Painonnostajia Hietarannassa kesällä 1944.
Kuva: Väinö Kannisto / Helsingin kaupunginmuseo.
|
Sandra Hagman tamppaa väitöskirjassaan suomalaisen
homotutkimuksen perinnemattoja niin railakkaasti, että loimilangat katkeilevat
ja monet myytit murskautuvat. Tarjolla on mittavaan lähdeaineistoon perustuvaa
uutta tietoa esimerkiksi homoseksuaalisista teoista tuomittujen miesten
pakkokastraatioista, sota-ajan väitetystä vapaamielisestä suhtautumisesta miesten
välisiin sukupuolisuhteisiin, sodanjälkeisen homovainon ja tuomiopiikin syistä
sekä siitä, milloin julkisessa homokeskustelussa oikein alettiin puhua synnistä
ja miksi.
Hagman käyttää queer-teoriaan nojautuvassa väitöksessään kattokäsitettä miesten samaan sukupuoleen kohdistuva halu. Näin hän välttää lukkiutumisen esimerkiksi homo(seksuaali)- ja homoseksuaalisuus-käsitteisiin, joiden käyttö historiallisissa yhteyksissä voi olla ongelmallista – onhan käsitteillä ollut eri aikoina hyvin erilainen merkityslaahus kuin nykyisin kaapista tuloineen, Pride-marsseineen ja avioliittolakeineen. Nykykäsitteissä pitäytyminen voi siten estää näkemästä samasukupuoliseen haluun liittyneitä historiallisia vivahteita ja niiden muuttumista.
Käytännössä Hagman tarkastelee tutkimuksessaan sitä, miten miesten samasukupuolinen halu ymmärrettiin ja miten sitä toteutettiin ja hallittiin modernisoituvassa Suomessa vuosina 1894–1971. Tuona aikana haureuden harjoittaminen toisen samaa sukupuolta olevan kanssa oli kielletty rikoslaissa. Pääasiallisena lähdeaineistona on yli sata oikeudenkäyntiasiakirjaa, joiden lisäksi Hagman analysoi laajasti muita aikalaislähteitä, kuten lääketieteellisiä ja oikeustieteellisiä tekstejä, poliisiasiakirjoja ja lehtijuttuja.
Samasukupuolista halua
Hagman käyttää queer-teoriaan nojautuvassa väitöksessään kattokäsitettä miesten samaan sukupuoleen kohdistuva halu. Näin hän välttää lukkiutumisen esimerkiksi homo(seksuaali)- ja homoseksuaalisuus-käsitteisiin, joiden käyttö historiallisissa yhteyksissä voi olla ongelmallista – onhan käsitteillä ollut eri aikoina hyvin erilainen merkityslaahus kuin nykyisin kaapista tuloineen, Pride-marsseineen ja avioliittolakeineen. Nykykäsitteissä pitäytyminen voi siten estää näkemästä samasukupuoliseen haluun liittyneitä historiallisia vivahteita ja niiden muuttumista.
Käytännössä Hagman tarkastelee tutkimuksessaan sitä, miten miesten samasukupuolinen halu ymmärrettiin ja miten sitä toteutettiin ja hallittiin modernisoituvassa Suomessa vuosina 1894–1971. Tuona aikana haureuden harjoittaminen toisen samaa sukupuolta olevan kanssa oli kielletty rikoslaissa. Pääasiallisena lähdeaineistona on yli sata oikeudenkäyntiasiakirjaa, joiden lisäksi Hagman analysoi laajasti muita aikalaislähteitä, kuten lääketieteellisiä ja oikeustieteellisiä tekstejä, poliisiasiakirjoja ja lehtijuttuja.
Tutkimuksen päähenkilöinä on Kiven veljeskatraan mukaisesti
nimetyt seitsemän veljestä, eli seitsemän samasukupuolisesta
haureudesta tuomittua miestä, joiden tarinat Hagman rekonstruoi. Viittauksella Kiven kanonisoituun teokseen
Hagman haluaa viestittää, että kertomusta Suomesta ja suomalaisesta miehestä
voidaan kirjoittaa myös toisin. Samalla Hagmanin seitsemän veljestä myös muistuttavat
Kiven veljeksiä siinä, että hekään eivät täyttäneet yhteiskunnan heille
asettamia vaatimuksia.
Hagmanin veljessarjan vanhin on opettaja ”Juhani”, jolla oli
toistuvia sukupuolisuhteita muiden miesten kanssa Suomen maaseudulla 1900-luvun
alussa. ”Tuomas” taas on kotkalainen viinatrokari, joka tuomittiin
itsesaastutuksesta vuonna 1922. Kolmantena tutustumme oppineeseen ja paljon
matkustelleeseen helsinkiläismieheen ”Aapoon”, joka majoitti kodittomia
nuorukaisia asunnossaan keskellä suuren laman kurimusta vuonna 1932. Neljäs
veljes ”Simeoni” kastroitiin vuonna 1936 samasukupuolisen halunsa vuoksi, ja
”Timo” tuomittiin sodan aikana kenttäoikeudessa sotilasrakkaudesta.
Viisikymmentäluvun tuomiopiikki henkilöityy ”Lauriin”, joka tuomittiin
rakastajansa kanssa olympiavuonna 1952. Veljessarjan viimeisestä, vuonna 1966
tuomitusta ”Eerosta”, tuli puolestaan Suomen ensimmäinen julkihomo. Siten hän
henkilöi kehitystä, joka johti suomalaisen homoliikkeen nousuun ja
homoseksuaalisten tekojen dekriminalisointiin. Seuraavassa viittaan vain satunnaisesti veljesten sinänsä
kiinnostaviin tarinoihin ja keskityn tutkimuksen keskeisiin löydöksiin.
Rintamateatterin miehet esittävät oopperaa Rakkaus ja kuolema eli Maurin viimeinen huokaus Valkeasaarella 3.5.1944. Kuva: SA-kuva. |
Miesrakastajia ja satunnaisia hairahtajia
Hagmanin väitöskirjan ensimmäinen tarkastelujakso ulottuu 1800-luvun lopusta 1930-luvulle. Siitä ilmenee kiinnostava tieto, jonka mukaan homoseksuaalisuus-sana suomen kieleen ennen vuotta 1910, kun täkäläisissäkin sanomalehdissä käsiteltiin Saksassa vuosina 1907–1909 riehunutta Eulenburg-sotilasskandaalia. Sen jälkeen kesti kuitenkin vuosikymmeniä ennen kuin käsite vakiintui yleiseen käyttöön.
Hagman toteaa, että kansan kielessä puhuttiin 1900-luvun alkupuolella
miesrakastajista tarkoitettaessa
miehiä, jotka olivat aktiivisimmin kiinnostuneita miesten välisestä seksistä. Käsitteen
ulkopuolelle kuuluivat kuitenkin ne miehet, joille satunnaiset seksikokemukset
miesten kanssa olivat lähinnä olosuhteiden pakosta johtuva ”paha tapa”. Sitä perusteltiin
esimerkiksi oleskelulla miesvaltaisissa yhteisöissä (vankileirit, tukkikämpät
ja sotaväki), joissa ei ollut naisia saatavilla.
Hagman toteaa, että kansanomainen jako miesrakastajiin ja ”satunnaisiin hairahtajiin” vastasi hyvin
vuosisadan alkupuolen johtavan seksologin Magnus Hirschfeldin näkemyksiä,
joiden mukaan homoseksuaalisuus oli joko sisäsyntyistä tai näennäistä.
Jälkimmäisessä pseudohomoseksuaalisuudessa
oli kyse ”vain” seksistä, eikä siihen hairahtaneiden miehisyyttä tai terveyttä pahemmin
kyseenalaistettu. Miesrakastajat sen
sijaan miellettiin sekä henkisesti että ruumiillisesti naisellisiksi, ja heitä
pidettiin sairaina yksilöinä.
Hagman osoittaa lähdeaineistonsa pohjalta, että Hirschfeldin
teoria hallitsi myös suomalaisten lääke- ja oikeustieteen auktoriteettien
näkemyksiä miesten välisestä halusta aina 1930-luvun ensimmäiselle puoliskolle
saakka. Teorian ansiosta Suomessakin alettiin 1920-luvulla keskustella muiden
Pohjoismaiden tapaan rikoslain muuttamisesta, koska sisäsyntyisiä
homoseksuaaleja ei katsottu voitavan vankilalla parantaa. Pseudohomoseksuaaleissa taas ei mitään parannettavaa ollut.
Hagmanin mukaan tavallisen kansan ja virkavallan
suhtautuminen miesten samasukupuoliseen haluun oli ylipäätään varsin ongelmaton
1900-luvun ensivuosikymmeninä, ja koko ilmiön tunnettuus oli vieläkin
vähäisempi kuin tähän saakka on oletettu. Selkeä osoitus tästä on se, että
vuosina 1900–1920 syytettiin vain yhdeksää miestä haureuden harjoittamisesta toisen
samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa. Oikeusjuttujen kimmokkeina olivat lisäksi
useimmiten yhteisön sisäiset välienselvittelyt eikä henkilön seksuaalisuus
sinänsä.
Tästä on esimerkkinä ”Juhanin” tapaus, jonka
oikeuskäsittelyssä ei problematisoitu juuri millään tavalla sitä, että
hänellä oli ollut sukupuolisuhteita oman yhteiskuntaluokkansa miesten kanssa.
Ongelmallista oli vain se, että Juhani oli käyttänyt väärin asemaansa suhteessa
köyhempiin kyläläisiin.
Saksan ja Suomen liput liehuvat sinistä kevättaivasta vasten Sohjanassa 1.5.1942. Kuva: SA-kuva. |
Viettelyteorian pauloissa
Väitöskirjan toinen tarkastelujakso ulottuu 1930-luvulta
toisen maailmansodan loppuun. Siinä Hagman osoittaa, miten siihenastinen melko
liberaali suhtautuminen miesten välisiin sukupuolisuhteisiin tiukkeni nopeasti
lääketieteen ja oikeustieteen asiantuntijoiden sekä virkavallan keskuudessa.
Tähän vaikutti hänen mukaansa ensinnäkin se, että suhteet tulivat aiempaa näkyvämmäksi kaupunkitilassa, kun 1930-luvun suuri lama loi kysyntää ja tarjontaa miesten
väliselle prostituutiolle [prostituutiosta ks. myös Homohistoriallinen Helsinki 6: Cocktailit kahdelle ja Homohistoriallinen Helsinki 8: Eikä me olla veljeksiä].
Näkyvyyden myötä aiheesta alettiin myös keskustella, mikä heijastui
kielenkäyttöön ja slangiin. Esimerkiksi hintti-
ja hinttapuli-sanat olivat käytössä
jo 1930-luvulla.
Toisaalta asenteiden kovenemista vauhdittivat Hagmanin
mukaan psykoanalyyttiset näkemykset ihmisen seksuaalisuuden häilyvyydestä. Keskiöön
nousi niin sanottu viettelyteoria, jonka
suomalaiset asiantuntijat omaksuivat tiiviin tieteellisen yhteistyön ansiosta
suoraan natsi-Saksasta. Teoria lähti siitä, että ihmiset saattoivat nimenomaan oppimalla
oppia homoseksuaaleiksi altistuttuaan viettelylle, mikä taas vaaransi perheinstituution ja nuoren kansakunnan väestönkasvun.
Hagman osoittaa, että viettelyteoriaa ei muissa Pohjoismaissa
omaksuttu samalla tavalla kuin Suomessa, sillä niiden tieteellinen yhteistyö
saksalaisten kanssa hiipui natsien valtaannousuun. Tämä selittää sitä,
miksi homoseksuaaliset teot dekriminalisoitiin Tanskassa jo vuonna 1933 ja
Ruotsissa vuonna 1944, kun taas meillä saatiin odottaa vuoteen 1971.
Viettelyteorian omaksumisen myötä Suomessa aiemmin
vallinneet hirschfeldiläiset käsitykset sisäsyntyisistä homoseksuaaleista (miesrakastajista) ja satunnaista
samasukupuolista seksiä harrastaneista pseudohomoseksuaaleista
muuttuivat ongelmallisiksi, koska periaatteessa kuka tahansa mies oli vaarassa
sairastua homoseksualismiin (vrt. alkoholismi). Miesten
väliset satunnaiset seksuaaliset teot ja suhteet menettivät näin aiemman viattomuutensa,
ja heteroseksuaalisuus muuttui asiaksi, jota piti toden teolla ruveta suojelemaan
lailla ja poliisivoimin.
Viettelyteorian myötä alettiin kohdistaa erityistä huomiota poikiin, joiden ajateltiin psykoanalyyttisten teorioiden mukaisesti olevan tiettynä ikäkautena erityisen alttiita seksuaalisille vaikutteille. Homoseksuaalisuus ja poikien hyväksikäyttö linkittyivät näin ollen 1930-luvulla vahvasti toisiinsa, mutta tätä selitti Hagmanin mukaan myös toinen kiinnostava seikka: kansankielisen miesrakastaja-sanan käyttöala.
Homofiili on pedofiili
Viettelyteorian myötä alettiin kohdistaa erityistä huomiota poikiin, joiden ajateltiin psykoanalyyttisten teorioiden mukaisesti olevan tiettynä ikäkautena erityisen alttiita seksuaalisille vaikutteille. Homoseksuaalisuus ja poikien hyväksikäyttö linkittyivät näin ollen 1930-luvulla vahvasti toisiinsa, mutta tätä selitti Hagmanin mukaan myös toinen kiinnostava seikka: kansankielisen miesrakastaja-sanan käyttöala.
Mies- tai poikarakastajilla tarkoitettiin aikanaan
paitsi aikuisia miehiä haluavia miehiä myös miehiä, joiden samasukupuolinen
halu kohdistui alaikäisiin. Hagmanin mukaan seksisuhteita alaikäisten poikien
kanssa ei uskomatonta kyllä problematisoitu Suomessa kunnolla ennen kuin vasta vuoden 1926 lakimuutoksen jälkeen, jolloin seksuaalista hyväksikäyttöä koskevat säännökset ulotettiin suojaamaan myös miespuolisia henkilöitä. Siihen asti oli keskitytty varjelemaan vain
tyttöjen siveellisyyttä ja kunniaa, kun
taas miesten välisiä sukupuolisuhteita oli pidetty sikäli ongelmattomina, että
niistä ei syntynyt aviottomia lapsia.
Hagman osoittaa, että tämä miesrakastaja-sanan kaksimerkityksisyys periytyi sittemmin uudelle homoseksuaali-sanalle, minkä vuoksi ”homofiilejä” pidettiin potentiaalisina
pedofiileinä aina 1960-luvulle saakka. Ja toki väitettä on kuultu sittemminkin
moneen kertaan erinäisten lakiuudistusten yhteydessä.
Kolmekymmentäluvun henkisen ilmapiirin synkin ilmentymä oli rodunjalostusoppiin perustunut sterilisoimislaki, joka tuli voimaan vuonna 1935 ja mahdollisti myös samasukupuolisesta haureudesta tuomittujen henkilöiden kastraation Lääkintöhallituksen päätöksellä.
Viikon totuus 5/65. |
Pakkokastraatiot
Kolmekymmentäluvun henkisen ilmapiirin synkin ilmentymä oli rodunjalostusoppiin perustunut sterilisoimislaki, joka tuli voimaan vuonna 1935 ja mahdollisti myös samasukupuolisesta haureudesta tuomittujen henkilöiden kastraation Lääkintöhallituksen päätöksellä.
Aiemmissa
tutkimuksissa on oletettu, että homoseksuaalit olisivat olleet lain
pääasiallisena kohteena, mutta Hagman kumoaa tämän käsityksen uuden
lähdeaineiston pohjalta. Lain perusteella kastroitiin ”vain” kaksi miestä,
jotka oli tuomittu sukupuolisuhteista aikuisten miesten kanssa.
Tämä ei silti vähennä ”Simeonin” tarinan traagisuutta. Se on kipeä esimerkki siitä, miten myönteisten seksuaali-identiteettien puute johtaa itseinhoon ja syrjinnän sisäistämiseen. ”Simeoni” yritti itsemurhaa ja antoi lopulta suostumuksensa kirurgiseen kastraatioon, mikä voidaan ajatella epäkelvoksi leimatun kansalaisen yritykseksi sopeutua yhteiskunnan vallitseviin normeihin.
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Homohistoriallinen Helsinki 1–9
Tämä ei silti vähennä ”Simeonin” tarinan traagisuutta. Se on kipeä esimerkki siitä, miten myönteisten seksuaali-identiteettien puute johtaa itseinhoon ja syrjinnän sisäistämiseen. ”Simeoni” yritti itsemurhaa ja antoi lopulta suostumuksensa kirurgiseen kastraatioon, mikä voidaan ajatella epäkelvoksi leimatun kansalaisen yritykseksi sopeutua yhteiskunnan vallitseviin normeihin.
Kuva: Väinö Kannisto / Helsingin kaupunginmuseo.
|
Homohistoriallinen Helsinki 1–9