuu- ja
olohuoneina, joissa oli helppo tavata kaltaisiaan ja solmia seksuaalisten
suhteiden ohella myös sosiaalisia kontakteja. Makuuhuonekäytössä puistot olivat
homosaunojen tavoin hyvin erikoisia elekielen näyttämöitä, joissa kuului
pussata eikä puhua.
Humlegårdenin iskuetikettiä
kuvaillaan myös Ysikutosessa 9/74 ilmestyneessä jutussa ”Käytiin taas
Tukholmassa”, jossa kolme ”suomalaishinttiä” raportoi kaupungin skenestä:
Kerrotaan monen suomalaispojankin tulleen siellä puuta vasten työnnetyksi, kun on mennyt ihmettelemään puistossa aavemaisesti liikkuvia miehiä. Täällä on sääntönä äänettömyys. Kukaan ei puhu sanaakaan. Vaimeilla liikkeillä ilmaistaan, mitä mielessä liikkuu.
Humlegården syksyllä 2014. |
Klara Norran ja Humlegårdenin
lisäksi Ysikutosen matkakirjoittajat neuvoivat ”raikkaan ilman
haukkaajia” suuntaamaan kesäisin ja viikonloppuisin Brunnsvikenin rannalle.
Sinne päätyivät esimerkiksi edellä mainitut suomalaishintit, joiden rusketus
jäi kaikesta päätellen pahasti puolitiehen:
Kartalla on kiintopisteenä Skogshögskolan ja Statens Skogsforskningsinstitut. Niiden eteläpuolitse lähtee kapea rantatie, jonka varrella on mm. Brunnsvikenin kanoottiklubi. Siitä vain rohkeasti eteen päin tien oikealla puolella kohoavien mahtavien kallioiden luokse. Kallioiden juurella, tien ja rannan tuntumassa voi jo nähdä nakuja auringon ottajia, mutta näky sen kun vain paranee, jos jaksaa kiivetä ylös kallion laelle. Siellä ei jää enää epäilystäkään siitä, mihin seuraan on tultu. Lajalla [sic] alueella otetaan alasti aurinkoa, kävelytetään koiraa, luetaan päivän lehteä tai kävellään hitaasti naapuriviltin ohi esiintymismielessä. Eivät ole turhan ujoja ruotsalaiset (eivätkä kesätöissä olevat suomalaiset). Vakavassa mielessä tapahtuva auringonotto vaikuttaa tunnelmasta ja tilanteesta johtuen hienostelulta.
Himosaunomista
Kun puistokulttuurin
peruspiirteet – metsästys, puhumattomuus ja anonyymi seksi – siirrettiin neljän
seinän sisälle, saatiin homosauna. Ja niille jos joillekin omistettiin suomalaisten
homolehtien Tukholma-jutuissa paljon palstatilaa. Jutut ovat todellisia himosaunomisen
ylistyslauluja.
Harvoin käy niin, että
suomalainen tulee pahan kerran löylyn lyömäksi nimenomaan ruotsalaisessa
saunassa, mutta Ysikutosen 8/72 ”Tukholma”-jutun kirjoittajalle niin
kävi ainakin kuvaannollisesti. Hän nimittäin vieraili Athletic-saunassa
(Skeppargatan 5) ja kuvaili sen menoa ”suomalaisittain katsellen hurjaksi”.
Siinä missä suomalainen sauna on näennäisen seksitön kotoilupyhättö,
kansainvälinen homosauna on kuin sen läpeensä turmeltunut kaksoisveli, josta
oli syytä varoitella kokemattomia. Näin tehtiin myös Ysikutosessa 3/84
julkaistun ”Kesä-Eurooppa”-jutun Tukholma-osiossa:
Saunoissa kukoistavat varsinaiset lihan markkinat, ja vaikka meno ei sinänsä ole kovaa, vaan hienostuneen ruotsalaista, kannattaa varoittaa herkkämielisiä menemästä yksin, ellei tavoite ole kirkkaan selvä.
Hyvä on. Mennään. Avataan ovi
ja kurkistetaan sisään Athletic-saunaan, jota esiteltiin kuvien kera Ysikutosessa
11/74.
96-lehti 11/74. |
”Kuten kuvista ilmenee,
saunassa on runsaasti tiloja kaikkeen muuhun kuin saunomiseen. Oleskeluaulassa
voi katsella televisiota, seurustella, aterioida, nauttia virvokkeita tai vain
muuten seurata yleistä menoa. Näissä kuvissa näkyvien tilojen lisäksi saunassa
on pimeitä ja hämärästi valaistuja, rauhallisia rentoutumiskoppeja, joiden
tilalla oli aikaisemmin kuntohuone. Liekö ollut käyttö vähäistä, kun siitä on
luovuttu”, pohti Ysikutosen koehenkilö.
No eihän tuo niin pahalta
kuulosta – rentoutumiskopit ja kaikki. Kieltämättä tässä hieman ramaisee, kun
on koko päivän juossut kaupungilla. Tehdään siis kuin ”Tukholma”-jutun
kirjoittaja vuonna 1972: maksetaan 8 markan jäsenmaksu, heitetään pois
arkipaita ja kietoudutaan saunan ystävällisen isännän ojentamaan ”tartukemenetelmällä
kiinnittyvään lannevaatteeseen”.
Eikä tarvitse masentua,
vaikka lannevaatteen yläpuolella olisi orastava vatsakumpu, sillä suosio on
kuulemma joka tapauksessa taattu: ”Pitää olla tosi pahannäköinen rujo, ennen
kuin joutuu lähtemään saunasta ilman minkäänlaisia kokemuksia!”
Tätä seuraa hyvin
eksplisiittinen kuvaus Athletic-saunan etiketistä. Kuvaus on myös omalla
tavallaan lohduttava, sillä vähäpuheinen suomalainen saattoi kerrankin tuntea
olonsa kotoisaksi myös naapurimaassa – homosaunassahan ei yksinkertaisesti
turhia puhuta, vaikka oltaisiin diskuteeraamisen suurvallassa Ruotsissa [ks.
puhumattomuudesta myös Hulivilipojan aiempi QX-pakina]:
Ensiksi vilkaistiin kahteen vierekkäin sijaitsevaan, sisään rakennettuun löylykoppiin. Toisessa oli yli sata astetta kuivaa löylyä ja tyhjää, toisessa juuri ja juuri lämmintä ja täyttä. Tässä kopissa oli syvä ylälaveri, jonka etureunassa oli teline jaloille. Laverilla haarat levällään makaaminen merkitsi sitä, että kuka hyvänsä saattoi ryhtyä imemään makaavaa. Halukkaita näkyi olevan eikä siinä touhussa vierastettu muiden läsnäoloa. Outoa ja arkaa maalaispoikaa vähän huippasi moinen meno. Löylystä mentiin suihkuun isoon halliin, josta johti verhottuja oviaukkoja pimeisiin ”rentoutumishuoneisiin”. Ensimmäinen rentoutumishuone oli hämärästi valaistu, toinen täysin pimeä ja kalustamaton, jossa isännän mukaan oli etsittävä sopiva kohta käsin hapuilemalla! Kolmannessa ja neljännessä huoneessa oli pieniä ”aitioita” vuoteineen. Pitkälleen asettuminen merkitsi partnerin odottamista. Ellei tulija miellyttänyt, se osoitettiin nousemalla pois vuoteelta. – – Olipa saunaa kerrakseen.
No näin todellakin voi sanoa.
”Tartukemenetelmä” tarkoitti ilmeisesti sitä, että joku väistämättä tarttuu
siihen omaan lannevaatteeseen, eikä rentoutumishuonekaan kuulostanut kovin
rentouttavalta. Athletic-sauna oli kuitenkin lällärikamaa verrattuna Tukholman
lyömättömimpään löytymestaan Viking Saunaan (Sigtunagatan 12). Siellä
vierailivat sekä Kallen että Mossen toimittajat, ja jutut olivat
juuri niin diskreettejä kuin vain pornolehdiltä voi olettaa.
Kalle 9/82. |
Sävyn määritti jo Kallen
9/82 jutun ingressi: ”Kautta aikojenhan ruotsalaisia on syytetty ”siitä”, ja
ainakin Viking-saunassa oli villiä menoa. Jokaisella jökötti vihta haarojen
välissä ihan omasta takaa.” Itse jutussa ei sitten olekaan järin paljon
painokelpoista siteerattavaa alkua lukuun ottamatta:
Viking-sauna oli helppo löytää. Se sijaitsee aivan kadun keskivaiheilla olevassa rakennuksessa. Julkisivulla on paljon lupaava, salaperäinen vihreä ovi. Eteisessä minua oli vastassa yhtä hymyä säkenöivä seksikäs mies, joka toivotti minut tervetulleeksi ja samalla rahasti hienotunteisesti 30 kruunua. Mukaani sain pyyhkeen ja vaatekaapin avaimen. Nappasin pyyhkeeni ja loikkasin vastaanottohallin hämäryydestä portaat alas pukeutumistiloihin.
Sieltä päästiinkin suoraan
lepohuoneeseen ja käytävää eteenpäin kohti kaikkein pyhintä, josta löytyi
sauna, ”puolipimeä labyrintti” eli turkkilaistyylinen höyrykylpy, kaksi
huonetta SM- ja nahkaseksiä harrastaville ja niin poispäin. Loput jutusta
voidaan tiivistää siihen, miten kanssakylpijän ”lupaavalta näyttävä kohouma
pamppaili piilossaan”.
Mutta jos välttämättä
haluatte tietää enemmän, niin tämän jälkeen ”XXX valui pitkin XXX kastellen
XXX, kun hän lukittuaan oven astui lähemmäs. Minun oli kerta kaikkiaan pakko
saada XXX. Siksi repäisin pyyhkeen pois sen tieltä. XXX kohosi nytkähdellen
ylös XXX vetäytyessä pois violetin värisen XXX tieltä.”
Sigtunagatan 12. Viking Saunaan mentiin sisään valomainoksen alla olevasta ovesta. Nykyisin samoissa tiloissa toimii Tukholman improvisaatioteatteri. |
Viimeisimmän tekniikan hyväksikäyttöä
Kun pornoteatterit alkoivat väistyä videonauhan voittokulun myötä, syntyi videoklubeja, joiden toiminta ja etiketti vastasivat homosaunojen menoa. Suomalaisissa homolehdissä hehkutettiin ennen kaikkea Video Pan -nimistä monitoimilukaalia (Hantverkargatan 49). Siellä vieraili myös Kallessa 12/83 ilmestyneen jutun ”Tukholma on villi vieläkin: näin vain voi gay kisailla” kirjoittaja, joka summasi paikan annin toteamalla: ”Kävele ovesta sisään ja heti alkaa tapahtua.”
Video Panissa ei uskottu
segregaatioon, vaan paikka oli tarkoitettu sekä homoille että heteroille:
Tukholma on monessa suhteessa ollut edelläkävijä Pohjoismaissa. Seksin alalla Ruotsi on ainakin kerännyt hyvin usein vanhoillisten piirien kauhistelut ja raivonpuuskat vapaamielisten aploodien [sic] saattelemana. Uusin keksintö on ollut yhdistää enemmistö- ja vähemmistöryhmien pornoluolat yhdeksi kokonaisuudeksi viimeisintä tekniikkaa hyväksikäyttäen. Tämän idean tuloksena on syntynyt Video Pan – pornoluola kaikille. Sisällä on hämärää – tietenkin. Kun olet pulittanut 30 kruunua kassalle, astut saliin. Sali oli ennen muinoin eli vielä toissa kesänä toiminut tavallisena elokuvateatterina. – – Salissa liikuttiin vaatteet päällä, mutta jotkut miehet olivat vetäisseet tanakan miehuutensa killittelemään ihmisten ilmoille, joka olikin aivan ymmärrettävää; XXX:t eivät tahdo mahtua toteuttamaan itseään kovin ahtaissa tiloissa. Pitkä rivi koppeja, jokainen videolta pursuavaa seksiä pullollaan.
Pahan basillin saanti mahdollista
Viking Sauna ja Video Pan
olivat 1970–1980-lukujen suomalaishomoille suoranaisia pyhiinvaelluskohteita,
jotka sisältyivät esimerkiksi vuotuisten Helsinki-Tukholma-homoristeilyjen
ohjelmaan. Risteilyjä järjesti Kalle- ja Mosse-lehtien
ilmoittelun perusteella Club Diana, joka pyöritti Helsingissä myös samannimisiä
homotansseja sekä homosaunaa ja tarjosi puhelinneuvontaa Homoinfo-tyyliin.
Club Dianan ja toisen
helsinkiläisen homodiskotoimijan Club Cabaret’n matkat ovat esimerkkejä
siitä, miten myös suomalainen homomatkailu muuttui pikkuhiljaa
yksityishenkilöiden harjoittamasta löytöretkeilystä bisnekseksi. Kallessa
ja Mossessa mainostettiin Diana- ja Cabaret-matkoja Tukholman lisäksi
myös ainakin Amsterdamiin, Barcelonaan, Costa del Soliin eli Aurinkorannikolle,
Fuengirolaan, Hampuriin, Ibizalle, Mykonokselle, New Yorkiin, Pariisiin, Rivieralle
ja jopa San Franciscossa järjestettyihin Gay-olympialaisiin.
Matkaohjelmia lukiessa voi
todeta, että kyse oli mitä suurimmassa määrin seksilomista – esimerkiksi
Amsterdamia mainostettiin ”saunojen mekkana” (Kalle 4/81), jonne kelpasi lähteä ”tulppaanirallille” (Kalle 6/82) myös kukkeimman
kukintakauden jälkeen.
Kalle 9/80. |
Kun seuramatkat olivat
kirjaimellisesti kiihkeimmillään 1980-luvun ensimmäisellä puoliskolla,
kuvioihin tuli aids. Sen myötä homolehtien matkaoppaiden ja -juttujen huoleton
hedonismi oli tiessään, ja promiskuiteettisessa paratiisissa väijyi jatkossa
aina käärme, eikä hyvällä tavalla.
Yleistä asennemuutosta
kuvastaa se, että ennen aidsia homolehdissä ei kirjoitettu
sukupuolitaudeista kuin satunnaisesti - nehän olivat vielä varsin
helppohoitoisia vaivoja. Yksi harvinainen maininta löytyi Ysikutosen
”Kesä-Eurooppa”-oppaasta 6/75, jossa todettiin edellä mainitusta tukholmalaisesta
Athletic-saunasta näin:
Joskus saattaa tunnelma lämmetä peräti monitoimiseksi ja silloin on sen pahan basillin saanti mahdollista, mistä on syytä näin lempeästi huomauttaa.
Radikaalisti muuttuneesta
todellisuudesta kertoo Ysikutosessa tasan kymmenen vuotta myöhemmin (3/85)
julkaistu ”Geilomaopas kesä-Eurooppaan matkaaville”. Sen Tukholma-osiossa
muistutetaan, että aids on jo karua arkipäivää ja hiljentänyt hurjinta menoa
aika tavalla:
Viruksen saa Tukholman paikoista jo lähes täydellä varmuudella ja näin jäljelle jääkin vain vuosien odottelu, puhkeaako vai ei! Osa Tukholman hinteistä käyttäytyy niin kuin koko tautia ei olisi olemassa. Tämä kannattaa muistaa parin kaljamukin jälkeen, jos tarkoituksena oli varoa.
Pornosta eläneet Kalle ja
Mosse pitivät kyllä parhaansa mukaan hedonistista fantasiaa yllä. Tästä
kertoo tapa, jolla aids noteerattiin Kallessa 1/84 ilmestyneessä jutussa
”Gayt täysin purjein merellä”. Tulokulmana oli lähinnä se, että Club Dianan 7.
vuotuisen Helsinki–Tukholma-risteilyn kävijämäärä oli jäänyt hysteerikkojen
vuoksi tavallista pienemmäksi:
– – lähes sata gay-mielistä kansalaista aloitti [marraskuussa 1983] Club Dianan järjestämän retken Tukholmaan ja takaisin. Usein on osanottajien määrä noussut huomattavasti suuremmaksikin, mutta nyt AIDS-hysterian lietsojat ovat saaneet kantaa sitä hedelmää, mitä ovat halunneetkin. Aivan tarkkaan he eivät kuitenkaan onnistuneet, sillä sitäkin iloisempi ja elämänmyönteisempi gay-ryhmä oli.
Jutussa mainitaan erikseen,
että suomalaiset valloittivat Tukholmassa Video Panin ja Viking Saunan, joiden
lisäksi ehdottomiin suosikkeihin kuului myös ravintola Venice (Västgötagatan
16) ”erinomaisine seisovine itupöytineen” [!].
Sisustustyynyjä ruotsalaiseen makuun. |
Oralisoinnista moralisointiin
Aidsin ansiosta suomalaisten
homoseuramatkojen perintö on jokseenkin ristiriitainen – voidaanhan seksilomien
ajatella vauhdittaneen viruksen kulkeutumista Suomeen. Matkojen
arviointi aids-näkökulmasta on kuitenkin haastavaa, koska se johtaa helposti
oralisoinnista moralisointiin, jälkiviisauteen ja sairastuneiden syyllistämiseen.
Tukholmaan ja muualle järjestetyt
matkat tulivat joka tapauksessa monelle suomalaispojalle mieleen, kun
iltapäivälehdet herkuttelivat maamme ensimmäisellä varmalla aids-tapauksella
kesällä 1983. Esimerkiksi Iltalehteen oli haastateltu 1.7.
kahta homonuorukaista, jotka totesivat haastattelussa pelokkaina: ”Me molemmat
olemme olleet Ruotsissa todellisilla naimamatkoilla.”
Aids-kriisi synnytti moraalipaniikin, jonka myötä Ruotsikaan ei ollut enää vanha tuttu homojen paratiisi.
Konkreettisin osoitus tästä oli valtiopäivien vuonna 1987 läpi nuijima
homosaunalaki (bastuklubbslagen). Laki kielsi homosaunat ja vastaavat seksin
harjoittamiseen tarkoitetut paikat – kuten suomalaisten suosiman Viking Saunan
ja Video Panin –, ja kauniina tavoitteena oli hiv-epidemian ehkäiseminen
miesten välistä seksiä harjoittaneiden miesten keskuudessa.
Lakia edelsi homosaunoista
käyty lehtikirjoittelu, josta Kom ut -lehti 1/12 mainitsee esimerkkeinä
raflaavat otsikot: ”Sulkekaa aids-bordellit” ja ”Täällä on lupa levittää
aidsia”. Homosaunalain perintöä pohtivassa QX.se-sivuston jutussa ”Sagan om bastuklubbslagen” (12/02) todetaankin, että kyseessä oli silkka moraalilaki,
vaikka moisten ei luulisi kuuluvan Ruotsin kaltaiseen demokraattiseen maahan.
Toisin kuin laki antoi
ymmärtää, hivin leviämisen kannalta ongelmallista ei tietysti ollut homoseksi
sinänsä, vaan ainoastaan suojaamaton seksi. Sitä taas saattoi harrastaa missä
vain – kuten ulkotapaamispaikoilla tai lakia kiertäneissä videoliikkeissä,
joihin suljettujen homosaunojenkin asiakasvirta Kom ut -lehden jutun
mukaan ohjautui. Ei siis ihme, että laki epäonnistui tartuntojen määrän
vähentämisessä ja tuli lopulta kuopatuksi vuonna 2004.
Homosaunalakia voi kuitenkin muistella
tutustumalla Ruotsin valtiopäivien sivustosta löytyvään alkuperäiseen lakiesitykseen. Kyseessä on nimittäin varmasti kaikkien aikojen ensimmäinen ja myös viimeinen Ruotsin hallituksen esitys, jossa seikkaperäisesti selitetään, mitä oikein
tarkoittaa fist fucking tai glory hole.
Jutun jälkiosassa tutustutaan Tukholman baaritarjontaan, hämmästellään drag show'ta ja osoitetaan mieltä suomalaisina seksuaalipakolaisina.
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Jatkuu
Jutun jälkiosassa tutustutaan Tukholman baaritarjontaan, hämmästellään drag show'ta ja osoitetaan mieltä suomalaisina seksuaalipakolaisina.
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Homohistoriallinen Tukholma – puistot, baarit ja pisuaarit
La dolce vita – äänioikeudeton suru ja elämäkeskeiset hautajaiset (aidsin vaikutuksista ruotsalaiseen hautajaiskulttuuriin)
La dolce vita – äänioikeudeton suru ja elämäkeskeiset hautajaiset (aidsin vaikutuksista ruotsalaiseen hautajaiskulttuuriin)
Teikäläisten turku – varsinaissuomalaista homohistoriaa
Vaasan farssi – pohjalaista pervohistoriaa
Yksi vihreä enkeli, kiitos! – syysretki Pirkanmaan pervopääkaupunkiin
Homohistoriallinen Helsinki 1–12
Hulivilipojan pakinoita QX.fi-sivustossa:
#Instagay
Grindr
Penis
Viisut 1, Viisut 2
Vaasan farssi – pohjalaista pervohistoriaa
Yksi vihreä enkeli, kiitos! – syysretki Pirkanmaan pervopääkaupunkiin
Homohistoriallinen Helsinki 1–12
Hulivilipojan pakinoita QX.fi-sivustossa:
#Instagay
Grindr
Penis
Viisut 1, Viisut 2