Viime jaksossa tutustuimme asemanseutuun, Koskipuistoon, hotelli Tammeriin ja Työnpuistoon. Silmätkin seisoivat, kun vastaan tuli solttupoikia, atleettisankareita, korsettikuninkaallisia, metallimiehiä, vihreitä enkeleitä ja yksi todella ruma Suomi-neito. Postimuseon Tom of Finland -näyttelyn jälkeen matkamme jatkui homosetien saappaanjälkiä seuraillen Tillikkaan.
Kilttejä poikia ja sirittäviä sirkkusia
Olemme palanneet Kolmen kovan kullin kujalle eli
Hämeensillalle taivastelemaan ”vanhaa klassillista” Tillikkaa, kuten 96-homolehti kirjoitti vuonna 1972 julkaistussa matkajutussaan ”Näe
ja koe Tampere”. Tässä tapauksessa kyse ei ole ylisanoista, sillä Tampereen
teatterin talossa sijaitsevan Tillikan paikalla on ollut ravintolatoimintaa jo
yli 100 vuotta. Aiempina vuosikymmeninä Tillikka oli sivistys-Tampereen ehdoton
keskipiste, kuten Seta-lehti kirjoitti
numerossaan 3–4/93:
Ilta illan jälkeen ravintola täyttyi paitsi sankasta tupakansavusta myös teatteri-ihmisistä, kuva-, sana- ja elämäntaiteilijoista, vallankumousta juonineista radikaaliopiskelijoista ja tietenkin valtavasta siipijoukosta, joka halusi nähdä ja tuntea pienen kaupungin suuret julkkikset ja maailmanparantajat – tai ainakin saada muutaman senttilitran heidän gloriastaan. Tässä kulttuurin, edistyksen ja uusien aatteiden temppelissä lesbot ja homot saattoivat sujuvasti sulautua osaksi värikästä ehtoollisjoukkoa.Tutkija Tuula Juvosen Varjoelämää ja julkisia salaisuuksia -kirjasta (2002) selviää, että nykyisen Tillikan paikalla oli 1950-luvulla ravintola Napoli, joka muuttui myöhemmin Pusta-nimiseksi viiniravintolaksi ja edelleen Tillikaksi joulukuussa 1965. Juvonen toteaa, että hänen homoseksuaalisesti tuntevilla haastateltavillaan oli lämpimimmät muistot juuri Pustan ajoilta – ehkä siksi, että se oli ensimmäisiä meikäläisten omakseen ottamia tamperelaisravintoloita. Yhtenä selityksenä tälle puistoista sisätiloihin siirtymiselle Juvonen pitää ulkomaanmatkoilla saatuja vaikutteita. Tosin itse uskon, että mallia oli voitu ottaa myös Helsingistä, missä oli jo 1940–1950-luvuilla useitakin homojen suosimia ravintoloita [ks. Homohistoriallinen Helsinki 6: Cocktailit kahdelle].
Juvosen haastateltavat kuvailevat Pustan ja Tillikan homoelämää näkyväksi ja ilmapiiriä sallivaksi. Ravintoloiden monenkirjava kävijäkunta ei homoja karsastanut, ja henkilökuntakin suhtautui myötämielisesti ”kilteiksi pojiksi” kutsumiinsa homoihin – he kun eivät pahemmin ryypänneet ja räyhänneet. Juvosen mukaan henkilökunnan vaivatonta suhtautumista meikäläisiin edesauttoi sekin, että talon tarjoiluhenkilökuntaan kuului vuosien varrella joukko homoseksuaalisia työtovereita.
Juvonen mainitsee, että homomiehet levittäytyivät koko
Tillikkaan, mutta erityisesti suosiossa oli ilmeisesti ravintolan peräosa. Tätä
muistikuvaa tukee 96-lehden eli Ysikutosen edellä
mainittu juttu, jossa kerrotaan Tillikan takasalin tarjonneen suorastaan
orientaalista eksotiikkaa:
Kun pistäydyt Tillikan peräosan baaritiskille, et voi olla huomaamatta, missä seurassa olet, ja tunnelma tiivistyy joskus vallan itämaiseksi 20–30 sirkkusen sirittäessä ja pöyhiessä itseään baarissa.
Halonhakkaajia ja kulttuuripersoonia
Puheet sirittävistä sirkkusista sopivat hyvin siskoina tunnettuihin homomiehiin, jotka sokeerasivat usein käytöksellään rikkomalla mieheydelle asetettuja rajoja. Eräs Juvosen haastateltavista puhuu osuvasti joidenkin miesten ”tilulii-kaudesta”. Hänen puheistaan välittyy hyvin se, miten karsaasti ”naismaisuuteen” on suhtauduttu ja suhtaudutaan yhä myös homoyhteisön sisällä [siskoudesta ks. myös Homohistoriallinen Helsinki 1: Kaupungin illassa yksin ja Pelastakaa siskot ry: Michał Witkowskin Hutsula]:
Olihan se semmonen tilulii-kausi sillon joskus muunnoin. – – Semmosia, kun ne niin tyttömäisesti käyttäyty jotkut tyypit sillon yhteen aikaan. Se oli sillon joskus kuuskytlyvulla. Etten sanoisi kanamaisesti, mutta sitte se siitä on vähentyny aikalailla, että ei kai niitä oo muuta ku Hesassa enää. Sillonhan niillä joskus oli jotain huivia ja kaikennäköstä, meikkii vähäsen ja, no erittäin vähän, mut kumminki tämmöstä maalaamista ja kaikkee tämmöstä. – – No eihän se nyt oo mistää kotosin.
Siskouteen kuului myös humoristinen naistennimien käyttö,
tosin homoseksuaaliset teot kieltäneen lain aikana lempinimiä käytettiin
yleisemminkin heterojen hämäämiseksi ja yhteenkuuluvuuden luomiseksi. Juvosen
haastateltavat olivat ottaneet nimiä esimerkiksi hyvin vanhasta kalenterista, joten Tampereen miesporukoissa
pyöri Mantaa, Oliiviaa ja Sara Dagmaria. Vähemmän yleviä, mutta sitäkin
kuvaavampia, nimiä olivat Mustahuora, Rotta ja Halonhakkaaja-Anne. Eräs Juvosen
haastateltavista muistelee, että kun uudelle tulokkaalle oli keksitty nimi,
ristiäiset saatettiin pitää Tillikassa.
Aluksi Tampereen ravintoloihin
siirtyivät homoseksuaalisesti tuntevat miehet, koska yksinäiset naiset eivät
edes päässeet ravintoloihin ennen vuotta 1967. Syynä oli se, että alkoholitarkastaja
saattoi tiputtaa anniskelupaikan luokitusta prostituutioepäilyjen vuoksi.
Seitsemänkymmentäluvulla Tillikkaan alkoi lopulta tulla miesten seuraksi myös
homoseksuaalisesti tuntevia naisia, ja Juvosella on hauska anekdootti miehestä,
joka alkoi käydä Tillikassa ystävättärensä kanssa:
Tampereen-tärppejä 96-lehdessä 3/73. |
Tillikan henkilökunta kerran keräänty keittiöpiikoja myöten saliin katsomaan meitä, ku menimme teatterin jälkeen sinne paukulle. Ja minä olin parhaimmissani ja hän oli parhaimmissaan. Hänellä oli musta iltapuku päällä. Ja sitten kun hän kaivoi iltalaukustaan sikaarin ja rupes tupsuttelemaan sillä, niin sillon keittiöpiiat tuli salinpuolelle kattoon. Että siihen aikaan nainen polttaa sikaaria ravintolassa, niin sehän oli ihan hirvittävä näky.
Vaan niin ovat ajat muuttuneet, että nyt homous alkaa olla
arkipäivää, kun taas ravintolapöydässä tupruttelusta on tullut hirvittävä näky
sukupuoleen ja suuntautumiseen katsomatta. Tillikka kyllä porskuttaa yhä, ja
ravintola mainostaa nettisivuillaan tarjoavansa ”rehtiä ruokaa ja
kulttuuripersoonia”. Kiireisen aikataulun vuoksi emme ehtineet sisälle
tarkastamaan mainoslauseen todenperäisyyttä, mutta Ysikutosen 5/72 maalailemaa itämaista tunnelmaa Tillikasta tuskin
enää löytyy – kuvan pyrstötähdistä puhumattakaan. Niitä täytyy lähteä
bongaamaan Eteläpuistoon kaukoputki tanassa.
Popparipoikia ja vagabondeja
Ylitämme kosken ja kuljemme Ysikutosen kuvailemaa reittiä Hämeenkadulta Keskustorille, jonka
varrella komeilee Georg Schreckin suunnittelema
uusrenessanssityylinen raatihuone vuodelta 1890. Ysikutonen mainostaa, että rakennuksen nurkilla pyörii ”nuoria
uneksuvasilmäisiä popparipoikia, jos heistä pidät”. No toki, mutta harmi vaan,
että mokomista ei näy nyt jälkeäkään. Sen sijaan olemme jäädä parkkipaikalla
kahden amisviiksisen karvanoppaelviksen auton alle. Miten tyylitön tapa
lähteä!
Kun glamoröösi jet set -elämä on aikansa vilissyt
meikäpoikien silmissä ja säikähdyksestä pörhölleen nousseet sulat ovat asettuneet, jatkamme
tepastelua Ysikutosen noottien
mukaisesti Hämeenkadun päähän ja sieltä vasemmalle Hämeenpuistoa pitkin kohti
Eteläpuistoa.
Hyvä välietappi on osoitteessa Hämeenpuisto 28 sijaitseva Työväentalo, joka tunnetaan varsinkin Lenin-museostaan.
Seta-lehden 3–4/93 matkajutun mukaan rakennuksessa
voisi tosin olla myös homomuseo. Talon neljännen kerroksen Kerhoravintola oli nimittäin
pitkään Tampereen ”perheettömien vapaa-ajanyhdistyksen” – eli vuonna 1973
perustetun Vagabondi-homojärjestön – vakipaikka. Ravintolassa pidettiin aluksi
kerhoiltoja kerran kuussa ja sitten kahden viikon välein, kunnes Vagabondin
tanssit siirtyivät taloon pysyvästi 1. lokakuuta 1977.
Seta-lehden jutussa
todetaan, että Kerhoravintola oli toiminut siihen saakka lähinnä
ammattiyhdistysten kokoontumistilana, joten se oli pahasti rappiolla:
”Yleisilme oli tuhansien ay-iltojen ja punaisten norttien jäljiltä nuhjuinen,
kaikki pöydät olivat erikokoisia ja erikorkuisia.” Helpotusta silmäsärkyyn
saatiin kuitenkin pian, kun homotanssit osoittautuivat suurmenestykseksi ja ravintoloitsija
pisti paikan uuteen uskoon.
Loppuvuodesta 1982 ravintolassa tanssi joka lauantai
satakunta sateenkaarevaa kävijää. Kolme vuotta myöhemmin hankittiin oikeat
discovalot, ja ”hytkymistä” kokeiltiin myös keskiviikkoisin. Vuoden 1986 alusta
Gay Disco Zip pyöri perjantaisin ja lauantaisin, kunnes Työväentaloon
päätettiin siirtää yliopiston näyttelijäkoulutus. Haikeat jäähyväiset
Työväentalolle jätettiin 31. joulukuuta 1986, mistä alkaneet Vagabondin
vaellusvuodet päättyivät vasta oman sateenkaariravintolan Club Mixein
perustamiseen Otavalankadulle 1990-luvun alussa.
Setan juttuun
haastateltu ”homomamma” Hannele muistelee Työväentalon vuosia haikeana, mutta
mukaan mahtuu toki ikäviäkin sattumuksia:
Työväentalon ajat oli kauheen kivaa. Siellä kävi hirveästi porukkaa eikä siellä oikeastaan koskaan sattunut mitään välikohtauksia. Mitä nyt lesbot joskus veti toisiaan tukasta… mutta sitä ne tekee kyllä joka paikassa. Se on rajua tuo rakkaus. En uskaltanut naisten vessassa käydäkään. – – [Työväentalolla] oli ihan kaikenlaista harmitonta hauskaa, naamiaisjuttuja ja arpajaisia. Henkilökunta sanoi, että se oli melkein tappelu, kuka pääsee sinne töihin. – – Yks tyyppi katosi tanssien jälkeen marraskuussa 82 ja löytyi seuraavana keväänä jäistä. Koko tanssimassa ollut porukka joutui käymään tanssien jälkeen Sorilla (poliisilaitoksella). Siellä kävi 40 teikäläistä ja minä. Jumalauta sentään, millaista on virkavalta! Narisevaääninen poliisi kysyi, että onko tämä Hannele semmoinen tyttö, jota te käytätte silloin jos ette toisianne saa. Poliisi kyseli multa että mitä siellä työväentalolla tehdään. Sanoin, että mitä nyt tansseissa tehdään – tanssitaan! Niillä oli ilmeisesti semmoinen käsitys, että siellä naidaan pöydillä.
Ruumiillisia ponnisteluja
Helsingissä homomiehet tapasivat lähteä Ruusulankadun Sirkan
tansseista jatkoille Stadionin kentälle ja Jennyn teehuoneelle [ks. Homohistoriallinen Helsinki 3: Käy tanssimaan]. Työväentalon 1970–1980-luvun homotansseista taas
oli lyhyt matka läheiseen Eteläpuistoon, jonne mekin olemme nyt saapuneet voimalla neljän miehen.
Tampereen kaupungin julkaisemasta puistohistoriikista selviää, että Pyhäjärven rannassa sijaitseva Eteläpuisto rakennettiin kahdessa osassa vuosina 1915–1929. Homojen suosiossa Eteläpuisto oli Tuula Juvosen kirjan mukaan ainakin jo 1950-luvulla. Hänen haastateltavansa muistelevat, että puistossa pyöri vakituisen kymmenpäisen miesjoukon lisäksi parhaimmillaan kymmenestä kolmeenkymmeneen muuta kävelevää ja seisoskelevaa miestä. Toiset etsivät seksikumppania ja toiset ystävää, mutta kuten Juvonen kirjoittaa, puistossa liikkuvien miesten suuri määrä ja kirjo rohkaisivat hyvin erilaisia kävijöitä toteuttamaan omaa homoseksuaalisuuttaan:
Tampereen kaupungin julkaisemasta puistohistoriikista selviää, että Pyhäjärven rannassa sijaitseva Eteläpuisto rakennettiin kahdessa osassa vuosina 1915–1929. Homojen suosiossa Eteläpuisto oli Tuula Juvosen kirjan mukaan ainakin jo 1950-luvulla. Hänen haastateltavansa muistelevat, että puistossa pyöri vakituisen kymmenpäisen miesjoukon lisäksi parhaimmillaan kymmenestä kolmeenkymmeneen muuta kävelevää ja seisoskelevaa miestä. Toiset etsivät seksikumppania ja toiset ystävää, mutta kuten Juvonen kirjoittaa, puistossa liikkuvien miesten suuri määrä ja kirjo rohkaisivat hyvin erilaisia kävijöitä toteuttamaan omaa homoseksuaalisuuttaan:
Joukossa oli nuoria kokeilijoita, varttuneempia perheenisiä ja hyvin erilaisessa yhteiskunnallisessa asemassa olevia miehiä. Erityisesti julkisuudessa tunnettujen tai muuten merkittävissä asemissa olevien miesten, kuten näyttelijöiden, lääkäreiden, arkkitehtien tai johtajien kohtaaminen puistossa kohotti miesten itsetuntoa.
Puistossa pyörittiin kesät talvet, mutta Ysikutosen 5/72 mainostaa Eteläpuistoa ennen
kaikkea ”kesäisen lemmen kuumimpana tantereena”. Tanner tömisi varsinkin
Eteläpuiston suositussa pisuaarissa, joka sijaitsi Osuustoimintamuistomerkin liepeillä (kuva yllä). Wäinö Aaltosen suunnitteleman muistomerkin vastakkaisella sivulla on joukko suurta tukkia kantavia miehiä, jotka Tampereen taidemuseon mukaan ilmentävät yhteistoiminnan ruumiillisia ponnisteluja. Tirsk.
”Vanhojen aikojen muistoksi.” Eteläpuiston pisuaari sijaitsi ilmeisesti vasemmassa reunassa olevan kukkapenkin paikalla. |
Vihreitä miehiä
Netin homofoorumilta löysin kiintoisan keskusteluketjun, jossa muistellaan kaihoisasti tätä Eteläpuiston ”vihreää enkeliä”. Erään kirjoittajan mukaan se oli pystyssä 1980-luvun loppupuolelle saakka ja toimi milloin makuuhuoneena, milloin kapakkana, kuten moni tuon ajan helsinkiläinenkin pisuaari:
Voi sitä nainnin läiskettä, siellä moni poika sai parrua pakaroihinsa menneinä vuosikymmeninä. – – Pisuaari palveli heteroitakin, sinne mentiin ryyppäämään taskumateista pohjia ennen ravintoloihin menoa joskus 50- ja 60-luvuilla, jolloin julkisella paikalla juonti oli kielletty ja rikollista. Pisuaarin asiakkaiden kintut vaan näkyivät, koska pisuaari oli avoin alhaalta, ja ********** naipottelun ja imuttelun pystyi päättelemään jalkojen asennosta kuka tahansa ohikulkija.
Vaikka pisuaarin sijainti oli rauhallinen, homot kohtasivat
alueella myös häirintää, kuten toinen netistä bongaamani kirjoitus osoittaa:
Silloin 80-luvun loppupuolella kun itse vielä jenkkiautolla tuolla kylillä pyörin, niin jo silloin eteläpuistoon kokoontui iltaisin näitä ”vihreitä miehiä”. Me tosin kutsuttiin niitä ihan tuttavallisesti hinttareiksi. Ilmeisesti niitä oli jotkut jenkkiautoilijat käyneet opastamassa terveempään seksuaalikäyttäytymiseen, koska aina kun me autoilamme saavuttiin sinne, niin puskista juoksenteli housut kintussa niitä pervoja ja osa lähti autoillaan pakoon. Oli meillä hauskaa, kun kesäiltaisin parin tunnin välein, käytiin niitä hinttareita säikyttelemässä.
Junansuorittajia
Enää homojen ei välttämättä tarvitse puistoilla, mutta
osalle se on yhtä kaikki mieluisa harrastus. Helsingissä nykypuistoilu
keskittyy Laaksoon [ks. Homohistoriallinen Helsinki 5: Balladi Robin Hoodista],
kun taas Tampereella tapaillaan homofoorumien keskusteluista päätellen yhä
Eteläpuistossa sekä esimerkiksi Tuomikalliolla Kaupin Urheilupuistossa ja
Alasenjärven ympäristössä.
Eteläpuistoa mainostettiin foorumeilla vielä lokakuussa 2013
Tampereen parhaaksi ulkotapaamispaikaksi, jossa sattuu ja tapahtuu etenkin laivalaiturin
läheisyydessä olevien veneiden ympäristössä. Myös kävelytien puskissa on tehty varmoja
”pyrstötähtihavaintoja”.
Tänä lauantai-iltapäivänä Eteläpuisto on meitä lukuun
ottamatta hiljainen ja homoton, mikä on suorastaan enteellistä –
suunnitteleehan Tampereen kaupunki rakentavansa koko puiston täyteen asuntoja.
Aiheesta käydään tietysti netissä kiivaita keskusteluja, joissa homotkin
vilahtelevat. Esimerkiksi nimimerkki ”Tehdään juna” agitoi syyskuussa 2014
käydyssä keskustelussa sen puolesta, että Eteläpuisto säilyisi viheralueena ja
homopuistona:
Eteläpuiston puskissa vielä sentään kunnon teollisuus kukoistaa. Siellä tehdään junaa aika huuruissa – auton ikkunat, junansuorittajat ja puskat. Viheralueet kunniaan! Vaikka vaan perinteisessä metalliteollisuuskaupungissa eletään.
Enkelihoitoa
Keskustaan palattuamme ihailemme vielä Tammerkosken itärantaa Hotelli Ilveksen puolella. Myös tässä Hämeensillan pielessä lähellä entistä Verkatehdasta sijaitsi Tuula Juvosen haastateltavien mukaan yksi homomiesten suosimista ”peltienkeleistä”. Sen ovet – tai pikemminkin siivet – heiluivat kutsuvasti tuulessa aina siihen saakka, kunnes pömpeli purettiin 1960-luvulle tultaessa.
Kunnon enkelihoitoa ei siis ole enää tarjolla, mutta Tampereen
homohistorian syventävät opinnot on suoritettu. Tälläkään kertaa emme toki opiskelleet
koulua vaan elämää varten, joten nyt on aika siirtyä asemiin odottamaan,
millainen vonkale tänään narahtaisi syöttiin.
Muualla verkossa:
Salaisuuksin suljettu – kirjeiden Tom of Finland -näyttely Postimuseossa
Se oikea Tampereen ”homomuseo”: Työväenmuseo Werstas
Muualla verkossa:
Salaisuuksin suljettu – kirjeiden Tom of Finland -näyttely Postimuseossa
Se oikea Tampereen ”homomuseo”: Työväenmuseo Werstas