Millainen olisi homojen Kotikaupunkipolku? Tämä tuli
mieleen, kun tutustuin netissä Kotikaupunkipolut-hankkeeseen, jossa luodaan
valmiita kävelyreittejä ja esitellään niiden avulla kaupunginosien historiaa ja
nykyisyyttä.
Yhden vastauksen kysymykseen tarjosi vuoden 2013 Pride-viikolla
järjestetty Sateenkaarikaupunkikävely, jonka aikana tutkija Kati Mustola
tutustutti meitä Helsingin hlbti-historiaan. Kaksituntinen kierros rajoittui kuitenkin paljolti Helsingin keskustaan. Niinpä päätin kirjoittaa blogiin juttusarjan, jossa
kävellään eri puolilla Helsinkiä ja tutustutaan puistoihin, baareihin ja
pisuaareihin sekä muihin homohistorian merkkipaaluihin – sanan jokaisessa
merkityksessä. Sarja on jatkoa alkuvuodesta ilmestyneille Tukholma-jutuille, ja
muita kaupunkeja on luvassa tuonnempana.
Helsinki-jutut ilmestyvät hiljalleen kevään, kesän ja syksyn
aikana, ja ne perustuvat pääosin kirjallisiin lähteisiin, jotka on mainittu kussakin
jutussa. Kyse on siis jo olemassa olevasta tutkimus- ja perimätiedosta, jonka
olen koonnut yhteen, pukenut asiaviihteen kaapuun ja tuonut siten puistohomot
some-aikaan. Osa tiedosta on helposti saatavissa kirjoista, mutta osan olen erikseen kaivanut Kansalliskirjaston lehtiarkistosta. Lisäksi olen haastatellut tuttavapiiriini kuuluvaa vanhempaa
homomiestä hänen kokemuksistaan ja tehnyt pyhiinvaellusmatkoja kuvatuille paikoille. Niistä ovat muistoina kumppanini ottamat valokuvat. Tekstistä näkyy myös innostukseni vanhaan Suomi-iskelmään, sillä heräsin juttuja tehdessäni huomaamaan, miten herkullisen erilaiselta
moni harmiton (hetero)iskelmä kuulostaa puskasta ja pisuaarista
hyräiltynä.
Miksi haluan kirjoittaa puistokulttuurista?
Eikö se vain vahvista yleisiä stereotypioita siitä, että homot ovat seksihulluja? Kukin ajatelkoon tavallaan. Itse ajattelen niin, että
homona ei koskaan saa mitään verenperintönä, vaan kaikki on löydettävä itse. Itse
olen syntynyt Pohjanmaalla, joten loputtomat peltolakeudet ovat mitä
suurimmassa määrin isieni maita, ja myös paikalliset perinteet ovat iskostuneet
mieleen jo pienenä. Homoperinteet ja ”alan paikat” taas on pitänyt löytää itse, ja oma homohistoria on täytynyt erikseen rakentaa. Ehkä juuri siksi tunnen yhtä lailla olevani isieni mailla,
kun kuljen New Yorkin Greenwich Villagessa, kävelen Tukholmassa
Humlegårdenin puistossa tai astelen Helsingissä Laakson kallioilla – kaikki
paikkoja, joissa lukemattomat homomiehet ovat kulkeneet ennen minua, kuka rohkeana, kuka peloissaan. Tunnen yhteenkuuluvuutta heidän kanssaan ja tarvetta viedä osin katoavaa homokansanperinnettä eteenpäin. Perimmäisenä ajatuksena on, että kaupunki kuuluu kaikille ja että puistoissa voi muistaa muitakin kuin vain merkkihenkilöitä, jotka pönöttävät niissä patsaiksi vangittuina.
Keskusteluseura Psyken
96-lehden 6–8/76 lukijakirjeestä löytyy myös huomattavasti suorasukaisempi näkökulma asiaan:
Puistokulttuuri on osa kaupunkikulttuuria. – – On henkilöitä, jotka kieltävät tämän puistoilun hävettävänä ja epäilyttävänä, mutta samalla he kieltävät koko hinttikulttuurin historian, omien kaltaisten menneisyyden. On väitetty, että asia kaunistuu jos siirrytään puistoista ravintoloihin. Tämä on hyvin tyypillistä teennäistä moraalia ikään kuin satamahuoran ja hienostohuoran välillä olisi mitään eroa. – – Hinttien minätunne korostuu siinä vaiheessa, kun he huomaavat, että puisto on kaunis kuten hinttikin, ja että on kesäiltoja, jolloin on suorastaan synti mennä omankaan kultansa kanssa muualle kuin jonnekin rauhalliseen puistoon suojaan.
Vaan eipä suotta jäädä kinastelemaan. Ilta ehtii ja kaupunki kutsuu kulkijaa.
sokkona ja onneen luottain
öisen puiston kätköön lähden
Menottaa, mutta minne mennä? Tämän päivän Helsingissä homomiehelle
riittää valinnanvaraa: voi mennä Hugo’s Roomiin yhdelle ja sieltä Herkkuun tai
Mamaan tai Ruusun kopin kautta kotiin. Vai pitäisikö mennä Streetin karaokeen
leikkimään Miley Cyrusta? Täältä tulee murskauspallo, ja siltä se myös
kuulostaa niin monen lonkeron jälkeen...
Tänään en mene mihinkään näistä paikoista, vaan palaan
aikaan, jolloin uuden vuosituhannen iloiset illat olivat vielä kaukana
edessäpäin. Reilut 40 vuotta sitten kaltaiseni rikollisia tekoja tekevän
homomiehen menovinkit oli pian listattu: oli Vanhan Kellari – tuo Suomen
ensimmäinen ”homobaari” – sekä puistot pisuaareineen.
Tällaisena hyytävän kylmänä tammikuun iltana Vanhan valot
vetävät puoleensa, joten suuntaan Kaivopihalle. Nykyinen tanssiravintola Wanhan
Kellari & Grilli on tyystin eri paikka kuin 1960–1970-lukujen vapautuvien
homojen kantakapakka. Vanhan homohistoriasta kertoo tutkija Kati Mustola Sateenkaari-Suomi-kirjan artikkelissaan:
1960-luvun mittaan homomiehet alkoivat kyllästyä
vaivihkaiseen flirttiin heteroravintoloissa, ja kun ravintola Hansassa Uudella
ylioppilastalolla istuneet homomiehet kuulivat, että Vanhan ylioppilastalon
kellariin avataan uusi ravintola, he päättivät vallata sen. Kun ravintola
Vanhan Kellari avattiin marraskuussa 1964, homomiehet ottivat sen heti omaksi
paikakseen. Voi sanoa, että opiskelijoiden vallatessa oman talonsa
maanpäälliset kerrokset marraskuussa 1968, se oli jo toinen, vaikkakin paljon
äänekkäämpi ja tunnetumpi Vanhan valtaus.
Vanhalla istuskeli 1960–1970-lukujen vaihteessa myös
opiskelija Valdemar Melanko, joka keräsi aineistoa Helsingin homoalakulttuuria
käsitelleeseen tutkielmaansa. Tutkielma jäi kesken, mutta Melanko julkaisi
aineistonsa vuonna 2012 ilmestyneessä kirjassa Puistohomot. Täällä Vanhalla Melanko jututti Gunnaria, 23-vuotiasta
helsinkiläistynyttä pohjalaismiestä, joka kertoili paikan etiketistä:
Noin 50 % kaikista ravintolan asiakkaista kuuluu
poikkeaviin. Grillin ja olutpuolen baaritiskien äärellä istuvat ovat sitä
poikkeuksetta kaikki. Monet paikalla olevista tytöistä ovat lesboja.
Poikkeaviin kuuluvat niin ikään ravintolan vanhempi naishovimestari ”Iita”,
ainakin yksi mieshovimestareista sekä grillin kokki. – – Tarjoilijat tuntevat
hyvin vakituiset asiakkaansa ja tietävät yleensä, mitä joukkoa he ovat.
Gunnarin mukaan iskeminen tapahtui silmillä, painamalla
baaritiskin äärellä vierustoverin jalkaa tai kiertämällä pöytien välissä. Tämän
jälkeen aloitettiin keskustelu, mutta takuita onnistumisesta ei ollut, sillä
”hyvistä miehistä on puutetta, nuoria lutkaajia paljon ja kilpailu tämän vuoksi
tavattoman kova”.
Oopperasiskoja ja härkälesboja
Gunnar edusti Vanhan värikkäimpiä homoasiakkaita, naisellisesti
käyttäytyä miehiä, jotka tunnettiin englannin homoslangin mukaisesti siskoina
tai lutkina, kuten Suomi-siskot itse itseään leikkisästi
kutsuivat. Gunnarin
mukaan siskot olivat kaikki yksinäisiä nuoria miehiä, jotka illan suussa
alkoivat kiihkeästi etsiä itselleen partneria, mutta eivät koskaan toisistaan.
Jos Vanhalla ei tärpännyt, kisaaminen siirtyi ulkoilmaravintoloihin eli
puistoihin.
Suomi-siskojen sielunelämään uppoudutaan antaumuksellisesti
Keskusteluseura Psyken 96-lehden
numerossa 1/70. Oopperasiskot-nimisen
jutun aluksi todetaan, että siskouden käsite ei ole kovinkaan tarkkarajainen:
”Joillekin ”sisko” voi merkitä ketä tahansa homoseksuaalista poikaa tai miestä,
joillekin se taas merkitsee ainoastaan jonkin pitkälle eriytyneen, oopperaa
kantapaikkanaan pitävän ryhmän jäsentä.”
|
”He ovat myös niitä poikia ja miehiä, jotka ylläpitävät harhaisia käsityksiä homoseksuaalisista miehistä taiteellisesti lahjakkaina, sipsuttelevasti kävelevinä, korkeaäänisinä vapaan ammatin harjoittajina.” 96-lehti 1/70. |
Hykerryttävään juttuun on haastateltu operettidiivaksi
itseään kutsuvaa opiskelijapoikaa, joka luonnehtii varsinkin teatteri- ja
oopperasiskoja. Heistä monilla esiintyminen on siirtynyt näyttämöltä katsomoon.
Pukeutumiseen kiinnitetään suurta huomiota, ja teatterimeikki on jäänyt monelle
tavaksi. Siskouden taustalla operettidiiva näkikin huomatuksi tulemisen
tarpeen: ”Jos kyvyt eivät riitä muuhun voi aina opetella teatterilaisen eleet, pukeutua huomiota herättävästi ja opetella [eliittisiskojen pöytäkieltä] ranskaa.”
96-lehden jutun
mukaan siskoyhteisöjä oli 1970-luvun alussa monia ja niiden väliset rajat
olivat liukuvia ja kytköksissä koulutustasoon: oli oopperaa harrastava
”luxus-siskojen” eliittijoukko, kun taas Vanhan Kellarin siskot pitivät itseään
”valistuneina” ja olivat hyvin paikkauskollisia. Siskojen käyttäytymiseen kuului
erottamattomana osana väittely: ”Viimeisen osuvan sanan laukaisijaa
kunnioitetaan ja tehokkaiden haukkumanimien keksijää arvostetaan.” Lisäksi
siskot olivat erikoistuneet hätkähdyttämiseen ja ”kielletyillä asioilla
koketeeraamiseen”, mikä ilmeni hyvin myös Valdemar Melangon haastatteleman
Gunnarin tarinoista:
Kerran Vanhalla grillin tiskin ääressä istuessaan he
toistelivat toinen toisensa perään: ”On ihanaa olla lutka! On ihanaa olla
lutka!...” Tämän jälkeen Gunnar meni johonkin pöytään, jossa istui pari
vierasta miestä ja lausui heille saman asian. ”Kavereilta oli pudota silmät
päästä.” Tällainen ärsyttäminen oli varsin yleistä.
Gunnarin mukaan tunnetuimmat lutkat olivat ”Marilyn”,
”Perucita”, ”Sapiina”, ”Pikisilmä”, ”Kikkarapää” ja ”Tulisilmä”. Tällainen
naistennimien ja lempinimien käyttö oli ollut hyvin yleistä aiempien
vuosikymmenien homokulttuurissa niin meillä kuin muuallakin, koska oikeaa
henkilöllisyyttä piti paljastumisen pelossa peitellä. Yhteiskunnan vapautuessa lempinimien
käyttö ymmärrettävästi väheni, ja 1970-luvun alun Suomessa niiden käyttö oli
ilmeisesti yleistä lähinnä siskojen keskuudessa.
Aiempien vuosikymmenten nimittelyperinteeseen johdattaa Seta-lehdessä 2/88 julkaistu Helsingin
1940-lukua käsittelevä juttu, johon haastateltu homomies listaa tuttavapiirinsä
hykerryttäviä nimiä:
Olihan niitä kauniita ja rumia nimiä. ”Seslonki-Iidaksi”
sanottiin jotain… se kai antoi liian helposti. Seslonki on sohva (…). ”Heklalla”
oli mahtava siemensyöksy. Oli ”Kämpin jälkiruoka”, poika joka oli Kämpissä
tarjoilijana – siis jälkiruoka, joka ei ole listalla. Joku oli ”Sokea Venus”
(…) oli ”Maistraatin Mirja” ja ”Erottajan Fanny”. Ne oli aika sattuvia. Yksi
poika oli ”Inga-Lunda Englund”. Toinen oli ”Maalaiskoree”, joka oli jollain
lailla maalaisten makuun (…).
Vielä aiemmin, 1930-luvulla, melkein kaikilla homomiehillä
oli lempinimi, ja ne olivat yleensä naistennimiä ja viittasivat usein
ammattiin. Tämä ilmenee Seta-lehdessä
3/88 julkaistusta jutusta, johon haastateltu homomies muistaa ainakin ”Virsu-Iida”-nimisen
kenkäkauppiaan, ”Kuparikolikko”-nimisen Suomen Pankin virkailijan sekä myöhään
kaupungilla liikkuneen kelloliikkeen virkailijan, joka kulki nimellä ”Nattklockan”.
Kun kolme akkaa tuulettumaan pääsee kerrankin
on vauhti siinä sellainen jää toiseks herratkin
ja saati sitten narrit joita tarjolla ain on
ne omaan arvoon saada jäävät niin kuin katsomoon – –
se oli naisten kaljailta ja Ravintola Silta
tunnelman niin tulisen ja riehakkaankin loi
kuka sitä vastustaakaan voi
Kuusikymmentä- ja seitsemänkymmentäluvun vaihteessa Vanhan Kellarin
valtasivat myös lesbonaiset, jotka tekivät ravintolan Karhukabinetista Suomen
ensimmäisen lesbokapakan. Sielläkin nähtiin melkoisen värikästä porukkaa. Kati
Mustola siteeraa Sateenkaari-Suomi-kirjassa
nimimerkkiä Kaisa-Leena, jonka mukaan Vanhan piireihin tutustuminen vaati
melkoista pokkaa:
Ensimmäiseksi törmää nimittäin ns. ”härkälesboihin”, joiden
elämänmuoto muistuttaa entisajan Härmän häijyjen touhuja. – – Katselin
järkyttyneenä ympärilläni pyöriviä aatteemme eturintamasotilaita. Tosiaan
sotilaita, sillä yhdellä oli puukko vyöllään, toinen poltti piippua, kolmas ja
neljäs kittasivat neloskaljaa kymmenen minuutin pullovauhdilla ja loppu sakki
hymisti ympärillä ikään kuin yhtenä kuorona. – – Poistuin hiljaa joukosta enkä
vieläkään voi unohtaa perässäni eteiseen tulleen humalaisen tytön kirkaisua: ”hei,
se karkaa”!
Tavallisia homo-Virtasia
Härkälesboista ja lutkaavista siskoista saa monia meheviä
tarinoita, mutta kuten Kati Mustola toteaa, he ovat kaikissa maissa lesbojen ja
homojen vähemmistöä. Suuren enemmistön muodostavat ne tavalliset
homo-Virtaset, joista yksi oli Suomen kielen tutkija Olli Nuutinen. Hän
muistelee Vanhan Kellarin elämää vuonna 1995 julkaistuissa muistelmissaan Kommentteja kahteen elämään. Vuosi oli
1975, ja homojen vapautuminen oli jo päässyt hyvään vauhtiin sen jälkeen, kun
”kieltolaki” – eli homoseksuaalisten tekojen rangaistavuus – oli kumottu.
[Vanhan Kellarista] kehittyi tapaamis- ja iskupaikka, jonka
kansoitti ilta illan jälkeen ensimmäisen vapautuvan sukupolven
avantgardehinttien kirjo. Paikka oli aidon kaksinaismoraalinen: sinne voi tulla
muka tietämättä, että paikka oli hinttipaikka. Se että nähtiin Vanhalla ei
vielä automaattisesti merkinnyt leimautumista – ei ainakaan alussa eikä omassa
mielessä. – – Iltaisin elin paljon Vanhan kellarin elämää. Vietin aikaa siellä
joutavia juttelemassa – puhuimme paljon muustakin kuin hinttiydestä. Aika oli
vahvan oluen aikaa, ja sulkemisaikana humalainen örinä oli samanlaista kuin
muissakin sen ajan kapakoissa. Monet joivat saadakseen rohkeutta ottaa yhteyttä
ja häpesivät aamulla. – – Kun vanhat opiskelutoverit elivät perhe-elämää ja
olivat huolissaan lastensa koulunkäynnistä ja alkoivat erota, me jatkoimme
nuoruutta ja istuimme kapakoissa, ”elämän lämpimissä taskuissa” – kuva on Matti
Pulkkisen – ja jatkoimme etsimistä. Syntyi pareja ja piirejä. Vakioasiakkaat
tunsivat toisensa, ainakin ulkonäöltä, yhteisö tunsi omansa ja henkilökunta
tottui asiakkaisiin. Syntyi Vanhan kulttuuri, joka on nyt jäänyt historiaan.
Sitä kesti parikymmentä vuotta, kuusikymmenluvun lopulta yhdeksänkymmenluvulle.
Kun nyt käyn Helsingissä, tuntuu kummalliselta, että Vanhaa ei enää ole.
Muutos ei johtunut homoista, vaan siitä, että Vanhan
Kellarin konseptia muutettiin vuonna 1994 ja homot käytännössä
ajettiin ulos. Ulos yöhön täytyy meidänkin nyt lähteä, sillä 1970-luvulla Vanha
sulki ovensa jo puolen yön maissa. Ja jos
Vanhalla ei ollut tärpännyt, seuranhaku jatkui Valdemar Melangon mukaan ”Perunatorilla”,
eli Vanhan ja uuden ylioppilastalon välisellä aukiolla. Lempinimi oli tullut
siitä, että Helsingin yliopiston ylioppilaskunta harjoitti torilla tuottoisaa
makkaran ja ranskanperunoiden myyntiä.
Seison purevassa pakkasessa katsellen illan iloihin suuntaavien ihmisten menoa ja mielessäni näen myös kaikki ne, jotka täällä kerran kiersivät ystävää tai iltaseuraa etsien.
On siirtynyt päivä iltaan
nyt kaivaten täällä kuljen
mä virrassa näin ihmisten – –
ken tietäisi kuinka yksin
tänä iltana katuja kaupungin tään taas kuljen vaan
olen tuhanten ihmisten keskellä niin kuin varjo vaan
Vaille seuraa jääneiden matka jatkui Perunatorilta muille
ulkokohtaamispaikoille, kuten ”Kissalanpoikien kujalle”, Museonpuistoon tai Stadionin kentälle, joiden ympäristössä myös Valdemar Melanko seurasi homojen
kontaktinottoa. Melanko toteaa Puistohomoissa,
että kaikille kohtauspaikoille oli yhteistä alueella oleva pisuaari, joista
käytettiin nimityksiä pömpeli ja
kusiputka – aiemmissa lähteissä myös punkkeri: ”Luultavasti alun perin onkin
ollut niin, että kohtaaminen on tapahtunut vain käymälöissä, mistä ”parveilu”
on vähitellen siirtynyt ympäristöön.”
Tämä ei koske ei yksin Helsinkiä, vaan homojen puisto- ja
pisuaarikulttuuri on universaali ilmiö, jota olen kuvannut aiemmin mm. Homohistoriallinen Tukholma -jutuissa. Niissä,
kuten Melangonkin kirjassa, korostuu myös se, että seksin ja seuran lisäksi puistoista
ja pisuaareista on aina haettu myös yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden
tunnetta. Ne ovat siis olleet homoille makuuhuoneiden lisäksi myös olohuoneita,
kuten Seta-lehteen 2/88 haastateltu
homomies tiivistää:
Muistan erään nyt jo kauan sitten kuolleen vanhan
”herran”. Yksi hänen aforismeistaan oli tämmöinen, että ”parhaat ystäväni olen
löytänyt pisuaareista”. Se vaikuttaa tietysti kovin hätkähdyttävältä, mutta
kyllä luulen, että minäkin voin sanoa ihan samaa. On tullut sellaisia
ystävyyssuhteita, jotka ovat kestäneet suorastaan vuosikymmeniä, jotka ovat
löytyneet ihan tosiaan kadulta – ja mitäs väliä sillä loppujen lopuksi on?
Kissalankujalle Tornibaariin
Kuljen Mannerheimintietä Sokoksen ohi Kiasmalle, ohitan Mannerheimin patsaan ja laskeudun alas Mannerheimintien suuntaista kujaa, joka homopiireissä tunnettiin ensin ”Kalastavan kissan kujana”, sitten ”Kissankujana”, ”Kissalankujana” ja ”Kissalanpoikien kujana”. Virallisesti se oli Ala-Mannerheimintie. Seta-lehden 4/88 jutun mukaan kujasta tuli homojen suosima ulkokohtaamispaikka 1940–1950-luvuilla. Pikkuhiljaa kujasta kehkeytyi Melangon sanoin ”ainoa todellinen huorakatu Helsingissä, vaikkei naisia ole mailla eikä halmeilla”:
Vilkkaimmillaan se on perjantaina, lauantaina ja
sunnuntaina klo 23–02. Toimii ympäri vuoden, kesäisin kuitenkin väkeä on
liikkeellä paljon enemmän. – – Käyttäytyminen kujalla tapahtuu kulkemalla edestakaisin
ja seisoskelemalla, usein lyhtypylväiden juurella. Olen tavannut kujalla
seisoskelevia pahimman sadeilman aikana ja jopa 30 asteen pakkasella. Yöllä
monet kulkijat ovat juovuksissa, mikä kertoo heidän istuneen tätä ennen
ravintolassa.
|
Kissalankujan pisuaari 12.5.1971. Kuva: Nina Hackman / Helsingin kaupunginmuseo. |
Kissalankujalla oli VR:n entisten makasiinien päässä
eduskuntataloa vastapäätä ruostunut, haiseva ja ahdas peltinen
pisuaari. Pömpelissä oli takaseinustalla matalat pilttuut viidelle henkilölle.
Melangon aikana pisuaarilla ei ilmeisesti ollut enää lempinimeä, mutta vielä
1960-luvun alussa siitä käytettiin nimeä ”Tornibaari”. Tämän tiedon poimin Viikon totuus -skandaalilehteen 7–8/63
lähetetystä lukijakirjeestä, joka oli otsikoitu Homofiilien tapaamispaikkoja Helsingissä.
Kissalankujaa reunustavaa korkeaa muuria kutsuttiin
Itkumuuriksi, ja se oli aiemmin Vanhalla tapaamamme Gunnarin mukaan ”kuullut
monta huokausta”. Melangon mukaan Itkumuurin luona saattoi toisinaan seistä
kymmenenkin kaveria rivissä, josta ohikulkija saattoi valita mieleisensä. Perinteitä
kunnioittaen asetun itsekin nojaamaan muuria vasten kuvitteellisen jonon
jatkoksi ja seuraan samalla mielessäni, miten kalastavat kissat ”vetävät uistinta”. Tätä termiä Melanko käyttää tilanteista, joissa iskettävä pyrkii saamaan peräänsä seuraajan:
Tilanteessa, jossa ”vedetään uistinta” muodostaa pisuaari usein paikan, minne seuraajia houkutellaan. Jos seuraaja uskaltautuu pömpeliin, on se myöntymisen merkki ja varsinainen kontaktinotto voi alkaa. Tavallisesti miehet seisovat vierekkäin ja ovat kusevinaan. Rohkeampi vilkaisee tällöin toista silmiin ja sukupuolielimiin. Jos toinen myöntyy, hän usein siirtyy lähemmäksi. Tällöin toinen yleensä tarttuu penikseen ja aloittaa persoonattoman aktin. Vasta tällöin keskustellaan jos yleensä keskustellaan.
Kun kahden näin hämyssä illoin
on sanat niin turhia silloin
ei sanat voi korvata mitkään
kun kanssasi olla saan pitkään
Melangon mukaan Kissalankujalta ja Kansallismuseon
vieressä sijaitsevasta Museonpuistosta löytyivät rohkeimmat, värikkäimmät ja
synkimmät puistohomot. Kujan värikkäästä historiasta on tallentunut välähdyksiä
myös Psyken 96-lehdessä
julkaistuihin ”Bibinetten” kolumneihin. Seuraava on poimittu lehdestä 3/71, joka
ilmestyi samoihin aikoihin, kun homoseksuaaliset teot kieltänyt laki kumottiin:
Mä kävin Kujalla vikana iltana ennen lainmuutosta
tutustumassa svengiin ja oh my dears kuin siel jytäs! Meni niin lujaa ettei
ollu pualeks tottakaa! Kansaa oli ku meren mutaa. Ainaski viis lehmäpappaa
partioi ihan kusiputkan tuntumassa yhtenä ryhmänä, ja siin oli seinustalla
tyrkyllä miästä niin vanhaa ku nuartaki, plus pari siskoo viäl hyvänä lisänä.
Pömpelissä oli sil hetkel viis henkee sisällä, mä kuulin. Toinen niist dydyist
oli yks mun vanha ystävätär, joten mä jäin vähän louskuttaan legendaa sen
kanssa. Sit äkkii rupes pömpelist lappaan setää ku entisen Scalan portista
sexleffan loputtua, ja joku rupes rähjään siel pisoaarissa. No mä käännyin
kattoon et va fan nu, ja kas, siältä pyyhki yks semmonen yli-ikäinen charmööri
nappejaa nypläillen ja huutaen kauheesti et mitä sen kuseminen kellekään
kurkkijalle kuuluu ja et saatanan runkkarit tääl vaan kyylää lapsii et
viedäänks leikki kytikselle asti niin, että linnaan menette kaikki runkkarit
niin. Tyypit hiippaili hiljaa pois, ja toiset tsiikas viäressä mykkinä ku
puujumalat. Tää madame jonka kanssa mä juarusin on yks todella upee persoona,
aika pirstoina mut muuten NIIN veikee tyty ettei monta moista liene lainkaan.
Se oli nauttinut jotain virvoketta pakkasta vastaa ja muutenki herkkähermosena
ladyna silt katkes pinna ihan kokonaan ja se kävi aika … äh … KIIHKEEN
sananvaihdon sen heterohärrän kanssa, itse asiassa siin huudettiin niin et koko
Kuja kaiku, ja Luaja kuin se söstär on RIVO suustaan! Mä ihan melkein vähän
hämmennyin siinä ja se sanoo jo jotain. Vaan kyllä härraki häippäs ku tuli
haaskotuks kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. – – Sit se daami hymyili äkkii ku
taivaan enkeli eli täys madonna ja julisti onnesta soikeena: ”Mu mä rakastan
niit kaikkii, jokaista vanhaa lehmää ja nuarta huaraa ja hulluu siskoo ja kovaa
kundii, oi kaikkii mä rakastan nii helvetisti! Hyvää yätä, mun rakkaat lapset,
HYVÄÄ YÄTÄ, ny Mami haihtu!” Ja sit se heitti pari sarjaa lentopusui j[a]
häiväs. Niinku mäkin nyt.
Ja mä. Enää Kissalankujalla ei ole uistimenvetäjiä, ja ”Tornibaarin”,
tuon ruumiinkulttuurin temppelin, sijasta alueella komeilee nyt
korkeakulttuurin pyhättö Musiikkitalo. Ujutan Itkumuurin kivien väliin viestin
puujumalille ja jatkan matkaa.
Ellei nyt olisi niin jäätävän kylmä, seuraava
luonteva etappi olisi Hakasalmen huvilalle johtava käytävä ja Kaupunginmuseon
puisto. Melangon kirjan mukaan puiston suosituin aktipaikka oli Hakasalmen
huvilan piharakennuksen suojassa. Muutenkin Kaupunginmuseon ympäristö oli ollut
ennen muinoin – 1940–1950-luvuilta lähtien – erittäin vilkas kruisailualue aina
Töölönlahdelle saakka. Sielläkin ruumiinkulttuuri sai ennen pitkää tehdä tilaa
korkeakulttuurille, kun paikalle rakennettiin vuosina 1967–1971 Finlandia-talo.
Vain kylmän kangistamana jatkan suoraa päätä tämän lauantain
viimeiseen määränpäähän, Kansallismuseon takana sijaitsevaan Museonpuistoon. Ja kas, siellä luikkii näemmä myös Jallu-lehden reportteri.
|
Kissalankuja 18.1.2014
Tekstissä siteeratut laulut: Homon ikävä. Sanat ”Paris”. Sävel Partisaanivalssi. 96-lehti 9/76. Naisten kaljailta. Esittäjä Eija Sinikka. Sanat Chrisse Johansson. 1980. Kaupungin illassa yksin. Esittäjä Paula Koivuniemi. Sanat Pauli Salonen. 1969. Hyväile, hyväile vaan. Esittäjä Tamara Lund. Sanat Arvo Aallas. 1966. |