”Matkoille kotimaisin matkavarustein!” Matkalaukkuja Helsingin Stockmannin näyteikkunassa 1930-luvulla.
Kuva: Foto Roos / Helsingin kaupunginmuseo.
|
Oheinen sitaatti on peräisin runoilija Uuno Kailaan
13.12.1932 päivätystä kirjeestä, jota Kalle Achté siteeraa teoksessaan Uuno
Kailas: runoilija psykiatrin silmin (2001). Sitaatti on mitä hätkähdyttävin
esimerkki suomalaisen sateenkaarimatkailun historiasta – aiheesta, jota ei
tietääkseni ole juuri tutkittu.
Kirje kertoo ensinnäkin siitä, miten maailman metropolit –
nuo onnen kaukorannat – ovat tarjonneet suomalaismiehille tilaisuuksia elää
omaa seksuaalisuutta todeksi tavalla, josta saattoi kotipuolessa vain
haaveilla. Samalla kirje kertoo siitä, että seksuaalisuuden toteuttamiseen
saattoi liittyä myös raadollinen puoli. ”Maksettu rakkaus ja ostetut orkut on
perverssiä kulutusjuhlaa”, kiteytti Irwin vuosikymmeniä myöhemmin.
Tässä kirjoituksessa tarkastelen homomiesten ja muiden
miehiä haluavien miesten matkailua kansainvälisestä ja kotimaisesta
näkökulmasta. Ensiksi mainittua tarjoaa Gordon Waittin ja Kevin Markwellin
kirja Gay tourism: culture and context (2006), ja jälkimmäistä löytyy
sateenkaarevien suomalaismiesten elämästä ja taiteesta.
Gordon Waitt ja Kevin Markwell toteavat Gay tourism -kirjassaan, että homomiesten matkailun kehitykseen vaikuttivat samat tekijät kuin muunkin matkailun: liikennevälineiden kehitys, keskiluokan liikkuvuuden lisääntyminen vaurastumisen ansiosta ja lopulta massaturismin synty.
Wilhelm von Gloeden: Kaksi alastonta nuorukaista (1900). Kuva:
Wikimedia Commons.
|
Jospa kerran sinne…
Gordon Waitt ja Kevin Markwell toteavat Gay tourism -kirjassaan, että homomiesten matkailun kehitykseen vaikuttivat samat tekijät kuin muunkin matkailun: liikennevälineiden kehitys, keskiluokan liikkuvuuden lisääntyminen vaurastumisen ansiosta ja lopulta massaturismin synty.
Niiden lisäksi homomatkailua edistivät tietyt
erityistekijät, kuten eurooppalaisten stereotyyppiset käsitykset ”etelän”
ihmisten primitiivisyydestä ja pervoudesta sekä ulkomailla asuneiden
homokirjailijoiden ja -taiteilijoiden tuotanto. Keskeinen merkitys oli myös
Pohjois-Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan syntyneillä urbaaneilla
homoyhteisöillä ja niiden ympärille kehkeytyneellä matkailubisneksellä.
Waitt ja Markwell huomauttavat, että homomatkailua on
hallinnut eräänlainen Ihmemaa Oz -ajattelu: henkisen kotimaan etsiminen
sateenkaaren tuolta puolen, kun varsinaisessa kotimaassa on jouduttu elämään
”abnormeina sukupuolielostelijoina” syrjivän lainsäädännön ja
heteronormatiivisuuden ikeessä.
Suomalaisittain voisi todeta, että kansallistangossamme
kuvattu satumaa on edustanut sateenkaarikansalle aivan toisenlaista onnelaa
kuin heteroille – onnelaa, jossa ei vain voi, vaan jossa on myös lupa rakastaa.
”Siivetönnä en voi lentää / vanki olen maan” on ollut kaikkea muuta kuin
haihattelua niille suomalaisille, jotka ovat istuneet vankeusrangaistusta tai
eläneet sen pelossa samasukupuolisen halunsa vuoksi.
Ajat ovat muuttuneet, mutta Waittin ja Markwellin mukaan
myös nykyinen kaupallinen homomatkailu perustuu kuvitteellisten ’’kotimaiden”
ja homoutopioiden kaupitteluun. Ennen muinoin pyhiinvaellettiin Etelä-Italiaan,
Kreikkaan, Pohjois-Afrikkaan ja tropiikkiin; nykyisenä avoimuuden aikana
suunnataan esimerkiksi kansainvälisiin Pride-tapahtumiin.
Vaikka kohteet ovat vaihdelleet, homomatkailu on kautta
vuosisatojen kytkeytynyt vahvasti oman ja yhteisöllisen identiteetin
rakentamiseen sekä seksuaalisiin mahdollisuuksiin. Jälkimmäisiä ovat tarjonneet
esimerkiksi puistot, baarit, saunat, nakurannat ja seksityöläisten
palvelut, kuten myös Uuno Kailaan kirjeestä voi päätellä.
Gay tourism -kirjasta selviää, että nykymuotoisen homomatkailun juuret ovat etelänmatkailussa, johon vauraat eurooppalaiset ja pohjoisamerikkalaiset miehet hurahtivat 1800-luvulla. ”Etelä” on tässä hyvin häilyvä käsite, koska se kattoi Välimeren alueen – varsinkin Etelä-Italian ja Kreikan –, Lähi-idän, Pohjois-Afrikan, Kaakkois-Aasian sekä Etelä-Amerikan.
Wilhelm von Gloeden: Huilukonsertti (1905). Kuva: Wikimedia Commons. |
Etelän hedelmät
Gay tourism -kirjasta selviää, että nykymuotoisen homomatkailun juuret ovat etelänmatkailussa, johon vauraat eurooppalaiset ja pohjoisamerikkalaiset miehet hurahtivat 1800-luvulla. ”Etelä” on tässä hyvin häilyvä käsite, koska se kattoi Välimeren alueen – varsinkin Etelä-Italian ja Kreikan –, Lähi-idän, Pohjois-Afrikan, Kaakkois-Aasian sekä Etelä-Amerikan.
Italian ja Kreikan suosioon vaikutti luonnollisesti
antiikin ajan homoseksuaalinen perintö. Orientin ja tropiikin ei-länsimaiset
yhteiskunnat taas miellettiin kolonialistisessa ajattelussa primitiivisiksi ja
niiden tummahipiäiset asukkaat lähtökohtaisesti perversseiksi, koska he elivät
länsimaisen ”sivistyksen” ulkopuolella.
Etelä väikkyi pohjois- ja keskieurooppalaisten silmissä
vapaan seksuaalisuuden temmellyskenttänä, vaikka siihen vahvasti yhdistetyt
ilmiöt – prostituutio, avioliiton ulkopuolinen seksi ja samasukupuolinen halu –
olivat aivan yhtä yleisiä pohjoisempana.
Stereotypioiden lisäksi etelän suosioon vaikuttivat
lainsäädännölliset erot. Englannissa, Saksassa ja Alankomaissa homoseksuaalisista
teoista saattoi 1800–1900-luvuilla seurata kuolemantuomio tai elinikäinen
vankeus, kun taas Italiassa, Ranskassa ja Espanjassa niitä ei ollut
kriminalisoitu. Etelään matkustamisesta tuli siten vauraille miehille
vastarinnan muoto: tapa paeta sortolakeja ja nauttia sosiaalisista ja
seksuaalisista mahdollisuuksista, joita kotimaassa ei ollut tarjolla.
Kuten edellä totesin, etelän homoutopioiden
markkinoinnista huolehtivat varsinkin niihin asettuneet kirjailijat ja
taiteilijat. Heidän suosiossaan oli 1800-luvulla Etelä-Italia, jossa
ykköskohteena oli Capri. Vähemmistöjä vetivät puoleensa myös Sisilian Palermo
ja Taormina, joiden poikarakkausmainetta lietsoivat esimerkiksi
saksalaisvalokuvaaja Wilhelm von Gloedenin (1856–1931) antiikkikliseitä
pursuavat alastonkuvat.
Etelän hedelmät vetosivat myös sateenkaareviin suomalaismiehiin, kuten Harri Kalhan Tapaus Magnus Enckell -kirja (2005) paljastaa. Kalha pohtii Välimeren alueen ”eksoottisen” nuoren miehen fetisointia ja siihen liittyvää seksiturismia Enckellin Fauni-teoksen (1895) näkökulmasta.
Magnus Enckell: Fauni (1895). Kuva: Uuden taiteen lähteillä (1966). |
Italialainen hoito
Etelän hedelmät vetosivat myös sateenkaareviin suomalaismiehiin, kuten Harri Kalhan Tapaus Magnus Enckell -kirja (2005) paljastaa. Kalha pohtii Välimeren alueen ”eksoottisen” nuoren miehen fetisointia ja siihen liittyvää seksiturismia Enckellin Fauni-teoksen (1895) näkökulmasta.
Enckell maalasi Faunin vuosina 1894–1895 tekemänsä
Italian-matkan innoittamana, ja Kalha näkee teoksessa ”ilkikurisen,
kaksineuvoisen hahmon, jossa kohtaavat taiteilijan esteettiset unelmat ja
arkinen miehen halu”.
Kalha korostaa, että emme toki tiedä, mistä Enckell löysi
faunin mallina toimineen miehen tai mitä ateljeen suojissa tapahtui matkan
aikana. Sen kuitenkin tiedämme, että Enckell maalasi erityisen intohimoisella
otteella miehiä ja että miesten välinen eroottinen kulttuuri ja prostituutio
kukoistivat tuon ajan välimerellisessä Euroopassa. Kalhan mukaan voidaan siis
hyvällä syyllä kysyä, oliko ”Faunin” mallina istunut italialaissatyyri
katupoika, ehkäpä maksettu seuralainen – ”italialainen hoito”.
Aivan oma lukunsa on se, että Enckell toi vuonna 1905
Italiasta Suomeen Giovanni-nimisen miehen, joka oli maalauksen faunin elävän
elämän vastine. Giovanni oli Enckellin ”malli-autonkuljettaja-miespalvelija”,
mutta ehkä myös kept boy, kuten Kalha asian ilmaisee.
Gordon Waitt ja Kevin Markwell toteavat Gay tourism -teoksessa, että Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän vetovoimaa homomatkakohteena lietsoi Tuhannesta ja yhdestä yöstä ammennettu orientalistinen homoerotiikka. Sen osatekijöitä olivat oliivinruskea iho, kylpylät, haaremit, orjamarkkinat ja oletettu ainainen seksihelle.
Orientin orit
Gordon Waitt ja Kevin Markwell toteavat Gay tourism -teoksessa, että Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän vetovoimaa homomatkakohteena lietsoi Tuhannesta ja yhdestä yöstä ammennettu orientalistinen homoerotiikka. Sen osatekijöitä olivat oliivinruskea iho, kylpylät, haaremit, orjamarkkinat ja oletettu ainainen seksihelle.
Maabrändistä tuli vahva – puolin ja toisin.
”Eurooppalaiset vakuuttuivat siitä, että Pohjois-Afrikka oli homojen paratiisi,
ja pohjoisafrikkalaiset oppivat, että kaikki länsimaalaiset olivat homoja,”
summaa Jaakko Hämeen-Anttila teoksessaan Tuhannen ja yhden yön erotiikka
(2011).
Gay tourism -kirjan mukaan Pohjois-Afrikan ensimmäiseksi kruisailutantereeksi muodostui jo 1830-luvulla
Ranskan siirtomaa Algeria. Siellä viihtyivät varakkaat länsimaalaiset
miestenmiehet, kuten kirjailijat Oscar Wilde ja André Gide.
Viime vuosisadan alkupuolella suosioon nousi Algerian
naapurimaa, Ranskan ja Espanjan kesken jaettu Marokko. Sen pääkaupungin
Tangerin sanotaan olleen 1950-luvulle tultaessa suoranainen homomaailman napa, jossa
varakkaat herrat nauttivat poikaprostituoitujen palveluista ja idealisoivat
ilmiötä tavalla, joka saa nykylukijan kulmakarvat nousemaan.
Pohjois-Afrikka veti puoleensa myös sateenkaarevia suomalaismiehiä, joista tunnetuin oli Edward Westermarck (1862–1939). Kansallisbiografian artikkelissa häntä luonnehditaan kansainvälisesti tunnetuksi sosiaaliantropologian pioneeriksi, joka toimi professorina Helsingin yliopistossa, Åbo Akademissa ja London School of Economicsissa. Artikkelissa todetaan myös, että Westermarck oli ensimmäisiä akateemisia oppineita, jotka vaativat suvaitsevaa suhtautumista homoseksuaalisuuteen ja ylipäätään seksuaalisiin poikkeavuuksiin.
Wilhelm von Gloeden: Nuori arabi (n. 1895). Kuva: Wikimedia Commons. |
Suomalainen sulttaani
Pohjois-Afrikka veti puoleensa myös sateenkaarevia suomalaismiehiä, joista tunnetuin oli Edward Westermarck (1862–1939). Kansallisbiografian artikkelissa häntä luonnehditaan kansainvälisesti tunnetuksi sosiaaliantropologian pioneeriksi, joka toimi professorina Helsingin yliopistossa, Åbo Akademissa ja London School of Economicsissa. Artikkelissa todetaan myös, että Westermarck oli ensimmäisiä akateemisia oppineita, jotka vaativat suvaitsevaa suhtautumista homoseksuaalisuuteen ja ylipäätään seksuaalisiin poikkeavuuksiin.
Antu Sorainen puolestaan kertoo Sateenkaari-Suomi-kirjan
(2007) artikkelissaan, että Westermarckin oma homoseksuaalisuus oli aikakauteen
nähden harvinaisen avointa. Hän huomauttaa myös, että queer-antropologille kenttätyömatkat
ovat voineet merkitä aktiivista ja avointa seksuaalielämää poissa kuristavan
länsimaisen lainsäädännön ja kulttuurin piiristä. Tässä mielessä on kuvaavaa,
että Westermarckin kenttätyömatkat suuntautuivat tuon ajan homoutopiaan
Marokkoon.
Vuoden 1898 kenttätyömatkan aikana Westermarck tutustui artikkelin mukaan paikalliseen nuorukaiseen nimeltä Shereef, ja tästä alkoi yli
40-vuotinen palvelus- ja mitä ilmeisimmin myös rakkaussuhde. Shereef hoiti Westermarckin
Tangerin-huvilaa, oli mukana tämän kaikilla Marokon-matkoilla ja seurasi herraansa
myös Lontooseen, Roomaan ja Suomeen.
Suhde oli molemmille miehille erittäin merkittävä, mistä
on jäänyt kertomaan parin kirjeenvaihto ja Westermarckin kirjallinen tuotanto.
Kun Westermarck lähti Marokosta viimeisen kerran Suomeen vuonna 1939, jo
kuusissakymmenissä ollut Shereef avioitui vähän sen jälkeen. Hän kirjoitti Westermarckille,
että huvila ilman Westermarckia oli kuin palatsi ilman sulttaania ja että
heillä tulisi paratiisissa olemaan sama status.
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen myös monet Euroopan kaupungit alkoivat Gay tourism -kirjan mukaan saada matkailijoiden keskuudessa mainetta homokeitaina. Berliinistä tuli 1920-luvulla pyhiinvaelluskohde, jossa oli sähäkkä ja kukoistava kaupallinen homoalakulttuuri. Vuonna 1932 siellä oli lähes 300 homobaaria ja -ravintolaa, kunnes syöksykierre alkoi natsien noustua valtaan.
Aero Oy:n lentokone OH-LCA (”Sotka”) Malmin lentokentällä vuonna 1947.
Kuva: Väinö Kannisto / Helsingin kaupunginmuseo.
|
Kaupunkikeitaat: Berliini ja Pariisi
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen myös monet Euroopan kaupungit alkoivat Gay tourism -kirjan mukaan saada matkailijoiden keskuudessa mainetta homokeitaina. Berliinistä tuli 1920-luvulla pyhiinvaelluskohde, jossa oli sähäkkä ja kukoistava kaupallinen homoalakulttuuri. Vuonna 1932 siellä oli lähes 300 homobaaria ja -ravintolaa, kunnes syöksykierre alkoi natsien noustua valtaan.
Pariisin ja varsinkin Montmartren kaupunginosan homomaine
kehittyi Berliiniä hitaammin, eikä vetänyt sille vertoja, kuten Uuno Kailaskin
kirjeessään huokaisi: ”Ei voi verrata Berliiniä ja Pariisia suhteissa, joita
tiedät minun tarkoittavan.” Toisen maailmansodan jälkeen asetelma oli kuitenkin
kääntynyt Pariisin hyväksi ja vasemman rannan Saint-Germain-des-Prés’n
kaupunginosasta tuli kansainvälisesti vetovoimainen kierouden keskittymä.
Kailaan ja vaikkapa kosmopoliittikirjailija Olavi
Paavolaisen esimerkit osoittavat, että myös sateenkaarevat suomalaismiehet
osasivat hakeutua Euroopan homometropoleihin. Kolmas kiinnostava esimerkki on Sandra
Hagmanin Seitsemän kummaa veljestä -teoksen
(2016) ”rikas vanha hinttari”, helsinkiläinen lakimies ”Aapo”, joka tuomittiin vuonna 1934 homoseksuaalisista
suhteista työväenluokkaisten nuorukaisten kanssa.
Aapon tarinan rekonstruoiva Hagman toteaa, että Aapo oli
aikalaisekseen matkustellut paljon – ainakin Venäjällä, Baltian maissa, Unkarissa,
Sveitsissä sekä Ranskassa ja Italiassa. Majoittamilleen kodittomille
nuorukaisille Aapo oli poliisiasiakirjojen mukaan kertonut, että Euroopassa
miesten väliset suhteet olivat yleisiä ja että esimerkiksi Ranskassa ja Italiassa
miehet eivät enää käyttäneet naisia ”sukupuolisiin tarkoituksiinsa”. Matkoillaan
Aapo oli siis omaksunut juuri sen käsityksen (homo)seksuaalisesti vapaasta etelästä,
jota tässäkin jutussa olen kuvannut.
Tavallisten pervopulliaisten huvia moinen Euroopan-matkailu
ei ollut, mutta heille oli tarjontaa huomattavasti lähempänäkin – esimerkiksi
Kailaan mainitsemassa Tukholmassa tai vielä lähempänä Tallinnassa.
Seta-lehdessä 3/88 on julkaistu kolmekymmentäluvun homoelämää käsittelevä haastattelu, jossa ”työläispoika” kertoo Tallinnan olleen Viron ensimmäisen itsenäisyyden aikana (1918–1940) varsinainen meikäläismagneetti. Hän kuvaa Viron-matkailua näin:
Volkswagen Kupla-autoa nostetaan laivaan tai laivasta matkalla
Kööpenhaminaan 1950-luvulla.
Kuvan henkilöt eivät liity juttuun. Kuva: Juha
Jernvall / Helsingin kaupunginmuseo.
|
Tavallisen kansan Tallinna, Tukholma ja Kööpenhamina
Seta-lehdessä 3/88 on julkaistu kolmekymmentäluvun homoelämää käsittelevä haastattelu, jossa ”työläispoika” kertoo Tallinnan olleen Viron ensimmäisen itsenäisyyden aikana (1918–1940) varsinainen meikäläismagneetti. Hän kuvaa Viron-matkailua näin:
30-luvulla liikuttiin Tallinnassa, kun sinne pääsi ilman passia niin sanotulla pohjoismaisella matkakortilla. Se oli homojen Mekka. Sinne meni viikonloppuisin monta laivaa eikä sieltä mitään asuntoa varattu vaan oltiin koko yö kadulla, jos ei päässyt jonkun luokse yöksi. Tallinna oli joka suhteessa vapaa. Siellä oli alkoholia kun meillä oli kieltolaki ja ravintoloissa tarjoilijat saivat tanssia asiakkaiden kanssa, mikä meillä ei kai ole koskaan tullut kysymykseen. Tallinna oli kansainvälinen kaupunki. Siellä puhuttiin saksaa ja muitakin kieliä. Suosituin tapaamispaikka oli Musumäki – suomeksi kai Pusumäki. Tietysti Tallinnaan mentiin talvisinkin mutta etenkin kesäisin, kun oli helppo olla ulkona. Sinne mentiin kaverin kanssa tai useampien ja olen saanut sieltä pysyviä suhteita, jotka ovat jatkuneet näihin päivin asti.
Tallinnan jälkeen tavallisten meikäläismatkailijoiden
suosiossa olivat Ruotsi ja Tanska. Tanskassahan
homoseksuaalisten tekojen rangaistavuus poistui rikoslaista jo vuonna 1933 ja
Ruotsissa vuonna 1944, kun Suomessa saatiin odottaa ihmettä tapahtuvaksi
vuoteen 1971 saakka.
Ruotsin- ja Tanskan-matkoista löytyy joitakin mainintoja
Tuula Juvosen Varjoelämää ja julkisia salaisuuksia -kirjasta (2002). Eräs
hänen haastattelemansa tamperelaismies kiteyttää Pohjoismaiden-matkailun merkityksen sanoilla,
jotka olisivat sopineet myös ”etelään” suunnanneiden rikkaiden herrojen
suuhun: sinne mentiin purkamaan.
Kuusikymmentäluvun viimeisistä hengenvedoista alkanut gay liberation teki homomatkailusta lopullisesti teollista toimintaa. Gordon Waittin ja Kevin Markwellin Gay tourism -kirjan mukaan sen osatekijöitä olivat homojen pyörittämät majoituspalvelut, homoihin keskittyneet matkakohteet ja matkanjärjestäjät sekä Pride-festivaalit ja muut vuotuiset tapahtumat.
Silloin mentiin sinne purkamaan ja lähdettiin ihan kaverin kans ulkomaille. Ja siellä oli vapaampaa. – – Ja meillä kummallaki oli [vuonna 1962] ensimmäinen ulkomaanmatka sitte. Me käytiin Tukholmassa ja Kööpenhaminassa. Oli tietenki saatu paikoista tietoja niiltä, jokka oli aikasemmin käyneet. Tukholmassa Bernsin baarissa poikettiin ja sitte Kööpenhaminassa oli useitaki paikkoja.
Keihäsmatkoja
Kuusikymmentäluvun viimeisistä hengenvedoista alkanut gay liberation teki homomatkailusta lopullisesti teollista toimintaa. Gordon Waittin ja Kevin Markwellin Gay tourism -kirjan mukaan sen osatekijöitä olivat homojen pyörittämät majoituspalvelut, homoihin keskittyneet matkakohteet ja matkanjärjestäjät sekä Pride-festivaalit ja muut vuotuiset tapahtumat.
Kuva: Suomen Rautatiemuseo. |
Teollisen homomatkailun raamatuksi muodostui vuodesta 1970
julkaistu Spartacus international gay guide. Sen ja homolehdissä
julkaistujen mainosten ja matkajuttujen avulla homomiehet pystyivät kätevästi
suunnittelemaan ”gettolomia” kohteisiin, joissa saattoi yöpyä homohotelleissa, syödä
homoravintoloissa ja -kahviloissa, tanssia homoyökerhoissa ja tavata toisia
miehiä seuranhakupaikoilla tai bordelleissa.
Seitsemänkymmentäluvun loppuun mennessä oli syntynyt
kokonainen infrastruktuuri matkatoimistoineen, majoitusvarauspalveluineen,
matkapaketteineen ja kiertomatkoineen sekä matkakohteineen. Nämä homojen
omistamat tai pyörittämät yritykset pystyivät tyydyttämään homomatkailijoiden
tarpeet huomattavasti Keihäsmatkoja paremmin, vaikka firman nimi sinänsä
lupaili paljon.
Kahdeksankymmentäluvulla homomatkailuyritysten määrä
jatkoi Waittin ja Markwellin mukaan nopeaa kasvuaan osana länsimaisen
homokulttuurin yleistä kaupallistumista. Ei siis ihme, että tätä pinkkiä rahaa
alkoivat 1990-luvun alussa tavoitella homoyrittäjien lisäksi myös
”homomyönteiset” toimijat: lentoyhtiöt, hotelliketjut ja kaupunkien
matkailuorganisaatiot. Seurauksena oli homoturismin osittainen
valtavirtaistuminen.
Myös sateenkaareville suomalaispojille oli seitsemänkymmentä- ja kahdeksankymmentäluvuilla oli jo omaa ryhmämatkatarjontaa, kuten vanhoista suomalaisista homolehdistä voi päätellä.
Helsinki-Vantaan lentokentän matkustajaterminaali ja Finnairin
matkustajakone DC-10 (”Iso Antti”) vuonna 1977.
Kuvat: Volker von Bonin / Helsingin kaupunginmuseo.
|
Suomalaispoikia maailmalla
Myös sateenkaareville suomalaispojille oli seitsemänkymmentä- ja kahdeksankymmentäluvuilla oli jo omaa ryhmämatkatarjontaa, kuten vanhoista suomalaisista homolehdistä voi päätellä.
”Keväällä matkaamme Amsterdamiin ja Etelä-Eurooppaan.
Lisätietoja puh. 320 679”, mainosti Club Cabaret -homotanssien järjestäjä Seta-lehdessä
1/83. Teoksessa Karanteeni: kuinka aids tuli Suomeen (2014) mainitaan
myös Amsterdamiin, Länsi-Berliiniin, New Yorkiin sekä Välimeren
rantakohteisiin tehdyt homojen ryhmämatkat.
Näistä matkoista minulla ei ole tarkempaa tietoa, mutta
suomalaispoikien maailmanmatkailua on dokumentoitu monipuolisesti 96-homolehdessä
(1969–1986) tiuhaan ilmestyneissä matkajutuissa. Ysikutosessa julkaistiin
myös ”matkaoppaita”, joissa listattiin esimerkiksi Euroopan homoimpia
kesälomakohteita.
Vanhoja Ysikutosia lehteilemällä on helppo
allekirjoittaa jutun alussa mainitsemani Gordon Waittin ja Kevin Markwellin
teesi: homomatkailu on kytkeytynyt vahvasti nimenomaan seksuaalisiin
mahdollisuuksiin. Ennen muinoin homoja eivät tuntuneet lainkaan kiinnostavan
shoppailuvinkit, vaan lomasuunnittelun
helpottamiseksi laaditut lehtijutut toimivat kirjaimellisesti puskaradioina. Ne listasivat siis kaupunkien homobaareja, -saunoja ja -puistoja
ja antoivat suomalaispojille käytännön eloonjäämisvinkkejä.
Esimerkiksi Ysikutosessa 6–8/77 ilmestyneessä
oppaassa ”Kesä-Eurooppa” varoitetaan ensikertalaisia ottamasta mukaan kalliita
esineitä tai suuria rahasummia. Nolojen tilanteiden välttämiseksi muistutetaan
myös, että ”viimekesäinen jytädisko saattaa olla tänä kesänä rauhallinen
kaikkien suosima ruokapaikka”. ”Puistovahteja” varoitetaan puolestaan
suorasanaisesti yöllisten homopuistojen ja rautatieasemien rikollisesta
menosta: ryöstöistä ja jopa murhista. Suositut baarit mainitaan yleensä turvallisiksi
kohteiksi, mutta ”kaverin kanssa matkustavia” varoitetaan suuren maailman
houkutuksista siteeraamalla erästä kitkerää lukijakirjettä:
Blogissa alkaa seuraavaksi uusi juttusarja ”Suomalaispoikia maailmalla”, joka pohjautuu Ysikutosen matkajuttuihin ja niitä taustoittaviin teksteihin. Juttusarjassa Hulivilipoika vierailee maailman metropoleissa ja katselee katukuvaa 1960–1980-lukujen suomalaisten homomatkailijoiden silmin.
– – eikä oltu vielä kuin Tukholmassa, niin tuo vuoden kotona tiiviisti istunut ”nunna” alkoi elää tavalla, jota en ollut osannut kuvitella etukäteen. Kun Piperska Murenin henkilökuntaankin kuuluvat joutuivat hänen laajan mielenkiintonsa kohteeksi, mittani oli täysi. Sitten otimme lujasti yhteen ja sain kuulla fraasit vapaudesta, omistamisesta jne. Saatoin hänet rautatieasemalle, tyrkkäsin Hampuriin menevään junaan ja itse ajoin suorinta tietä Värtaniin odottamaan seuraavan laivan lähtöä Suomeen. Tällä kertaa opin, ettei ”häämatkaa” ja kuherruskuukautta pidä viettää mannermaan meikäläispaikoissa.
First we take Manhattan
Blogissa alkaa seuraavaksi uusi juttusarja ”Suomalaispoikia maailmalla”, joka pohjautuu Ysikutosen matkajuttuihin ja niitä taustoittaviin teksteihin. Juttusarjassa Hulivilipoika vierailee maailman metropoleissa ja katselee katukuvaa 1960–1980-lukujen suomalaisten homomatkailijoiden silmin.
Juttusarjan otsikko viittaa Kaarlo Nuorvalan ohjaamaan
elokuvaan Viettelysten tie (1955), jonka homoseksuaalista sivujuonnetta
Tuula Juvonen analysoi Varjoelämää-kirjassaan. Elokuvan työnimenä
oli Suomalaispoikia Tukholmassa, ja siihen sisältyy kohtaus,
jossa miehekkäät suomalaispojat joutuvat naismaisen ruotsalaistaiteilijan
lähentelemiksi. Tästä tukalasta tilanteesta selvittiin luonnollisesti vain
väkivalloin.
Nyt asetelma kääntyy päälaelleen, kun tutustumme suomalaispoikiin, jotka
lähtivät maailmalle nimenomaan löytääkseen samasukupuolista seuraa. Unohtakaa
siis nyrkit ja perkeleet, kiinnittäkää istuinvyöt ja varautukaa elämänne
kyytiin. First we take Manhattan…
Suomalaispoikia maailmalla: Matkalla rapakon takana 1/2
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Homohistoriallinen Tukholma – puistot, baarit ja pisuaarit
Suomalaispoikia maailmalla: Matkalla rapakon takana 1/2
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Homohistoriallinen Tukholma – puistot, baarit ja pisuaarit
Down by the laituri – Leonard Fink ja rantojen miehet (1970-luvun New Yorkista)
Isieni mailla: ”Gay sex in the 70s” (1970-luvun New Yorkista)
Menneiden kesien muistolle: Tom Bianchin ”Fire Island Pines – polaroids 1975–1983” (Fire Islandin lomakohteesta)