Viime jaksossa kevät tuli kaupunkiin. Pakoilimme sensaatiolehtien toimittajia, juhlimme kieltolain loppumista ja päädyimme lopuksi Sirkan tansseihin, joissa oli miesten haku. Lopuksi suuntasimme Stadionin kentälle iltalypsylle.
Karuselli kiva, kiva on
sinne minä aina pääsen lauantaina
pienemmiltä markka ja suurilta viis
joko käy, joko käy, joko karuselli käy?
no hei, hei, hei se matkahan vei
nyt cowboy tässä ratsastaa ja säikähdä ei – –
villin lännen malliin saaliin saamme kalliin
satimeen saan karhun ja taljan mä myyn
joko käy, joko käy, joko karuselli käy?
(Kari Tuomisaari)
Kävelen ystäväni ”Karin” kanssa kohti Karusellia. Nimi
on peräisin Valdemar Melangon Puistohomot-kirjasta
(2012), ja sitä käytettiin homojen suosimasta kohtaamispaikasta, jota rajasivat Olympiastadion,
kaupunginpuutarha, Helsinginkatu, Mäntymäen kenttä [entinen Messukenttä] ja
Töölön kisahalli [Messuhalli]. Karuselli-nimeä en ole nähnyt käytettävän muissa
lähteissä, mutta se on sikäli kuvaava, että alue oli pitkään varsinainen huvipuisto,
jossa riitti käyntikohteita ja vehkeitä joka makuun. Nimi oli tullut Melangon
mukaan ilmeisesti siitä, että alueelle oli tyypillistä cruising eli kiertäminen Mäntymäen
kentältä Mäntymäelle ja sieltä Mäntymäentietä
takaisin kentälle. Mäntymäestä on käytetty homoslangissa myös kuvaavia nimityksiä Venuskukkula ja Kyrpävuori.
Eri lähteissä on eriäviä näkemyksiä siitä, koska
Karusellista tuli homojen suosima kohtaamispaikka. Keskusteluseura Psyken 96-lehden 3/69 jutun Stadionin mäessä vilkas kesäkausi mukaan
ainakin Mäntymäellä on pitkät perinteet kruisailualueena: ”Venuskukkula, mäki
Stadionin, Eläintarha[n]ntien [nykyisen Helsinginkadun] ja Mäntymäentien välissä on
ollut vuosikymmenien ajan eräs Helsingin suosituimpia ulkoilupaikkoja, jossa
seksuaalisesti poikkeavat ovat käyneet.”
Aluetta ei kuitenkaan mainita Helsingin 1930–1950-lukujen
homoelämää koskevissa haastatteluissa, jotka on julkaistu Seta-lehden numeroissa 2–4/88. Neljäkymmentäluvun kohtaamispaikkoja
muistellessaan haastateltu homomies toteaa vain: ”En muista, että
opiskeluaikana [vuodesta 1946 eteenpäin] olisi käyty Laakson kentällä ja
Mäntymäellä. Se tuli myöhemmin.” Aluetta
ei mainita myöskään tämän juttusarjan 2. osassa siteeraamassani Jallu-lehden
11/59 jutussa tai Viikon totuus -lehden
1960-luvun alun jutuissa, joissa muuten listataan säntillisesti Helsingin
kohtaamispaikkoja. Ensimmäinen maininta löytyy vasta Ihminen ja yhteiskunta -homolehden 2/68 jutusta
Miten löydän ystävän. Kieltolain
aikana kirjoitettu juttu pursuaa verhottuja sanakäänteitä ja viittauksia homojen kruisailukoodistoon: ”[Olympiastadionin
kallioilla] saa aina tietää oikean ajan ja tulta saa savukkeeseen, liikkuipa
vaikka aamuyöstä. – – Kauniina iltana voi vain seistä ja odottaa, että joku
tulee juttelemaan. Ja ne, jotka kulkevat yksin, kaipaavat eniten toistensa
seuraa.”
|
”Niitä Helsingin paikkoja”. Kartta 96-lehdessä 3/70. |
Karusellista tuli siis mitä ilmeisimmin suosittu vasta
1960-luvun puolivälin jälkeen, vaikka Mäntymäellä olikin ollut sutinaa jo
aiempina vuosikymmeninä. Tätä tukee fetissijärjestö MSC Finland – Tom's Clubin
sivustossa julkaistu muistelo,
jonka mukaan Stadionin alue nousi laajemmin suosioon vasta, kun
liikenne Kissalankujalla Eduskuntataloa vastapäätä lopahti
[ks.
juttusarjan 1. osa]. Siihen saakka oli oltu paljon keskustassa, mutta
1970-luvun alussa levittäydyttiin etäämmälle, ja samalla Mäntymäki nousi uuteen
arvoon.
Kun opiskelija Valdemar Melanko keräsi Karusellissa
aineistoa homoalakulttuuria käsitelleeseen tutkimukseensa, alue oli jo
huippusuosittu seurustelupaikka. Melangon Puistohomot-kirjasta
löytyy seuraava raportti, joka on päivätty kesän kuumimman metsästyskauden
aikana 27.6.1970:
Kahden tunnin aikana alueella kävi arviolta 100
henkilöä. Myös autoja kävi paikalla runsaasti. Koskaan aikaisemmin en ole
nähnyt yhtä aktiivista iltaa. Paljon kolmen tai neljän hengen ryhmiä, jotka
vain seurustelivat keskenään. Yksinäisillä kulkijoilla näkyi olevan erittäin
suuria vaikeuksia kontaktin saamisessa. Liikehtiminen Karusellissa alkaa
saavuttaa Tukholman Kuninkaallisen kirjastopuiston eli Humlegård[en]in
tunnelmaa. Seurasin viime kesänä siellä arviolta noin kahdensadan kaverin
liikkumista verrattain pienellä alueella.” [Humlegårdenista ks.
Homohistoriallinen Tukholma -jutut]
|
Karuselliin sijoittuva novelli 96-lehdessä 3/75. |
Pömpeli, puu ja puistotie
Karusellin kiintopisteenä toimi Mäntymäen kentän vieressä Kisahallia
vastapäätä sijainnut pisuaari, joka tunnettiin nimellä Jennyn teehuone. Teehuone tulee englannin homoslangisanasta tea-rooming, jolla on Wikipedian artikkelin
mukaan viitatty julkisissa vessoissa (t-room
eli toilet room) harrastettuun
seksiin. Mystisen Jennyn henkilöllisyys sen sijaan on hämärän peitossa. Voi toki olla, että hän oli paikan muinainen kanta-asiakas, jolle oli vanhan
homoperinteen mukaisesti annettu naisen nimi. Oma villi veikkaukseni on kuitenkin se, että Jennyn teehuone
on poimittu suoraan John Rechyn kohutusta homoromaanista City of night (1963, suom. Kaupunkien yössä). Siinä vessan edessä keimaileva neitihomo huutaa minäkertojalle: ”Hi babe – welcome to Jenny's Tearoom – and, you understand, Im Jenny, and this is my tearoom.”
Kanssain käyös armahain
me teetä juomme kahden vain
oon minä sun ja sinä minun ain
kenkään ei lähellä arvata saata
onnemme päivät voin iäksi taata
koskaan ei varmaankaan pilviä taivaalla näy
(Hannes Konno)
Jennyn teehuoneen, Mäntymäen ja Mäntymäen kentän lisäksi Karusellin kohteita olivat Valdemar Melangon mukaan pisuaarin viereiset puistokujanteet penkkeineen, Mäntymäelle
nouseva hiekkakäytävä sekä kentän laidalla olevan muuntaja-aseman
[käsittääkseni vedenottamo] muuri pusikoineen.
Eri kohteilla oli myös hieman erilaiset funktiot: Jenny
toimi sekä kontaktinottopaikkana että varsinaisen aktin tapahtumapaikkana. Viereiset puistokujanteet penkkeineen taas olivat kohtaus- ja
seurustelupaikkoja. Penkeillä otettiin kontaktia tarjoamalla vierustoverille
tupakkaa tai aloittamalla keskustelu; rohkeimmat saattavat hipaista polvea,
painaa jalan toisen jalkaa vasten tai aloittaa muunlaisen hipelöinnin. Sääntönä
oli Melangon mukaan se, että penkille istujalle käytiin tarjoutumassa, eli
tulija paljasti tarkoitusperänsä ensin.
Mäntymäen kentällä ”vedettiin uistinta”, eli kuljettiin
edestakaisin ja pyrittiin saamaan seuraaja perään. Kenttää suosivat myös autot,
jotka pyörivät ympäriinsä matkaseuraa etsien. Puistohomot-kirjan mukaan etiketti sanoi, että jos auto aikansa kierreltyään pysähtyi jonkun
henkilön kohdalle, tämän oli mentävä sisälle – muuten auto jatkoi matkaansa.
Hymyn suot kellä auto on
katseen luot veneen mastohon
roturatsujen luokse kiire on sun
minä sulta vain unohdun
(Saukki)
Vedenottamon muuri oli kontaktinottopaikka ja sen
takainen pusikko aktipaikkana. Mäntymäelle johtava hiekkakäytävä oli suosittu
pysähdyspaikka ja itse Mäntymäki tarjosi monipuolisesti seurustelu- ja
aktipaikkoja.
|
Vedenottamon muurin vieressä seistiin näytillä ottajaa odottaen.
Se toimi siis samoin Kissalankujan ”Itkumuuri”,
jolla päivystimme juttusarjan 1. osassa. |
Mäkilähtö
Ystäväni ”Kari” löysi tiensä alueelle joskus
1960–1970-lukujen vaihteessa. Hän oli nähnyt Iso Roobertinkadun pornokaupasta
ostamassaan 96-lehdessä edellä olevan kartan
Helsingin homopaikoista ja bongannut siitä ”Stadionin mäen” eli Mäntymäen.
Saatuaan paikan tietoonsa Kari oli jo samana iltana noussut Mäntymäelle
Hammarskjöldintien puolelta. Tänä kevätiltana reilut 40
vuotta myöhemmin Kari muistelee, miten hän oli ensimmäisenä iltanaan nähnyt pimeässä
”ukkoja hiippailemassa puskissa” ja pelännyt koko ajan, kalahtaisiko pullo
päähän.
Pelko ei ollut suinkaan aiheeton, sillä esimerkiksi edellä
mainittu 96-lehden 3/69 kansijuttu Stadionin mäessä vilkas kesäkausi
keskittyy Mäntymäen pahoinpitelyihin. Lisäjännitystä kieltolain aikaiseen kruisailuun
toi myös julkinen inkvisiittori Hymylehti
kuvaajineen:
Tänä kesänä [Mäntymäki] on yhtäkkiä joutunut lehdistön
ja rikollisten mielenkiinnon kohteeksi. Tiedossamme on kaksi pahoinpitelyä,
toinen heinäkuulta, toinen elokuulta. Jos liikut mäessä, älä lähde kovin
kauaksi pimeisiin pensaikkoihin, missä pahoinpitelyt ovat tapahtuneet.
Turvallisinta on pysytellä mäen laella tien lähettyvillä, jossa useimmat
liikkuvat. – – Torstaina 14.8. kävivät Hymylehden
valokuvaajat paikalla ikuistamassa illan toimintoja. Tuloksena oli kuulemamme
mukaan onnistunut kokoelma valokuvia eri henkilöistä – –. Kerrottakoon niille,
jotka eivät paikkaa tunne, että parhain aika alkaa n. klo 22. Mäki ei ole
yksinomaan helsinkiläisten kohtauspaikka, vaan siellä tapaa myös muilta
paikkakunnilta, erityisesti lähimaakunnasta tulleita.
Kuten mekin nyt, Kari oli kävellyt ensimmäisenä iltanaan Mäntymäeltä
alas Stadionin puolelle ja kohdannut nurmikolla kaverin, jota oli mennyt
rohkeasti moikkaamaan. Kun Kari oli kysynyt, onko mies iltakävelyllä, tämä oli
vastannut: ”En, vaan olen etsimässä homoseksuaalista seuraa.” Kari oli ollut
ällikällä lyöty ja todennut olevansa samalla asialla. Siitä miesten matka oli
jatkunut Hesperian puistoon, joka oli ollut erittäin vilkas homojen
kohtaamispaikka 1930–1950-luvuilla. Paikalle tultuaan Kari ja mies olivat etsiytyneet
penkille puiston hämärään nauttimaan toistensa seurasta.
Kaupungissa on yö, en silti tähtiä nää
ei tähdet tuhannet tuikikaan
ne taakse harmaiden harsojen jää
kaupungissa on yö, puistoon kanssasi jäin
sä seisot edessäin täynnä toivoa
ja silmäsi kertovat näin
eläköön elämä ja yö
eläköön tumma taivas ja tähtien vyö
(Veli-Pekka Lehto)
Kun Kari oli näin saanut pään auki, hän kertoo olleensa
sen jälkeen alueella ”kuin tikka joka ilta” ja jääneensä siihen suorastaan
kiinni. Vaikka Kari kuinka olisi vannonut itselleen menevänsä vain Hakaniemen
torille asti iltakävelylle, Jenny veti lopulta puoleensa magneetin lailla. Karuselli-nimitystä
Kari ei muista kuulleensa, vaan hänen mukaansa tavattiin puhua Jennylle
menemisestä, vaikka tarkoitettiin koko Stadionin aluetta. Karusellin piiri
pieni pyörii -periaate on sen sijaan hänellekin tuiki tuttu:
Alhaalla kentällä ajattelin, että käyn
vielä tuolla mäellä ja lähden sitten kohtiin. Mäellä kuitenkin näin, että hei, nyt alhaalla liikkuu joku uusi. Mäpäs käyn vielä siellä ja sit mä lähden
kotiin. Alhaalla päätin, että eikun mä katon vielä, ketä tuolla ylhäällä on.
Eli sitä väliä tuli ravattua edestakaisin, eikä kotiin päässyt ennen kuin
temput oli tehty. Nuorena oli seksin nälkä, ja Jennyllä oltiin satoi tai paistoi,
oli kylmä eli lämmin. Toisaalta kuulin täällä ensimmäistä kertaa senkin, että
homoilla voi olla myös pitempiä suhteita kuin vain ”runkku ja hei”.
Kiihkoa, kaipuuta ja kaksoiselämää
Karilla on Jenny-vuosilta enimmäkseen hyviä muistoja.
Täällä kiertäessä kohtasi kaltaisiaan paitsi fyysisesti myös henkisesti.
Välillään käytiin puskissa ja ”kateltiin, millainen letkunpätkä toisella on
housuissa”. Välillä taas juteltiin ja juoruttiin ystävien ja tuttujen kanssa. Jenny tai Karuselli oli Karille siitäkin
miellyttävä paikka, että hän ei ole absolutistina koskaan viihtynyt
ravintolamiljöössä. Esimerkiksi Vanhan Kellarissa hän kävi vain kerran pari, samoin
myöhemmässä Gay Gambrini -homoravintolassa.
Hyvin toisenlainen kuva Karusellin elämästä välittyy kielentutkija Olli
Nuutisen Kommentteja kahteen elämään -muistelmista. Nuutinen kiersi täällä osittain samoihin aikoihin Karin kanssa
1970-luvun puolivälissä, mutta hänen ihmisen ikäväänsä sekoittui usein vahva paljastumisen
ja väkivallan pelko:
Ruusulankadulta [Sirkan tansseista] oli lyhyt matka
Stadionin kentälle ja puistoon. Ravintoloiden sulkemisen jälkeen siellä
harhaili yön kumppanin etsijöitä. Muistan Helsingin syksyistäni ja talvistani
hirvittävinä ja nöyryyttävinä talvi-illat ja yöt Stadionin kentällä. Se oli
tapaamispaikka, josta voi löytää jonkun. Välillä välähtivät autojen kirkkaat
valokeilat. Valokuvattiinko? Mitä tapahtui? Oliko puiston pimeydessä liikkeellä
rikollisia jengejä hakkaamassa? Välillä mielessä oli ajatus: entä jos
työtoverit tai tavalliset ystävät näkisivät minut täällä? Mitä jos he
tietäisivät, miten lauantai-iltojani vietän? Olin ehkä ollut tavallista mukavaa
iltaa viettämässä jonkun luona ja lähtenyt normaaliin aikaan kotiin mutta
mennytkin puistoon ja Stadionin pisuaariin. Syksyisissä ja talvisissa
puistoissa harhaili puolihumalaisia miehiä etsimässä suurta rakkauttaan.
Kolmas ja sangen hykerryttävä kuvaus Karuselli-kruisailusta, kävijöiden moninaisista tarpeista sekä kaksinaismoralismista ja nokkimisjärjestyksestä löytyy
96-lehden 9/76 jutusta
Puistoelämää IV. Jutun on kirjoittanut nimimerkki ”Paris”, ja se sijoittuu Jennyn teehuoneen viereiseen puistikkoon:
No niin, pukeuduin siis tavalla, jota pidin odotettavaan
tilanteeseen sopivalta: ei mitään liian huomiota herättävää tai monimutkaista
riepua, vaan jotakin kevyttä ja sellaista, joka – niin no tehän tiedätte,
irtoaa niskaa nykäisemällä. – – Hiestä märkänä ja vähän muustakin pysähdyin
turvalliselta tuntuvan puun katveeseen. Pälyilin ympärilleni varmistaakseni,
etten taas ollut joutunut sellaisen seurapiirin reviiriin, jota vaatimaton
pistetasoni ei edellyttänyt ainakaan tässä vaiheessa. Totesin olevani
risteyksestä laskettuna kolmas lehmä vasemmalla, mikä pärstäkertoimeeni nähden
oli kylläkin hieman yläkanttiin, mutta olosuhteet naulitsivat minut
toistaiseksi tähän. – – Tuuli väristeli lehtipuiden yläoksia ja samanlaisia
pieniä kohahduksia kävi silloin tällöin parissa pienessä kanaparvessa uusien
tulokkaiden saapuessa. Kauneus kauneuden perään porhalsi paikalle neitseellisen
poikamaisesti tähän parthenogeneettiseen happeningiin kuka itsepölytyksen kuka
muissa peloissa. Useimmat pyrkivät heti aluksi tekemään ympäristölleen
selväksi, että joskin he tosin olivat puistossa, niin eivät toki ollenkaan
niistä syistä kuin joku pintapuolinen olento voisi kuvitella tai jotkut
rahvaanomaisten asioiden harrastajat tosiasiassa täällä olivatkin. Ei he
tulivat pelkästään ylläpitääkseen tässä yhteisössä asemaansa pienpiirin
julkkiksina, pysyttääkseen meikälehdistön ajan hermolla tai joistakin muista
velvoittavista syistä. Monet kaunokkaat kävivät paikalla myöskin epäilemättä
pelkästään mielenterveydellisistä syistä tyydyttämässä täällä päivän varrella
lommoutunutta itsetuntoaan ja tarjoamassa tavallisille pulliaisille silmän
ruokaa. Luonnollisesti eräiden tulolle lieventävinä asianhaaroina olivat
alkoholi ja kova kohtalo. Joku kaunosieluinen esteetikko varmaan etsi täältä
pahan määritelmää luottaen tulevansa raiskatuksi. Mutta epäilemättä siellä oli
myös muutama sellainen, joka oli tullut itse Asian vuoksi.
Puistopanodraamaa
Astelen Karin kanssa Mäntymäen kentän poikki, ja pian
edessämme on pensaiden reunustama ruohikkoläntti, jonka ohitse pyöräilijät
suhahtelevat. ”Tässä se Jenny oli”, Kari sanoo.
Jennyn teehuone oli sikäli erikoinen paikka, että se sijaitsi aivan Kisahallin kulman poliisiasemaa [nykyistä juoppoputkaa] vastapäätä. Vaati melkoista pokkaa häärätä kusiputkassa, kun poliiseja pyöri kivenheiton päässä. Karikin muistaa tapauksen, jossa mustamaija oli ajanut pömpelin eteen ja eräs pömpsän pojista oli ”vetänyt ittensä kiemuraan” ja alkanut keimailla autossa istuneille poliiseille provosoivasti. Poliisit olivat kuitenkin poistuneet vähin äänin paikalta. Kieltolain aikana tehtiin toki myös pidätyksiä, joista Valdemar Melankokin raportoi Puistohomoissa.
|
”Jennyn teehuoneen” puistikko 29.4.2014. |
Melangon mukaan monet puistohomot välttelivät pisuaareja, koska ne olivat pääasiassa persoonattoman aktin
tapahtumapaikkoja. Pisuaareja karttoivat myös aloittelijat, jotka vain pyörivät
niiden ympärillä uskaltamatta mennä sisälle. Toisaalta pisuaareja käytettiin jonkinlaisina
kiihotuspaikkoina: sama kiertäjä saattoi pistäytyä niissä useampia kertoja
katsomassa, olisiko sisällä ketään iskettävää. Tällöin hän joutui usein
persoonattoman aktin todistajaksi, mikä lisäsi omia kierroksia. Melanko toteaa
myös, että tämäntapainen kiertäminen muodosti itsetarkoituksen niille, jotka
eivät solmineet kohtauspaikalla mitään kontakteja.
Edellä siteeratussa Puistoelämää
IV -jutussa Karusellin kävijäkuntaa ja sen käyttäytymistä kuvataan huomattavasti sarkastisemmin:
Tuolla jotkut istuutuvat penkeille. Niistä ei koskaan
ole mihinkään. Aktiiviset ja arat liikkuvat jatkuvasti, aktiiviset hitaan
varmasti ja vakaasti, arat taas nopeasti puikkelehtien. Toiset hätäilevät tämän
tästä ulkovessassa, toiset eivät käy siellä suurin surminkaan. Elegantti
pienpiiri jatkaa henkevää keskusteluaan viimeaikaisista tapahtumista: että se
meni sen kanssa, kuvitella! Tämä on tällaista puistopanodraamaa, viatonta ja
vähän turhanpäiväistä. Hiljaiseloa kliseissä, niin sanoakseni. Täällä näkee
pääasiassa ihmisiä, jotka ovat leikelleet itsestään kaiken turhan eli
olennaiset tunteensa pois ja opettelevat liikkumaan varjoina varjoisassa
maailmassa. Valtakulttuurin varjossa ja helmassa, nyt kun lakikirjankin armaat
äidin kasvot heille hymyilevät – hieman tosin ivallisesti. Nyt kun laki on
saatettu pois ongelmista, niin nämä varjot voivat turvallisesti apinoida
isoisempia ryhmiä ja ainoa ongelma mikä heille oikeuden vaa’assa on jäänyt, on
liikapainoisuus. Ämmä armahtakoon!
Kun istahdan lopuksi Karin kanssa puistokujanteen penkille entisen Jennyn viereen, mieleen tulee 96-lehden
6–8/76 Puistoelämää I -jutussa
kuvattu kohtaus, joka näyteltiin juuri tällä ”valaistulla penkkinäyttämöllä”, ”mustan
taivaan alla, kaupungin kohistessa takana”.
Katselin hänen liikkumistaan puiston käytävällä. Hän oli
hyvin pitkä, hyvin hoikka ja hyvin kaunis poika, jonka jokainen vähintään 190
sentistä huusi mikä pivoa povelleen, mikä vatsaa päälleen, mikä sormia
ympärilleen. Vaatetus noudatti vartalon vaativia linjoja kiihkeästi ikään kuin
vaatturi olisi pannut kaiken itsestään vaatteisiinsa. Pieni olkalaukku yritti
jokaisella heilahduksellaan osua noihin pieniin, koviin pakaroihin kuin
pehmittääkseen tietä niin monien haluavien tulla. Poika oli kaunis tavalla,
joka ei tarvinnut vaatimattomuutta tuekseen. Eikä hänellä totta vie ollut
pienintäkään aikomusta turvautua siihen. – – ”Tänään eräs mies kertoi minulle
kahden tunnin ajan, miten ihana varatalo minulla on”, kuulin hänen kuuluvasti
selostavan tarkkaavaiselle kuulijakunnalle. Sen muodostivat ensisijaisesti
neljä puiston penkillä istuvaa miestä, joiden sylissä hän makasi pitkin
pituuttaan. Ajattelin neljää orastavaa erektiota tuon tyttöpojan alla ja
kadehdin sitä, joka lottosi eniten istumalla hänen pakaroidensa kohdalla. Sillä
hetkellä en lainkaan epäillyt hänen sanojaan. Hämäläisinkin homo varmaan
innostuisi kahdeksi tunniksi puheliaaksi hänen edessään, muista nyt
puhumattakaan. – – Silloin tällöin palaavat ajatukseni tuohon yön
kuningattareen kesäyön kuumuudessa asfalttimeren keskellä olevassa vihreässä
saarekkeessa. Kotiin kävellessäni olin naitu: hän oli katsonut minuun.
Karusellin kultakausi päättyi, kun Jennyn teehuone purettiin aids-hysterian aikana 1980-luvun lopulla. Humoristisena eleenä
Seta-lehdessä 4/88 julkaistiin oheinen Jennyn muistokirjoitus.
Vaan kuinka kävikään: Mäntymäen kentälle avattiin hieman ennen Karin ja minun pyhiinvaellusmatkaa uusi homobaari
Freedom, joka toimii Stadionin vanhassa käymälärakennuksessa. Tilanteessa on niin paljon symboliikkaa, etten tiedä, mistä aloittaisin. Riittänee, kun toteaa, että vanha käymälärakkaus on lopulta kaupallistettu ja että tarjolla on epäilemättä Jennyn tapaan myös pussiteetä ja kultaisia kulauksia. Otetaan siis niille ennen kuin lähdetään Laaksoon!
Tekstissä siteeratut laulut:
Karuselli käy. Esittäjät Brita Koivunen ja Eino Virtanen. Sanat
Kari Tuomisaari. 1960.
Teetä kahdelle. Esittäjät Olavi Virta ja Lepakko-orkesteri. Sanat
Hannes Konno. 1939.
Eläköön elämä. Esittäjä Sonja Lumme. Sanat
Veli-Pekka Lehto. 1985.