Mitä yhteistä on nahkahomolla ja tulppaanilla? Tätä sopii ihmetellä Kiasmassa, jossa on meneillään sukupolvensa parhaana studiokuvaajana pidetyn Robert Mapplethorpen näyttely. Tuhtia taustalukemista näyttelylle tarjoaa Patricia Morrisroen kirjoittama virallinen elämäkerta Mapplethorpe: a biography (1995). Niin tuhtia, että se teki näyttelykokemuksesta turhankin raskaan.
Tosimiestä etsimässä
Patricia Morrisroe ehti haastatella Robert Mapplethorpea
(1946–1989) yhteensä 16 kertaa ennen kuin taiteilija kuoli aidsiin. Näistä ja
Mapplethorpen läheisten haastatteluista syntyy kuva keskiluokkaisesta
katolisesta pojasta, joka kipuili miehisyytensä ja seksuaalisuutensa kanssa ja
löysi kuvataiteesta väylän tämän kaiken kanavoimiseen.
Nuorena Mapplethorpe yritti kaikin tavoin käydä
heteroseksuaalisesta ”tosimiehestä”, mutta tunsi usein ulkopuolisuutta
suhteessa isäänsä, veljeensä sekä koulu- ja opiskelukavereihinsa. Orastavat
homoseksuaaliset tunteet taas aiheuttivat uskonnosta kummunnutta syyllisyyttä,
kunnes kuusikymmentäluvun radikalismi, hippikulttuuri huumeineen ja
ystävystyminen rokkarirunoilija Patti Smithin kanssa saivat Mapplethorpen
vapautumaan. Smith oli Mapplethorpelle kaikkea yhtä aikaa: tyttöystävä,
kollega, elättäjä ja kaksoisolento.
Kun Smithin ja Mapplethorpen symbioosi purkautui vuonna
1968, jäljelle jäi elinikäinen ystävyys ja Mapplethorpen homous pääsi
valloilleen. Seuraavan vuoden Stonewallin homomellakoista alkoivat gay
liberationin kultaiset vuodet, ja myös Mapplethorpelle vapautuminen oli yhtä
kuin vapaa seksi. Poikavuosien miehisen ulkopuolisuuden vastapainoksi
Mapplethorpe suorastaan sukelsi alati machoutuvaan homokulttuuriin ja alkoi
koluta New Yorkin West Villagen baareja seitsemänä iltana viikossa. Hänen suosikkipaikoikseen valikoituvat ennen pitkää pahamaineinen seksibaari
Mineshaft sekä Kellerbar, jota kansoittivat hänen fetissoimansa mustat
homomiehet.
Mapplethorpen ensimmäiset taidekokeilut olivat installaatioita ja lehtien pornokuvista koostettuja kollaaseja. Saatuaan kameran hän alkoi kuitenkin napsia valloituksistaan kuvia, joista muodostui vuosien saatossa hänen seksuaaliseikkailujensa päiväkirja ja tuotantonsa kova ydin.
Mapplethorpen Ajitto (1981) ja Jean-Hippolyte Flandrinin Jeune homme nu assis au bord de la mer (1835–1836).
The homoerotic photograph -kirjan (1992) kuvitusta.
|
Hetkien herra
Mapplethorpen ensimmäiset taidekokeilut olivat installaatioita ja lehtien pornokuvista koostettuja kollaaseja. Saatuaan kameran hän alkoi kuitenkin napsia valloituksistaan kuvia, joista muodostui vuosien saatossa hänen seksuaaliseikkailujensa päiväkirja ja tuotantonsa kova ydin.
Homojen SM-kulttuuria dokumentoivia otoksia ei ollut
kovin helppo myydä keräilijöille, ja Mapplethorpen tuotantoa täydensivätkin
alusta lähtien myös muotokuvat ja aistikkaat kuvat leikkokukka-asetelmista.
Toisin sanoen porno toi Mapplethorpelle pahan pojan maineen, ja muut kuvat
toivat hänelle rahaa.
Morrisroen mukaan Mapplethorpe ei pitkään aikaan pitänyt
valokuvausta kummoisenakaan taiteenlajina, mutta siitä tuli hänelle luonteva
ilmaisumuoto kahdesta syystä: hän ei osannut maalata eikä ylipäätään jaksanut
keskittyä mihinkään kovin pitkään. Mapplethorpe oli hetkien herra niin
taiteessaan kuin seksielämässäänkin.
Jos Morrisroeta on uskominen, Mapplethorpe ei myöskään
ollut kulttuurisesti järin sivistynyt, vaan hän oli kiinnostunut lähinnä
itsestään ja urastaan. Taitavana kiipijänä hän kuitenkin onnistui ujuttautumaan
rikkaisiin taidepiireihin ja syvensi niiden avulla tietämystään valokuvauksen
tekniikasta ja valokuvataiteen historiasta.
Mapplethorpen läpimurto oli vuonna 1977 pidetty kahden
gallerian näyttely, joka koostui toisaalta mutkattomista muotokuvista,
toisaalta hätkähdyttävistä SM-tutkielmista. Tästä alkoi taiteilijan kymmenvuotinen nousu valokuvan kaanoniin. Uransa aikana hän loi hyvin
tunnistettavan tyylin, jota on sittemmin kopioitu loputtomasti
populaarikulttuurissa muotikuvia ja Madonnan SEX-kirjaa (1992) myöten.
Mapplethorpen uran tähtihetki oli joulukuussa 1988
avautunut retrospektiivinen The perfect moment -näyttely, jonka myöhempi
Yhdysvaltain-kiertue nostatti niin suuren kohun, että julkiselle
taiderahoitukselle yritettiin runnoa senaatissa teosten sensurointia koskevia
pykäliä. Tätä kohua Mapplethorpe ei kuitenkaan ehtinyt nähdä, sillä aids – tuo
ankarin mestari kaikista – nujersi hänet maaliskuussa 1989.
Mapplethorpe piti elämäänsä valokuviakin kiinnostavampana, mutta itselleni Mapplethorpeen tutustuminen oli yllättävän vastenmielinen kokemus – olkoonkin, että kyse on Morrisroen tulkinnasta. Elämäkerran luettuani toivoin, että tietäisin sittenkin vähemmän hänen narsismistaan, rahanahneudestaan, rasismistaan, pyrkyryydestään ja petipuuhistaan.
Eloton elämäkerta
Mapplethorpe piti elämäänsä valokuviakin kiinnostavampana, mutta itselleni Mapplethorpeen tutustuminen oli yllättävän vastenmielinen kokemus – olkoonkin, että kyse on Morrisroen tulkinnasta. Elämäkerran luettuani toivoin, että tietäisin sittenkin vähemmän hänen narsismistaan, rahanahneudestaan, rasismistaan, pyrkyryydestään ja petipuuhistaan.
Morrisroen hahmottelema taiteilijakuva jätti minut
jääkylmäksi. Vaikka elämäkerturi kuinka yrittää psykologisoida Mapplethorpea
tulkitsemalla hänen rankempaa tuotantoaan lapsuuden ja nuoruuden syyllisyyden-
ja häpeäntunteista käsin, vaikutelma jää ontoksi ja karikatyyrimaiseksi.
Morrisroen Mapplethorpe oli mestarikuvaaja, mutta itsekäs ja inhottava ihminen
– ”värikäs taiteilijapersoona”, kuten poliittisesti korrekti luonnehdinta
kuuluu.
Taiteilijan ei tietysti tarvitse olla hieno ihminen,
jotta hän voisi olla hieno taiteilija. Silti vähältä piti, ettei Morrisroen
elämäkerran kasaama pa(i)nolasti pilannut myös kokemustani Kiasman näyttelystä.
Näytteillä olleet kuvat kun tuntuivat pikemmin vahvistavan kuin liennyttävän kerryttämääni
Mapplethorpe-antipatiaa.
Kiasman Mapplethorpe-näyttelystä tarvitsee nähdä vain ensimmäinen huone, ja se on sillä selvä: kuvat ovat äärimmäisen estetisoituja, etäännyttäviä ja esineellistäviä. Ihmisruumis ei ole marmoripatsasta kummempi, ja se typistyy usein pelkiksi raajoiksi tai elimiksi vailla henkeä ja elämää.
Kalla, Kulli. Kalla. Ja sama venäjäksi Kiasmassa. |
Halujen puutarha
Kiasman Mapplethorpe-näyttelystä tarvitsee nähdä vain ensimmäinen huone, ja se on sillä selvä: kuvat ovat äärimmäisen estetisoituja, etäännyttäviä ja esineellistäviä. Ihmisruumis ei ole marmoripatsasta kummempi, ja se typistyy usein pelkiksi raajoiksi tai elimiksi vailla henkeä ja elämää.
Näyttely jakautuu Mapplethorpen tuotannon tavoin muoto-,
kukka- ja seksikuviin, mutta kaikesta välittyy yhtenäinen näkemys: joka raajastaan
kahlehdittu nahkahomo on lopultakin vain kuin seuraavan huoneen säntillisesti
sommiteltu kukka-asetelma Mapplethorpen kalujen puutarhassa. Julkkismuotokuvat
taas tuntuvat useimmiten staattisilta ja hengettömiltä lukuun ottamatta Patti
Smithistä otettuja kuvia, joissa on herkkyyttä, hallitsemattomuutta ja hienoa hulluutta.
Smith ei ollut marmoria Mapplethorpen taltan alla, vaan lihaa ja verta.
Muotokuvien rivistöstä erottuu myös pilke silmässä
katsova Touko ”Tom of Finland” Laaksonen – Mapplethorpen veroinen homoikoni,
joka myös ikuisti omaan tuotantoonsa nahka- ja SM-skeneä. Taiteilijoina Touko
ja Robert olivat kuitenkin tyystin erilaisia.
Oman näyttelykokemukseni pelastukseksi koitui yllättäen heidän tuotantonsa vertaaminen sekä näyttelyn päättävä dark room -tyyppinen osio, johon on koottu Mapplethorpen pahamaineisen X Portfolion (1978) kuvia.
Harri Kalha puhuu Tom of Finland – taidetta seksin vuoksi -kirjassaan (2012) Tom of Finlandin ironisoivasta huumorista; Tompan kuvien yltiömaskuliinisilla kloonimiehillä on aina hauskaa, vaikka kuvattu seksiakti olisi kuinka brutaali ja mahdoton. Kuvista välittyvä ilo houkuttelee myös katsojaa osallistumaan tähän piirrettyyn fantasiaan – vaikka lakanakaupassa.
Oman näyttelykokemukseni pelastukseksi koitui yllättäen heidän tuotantonsa vertaaminen sekä näyttelyn päättävä dark room -tyyppinen osio, johon on koottu Mapplethorpen pahamaineisen X Portfolion (1978) kuvia.
Mapplethorpe myy. Balettitanssija Peter Reedin muotokuva (1980) Scissor Sistersin Night work -levyn (2010) kannessa. |
Munasuoja ja menopaussi
Harri Kalha puhuu Tom of Finland – taidetta seksin vuoksi -kirjassaan (2012) Tom of Finlandin ironisoivasta huumorista; Tompan kuvien yltiömaskuliinisilla kloonimiehillä on aina hauskaa, vaikka kuvattu seksiakti olisi kuinka brutaali ja mahdoton. Kuvista välittyvä ilo houkuttelee myös katsojaa osallistumaan tähän piirrettyyn fantasiaan – vaikka lakanakaupassa.
Mapplethorpe taas dokumentoi aitoja seksiakteja eikä
turhia houkuttele. Pikemminkin hän pakottaa alistumaan ja katsomaan: tässä on
halu paljaimmillaan ilman vapauttavaa naurua. Äijä raudoissa. Nyrkki
takapuolessa. Virtsaa suussa. Penis verillä.
Oksettaako? Hävettääkö? Kiihottaako? Pelottaako? Hyvä. Mapplethorpe
oli sittenkin radikaalimpi taiteilija kuin Touko Laaksonen, ja tätä rohkeutta
ja ehdottomuutta on pakko arvostaa.
Kujanjuoksumaisen ripustuksen loppuvaiheilla silmiin osuu
kuva miehestä, jolla on kovin käytetyn näköinen munasuoja hengityssuojana. Jostain
syystä mieleeni tulee parhaillaan leviävän MERS-viruksen torjunta ja Mapplethorpe-elämäkerran
nippelitieto, jonka mukaan kuolevan SM-kuninkaan lempiohjelma oli Tyttökullat.
Ja tuleehan se sieltä sentään: nauru.
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Jutun Mapplethorpe-vaikutteiset kuvat otti rakas siippani. Ei tarvinnut edes piiskata. |
Homoelokuvan parjattu kulttiklassikko: ”Cruising”
Larry Kramerin vimmainen aids-näytelmä: ”The normal heart”
Larry Kramerin vimmainen aids-näytelmä: ”The normal heart”
Menneiden kesien muistolle: Tom Bianchin ”Fire Island Pines – polaroids 1975–1983”
Muualla verkossa:
Mapplethorpe-näyttely Kiasmassa 13.9.2015 saakka
Muualla verkossa:
Mapplethorpe-näyttely Kiasmassa 13.9.2015 saakka