”Uskoitko Jumalaan, kun olit nuori? Poltitko tupakkaa, kun
olit nuori? Lauloitko mukana Forever
Youngia? Itkitkö hulluna, kun olit nuori?”
”Ehkä. En. En. Kai, sisäisesti.”
Näin voisin vastata kysymyksiin, jotka Iisa esittää kappaleessaan
Kun olit nuori (2017). Sen kertoja
toteaa potevansa jo noin kolmatta murrosikää ja omaksuneena sen yhteydessä
filosofian, joka saisi luvan jäädä viimeiseksi: ”Oon pelkkä irtokarkki
kauhaistuna sekaan erilaatuisten / onnekas jos kohtaan, toisen samankaltaisen.”
Samaiset säkeet kelpaisivat motoksi antologiaan Queer 13 (1998), jossa sateenkaarevat
kirjoittajat muistelevat murrosikäänsä ja seitsemännen luokan alkamista. Kirja
on juuri niin ihanaa ja kamalaa luettavaa kuin arvata saattaa: täynnä tarinoita
siitä, miten erilaatuisten sekaan kauhaistut irtokarkit tekevät kaikkensa
näyttääkseen samanlaatuisilta kuin muutkin samanlaatuista teeskentelevät
erilaatuiset.
Tässä kirjoituksessa sivuan Queer 13 -kirjaa ja kerron sen rohkaisemana myös omasta
murrosiästäni.
Seitsemän vitsausta
”Seiskaluokka tarkoitti ihan kaikkeen – hiuksiin,
vaatteisiin, ihoon, koruihin – liittyvää kyttäystä, joka päättyi aina jonkinlaiseen
julkiseen nöyryytykseen”, kirjoittaa Regina Gillis Queer 13 -kirjan esseessään ”The number line”. Sitaatti tiivistää
murrosikäisen pahimman pelon: joukosta erottumisen ja siitä automaattisesti
seuraavan hylätyksi tulemisen.
Paarialuokkaan päätyminen oli todellinen uhka varsinkin aiempien
sukupolvien sateenkaarinuorille, joiden oli turha haaveilla Skamin tai edes Queer as Folkin kaltaisista sarjoista voimaannuttavine
roolimalleineen.
Queer 13 -kirjan
toimittanut Clifford Chase kiteyttää entisten sateenkaarinuorten ongelman näin:
”On olemassa sweet sixteen, ja sitten on queer 13.” Ja jos jollekin jäi vielä
epäselväksi, kumpi on parempi, Chase toteaa sateenkaarevan seiskaluokan
herättävän hänessä mielikuvia tuomiopäivän seitsemännen pasuunan törähdyksestä,
Egyptin seitsemästä vitsauksesta ja ainakin muutamasta kuolemansynnistä.
Kivuliaista kokemuksista huolimatta Chase muistaa tämän elämänvaiheen
myös yhtenä oman maailmansa seitsemästä ihmeestä. Sillä juuri murrosiässä alkavat
itää kaikki ne siemenet, joista voi myöhemmin kasvaa hyvä ja omannäköinen
elämä.
Queer 13 -kirjassa
onkin ehkä kiinnostavinta seurata, miten kirjoittajat onnistuivat
kuin ihmeen kaupalla ruokkimaan juuri sitä osaa itsestä, jonka moni olisi
suonut näivettyvän pysyvästi. Kun sateenkaarevan pojan tai tytön silmää ei
miellyttänyt kaikki se, minkä periaatteessa kuului miellyttää jokapojan tai -tytön silmää,
oli omaksuttava vino katse ja etsittävä toista totuutta.
Joillekin kirjoittajista tämä tarkoitti Playboyn sivuilla satunnaisesti vilahdelleiden miesten takapuolien
ihailua, kun taas toiset ahmivat kaunokirjallisuutta tai tapittivat äiteliä heteronormatiivisia
tv-sarjoja ironista asennetta kultivoiden. Jotkut rakastuivat toivottomasti
toiseen koulupoikaan tai -tyttöön, ja joistakin tuli vielä toivottomampia
opettajiensa stalkkaajia. Onnekkaimmille kävi kuin Iisan laulussa: he kohtasivat
toisen samankaltaisen tai edes jonkun, joka ymmärsi.
Kun tarjolla ei ollut kunnon esikuvia, matka oman itsen
hyväksymiseen oli pitkä joskaan ei päättymätön, kuten Singaporessa
varttunut kirjailija Justin Chin kuvaa esseessään ”The beginning of my worthlessness” [oma
käännös]:
Tiesin homoseksuaalisuudesta sen verran, että se on syntiä.
Tiesin, että homomiehet halusivat sukupuolenvaihdosleikkauksiin päästäkseen
eroon peniksistään. Että Bugis Streetin ja Rochor Canalin transvestiitit olivat
pahoja ihmisiä. Ja että köyhillä transvestiiteilla ei ollut varaa sukupuolensa
vaihtamiseen ja hormoneihin, joten he käyttivät tisseinä sanomalehtitolloja ja
notkuivat öisin pimeillä parkkipaikoilla huoraamassa. Tiesin, että homomiehen
piti olla naisellinen ja että siitä tehtiin pilkkaa. Tiesin, että
näytelmäkerhon pojat olivat sellaisia ja että sellaiset eivät voineet saada
lapsia. Tiesin, että homosuhteessa toinen olisi nainen ja toinen mies. Ja että
homoseksuaalisuus tarkoittaisi elinikäistä kärsimystä, yksinäisyyttä, pelkoa,
salailua ja häpeää. – – Nyt tiedän homoseksuaalisuudesta tämän: Se on ok. Jos
toimii homona väärin, se on syntiä. Ja jos toimii juuri oikein, se on vielä
parempaa syntiä. Tiedän, että näytelmäkerhoon liittyvät pojat ovat yhä homoja
ja että heidän edeltäjänsä pärjäävät ihan hyvin. Tiedän, että homoseksuaalisuus
tarkoittaa elinikäistä pelkoa, joka ei liity paljastumiseen vaan hakatuksi tai
tapetuksi tulemiseen. Se tarkoittaa rohkeaa elämistä, vastoinkäymisiä ja todellisen
perheen löytämistä. Se haastaa jatkuvasti käsitykseni rakkaudesta. Se on
auttanut minua löytämään itseni jollakin tavalla ja se teki lopun
arvottomuudestani.
”Ensimmäiset päivät uudessa koulussa”
Sydämmen tykytystä, kävelyvauhti kiihtyy vaikka eikö
olisikin järkevää kävellä hitaasti? Huvittaa hirveästi mennä ylä-asteelle,
mutta pelko kalvaa mieltä: Mitähän siellä nyt tehdään? Jo monta vuotta on
hoettu että: sitten kun tulet ylä-asteelle niin saat selkään. Käännyn
kirjastoon johtavalle tielle. Kohta olen torilla. ”Laguunin” edustalla on suuri
joukko koululaisia. Ne huutelevat jotain. En välitä olen tullut immuuniksi
haukkumisille koska olen kuullut niitä koko pienen elämäni ja kaikki vain sen
takia että joskus 3-4 vuotiaana leikin tyttöjen kanssa nukeilla, eikä
sellaisista asioista tarvitsisi ihmistä leimata koko loppu elämäksi. Talonmies
sanoo huomenta. Vastaan jäykästi takaisin. Nyt ovelle ovi auki ja sisään.
Kaikki tuijottavat ja puheensorina lakkaa - kammottava hiljaisuus kunnes
kuuluu: ”Katsokaas kuka tuli!”
Näin alkoi (huolimattomuusvirheineen päivineen) yläasteen
ensimmäinen äidinkielen aineeni elokuussa 1990. Oikeastaan ei ole mikään ihme,
että se on yhä tallella, koska koko aika on muutenkin iskostunut niin lähtemättömästi
mieleen. Muistan sen ensimmäisen koulupäivän, elokuun auringon, pelon maun
suussani ja ylläni olleen epämääräisen farkkuasun, jonka alla tunsin
olevani ylipainoinen ja muutenkin liikaa.
Olen juuri täyttänyt 40, mutta yläasteen ensimmäisistä
päivistä kertovan aineen lukeminen aiheuttaa saman reaktion kuin käynti
vanhassa kotikylässä: kutistun silmissä. Olen nähnyt ne kuuluisat New Yorkin
talot, mutta missään en koe olevani yhtä pieni kuin Ylihärmän keskustassa. Päämajantien
(koska, you know, sen varrella oli Mannerheimin päämaja yhtenä sunnuntaina
vuonna 1918) varrelle sirotellut rakennukset kurkottavat mielessäni taivaisiin kuin
mykkäajan ekspressionistisen kauhuklassikon kulissit.
Päämajantien varrella heti torin takana oli myös yläaste, joka tarjosi tälle
13-vuotiaalle pelkkää kauhua vailla klassikon aineksia. Reppuni revittiin ja
pyöräni rikottiin toistuvasti. Päälleni syljettiin, kirjaimellisesti ja
kuvaannollisesti. Kohtasin lukemattomia kertoja henkistä ja fyysistä väkivaltaa.
Selvitäkseni siitä sulkeuduin ja käyttäydyin ikään kuin
minulla ei olisi normaalien ihmisten tarpeita. Kesti puolitoista vuotta ennen
kuin kävin koulussa syömässä tai vessassa. Kävelin mieluummin ruokatunnilla
kotiin. Välitunnit vietin omasta halustani usein yksin ja varsinkin talvella
seisoin suolapatsaan tavoin juuri ja juuri lumipalloalueen ulkopuolella, jotta
minua ei saisi heittää ainakaan luvan perästä.
Heittää, koska juuri minuun henkilöityi se, millaista rajaa
kukaan poika ei saisi ylittää muuttumatta tytöksi. Ei ainakaan ilman
rangaistusta.
Pystymetsää ja laakeeta peltoo
maisema herättää jumalanpelkoo
Täällä taivas roikkuu uhkaavana
päittemme yllä
Oot nuori ja rauhaton sydän
kyllästyny tähän kuolleeseen kylään
Kun maltat mielesi
pääset maailmaan kyllä – –
Käy koulut ja hanki pätevyys
et voi panna sitä päihteiden syyks
ettet pystynyt pitämään rotia
Vaikket nyt kestä sun kotia
mee eteenpäi ku sotilas
(Jukka Poika)
Pohjanmaan Skam
Kouluaikainen ystäväni sanoi kerran ihailleensa minua siitä,
että en koskaan antanut kiusaajilleni periksi, vaan sanoin vastaan. Se on
totta. Kielsin heidän totuutensa ja oikeutensa määritellä minua. Kielsin heidät
kerran, kahdesti, kolmesti. Minä en ole teille mitään, mutta ette tekään ole
minulle mitään, ajattelin.
Se oli tietenkin vain puolitotuus, koska jokainen haluaa pohjimmiltaan
kuulua joukkoon. Toinen puoli totuudesta oli se, että minulla todella oli uskottavampiakin
auktoriteetteja kuin kiusaajat – enimmäkseen naisia, koska ”mies” ja
”auktoriteetti” olivat mielestäni käsitteinä täysin yhteensopimattomia. Kysykää
vaikka isältäni, jonka kanssa riitelin aikanaan kiintiön täyteen.
Yläasteen miehisistä auktoriteeteista muistan”Vesilinnun”,
äidinkielen sijaisopettajan, joka oli niin lempeä ja kannustava, että ymmärsin
hänen avullaan omaavani kirjallisia lahjoja. Kirjoitin aineisiin kaiken
maailman noloja paljastuksia ja itsetilityksiä. ”Vesilintu” korjasi
huolimattomuusvirheet ja antoi kiitosta ja hyviä arvosanoja levittäen siten
balsamia haavoihin.
Joskus kuvittelin, miten painaisin pääni ”Vesilinnun”
villapaitaa vasten ja miten kyyneleet kierisivät suurten metallisankaisten
nörttilasieni takaa – niiden, joita nykyisin näkee suurkaupunkien baristoilla.
Olin kai ihastunutkin häneen kaiken sen vuoksi, mitä hänellä oli minulle
tarjota tuiki harvinaisena hyvänä miehisenä esikuvana.
Mitään näitä miehiin kohdistuneita romanttis-seksuaalisia
tunteita en osannut hävetä. En edes ala-asteen loppupuolella, kun aloin
asioista jotain ymmärtää. Jason Donovan ja New Kids on the Block olivat toisin sanoen elämäni ensimmäisiä seksileluja, joilla leikin vailla syyllisyyden häivää,
koska muunlaiset lelut eivät kiinnostaneet.
Läpi yläasteen seksuaalisuus oli minulle pelkkiä tekoja,
enkä osannut hahmottaa sitä identiteettinäkökulmasta. Vaan eivät osanneet muutkaan,
sillä minua ei käytännössä koskaan homoteltu. Homous oli 1990-luvun alun Etelä-Pohjanmaalla
lähinnä tyttömäisyyden epämääräinen alalaji, jota meillä ei esiintynyt. Toki
olin kuullut homoista, ja Madonnan – tuon kaikkien kouluterveydenhoitajien äidin
– ansiosta tiesin myös, että homoilla oli oikeus olla siinä missä muillakin.
Muistan, miten tulin seiskaluokan syyslukukauden lopulla
koulusta kotiin ja näin silloisesta pää-äänenkannattajastani NoTV-ohjelmasta Madonnan Justify my love -videon ensiesityksen.
Mutustelin välipalaa kermanvärisen nahkasohvamme syövereissä ja nyökkäilin
hyväksyvästi: kyllä, ei ole mitään ihmeellistä saati hävettävää siinä, että
Madonna pyörii noiden ruoskaa heiluttavien miehen ja naisen sekoitusten kanssa
jossain hotellissa ja nauraa makeasti päälle.
”Poor is the man
whose pleasures depend on the permission of another”, luki videon lopussa. Sen
verran minäkin osasin jo englantia, että tiesin Kikan sanoneen saman
suomeksi: ”Enkä suostu häpeemään, kun oikeeks tajuun tään.” Tosiuskovaisena kuuntelin
hartaasti molempia ja elin heidän kauttaan erilaisuuttani todeksi.
Ihan niin kuin elin parhaan ystäväni, minua pari vuotta
vanhemman naapurintytön, kautta todeksi tavallisten nuorten elämää tansseineen,
ihastumisineen ja yleisine sekoiluineen. Itsehän en käynyt missään muualla kuin
niissä maailmoissa, joita muiden tarinat avasivat. Ahmin kauhukirjoja
varmistuakseni siitä, että joissain todella on vielä hirveämpää kuin Ylihärmän
yläasteella. Loppuajan ahmin ystäväni vaiheikkaita viikonloppukuulumisia, joita voidaan pitää Skam-sarjanvarhaisena pohjalaisena edeltäjänä
ajalta, jolloin tosi-tv:tä ei vielä tunnettu. Tunnettiin vain häpeä.
Sen kanssa minua auttoi kaikista naisista eniten äitini,
jonka rakkaus ja hyväksyntä ovat kantaneet läpi elämän. Vielä nytkin, kun äiti
saattaa sanoa minulle – mitä epäortodoksisimman elämän eläneelle pojalleen:
”Olen ylpeä sinusta”, liikutun syvästi. Ne ovat sanoja, jotka ompelevat revityn
repun, korjaavat rikotun pyörän, kuivattavat sylkinorot kasvoilta ja taikovat
mustelmista muistelmia.
Kuule Klaus, olit ihan helvetin rohkea. Kaikki se, mikä
elämässäni on parasta nyt, oli juuri sitä, minkä vuoksi jouduit silloin eniten
kärsimään. Tästä ensimmäisestä koulupäivästä viimeiseen me mennään aina yhdessä, ja minä pidän sinusta huolta.
Hulivilipoika on nähnyt Madonnan Vogue-videon kesällä 1990.
Matkajutun ensimmäisessä osassa risteilyemäntä Hulivilipoika saatteli lukijansa Svea-papan syliin
iloitsemaan 1970–1980-luvun Tukholmasta. Suomalaisissa homolehdissä hehkutettu ”nautinnon
ja kepeän menon pääkaupunki” tarjosi suomalaispojille puisto- ja
vessasivistystä sekä aivan liian kuumia löylyjä. Niin kuumia, että ne
kiellettiin lopulta lailla!
Tällä kertaa tutustumme 96-
(jäljempänä Ysikutonen), Kalle-
ja Seta-lehtien opastuksella Tukholman muinaisiin homobaareihin ja -diskoihin,
tapitamme uskomatonta drag show’ta ja osoitamme rohkeasti mieltä yhdessä muiden
”elämän sirkuksen esittäjien” kanssa.
Väkeä kuin hyvin pakatussa
kala-astiassa
Suomessa ei ollut vielä
1970-luvulla varsinaisia homobaareja, joten
jo ensimmäisessä suomalaisen homolehden Tukholma-jutussa hehkutetaan kaupungin menomestoja.
Ysikutosessa5–6/70 julkaistun ”Raportti Tukholmasta” -jutun
kirjoittaja Hans-Pjotr mainitsee nimeltä kaksi
paikkaa: City Clubin (Döbelnsgatan 4) ja Club Privaten
(Surbrunnsgatan 57). Jälkimmäisestä hän kertoili näin:
Valkeiksi kalkitut, korkeat
kellariholvit muistuttavat jonkin verran [Ysikutosta
julkaisseen] Psyken kerhohuoneistoa. Ovella on lappu, jossa pyydetään poistujia
käyttäytymään hillitysti, jotta vuokratilat saataisiin pitää! Ilmapiiri oli
ystävällinen ja ruotsalaisen huoleton, sivuhuoneessa oli kuuma kuin saunassa ja
väkeä kui [sic] hyvin pakatussa kala-astiassa: siellä näytettiin pornofilmejä.
Huomattavasti maineikkaampi
paikka oli kuitenkin City Club, jonka Wikipedia-sivulla
kerrotaan sen olleen Ruotsin ensimmäinen yksityinen homoklubi. Vuodet 1966–1970
klubi toimi osoitteessa Döbelnsgatan 3 ja sen jälkeen satunnaisemmin osoitteissa
Döbelnsgatan 3 ja 4. Ysikutosen
jutussa klubin osoitteeksi on mainittu Döbelnsgatan 4, joten Hans-Pjotr vieraili klubilla vasta säännöllisen
klubitoiminnan päätyttyä.
Dagens Nyheterissä vuonna 2003 julkaistussa klubikulttuurijutussakerrotaan alkuperäisen City Clubin olleen 1960-luvun ykköspaikka. Sen vetovoimatekijöinä
olivat oma koreografi ja baletti, väri-tv sekä kaiuttimista pauhannut
iskelmätähti Towa Carsonin musiikki.
”Baletilla” viitattiin ilmeisesti City Clubin Wikipedia-sivulla mainittuihin kabaree-esityksiin, joita klubi toisinaan järjesti jäsenilleen.
City Clubin ensemble ”Missien ilta” -show’ssa vuonna 1968. Kuva: Wikimedia Commons.
YsikutosenHans-Pjotr kohtasi City Clubilla käydessään Bertil
Säfbomin, joka pyöritti paikkaa yhdessä Peter Dunkin kanssa. Säfbom oli jutun
mukaan kiinnostunut yhteistyöstä suomalaisten kanssa, ja Psyke ry:n jäsenkortti
kävikin ovella suositukseksi. ”Kenenkään ei tarvitse enää taivutella koulussa
oppimiaan vahvoja verbejä, vaan ainoastaan vilauttaa kolmikielistä korttia,
joka selittää kaiken”, Hans-Pjotr hehkutti. Ja kun vilauttelut oli vilauteltu, meikäläismatkaajille
oli luvassa melkoinen elämys:
City
Club on suomalaisittain ajatellen
hieno paikka, tosi hieno. Täydellinen tunnelmavalaistus ja ensiluokkaiset
äänentoistolaitteet loihtivat esiin moniulotteisen panoraaman, jota ei heti
unohda.
Saman vaikutelman saa
ruotsalaisen draglegendan Christer Lindarwin elämäkerrasta This is my life (2016). Siinä hän kertoo vuodesta 1972, jolloin hän
muutti tuoreena ylioppilaana Eskilstunasta Tukholmaan opiskelemaan ja löysi
itsensä sekä ihmisenä että City Clubilta.
Sunnuntai-iltaisin auki ollut
City Club oli Lindarwin suosikkipaikka,
ja sinne päästäkseen hän palasi Eskilstuna-viikonloppujen
vietosta aina jo iltapäiväjunalla äidin kummasteluista huolimatta. Myöhemmin
äiti löysi Lindarwin tavaroiden joukosta City
Clubin jäsenkortin, ja niin siitä tuli
myös pääsylippu ulos kaapista. Pian yksinhuoltajaäidin suru pojan kovasta
kohtalosta vaihtui iloon tämän menestyksestä Ruotsin showmaailmassa. Mutta
siitä lisää tuonnempana.
Döbelnsgatan 4 syksyllä 2014. Osoitteessa on City Clubin Wikipedia-sivun mukaan toiminut seksiklubeja 1970-luvulta lähtien.
Pitsipaitaisia seurakuntanuoria
Kun Ysikutonen
kirjoitti Tukholmasta seuraavan kerran numerossa 8/1972, Club Private oli jo ehtinyt
vaihtaa nimensä Trojkaksi. Uusista ravintoloista kuumin oli sillä Ivanhoe
(Birger Jarlsgatan 24), jonka lähes loisteliaissa tiloissa saattoi nähdä
yhdellä kertaa toistasataa henkeä:
Katutasossa on ravintolaosa
ja tanssiala, kellarikerroksessa moderni diskoteekki kellariholvien sylissä.
Hinnat ovat normaalia Tukholman tasoa: sisäänpääsymaksu 8 1/2 markkaa
[nykyrahassa noin 11 euroa], nelosolut (starköl) 6–7 mk pullo. Ilta alkaa
kuulemma Ivanhoesta yhdeksän kymmenen aikaan illalla ja jatkuu Trojkassa klo
kahden jälkeen aamutunneille.
Jutun
ensimmäisessä osassa mainitsin jo, miten yksimielisen ylistävästi
suomalaishomot yleensä kuvailivat rakasta naapurimaata. Ysikutosen 8/1972 Tukholma-jutun kirjoittaja esitti kuitenkin sangen
kriittisiä näkemyksiä, jotka erosivat kirjoitusten valtavirran paratiisipuheista.
Kirjoittajan mukaan Tukholma tarjosi samasukupuoliselle rakkaudelle upeat mutta
sieluttomat puitteet. Ainakin Ivanhoen kaltaisessa trendipaikassa hinttiskeneä
tuntuivat dominoivan koppavat neidit:
Tukholma on
meikäläiskaupunkina aivan toisenlainen kuin Hampuri, perinteisestä
ruotsalaisesta iloisuudesta ja vilkkaudesta huolimatta ikään kuin kylmempi ja
”syntisempi” ilonpitopaikka. – – Tukholmalainen hinttipoika on hoikka kuin
heinän korsi, pukeutuu koreisiin vaatteisiin ja seuraa ympärillään pyöriviä
hienoisen ylväänä. Tällaiselta vaikutti puolitoistasatapäinen yleisö Ivanhoessa
eräänä lauantai-iltana. Tutustuminen oli vaikeaa steriilissä ilmapiirissä, eikä
kannata kuvitella löytävänsä mitään elämänkumppania joukosta ”itseään pöyhiviä
sirkkusia”, jotka harrastavat korkeintaan yhden yön suhteita ilmaantuakseen
jälkeen seuraavana iltana näyttämään seurakunnalle uutta pitsipaitaansa. – – Ivanhoessa
voi viettää suurenmoisen illan tutussa seurassa, jolloin ei tarvitse katsella
nirsoja ilmeitä.
Birger Jarlsgatan 24 syksyllä 2014.
Vapautuvia nunnia
Ivanhoen ilmapiiri ei
ilmeisesti vedonnut pidemmän päälle edes paikallisiin, koska sitä ei mainita
enää Ysikutosen kolmannessa, numerossa 9/74 ilmestyneessä matkajutussa ”Oltiin
taas Tukholmassa”. Nyt kuului käydä ”Euroopan suurimmaksi meikäläispaikaksi
itseään mainostavassa” Club Etoilessa, joka toimi Piperska Muren -nimisessä
rakennuksessa osoitteessa Scheelegatan 14.
Alussa mainitun Dagens Nyheterin klubikulttuurijutun
mukaan nimenomaan ”Pipen” oli 1970-luvun SE meikäläismesta. Pipenissä oli
ravintolapuoli ja tanssitilat, ja se oli ensimmäinen hienostopaikka, johon
homotkin pääsivät juhlimaan tiettyinä päivinä.
”Oltiin taas Tukholmassa” -jutun
suomalaishintit arvioivat Piperska Murenin Club Etoilea varsin lyhytsanaisesti:
Ravintolassa on peräti kaksi
eri tanssitilaa. Toisessa soi korvia huumaava rytmi, toisessa melodisesti
viehättävämpi musiikki. Etoilenkin asiakkaat tulevat tukholmalaiseen tapaan
myöhään; ennen yhtätoista ei paikalla ole juuri ketään.
Tarkemmin paikan henki on
tallentunut Christer Lindarwin This is my
life -elämäkertaan, koska Piperska Muren oli nuoren Lindarwin kantapaikkoja
City Clubin ohella. Hän mainitsee, että toisessa salissa tanssittiin diskoa,
kun taas toisessa soivat urut ja ikivihreät. Nuorella Lindarwilla oli
sulattelemista, kun hän seurasi vanhempia miehiä tanssimassa foxtrotia ja hitaita:
Voi luoja, mitä vanhoja
ukkoja! ajattelin. Ja miten kamalaa katsella, kun kaksi raavasta miestä tanssii
keskenään. Miehen kanssa makaaminen on asia erikseen, mutta tanssia ei sopinut
kuin tyttöjen kanssa. Niin tuumin siihen aikaan.
Toinen Piperska Muren -anekdootti
löytyy Ysikutosessa 6–8/77 ilmestyneestä
”Kesä-Eurooppa”-oppaasta. Siinä siteerataan lehden saamaa kitkerää
lukijakirjettä, jossa varoitetaan ”kaverin kanssa matkustavia” suuren maailman
houkutuksista. Vanhojen ukkojen lisäksi Pipen osasi villitä myös
suomalaisnuoria:
– – eikä oltu vielä kuin
Tukholmassa, niin tuo vuoden kotona tiiviisti istunut ”nunna” alkoi elää
tavalla, jota en ollut osannut kuvitella etukäteen. Kun Piperska Murenin
henkilökuntaankin kuuluvat joutuivat hänen laajan mielenkiintonsa kohteeksi,
mittani oli täysi. Sitten otimme lujasti yhteen ja sain kuulla fraasit
vapaudesta, omistamisesta jne. Saatoin hänet rautatieasemalle, tyrkkäsin
Hampuriin menevään junaan ja itse ajoin suorinta tietä Värtaniin odottamaan
seuraavan laivan lähtöä Suomeen. Tällä kertaa opin, ettei ”häämatkaa” ja
kuherruskuukautta pidä viettää mannermaan meikäläispaikoissa.
Ysikutosen ”Oltiin taas Tukholmassa” -jutun
menopaikkalistauksessa mainitaan myös Klubb Timmy (Timmermansgatan 24), joka
oli Setaa vastaavan RFSL:n ylläpitämä kerhohuoneisto. ”Kesätöitä Stokiksessa
paiskivat suomalaispojat pitivät Timmyä mukavana ja rauhallisena
illanistujaispaikkana. Kova iskemistyyli ei kuulu talon tapoihin niin kuin
kaikkialla muualla”, jutussa valistettiin.
Tämän mielikuvan saa myös
1980-luvun Tukholman DJ-kulttuuria kuvaavasta jutusta, joka on julkaistu Ord & Bild -lehden sivustossa vuonna 2016.
Juttuun haastatellut Amanda ja Håkan vannoivat futurismin ja uusromantiikan
nimeen, ja tässä katsannossa Timmy oli auttamattoman sammaloitunut. Håkanin
silmissä paikkaa kansoittivat ”aatteen asialla” -tyyppiset RFSL-homot, kun taas
hän itse piti itseään enemmän poseeraajana. Amanda puolestaan kuvasi Timmyä
näin [oma käännös]:
Meille tärkeintä oli
musiikki – –, mutta Timmy oli tappavan tylsä! Siellä ei ollut mitään
klubifiilistä, ja uloshan mentiin nimenomaan bailaamaan ja iskemään! Olin Timmyssä
vain muutaman kerran ja muistan, että siellä oli aika tyhjää ja pöydässä istui
kolme vanhaa lepakkoa, jotka kyttäsivät meikäläistä äkeän näköisinä.
Coolimpaa menoa tarjosi Ysikutosen kesäoppaissakin mainittu Gay
Club Confetti, joka oli osoitteessa Grev Turegatan 11 toiminut ravintola ja
disko. Paikka on tuttu myös Jonas Gardellin aids-trilogiasta ja siitä tehdyssä
tv-sarjassa, jonka diskokohtaus sijoittuu nimenomaan Confettiin.
Confettin lisäksi suomalaisissa
homolehdissä pöhistiin 1980-luvulla Ship Club -nimisestä diskosta (Södra
Hamnvägen 32). Se oli Värtanissa lähellä Suomen-laivojen satamaa sijainnut
paikka, josta Ysikutonen kirjoitti
ensimmäisen kerran numerossaan 3/80. Ruotsalaislehti Revolt oli juuri valinnut Ship Clubin kaupungin parhaaksi diskoksi,
ja 10 kruunun sisäänpääsymaksu oli kuulemma ”paras mahdollinen sijoitus
Tukholman piristyneissä huviympyröissä”. Samassa jutussa mainitaan myös, että paikkaa
ylläpiti ”muutama suomalaispoika”, mutta tämän enempää asiaa ei avata.
Dagens Nyheterissä vuonna 2005 ilmestyneessä ravintolajutussaShip Clubia kutsutaan suoraan nahkahomopaikaksi.
Jutun mukaan sen kanssa samoissa tiloissa (joskin eri päivinä) toimi myös
rockklubi Electric Garden sekä jokin risteilyturisteja palvellut kuppila. Ei
siis ihme, että asiakkaat eksyivät aina välillä täysin väärään paikkaan, ja
seurauksena oli tahattoman koomisia tilanteita.
Transvetismia ja meikkihommia
Tahallista komiikkaa taas
tarjosi vuosina 1976–1979 toiminut After Dark -klubi (David Bagares gata 4),
jossa pääsi nauttimaan meikäläisittäin harvinaisesta herkusta: drag show’sta. Aiemmassa Kalle-jutussa oli jo puhetta, että drag löi Suomessa itsensä läpi vasta vuonna 1979 helsinkiläisen Club
Dianan ”transvestiittishow’n” myötä.
Ruotsiin drag oli rantautunut
jo vuonna 1976, kuten Kalle Westerling kertoo kirjassaan La dolce vita: trettio år med drag (2006). Alan pioneerina toimi edellä vilahdellut Christer Lindarw, joka oli myös yksi After Dark -klubin
perustajista.
Westerlingin kirjasta voi
lukea, miten klubista muodostui nopeasti kaupungin kuumin paikka, jossa
parveili julkkiksia, kuninkaallisia ja kansainvälisiä poptähtiä. Seitsemänkymmentä-
ja kahdeksankymmentäluvun vaihteessa After Dark kasvoi ulos neljän seinän
sisältä ja jatkoi elämäänsä showryhmänä, josta on muodostunut Ruotsissa
kansallinen instituutio. Nykyisin ryhmä muistetaan näyttävien show’iden lisäksi
La dolce vita -nimisestä Melodifestivalen-kappaleesta.
Kaikki alkoi kuitenkin David
Bagares gatan After Dark -klubilta, jonka komiikkaa ja kutkutusta tarjonneesta menosta
kirjoitettiin myös esimerkiksi Kallen
1/78 suuressa gay-matkaoppaassa. Jutun selittävästä tyylistä huomaa, että drag
oli Suomessa vielä varsin tuntematon käsite. Lisäksi jutussa on mainittu
heterojen suuri määrä, joka oli varsin poikkeuksellista tuon ajan homobaarien
näkökulmasta:
Tämä todella suosittu klubi
on erikoistunut ns. drag show-ohjelmaan (tytöiksi pukeutuneita poikia). Käy
ihmeessä, jos transvetismi ja meikkihommat kiinnostavat. Totuuden nimessä
ainakin puolet yleisöstä on kuitenkin uteliaita heteroja.
Kalle 2/80.
Kalle palasi
klubille uudelleen numerossa 2/80, jolloin Suomessakin oltiin päästy
osallisiksi dragin lumosta. Into välittyy jo ingressistä, jossa hehkutetaan
ilmiön vastustamatonta imua myös valtaväestön keskuudessa:
Tämän hetken kuumin sana
show-elämässä on drag show. Kuuma, eroottinen, vapaamielinen. Esitys, jota
itseään normaaleina pitävät ja julkisesti moiselle nyrpistelevät käyvät katsomassa
ja jonottavat kuukausitolkulla paikan saadakseen. Kalle haluaa tarjota
lukijoilleen vain parasta ja tämän alan kovatasoisin paikka Skandinaviassa on
Tukholman After Dark. Kävimme katsomassa ja ihastuimme.
”After Dark drag show,
Pohjoismaiden ykkönen” -jutussa kerrotaan After Dark -klubin osoittautuneen
todelliseksi kultakaivokseksi, joka veti puoleensa kotoista ja kansainvälistä
kermalistoa:
Erityisesti [Kaarle Kustaan
sisar] prinsessa Christina kuuluu olevan ihastuksissaan. Myös rock-laulaja
Elton John on innostunut, jopa niin että lensi Pariisista varta vasten
katsomaan ja tarjosi pöydän koreaksi jälkeenpäin koko henkilökunnalle.
Kun ensin jonotti kiltisti pöytää
pari kuukautta ja pulitti sen jälkeen suolaisen 45 kruunun [nykyrahassa noin 16
euron] sisäänpääsymaksun, pääsi aistimaan mannermaista tunnelmaa:
Huoneisto on pienenlainen
kuten ohjelman luonteeseen kuuluu. Viiksekäs hovimestari toivottaa asiakkaat
tervetulleiksi ja ohjaa heidät pöytiin tai baariin sen mukaan onko pöytä
tilattu vai ei. Meiningin luonteesta kertoo jo tapa, millä hovi toivottaa
kanta-asiakkaat tervetulleiksi suudelmalla, yhtä hyvin naiset kuin miehetkin.
Eikä pusu ole mikään venäläismoiskaus tai tuttavallinen sipaisu. Salin sisustus
on sävytetty puna-mustaksi ja valoa on sopivan niukasti. Musiikki alkaa puoli
kymmenen maissa ja pieni tanssilattia täyttyy miltei heti. Tanssitaan,
lämmitellään, katsellaan, etsitään pareja. Ollaan kaksin, yksin, pojat haluavat
poikia ja tytöt tyttöjä, ihan miten vain. Tunnelma on rento ja iloinen, mutta
samalla sähköinen.
Heti puolenyön jälkeen valot
sammuivat, musiikki lakkasi ja drag show alkoi. Kallen toimittaja raportoi näkemästään seikkaperäisesti ja
syväanalyysiä visusti karttaen. ”Laulavat jotain siihen tyyliin kuin
pom-pom-pompoti-pom” -tyyppiset luonnehdinnat ovat ehtaa aikalaiskuvausta
suoraan kategoriasta ”You can’t make this shit up!”:
Esityksen ensimmäiset tahdit
kajahtavat julmetun kokoisista kovaäänisistä. Sävelet elokuvasta Kabaree, jota
seuraa seuraavat kymmenen minuuttia [Viitannee joko Cabaret-elokuvaan tai sitten After Darkin Zarah Leander -numeroon Cabaret Paris]. Numerot ovat lyhyitä,
meikkaus taidolla tehty ja vauhti hurja. Taukoja ei tunneta. Kuusi esiintyjää,
jotka ohjelman vievät läpi, todella osaavat asiansa. Ja yleisö elää. Heti
alusta alkaen. – – Seuraa parodia Ruotsin radion iskelmäfestivaaleista [Melodifestivalenista], suoraan
Hilversumista julistaa turkoosiin juhlaleninkiin sonnustautunut kanamainen
kuuluttaja – – Mukana ovat kaikki iskelmälaulukilpailujen tyypit alkaen
harjastukkaisesta Nakke Nakuttajan näköisestä heinäseipään nielleestä
maalaispojasta aina ensi askeleitaan iskelmä-alalla ottavaan pikkutipuseen
saakka. Voittajaksi julistetaan vanhaapiikaakin vanhapiikamaisempi rillipää,
joka esittää seksiä tihkuvan laulun nimeltä ”Låt bli” eli ”Anna olla”.
Sanoinkuvaamattoman näköiseen turkoosiin pukuun sonnustautunut ”naisartisti”
silli kädessään esittää laulun ”Lille Isador”. Kalan merkitys ei jää kenellekään
epäselväksi ja yleisö ulvoo, kun esiintyjä autuaan näköisenä puristelee
kalaansa. Mukana on myös ruotsalaisittain pakollinen sinikeltainen pariskunta.
Laulavat jotain siihen tyyliin kuin pom-pom-pompoti-pom. – – Puolet yleisöstä
huokailee syvään, kun hoikka poika asunaan vain farkut tanssii lavalla
yksinään.
Viimeinen virke osoittaa,
että jutusta vastannut ”Kallen gay-toimitus” ei tiennyt seuraavansa itsensä
Christer Lindarwin paraatinumeroa – rajoja rikkovaa tulkintaa Shirley Basseyn
kappaleesta This is my life. Numeron alkaa perinteisenä playback-esityksenä, jossa Lindarw
aukoo suutaan Basseyn tahtiin. Tämän jälkeen ääni vaihtuu miesääneksi, ja
samalla lentävät peruukki ja mekko. Jäljellä on paljasrintainen mies.
Hulivilipojalla oli ilo kokea
samainen numero viime syksynä Göteborgissa After Darkin jäähyväisshow’ssa,
jossa Lindarw tanssi lavalla yksinään aivan yhtä hoikkana mutta huomattavasti
vähemmän poikana. Hän itse pohtii This is
my life -numeron ehtymätöntä suosiota samannimisessä elämäkerrassaan näin
[oma käännös]:
Numeron jännite perustuu
siihen, että klovni tempaisee naamionsa pois ja näkyviin tulee ihminen. Kaikki
tapahtuu niin nopeasti, että sillä on eräänlainen sokkivaikutus. Kun heitän
vaatteeni pois, yleisö liikuttuu, vaikka numero olisi ennestään tuttu. Siinä
minä sitten seison luisevana poikana – meikit naamassa ja tukka hikisenä.
Kauniitten gay-ihmisten armeija
Vaikka Tukholmaa käsittelevät
suomalaisten homolehtien matkajutut keskittyivät kaupallisen tarjonnan
esittelyyn, vapaudenkaipuun tyydyttämiseen ei aina tarvittu tukullista kruunuja.
Joskus riitti, että oli vain pokkaa. Tämä koski varsinkin osallistumista sateenkaariväen
mielenosoituskulkueisiin, joita alettiin nähdä Tukholmankin kaduilla 1970-luvun
lopulla. Ennen pitkää niistä kasvoi nykymuotoinen Tukholman Pride.
Kaupungin ensimmäinen Pridea
vastaava tapahtuma oli syyskuussa 1977 järjestetty Vapautuspäivän mielenosoitus
(frigörelsedemonstrationen) sekä sitä seurannut puistojuhla Vasaparkenissa.
Suomessa siitä kirjoitti yllättävää kyllä vain Kalle 10/77 otsikolla ”Kalle osallistui homoseksualistien
mielenosoitukseen Tukholmassa”. Jutusta käy ilmi paitsi tapahtuman
yhdysvaltalaiset juuret myös sen kumouksellinen luonne [ks. myös aiempi juttu Priden historiasta]:
Gay Liberation Day – miten
kauniilta ja ylpeältä tuo juhlan tunnus kuulostaakaan! Yhtä kaunista ja ylpeää
oli se homoseksualistien ja lesbolaisten satapäinen joukko, joka syyskuun 3.
päivänä laulaen ja iskulauseita huutaen marssi läpi hämmästelevän Tukholman.
Vasaparkenin puistojuhlassa ja Cosmopolite-ravintolan suuressa gay-illassa
riemu puhkesi estoitta ilmoille. ”Kampen har börjat, dagen är här…” – ”Taistelu
on alkanut, päivä on koittanut…” lauloi onnellisten, solidaaristen,
taistelutahtoa hehkuvien kauniitten gay-ihmisten armeija!
Ensimmäisen Pride-kulkueen
reitti kulki Kungsträdgårdenista läpi Tukholman keskustan ja kääntyi
Sveavägeniltä Odengatanille kohti Vasaparkenia. Nykyinen karnevaalihenki oli tuolloin
vielä kortilla:
Kolme nuorta lesbotyttöä
kantaa päittensä päällä kangasta, joka kertoo homoseksualistien
mielenosoituksesta, megafoonit [sic] kertovat uteliaille tukholmalaisille
mielenosoituksen tarkoituksesta, kutsuvat heitä mukaan Vasa-puiston juhlaan.
Jaamme kadunvarsilla töllisteleville ihmisille monisteita, joissa yhteisestä
asiastamme kerrotaan perusteellisemmin. Ihmiset suhtautuvat suvaitsevaisesti:
ei väkivaltaa, ei pilkkahuutojakaan. Ei liberaalissa Ruotsissa – mutta viileän
torjuvasti iso osa ihmisistä meihin suhtautuu. Joku sentään vilkuttaa
iloisesti, huutaa rohkaisevan huudon.
”Käsi olalla ja tahdissa mars”. Kuva ja kuvateksti Ysikutosesta 4/81.
Mielenosoituksen päätyttyä
koitti puistojuhla, jonka nykynäkökulmasta erikoinen kapinahengen ja Kajaanin
runoviikon yhdistelmä piiskaa kirjoittajan lähes hurmoshenkeen:
Me laulamme, me kuuntelemme
musiikkia, Pat Parker-nimisen lesborunoilijan koskettavaa tekstiä, puheita,
tervehdyksiä, naisiksi pukeutuneiden tanskalaisten pirullisen hauskoja
esityksiä – –. Ja kun Jan Hammarlund [ks. lisää jäljempää] laulaa kitaransa
säestyksellä meidän omia rakkauslaulujamme, onni hehkuu minussa. Pojat kulkevat
puistossa kädet toistensa lanteilla, loikoilevat ruohikossa lähekkäin eväitään
napostellen, viiniä siemaillen. Onnellinen päivä! Täynnä hymyä, rakkautta –
mutta myös ylpeyttä siitä mitä me olemme ja siitä että uskallamme olla sitä
julkisesti! Täynnä väsymätöntä taistelutahtoa – – Jan laulaa oman laulunsa
patriarkaalisesta järjestelmästä ja sen murskaamisen välttämättömyydestä.
Kaikki ymmärtävät häntä, kaikki jakavat hänen laulunsa paatoksen, rajun
tunteen. Me murskaamme tuon keski-ikäisten heterofiilien ruokkiman
patriarkaalisen koneiston! Me voitamme, me saavutamme tasa-arvon! Makaan
ruohikossa ruotsalaisen ystäväni kainalossa. Iltapäivä on pilvinen ja viilenee
jo, mutta minulla on lämmin olo. Ystäväni peittelee minut hellästi paksulla
villapuserollaan ja kuiskaa hellän sanan korvaani. Kosketan kädelläni hänen
reittään, sivelen sitä rakastaen. ”Jag är här… Minäkin olen täällä!” me
laulamme, ja tästä lähtien haluan ollakin, avoimemmin ja rohkeammin, ei vain
Ruotsissa vaan myös Suomessa. Pahimpia vastustajiamme ovat piilohomot,
vakuuttaa joku taistelutovereistani. He joiden mielestä kaksinaismoraalia ja
sokkoleikkiä täytyisi jatkaa. Meidän pitää olla ylpeitä siitä mitä me olemme.
”Suomalaiset näkyivät!” Kuva ja teksti Seta-lehdestä 5/81.
Seksuaalipakolaisia Suomesta
Tukholman Vapautuspäivä
muuttui vuonna 1979 Vapautusviikoksi, ja myöhempien vuosien tapahtumista
raportoitiin myös Seta-lehdessä ja Ysikutosessa. Jutut kertovat korutonta
kieltään suomalaishomojen tilanteesta ja tarjoavat myös perspektiiviä
nykytilanteeseen.
Nyt Suomi on paikka, johon
venäläismatkailijat tulevat marssimaan Pride-kulkueessa ja jossa osoitetaan
mieltä Venäjän suurlähetystön edessä maan homovainojen vuoksi. Vielä
1970–1980-luvuilla suomalaishomot pyhiinvaelsivat kuitenkin naapurimaahan
vapautumaan. Tästä kertoo Seta-lehdessä
5/81 julkaistu juttu ”Tukholman gay lib viikko: maailman suurin suomalainen
mielenosoitus”:
Jos Suomessa paleltaa niin
lahden toisella puolella on ”seksuaalipoliittisella pakolaisella” toinen koti.
Tukholmassa vuosittain järjestettävän gay-viikon päätapahtumaan,
mielenosoitukseen osallistui nimittäin suomalaisia enemmän kuin keväällä
Helsingissä pidettyyn, sinänsä vaikuttavaan marssiin. – – Marssimisen riemu
vaaleanpunaisine ilmapalloineen, lippuineen, vihellyspilleineen ja
kaikenvärisine kankaineen lähenteli eteläeurooppalaista karnevaalitunnelmaa.
Vähiten ei suinkaan näkynyt Suomen lipun perässä marssinut sankka joukko –
suurin osa samana aamuna laivalta purkautuneita – jonka äänivolyymi hyvinkin
vastasi Suomi-Ruotsi-maaotteluun saapuneiden metelinpitoa.
Yksi näistä suomalaisista oli
Ysikutosen toimittaja, jonka
kokemuksista voi lukea numerossa 4/81 julkaistusta jutusta ”Tukholman
riemunpäivät”. Juttu loihtii esiin suorastaan elokuvamaisen eläviä kuvia,
joihin on tallentunut sateenkaaren jokainen raita:
Soveliaimmaksi katsoin
asettua parin hiljaisen nuorukaisen taakse, joiden kylttien suomen- ja
ruotsinkieliset tekstit ilmoittivat heidän olevan seksuaalipakolaisia Suomesta.
Tuli mieleen ne ajat yli kymmenen vuotta sitten samassa kaupungissa, jolloin
itse olin seksuaalipakolainen Suomesta. Kulkueita ei siihen aikaan järjestetty,
ei ollut vapautusviikkoja. Joten taisteluni jouduin käymään täysin yksin. – –
Lipuista päätellen osanottajia näytti olevan monesta maasta. Monenkirjavaa
tekstiä oli. Oli kristittyä hinttiä ja ateistia, kommunistia ja porvaria.
Yleensä Suomea suuremmassa maailmassa jokaiseen hinttikulkueeseen kuuluvat
eräänlaiset harlekiinit, elämän sirkuksen esittäjät, jotka ovat kulkueen
värikkäin näky, sillä sirkusta elämä pohjimmiltaan on, vaarallista nuoralla
tanssia kehdon ja haudan, taivaan ja helvetin välillä, ainaisena pelon aiheena
syöksyminen alhaalla ammottavaan rotkoon, johon moni totisesti on sortunut. – –
Hinttilauluja laulettiin hinttien omasta laulukirjasta, ota [sic] jaettiin
osanottajille ilmaiseksi. Punaiset ilmapallot leijuivat päitten yläpuolella,
transvestiitti-harlekiinin tulipunainen tekotukka hehkui kuin myöhäiskesän
ilta-aurinko. Mutta aurinko pysyi poissa. – – Suoranaisesti negatiivisia
reaktioita ilmeni vähän. Pelättyjä raggareita ei näkynyt. Pari murrosikäistä
poikaa yritti huudella hävyttömyyksiä. Vanhahko ja tukeva naisihminen oli
ottanut virsikirjan mukaansa. Hänen sopraanonsa, joka oli mahtavampi kuin
Birgit Nilssonin, voitti voimassa kaikki iskulauseet, hinttipillien vihellykset
ja autontorvet nousten elokuisen suurkaupungin kosteaan ilmaan epäsointuisena
kirkumisena. Pari suomalaista jätkää ihmetteli, kuinka moisia kulkueita
ylipäätään on olemassa.
Puistojuhlan tunnelmia Ysikutosessa 5–6/1981.
Myös tässä vuoden 1981 Priden
puistojuhlassa esiintyi Jan Hammarlund, joka oli Wikipedian mukaan yksi Ruotsin
ensimmäisistä julkihomoista ja maan homoliikkeen keulahahmoja 1970-luvulla. Kallen edellä hehkuttama patriarkaalisen
koneiston murskauslaulu oli nimeltään Jag
hatar patriarkatet (1976). Suomalaisnäkökulmasta kiinnostavampi on
kuitenkin kappale nimeltä Ville, joka
kuultiin ensimmäisen kerran Tukholman gay-radiossa kesällä 1979.
Kappaleen minäkertoja on
rakastunut koulukaveriinsa Villeen, tuohon hunajalta maistuvaan ilmestykseen,
jonka kanssa kertoja kuhertelee pukuhuoneessa niin, ettei jumppatunnille meinaa
ehtiä. Vanhemmat eivät tajua, opettaja ei tajua, kuraattori ei tajua. Mutta
puistossa kelpaa sentään makoilla kesätuulen kutitellessa, kun veri kohisee
suonissa ja kuume nousee. Men det är skönt att va’ i parken i sommarns varma vindar när blodet brusar i alla vener och luften börjar brinna… Jag vill tala om för hela världen att jag är kär i Ville och han har sagt till mig att jag är världens skönaste kille är världens skönaste kille
”Ville on sanonut minulle että olen maailman ihanin poika... Viittomakielen tulkki käänsi valloittavasti Jan Hammarlundin laulut.” Kuva ja teksti Seta-lehdestä 5/81.
Eiköhän siis yhdytä lauluun
ja nautita tovi vuoden 1981 puistojuhlan tunnelmista ennen kuin
suomalaispoikien matka jatkuu Kööpenhaminaan.
Olo on jo valmiiksi alaston: käsilaukku ja takki piti jättää
lukolliseen kaappiin, jotta läpäisisin vahtimestarin röntgenkatseen. Nyt
astelen pelkkää punaista muistikirjaa heilutellen suuresta salista toiseen,
sieltä portaita alas ja edelleen yhdyskäytävää pitkin toiseen taloon sekä
hissillä ylös. Patsasteltuani aikani tutun hyllyn ääressä joudun lopulta
luovuttamaan ja kysymään virkailijalta apua.
”Miestenlehdet ovat erikoislukusalissa”, nainen ilmoittaa
äänellä, joka tuntuu täyttävän koko kuolemanhiljaisen käytävän ja saavan kaikki
pöytiin painuneet päät kohoamaan joutsenkaulojen varassa. Pervo on jäänyt
kiinni housut kintuissa!
Seuraa todellinen walk
of shame, jonka aikana kiroan kavioiden lailla kopsuvia kenkiäni. Paraskin porno-ori,
tuumin ja astun vielä yhteen portaikkoon. Siellä on kaappi, johon joudun
jättämään myös muistikirjani, tuon viimeisenkin rekvisiitan, jolla olen epätoivoisesti
yrittänyt viestiä olevani täällä kyllä ihan oikealla asialla.
Kun lukusalin virkailija lopulta laskee eteeni kymmenisen
tiiliskiven paksuista vuosikertaa Kalle-lehtiä,
luovutan. Hyvä on, hyvä on! Olen tullut Kansalliskirjastoon lukemaan pornoa. Kuulitteko
kaikki? PORNOA! Mutta tästä on seksi kaukana.
Kallen mainos Mossessa 1/83.
Pornoa ja politikkaa
Vanhoista suomalaisista homolehdistä muistetaan nykyisin
lähinnä Psyke ry:n julkaisema 96 (jäljempänä
Ysikutonen) sekä Setan Seta-lehti myöhempine
reinkarnaatioineen. Harvemmin kuulee sen sijaan muisteltavan Kallea – varsinkaan kaihoisasti.
Lehtikeisari Urpo Lahtisen luotsaaman Lehtimiehet Oy:n perustama Kalle (1973–2015)
oli toki ensisijaisesti heteropornolehti, mutta se tarjosi vuodesta 1976
lähtien sisältöä myös homolukijoille. Tuolloin lehdessä alkoi nimittäin ilmestyä
homotarinoita sisältänyt ”Mies miehelle” -palsta. Vuonna 1978 palsta laajeni jo
”Gay-kansan omiksi sivuiksi” ja edelleen vuonna 1980 ”Gay-kansa” -nimiseksi
lehti lehdessä -spektaakkeliksi.
Kulminaatiopisteensä Lehtimiehet Oy:n homotarjonta saavutti
vuosina 1983–1984,
jolloin Kallen homosivujen rinnalla
julkaistiin sen sisältöä vastaavaa Mosse-homolehteä. Nimi oli tietysti lainattu kulttihomo Monsieur Mosselta, mutta muuten
lehdellä oli yhtä vähän tekemistä Mossen kanssa kuin mitä Urkki- ja Manu-pornolehdillä
oli omien kaimojensa kanssa.
Kansalliskirjaston Kalle-orgioideni
alussa oletin automaattisesti, että pornolehden homosivujen sisältö koostuisi ”Hannu
antoi minulle päätä kumisaappaiden vastakkain kitistessä” -tyyppisistä jutuista.
Niitä Kallessa toki riitti, mutta
varsinkin alkuvuosina sivuilla harjoitettiin myös aktiivista
kansalaisvaikuttamista ja esitettiin radikaalejakin poliittisia näkemyksiä. Toistuvana
aiheena ja kritiikin kohteena oli esimerkiksi suomalaishomojen kohtaama syrjintä,
joka oli myös yhteiskunnan legitimoimaa rikoslain kehotuskieltopykälän, heteroseksiin
verrattuna korkeamman suojaikärajan ja homoseksuaalisuuden sairausleiman
vuoksi.
Kalle tarjosi näille
ahtaille asenteille vastapainoa julistamalla gay power -henkistä vapaan seksuaalisuuden ilosanomaa, jota se
maahantoi suoraan San Franciscosta ja muista maailman meikäläismetropoleista. Kallen homosivujen vakiokauraa olivat
toisin sanoen eskapistiset matkajutut ”sieltä jostakin”, missä kaikki oli
paremmin. Niiden rinnalle tuli 1970–1980-lukujen vaihteesta lähtien myös
kotimaan matkajuttuja osoituksena siitä, että aidsia edeltäneelle ajalle
tyypillinen homojen seksuaali-irrottelu sujui myös täällä Pohjantähden alla.
Kalle toimi lisäksi
jo varhain portaalina suomalaishomoille räätälöityihin kaupallisiin
palveluihin. Järjestötoimijoiden, eli Psyken ja Setan, tanssien lisäksi lehdessä
mainostettiin nimittäin ahkerasti kaupallisten toimijoiden järjestämiä disko-,
drag show- ja saunailtoja sekä ulkomaanmatkoja. Varsinkin seuramatkatarjonnan
kautta Kallen voidaan ajatella
avartaneen monen meikäläisen maailmaa täysin uudella tavalla.
Kallen homosivuja
lukiessa avautuivat epäilemättä myös monen heteron silmät. Koska sivut ilmestyivät
osana heteropornolehteä, niiden voidaan ajatella raivanneen homoseksuaalista
tilaa keskelle heteroseksuaalista (ala)kulttuuria. Erityisen merkittävää tämä
oli, kun ajatellaan Kallen levikkiä
ja lukijakuntaa.
Suomalaisen aikuisviihteen veteraanin Timo Korpin kirjasta Lihaa säästämättä (2002) selviää, että Kallen levikki oli parhaimmillaan
200 000 kappaletta ja että pornolehtien pääasiallinen lukijakunta koostui
ammattikoulun käyneistä 18–29-vuotiaista poikamiehistä. Heistä monet kohtasivat
ensimmäiset homonsa ehkä juuri Kallen
sivuilla. Asennekasvatuksen näkökulmasta on toki kyseenalaista, että kyseinen
homo saattoi poseerata tyytyväisenä ”ryhmäkuvassa” sanfranciscolaisen glory
holen edessä.
Seksikeskeisyyden vuoksi Kallen
ja sen oheisjulkaisun Mossen
vastaanotto oli hyvin negatiivista varsinkin Seta-lehdessä, joka teki kaikkensa muuttaakseen vallitsevia
ennakkoluuloja esimerkiksi aids-kriisin keskellä ja torjuakseen epidemiaa.
Seksikeskeisillä jutuillaan Kallen voidaan toki väittää tehneen homoille karhunpalveluksen,
koska jutut vahvistivat heterojen keskuudessa muutenkin vallinnutta mielikuvaa
puskissa panevista peppupojista. Toisaalta Kallea
ei parhaalla tahdollakaan voi pitää minään heteroseksuaalisen rakkaus-, avio-
ja perheinstituution pää-äänenkannattajana, ellei nyt ”Papin k---ä oli suuri ja
ryhmyinen kuin taidekynttilä” -tyyppisiä juttuja niin halua nähdä.
Seksikeskeinen ihmiskuva oli Kallessa
universaali, ja lehti pyrki osaltaan taistelemaan meidän kaikkien naimaluvan
puolesta.
Tässä jutussa tarkastelen Kallen homosivujen sisältöä sekä suhdetta muihin suomalaisiin
homolehtiin ja kentän toimijoihin. Materiaali koostuu vuosina 1976–1985
julkaistuista Kalle-lehdistä, joiden
rinnalle nostan poimintoja myös Ysikutosesta
ja Seta-lehdestä.
Kalle 1/77.
’Sellaisille’ ja ’normaaleille’
Kallen ensimmäinen
”Mies miehelle” -palsta ilmestyi numerossa 12/76. Sen jälkeen homot
vilahtelivat ja ennen kaikkea vilauttelivat kaikissa selaamissani
Kansalliskirjaston Kalleissa aina
vuoden 1985 loppuun saakka.
Alussa ”Mies miehelle” oli yksisivuinen ja kuvittamaton palsta,
joka sisälsi homotarinoita. Niistä käy esimerkiksi numerossa 1/77 julkaistu juttu
”Tule tanssimaan, kaunis poika”. Pornon sijasta sitä voisi kutsua esileikiksi,
joka valmisti Kallen lukijoita
siihen, mitä jatkossa olisi luvassa ja miksi.
Jutun kirjoittaja kuvaa suomalaisten homojen asemaa, ja sanakäänteet
tuovat mieleen Uuno Kailaan ”Pallokentällä”-runon: ”Pojat juoksivat notkein
säärin / yli pallokentän sen. / Eräs seisoi hievahtamatta, / eräs
raajarikkoinen.” Erona vain on se, että kirjoittaja kiistää oman
poikkeavuutensa, jonka nojalla hän joutui seuraamaan heterojen peliä katsomosta
käsin:
Itse en myönnä olevani mitenkään ”poikkeava” nuori mies.
Minua sykähdyttävät täsmälleen samat diskorytmit kuin ketä tahansa vähän alle
30-vuotiasta. Kun soulin syke jymisee Helsinki Clubin tai minkä tahansa
muotidiskoteekin kaiuttimista, kylmät väreet kulkevat välittömästi pitkin
selkäpiitäni. Ne ovat rytmejä jotka vievät väistämättä mukanaan, tanssittavat –
ja kiihottavat! Silmäni etsivät sopivaa partneria ravintolasalin pimeässä.
Löydän etsimäni silmät, katseen joka kääntyy hetkeksi pois… mutta palaa hetken
kuluttua arasti takaisin minuun päin. Minä haluan hakea hänet tanssilattialle,
olla hetken hänen partnerinsa, löytää yhteisen rytmin, tuokion mittaisen
läheisyyden… Mutta minä en voi sitä tehdä – en sen ihmisen kanssa, jota nyt
katson syvälle tummiin, arkoihin, kauniisiin silmiin. Me emme saa rakastella.
Me emme saa koskettaa toisiamme. Minä en voi hakea häntä tanssimaan, vaikka
Donna Summer huokailee kiihottavasti kaiuttimien välityksellä ”Couldn’t It Be
Magic” -laulun säveliä [po. ”Could it be magic”]. Minä en saa, sillä tuo
suloinen olento on poika, samaa sukupuolta kuin minäkin. – – Minä
tilaan tarjoilijalta uuden oluen. Vajoan tympääntyneenä tuoliini ja kaipaan
kauas Suomesta, Kööpenhaminan [homoyökerho] Madame Arthuriin, Amsterdamin
lukuisiin klubeihin, Las Palmasiin, Caprille…
Vuoden 1977 Suomessa kahden miehen rakastelu ei toki ollut enää
laissa kiellettyä, mutta asenteiden ahtauden vuoksi samasukupuolisen rakkauden
liikkumatila tuntui kirjoittajasta yhä tavattoman pieneltä. Heteroravintolassa
ei sopinut olla avoimesti homo, ja yleinen mielipide lähti siitä, ettei homojen
sopinut tehdä mitään edes suljettujen ovien takana. Lopuksi jutun kirjoittaja kuitenkin
saa ihailemansa pojan mukaansa ja esittää suorastaan uhmakkaan vetoomuksen:
Unohdetaan tämän maan moraalisäännöt, ollaan kahden.
Rakastellaan niinkuin [sic] muutkin. Meillä on siihen täysi oikeus.
Suomessakin.
Sanat oli todennäköisesti suunnattu yhtä paljon Kallen hetero- kuin homolukijoillekin.
Homoille sanat toimivat voimapuheena, ja heteroille ne pyrkivät perustelemaan
sen, miksi heidän pornobuffetiinsa katettaisiin jatkossa lautanen myös
homoille. Samaisen jutun yhteydessä oli myös määritelty ”Mies miehelle” -palstan
missio näin:
Eivätkä nämä rivit ole pelkästään ’sellaisille’ lukijoille
tarkoitettuja – jos edes joku ’normaali’ lukija niiden avulla oppii
ymmärtämään rakkauden entistä monipuolisemmin, palsta on täyttänyt tehtävänsä
kaksin verroin.
Kalle 7/77.
Henkireiät lähikuvassa
Mielipidevaikuttajan tehtäväänsä Kalle toteutti suomalaishomojen tilannetta luotaavilla jutuilla,
joista otan esimerkiksi numerossa 9/77 ilmestyneen kirjoituksen ”Laki sallii –
salliiko yleinen mielipide: pakenevatko homoseksualistit Suomesta?”. Siinä
todetaan, että suomalainen yhteiskunta vainoaa lainmuutoksesta huolimatta
edelleen seksuaalisia vähemmistöjään (vrt. edellä mainittu kehotuskielto,
suojaikäraja ja sairausleima). Lisäksi kysytään yllättävän modernein
sanakääntein, ajaako Suomi todella ”vauraan, älykkään, luovan
homoseksualistiryhmänsä” maanpakoon.
Juttuun haastateltu Pekka kertoo menettäneensä homouden
vuoksi työpaikan, koska yhteiskunta ei vieläkään hyväksy homojen näkyvyyttä
lukuun ottamatta sääntöä vahvistavaa poikkeusta:
Joku Monsieur Mosse voi pelleillä julkkis-homona
kaupallisista syistä, mutta meille muille se on edelleen mahdotonta. Traaginen
naamioleikki saa jatkua.
Ainoana henkireikänään Pekka näki ulkomaanmatkat
Manner-Eurooppaan ja Välimerelle, ja Kallen
homosivujen voidaan sanoa profiloituneen nimenomaan tämän reiän esittelijänä ja
kaupittelijana. Vaikka ”sellaisten” suomalaispoikien tilanne oli kaukana
taivaallisesta, Kallen matkajuttuja
lukiessaan he saattoivat sentään julistaa Belinda Carlislen tavoin: ”Ooh, heaven
is a place on earth!”
”Luvattu maa” -aiheisesta matkakirjoittelusta on esimerkkinä
Kallessa 7/77 julkaistu juttu ”San
Francisco – poikien oman maailman keskus”. Se korostaa ”Tule tanssimaan, kaunis
poika” -jutun tavoin moraalisäännöille pyllistämistä, ja sivustatukea
vapaustaisteluun tarjoaa ”homoseksualistien oma maailmanpääkaupunki” San
Francisco. Sieltä kun löytyi homodiskojen lisäksi meikäläisten oma kaupunginosa
homomaitokauppoineen kaikkineen sekä ennen kaikkea avoimuutta ja onnea ilman
syyllisyydentuntoja:
Rakkaat ystävät! Terveisiä poikien paratiisista –
miljoonakaupungista, joka kuhisee MEITÄ – kauniita, ihania, vapaita ja
vapautuneita ihmisiä. Nuoria ja vanhoja, valkoisia ja mustia, homoja ja
lesboja! Ihmisiä jotka nauravat onnellisen vapautuneina Mooseksen laille,
vanhoille moraalisäännöille ja sikamaisesti käyttäytyvien pikkuporvarien
”hintti-vihalle”. – – En ole mikään amerikkalaisuuden ystävä – mutta THE GAY
SAN FRANCISCO ylittääkin kaikki kansalliset, poliittiset, uskonnolliset ja
rodulliset rajat. Tätä valtavaa ihmisjoukkoa yhdistää asia, joka on meille
keskeisempi kuin kaikki muut. ”Poikkeavien” vallankumous tulee! Tunnussana on
GAY! Gay World! Gay Power!
Homojen vastustajien kutsuminen sikamaisiksi
pikkuporvareiksi ja vallankumouksen lupailu ovat esimerkkejä siitä, miten Kalle valoi meikäläisiin taistelutahtoa Ysikutoseen ja Seta-lehteen nähden poikkeuksellisen kovin painotuksin. Vieläkin
kovemmille kierroksille kapinapuhe yltyi Hulivilipojan syntymävuotena ja
-kuukautena ilmestyneessä numerossa 9/77, jossa käsiteltiin homovainojen ja
viharikosten yleistymisestä Yhdysvalloissa. Seuraava kappale oli varmuuden
vuoksi lihavoitu:
Homoseksualistit eivät kuitenkaan enää naismaisesti alistu
väkivaltaan. Taistelu kiihtyy ja siirtyy kaduille, eikä GAY MOVEMENT tyydy
jatkuvasti kääntämään toista poskea lyötäväksi. Se vastaa hyökkäyksiin samalla
mitalla, väkivallalla ja tarvittaessa aseellisillakin vastaiskuilla. Homoseksualistit harjoittelevat kaikkialla Yhdysvalloissa itsepuolustusta,
karatea, nyrkkeilyä, jopa aseiden käyttöä. Jos ”normaalit” hyökkääjät
kuvittelevat kohtaavansa arkoja, kimakasti kirkuvia mammanpoikia, he totisesti
kokevat elämänsä yllätyksen.
Yhtä militanttia homopuhetta ei varmasti ollut Suomessa
kuunaan kuultu – varsinkaan julkaisussa, jonka levikki pyöri lähes
neljännesmiljoonassa. Tämä oli kuitenkin vain ääriesimerkki, ja myöhempinä
vuosina Kalle kävi
kansalaisoikeustaistelua etupäässä makuuhuoneesta käsin. Siinäkin se seurasi
tiiviisti kansainvälistä esimerkkiä, kuten vaikkapa aiemmasta New York -jutusta
voi lukea.
Kalle 1/78.
Kun kahdesta tuli kansa
Toistuvissa matkajutuissaan Kalle toisaalta maahantoi Suomeen aidsia edeltäneelle ajalle
tyypillistä homoseksiutopiaa ja toisaalta loi sitä. Jälkimmäisestä on esimerkkinä
se, miten estottomasti lehdessä kaluttiin 1980-luvun alusta lähtien suomalaisia
kaupunkeja ja kohtaamispaikkoja ja miten lehden sivuilla tarjottiin suomalaislukijoille
seksilomavinkkejä ja jopa seksilomia muiden kaupallisten toimijoiden kautta.
Ensimmäinen määrätietoinen liike tähän suuntaan otettiin
numerossa 1/78, jossa ”Mies miehelle” -palstan nimeksi vaihtui ”Gay-kansan omat
sivut”. Kahdesta miehestä oli nyt tullut kokonainen voimaantunut gay-kansa, jolla
oli oma uniikki kulttuuripiirinsä ja jota rohkaistiin osallistuvaan ja
aktiiviseen kansalaisuuteen esimerkiksi ”Kallen
suuressa gay-matkaoppaassa”. Se tarjosi ”yleisiä matkaohjeita, paljastavan
saunaoppaan ja vinkkejä Skandinaviassa matkustaville”, neuvoi ”Keski-Euroopan
suurten homokeskusten makeimmat mestat” ja keskittyi lisäksi ”etelän
lomarantoihin – gay-kansan kannalta nähtyinä”.
Aiemmissa ”Homomatkailun historiaa”- ja ”Suomalaispoikia maailmalla” -jutuissa on ollut puhetta, että vastaavia matkajuttuja ja -oppaita
oli ilmestynyt Ysikutonen-lehdessä jo
vuodesta 1969 lähtien. Erona vain oli se, että Ysikutonen joutui Psyken pää-äänenkannattajana hillitsemään
hilujaan tarjotakseen jotakuinkin uskottavaa vastapainoa tuiki asialliselle Seta-lehdelle. Viimeksi mainitussa kun
ei todellakaan kerrottu, miten lukija voi voimaantua maailman metropolien
homopuistoissa (neljäs puska vasemmalta käsin).
Ysikutosen matkajutut
kyllä ohjasivat lukijat oikeaan puskaan ynnä baareihin ja saunoihin, mutta niissä
yhdessäkään ei herkuteltu kirjoittajien tai lukijoiden omilla
seksikokemuksilla. Juuri tässä piili markkinarako, jota pornolehden sopi takoa.
Vauhtiin päästiin varsinkin numerossa 1/1980, jonka myötä Kallen homosivut alkoivat ilmestyä laajana
”Gay-kansa”-nimisenä lehtenä lehdessä. Siinä rohkaistiin lukijoita tulemaan
”mukaan avustamaan omalla tosikertomuksellasi”, ja lukijathan tulivat – monta
kertaa. Esimakua saatiin jo samaisen lehden jutussa ”Seksikkäin matkani”, jossa
nimimerkki ”Seuramatkalainen antivotkaturisti” tutustui Leningradiin edestä ja
takaa. Hänen majapaikkanaan oli Europeiskaja-hotelli,
josta oli vain parin minuutin kävelymatka homojen suosimaan Katariina Suuren
puistoon. Siellä suomalaispoika sai heti seuraa Sašasta, joka ”hymyili paljastaen
mustien viiksiensä alta valkoisen hammasrivin, jonka lomassa vilahti yksi
kultahammas”. Ja ei aikaakaan, kun kullan kimallukselle toi vastapainoa terska,
joka ”oli kuin tummanpunainen suuri tomaatti”. Tällä ja muilla jutuillaan Kalle osoitti, että seksi toden totta on
ihmiskunnan hauskimpia asioita.
Kalle 1/80.
Härmän pojan estot karisevat
”Gay-kansa”-pienoislehden myötä Kallen homojuttujen painopiste siirtyi aiempaa vahvemmin
koto-Suomeen. Tämä kuvasti sitä, että kansainvälisen homokulttuurin läpäissyt
seksuaalinen vapautuminen oli muuttumassa eksoottisesta matkamuistosta
arkitodellisuudeksi myös aavan meren tällä puolen. Jos vielä vuonna 1977
kysyttiin, pakenevatko homoseksualistit Suomesta, nyt kotimaassakin tuntui
olevan enemmän tilaa hengittää. Esimerkkinä tästä on Kallessa 10/80 julkaistu juttu ”Helsinki Gay by Night: joka ilta
voi mennä johonkin”. Aikojen muuttumista pohdittiin jutussa näin:
Suomi on viime vuosina esiintynyt usein eurooppalaisten
lehtien, eikä vähiten gay-lehtien palstoilla vanhoillisten, homoseksualistien
syrjintää koskevien suomalaisasenteittensa ja kaksinaismoralististen
homoseksuaalilakiensa ansiosta. Kun ajatellaan sallivuuden ja vapaamielisyyden
suovia nautinnollisia ihmissuhteita, voi vain todeta, että Suomi on jo
pelkästään Pohjoismaissa selvästi jäljessä. Silti, kyllä Härmänkin pojan
rinnassa sykkii lämmin sydän. Hänen juroutensa sekä suomalaisen elämäntavan
aiheuttamat estonsa karisevat viimeistään silloin, kun pääsee toisenlaiseen,
estottomaan ja iloisesti käyttäytyvään seuraan. Paikkoihin, joita Suomesta ei
luulisi löytyvän ollenkaan.
Ingressiä seuraa ”Homokadun appro” -tyyppinen baarikierros, jonka aikana tutustutaan Helsingin tuolloisiin homodiskoihin ja -tansseihin. Ne kaikki olivat vielä muissa ravintoloissa tiettyinä iltoina järjestettyjä tilaisuuksia – Suomen ensimmäisen varsinaisen homobaarin Gay Gambrinin avautumistahan saatiin odotella vielä nelisen vuotta [ks. Homohistoriallinen Helsinki 12: Kimpsut Kampsuun!].
Kallen jutussa
vierailtiin kuitenkin jo tämän tulevan kulttibaarin tiloissa Isolla
Roobertinkadulla, koska ”Pärre” pyöritti niissä Club Diana -nimisiä
diskoiltoja. Club Dianan todellisena vetonaulana oli drag- eli
transvestiittishow, jonka Rolle Paukku oli tuonut Euroopasta ”tänne susien
keskelle” ja ideoinut yhdessä esiintyjien kanssa. Show’sta oli kirjoitettu
haltioituneeseen sävyyn jo Kallen numerossa
12/79:
Helsingin Diana-clubissa musiikki kaikaa nauhalta.
Värivalot, diaheittimet, luovat omaa viehkon villiä fiilistänsä. Lavalle tulee
karvarintainen kaveri, alkaa esittää; aukoo suutaan laulun tahtiin, elehtii.
Lanne hurmaa, käsi tekee kaarteen, norsunluurunkoinen kukkakoristeinen viuhka
heilahtaa tyylikkäästi. Iltapuku on punainen ja pitkä. Peruukki vaalea,
kihartuva, kukin koristeltu. Meikki on sitä luokkaa, että joko kasvotaiteen
erikoiskurssi on suoritettu arvosanalla erinomainen – tai sitten sivellin
luontuu käteen syntyjään. Ja se iltapuku! Rinnat on muokattu paikalleen,
pehmeän muodon antaa kiinteän massan päälle puhallettu – kortonki! Ihan totta.
Kullankeltaiset rintakarvat rehottavat syvään, syvään uurretun iltapuvun
kaula-aukosta.
Kalle 12/79.
Show mainittiin myös numerossa 10/80 ilmestyneessä jutussa,
jossa hehkutettiin ”aikaisemmin talven aikana Helsinkiä koetellutta Drag-Show
-aaltoa, kansaa mykistänyttä ihmeellistä showta, jossa miehet esiintyvät
tunnettuja naistähtiä jäljitellen ja jossa karvattomat muskeliurokset saivat
yleisön villiintymään raikuviin suosionosoituksiin”. Nyt jutun kirjoittajat
olivat kuitenkin tulleet katsomaan tavallista gay-keskiviikkoiltaa ilman sen
kummempia tehosteita. Samalla tarjottiin ehtaa ”teryleenit paukkuen” -ajankuvaa
1980-luvun alun homo-Suomesta:
Yhdeksän jälkeen ihmisiä saapuu sisään jo tasaisesti,
katseet liukuvat, puheensorina yltyy, pikkupeput, farkut ja teryleenit
heiluvat, ilmapiiri tihenee. ”Tuleeko hän tänään”, ilmeitä. Disc-jockey
aloittaa. Rytmikäs ja hyvin valittu diskomusiikki tunkeutuu luihin ja ytimiin.
Voihan pojat! Ilta vaikuttaa lupaavalta.
Kohta oli kuitenkin jo torstai toivoa täynnä, ja Kallen baarikierros jatkui seuraavana etappinaan Setan disko Studio 302. Se löytyi ”verraten helposti Lönnrotinkadulta ja sisälle meno oli uskomatonta” [ks. myös Homohistoriallinen Helsinki 11: Disco cha-cha]:
Jäämme ravintolasalin ovelle ihmettelemään eteemme aukeavaa
väenpaljoutta, talo on tupaten täynnä, niin poikia kuin tyttöjäkin, vapaita
paikkoja ei näy missään. – – Täällä todella tanssitaan! Vauhti saa ns. tavallisen
helsinkiläisen diskon kalpenemaan. Musiikki on hyvää, jatkuvatempoista,
mannermaista, ihmiset tanssivat tanssimisen ilosta. Studio 302:ssa näyttävät
olevan edustettuina monet seksuaalisuuden eri muodot, on poikia ja tyttöjä,
kehonrakentajia, nahkakundeja, loppujen lopuksi ihan tavallisen näköisiä
ihmisiä. Farkut ja sporttarit tuntuvat olevan rautaa. – – Studio 302 on Suomen suurin ja ehkä
vapaamielisin gay-disko ja siellä jopa tarjotaan yleisölle silloin tällöin
tasokkaita esityksiä. Siksi Studio 302 on tällä hetkellä ehdoton in Helsingin
gay-piireissä.
Mutta paras oli vasta tulossa, sillä Kallen numerossa 1/81 mainostettiin homo-Suomi nousuun -hengessä ”aivan
ratkaisevasti uudentasoista gay-diskoravintolaa”, joka aloittaisi toimintansa
sunnuntaina 4. tammikuuta 1981. Kyse oli Erkki Juhanin Ravintola Kaisaniemessä järjestämistä
diskoilloista, joista voi lukea myös aiemmasta blogikirjoituksesta sekä QX.fi-sivuston historiikista.
Kalle esitteli
Club Cabaret’ta numerossa 3/81 julkaistussa jutussa ”Club Cabaret toi
uimastadionin saunan mieleen”. Ysikutosestakin
tutun Antinous-nimimerkin jutussa kerrotaan diskon avajaisillasta näin:
– – jo 4:nä tammikuuta oli Kallen gay-toimittajalla kunnia
ihan kutsuvieraana todistaa yli kolmensadan läsnäolijan riemua uudessa
vauhdikkaassa gay-diskossa. ”CLUB CABARET” oli päivän nimi. Illan mittaan
selvisi, etteivät vain paikan ulkonaiset puitteet olleet erilaisia muihin
gay-diskoihin verrattuna, vaan myös järjestäjät olivat uusia. – –
Oli unelmien prinssejä ja prinsessoja joka makuun, eikä tanssiin haussa juuri
kursailtu. Erikoismaininnan ansaitsee nuori disc-jockey, joka todella sai
aremmatkin vaihtamaan kaljapullonsa ja drinkkinsä parkettiin. Sitten himmenivät
valot. Club Cabaret’n tarjoama Rolle Paukun ohjaama ja 7 esiintyjää käsittänyt
avajaisshow ”Caligula” alkoi. Sitä paljasta pintaa, tuli uimastadikan sauna
mieleen. Shown taiteellisuus oli kyllä ehkä joillekin liikaa, mutta monet
puolituntisen aikana nähdyt korkeatasoiset näyttelijäsuoritukset hämmästyttivät
taas erilaisuudellaan toisia. – – Vuoden 1981 huvikausi on todella
raflaavasti avattu.
Tämän jälkeen Club Cabaret’hen palattiin vielä Kallessa 6/82 julkaistussa jutussa ”Ensikertalaisen
kokemuksia gay-diskosta!”. Jutun kirjoittanut Sami kertoo, miltä tuntui
23-vuotiaana pikkupaikkakunnan poikana astella ensimmäisen kerran paikkaan,
joka mainosti itseään Kallessa 12/81
sanoilla ”uusi H:gin vauhtidisko ennen näkemättömissä tiloissa. Täydet
oikeudet, suuri baari. Myös futuristeille!”:
Sydän hieman väristen astuin tunnelmalliseen, hämyisästi
valaistuun ravintolasaliin, jossa jo nyt oli enemmän ihmisiä kuin aikaisemmin
edes olin osannut kuvitella. Ja lisää tuli koko ajan. Lauantai on suosittu
ilta. Eteisen seinältä löytyi suuria tiedotuksia Club Cabaretin järjestämistä
matkoista kaikille kiinnostuneille. Oli yhteismatkaa Köpikseen, Pariisiin,
Ibizalle ja Amerikkaan asti, New Yorkiin. Ravintolasalin muoto ihmisineen taas
oli mielestäni jotain ainutlaatuista, ja mursuviiksinen englantia puhuva
tiskijukka, aivan kun ei Suomessa olisikaan. – – Ja fiilis se vain kohosi!
Vieressäni istuva kaveri, Hannu, oli mukava ja hän hymyili kauniilla
valkoisilla hampaillaan niin, etten tiennyt mihin käteni panisin. – – ”To
be superman”, supermies, huippuhitti ja hyvä! Tempaan Hannun mukaan parketille,
johon suuren tungoksen vuoksi hädin tuskin mahdumme. Kohta tulee jo aamu, mutta
vauhti vain jatkuu, aamukahteen asti. Silti viimeiset hitaat tulevat aikanaan
ja pääsen painautumaan tiiviisti Hannun lämpöistä olemusta vasten. Hän maistuu
hyvältä, mieheltä.
Mutkia Caesarin matkassa
Samin kohtaamat matkamainokset kertoivat Erkki Juhanin Club
Cabaret’n ja ”Pärren” Club Dianan ympärille syntyneestä
kaupallisesta homotarjonnasta, jota markkinoitiin näkyvästi Kallen ”keltaisilla sivuilla”.
Esimerkiksi numeron 3/83 ”Gay-tiedotuksissa” mainostetaan Club Cabaret’n
diskojen lisäksi Club Dianan diskoa (tiistaisin eräässä keskustan ravintolassa),
saunailtoja, matkaesitettä ja puhelinpalvelua, josta voi kysyä
tapaamispaikoista sekä ”henkilökohtaisista asioista täydellisellä
luottamuksella”. Mukana on myös tiedotus, jossa haetaan ”hyvännäköisiä,
hyvävartaloisia ja muutenkin sopusuhtaisia kavereita” valokuvamalleiksi. Pikakelaus Seta-lehteen
2/84, jossa käsitellään homoille suunnatun liiketoiminnan kasvua Suomessa
otsikolla ”Alaikäisiä, salakuljetusta, ’puhelinpalvelua’: Club Diana
arveluttavalla tiellä”. Seta-lehden
työryhmän kirjoittamassa jutussa kutsutaan Club Dianaa peitenimeksi, jonka alla
harjoitettiin monenlaista hämäräbisnestä: laitonta pornolehti- ja
videofilmikauppaa, pimeää matkanjärjestämistä, alaikäisten pornokuvausta ja
kyseenalaista puhelinpalvelua. Osavastuuta hämäräbisneksistä vieritettiin myös Lehtimiehet
Oy:lle, koska Club Dianan toimintaa mainostettiin niin ahkerasti Kallessa sekä sen spin off -lehti Mossessa ja koska Dianan taustahahmo ”Pärre” toimi molempien erikoistoimittajana nimimerkillä Caesar. Kallessa hän kirjoitti ”Caesarin
matkassa” -palstalla kotimaisista kaupunkikierroksistaan ehdassa
gonzojournalismin hengessä.
Caesar oli milloin ”Markun ja Arin kanssa Oulun yössä”
(10/81), milloin ”Jyväshyvää” etsimässä! (7/82), milloin ”Panun kanssa
Mikkelissä panulla” (7/83) ja milloin tutkimassa ”tunnetulla taidollaan armaan
Suomemme itäisiä osia, eli millaista piirakkaa Karjalan laulumailta mahtaisi
löytyä” (10/82).
Seta-lehden 2/84 jutun
mukaan näihin kotimaisiin kaupunkijuttuihin ja pornokuvauksiin houkuteltiin
väkeä esimerkiksi Kallen
kontaktipalstalla ilmoitelleiden ja Club Dianan neuvontapuhelimeen soitelleiden
joukosta. Tämä herätti huolta henkilötietojen joutumisesta vääriin käsin. Soppaan vedettiin mukaan myös Psyke ry, koska ”Pärre” toimi sen Ysikutonen-lehden vt. päätoimittajana. ”Onkohan jo myös Psyken jäsenkortisto Dianan käytössä”, Seta-lehdessä kysyttiin, ja samalla
tultiin elvyttäneeksi politiikkaa painottaneen Setan sekä viihdepainotteisen Psyken
välinen vanha kissanhännänveto.
Vastine Seta-lehden
juttuun saatiin Ysikutosen 3/84
pääkirjoituksessa, joka oli otsikoitu ”Veljesi vartija – SETA?”. Siinä Setaa
syytetään riidan kylvämisestä ja sitä kautta homoliikkeen vahingoittamisesta:
SETAn Triangel-diskossa käyneet kertoivat kuulleensa
juttua, että seuraava SETA-lehti pistää Psykeä ja Club Dianaa ojennukseen mm.
nimiä paljastamalla. Kuittasin asian kädenhuitaisulla ja totesin, että nykyään
ei enää nahistella menneistä, vaan alan järjestöt tuntevat vastuunsa yhteisömme
etuja ajaessaan. Suuri oli hämmästykseni, kun SETA-lehden 2/84 ilmestyttyä
huhut osoittautuivat todeksi. – – SETAn ja SETA-lehden työ on
arvokasta. Yhtä arvokasta on Psyken ja Ysikutosen työ, samoin Club Dianan työ.
Koska on olemassa eri järjestöjä ja lehtiä, on olemassa eri mielipiteitä ja
näkemyksiä. Tällaisen tosiasian ei pitäisi olla riidan tai koston aihe vapaassa
maassa. Jos se sitä on, pitäisi pysähtyä pohtimaan, aiheutuuko siitä enemmän
vahinkoa kuin hyötyä.
Pääkirjoituksessa mainittiin, että asian selvittely oli kesken,
joten lehti pidättäytyi muista kommenteista. Tiedossani ei kuitenkaan ole,
mihin vastatoimiin juttu johti ja miten ”Pärre” vastasi häneen kohdistettuihin
rajuihin syytöksiin.
Taustalla aids-peikko
On tuskin sattumaa, että Setan, Club Dianan, Lehtimiesten ja
Psyken välit kriisiytyivät juuri vuonna 1984 – vain reilut puoli vuotta sen
jälkeen, kun Suomen ensimmäinen aids-tapaus oli tullut lööppeihin.
Olli Stålström kirjoittaa Finnqueer-verkkolehden artikkelissaan ”Merkintöjä aids-ilmiön esihistoriasta” siitä, miten Seta teki kriisin puhjettua kaikkensa jakaakseen
asiallista tietoa ja valistaakseen ihmisiä keskellä terveys- ja moraalipaniikkia.
Tätä työtä teki myös Psyke esimerkiksi Ysikutosen
sivuilla. Kallen ja Mossen sekä Club Dianan intressit taas
olivat ensisijaisesti kaupallisia, ja ne jatkoivat yhä katteettomammaksi käyneen
seksuaaliutopian kaupittelua kriisistä huolimatta.
Ilman aids-kriisiäkin oli selvää, että Seta ei olisi poliittisine
näkemyksineen voinut olla enää kauempana Kallen
kaltaisen pornolehden visiosta, missiosta ja tavoitteista. Tämän voi huomata tarkastelemalla
vaikkapa Kallessa 12/79 ilmestynyttä
juttua ”Homoseksuaalisuus on rakkautta, sanovat setalaiset”, jossa esiteltiin sinänsä
asiallisesti Setan toimintaa. Lukiessa huomio kiinnittyy seuraaviin kohtiin:
Setalaiset haluavat eritoten korostaa ihmiskäsitystään.
Kysymys on heidän mielestään ihmissuhteesta, ei seksistä. – – Jo
sanana homoseksuaalisuus on harhaanjohtava, sillä se korostaa seksuaalisuutta. – –
Yleinen väärinkäsitys on se, että homosuhteet ovat lyhytaikaisia, ”yhden yön”
tarinoita. Todellisuudessa suhteita on monenlaisia, lyhytaikaisista
elämänikäisiin rakkaussuhteisiin.
Kalle itse
esitteli alkuvuosien satunnaisia poliittisia irtiottoja lukuun ottamatta
homoseksuaalisuutta juuri näiden yhden – etten sanoisi tuhannen ja yhden – yön
tarinoiden kautta. Niinpä jo otsikon ”sanovat setalaiset” -lisäys voidaan nähdä
viestinä siitä, että Kalle antoi
omilla sivuillaan äänen arvomaailmalle, joka oli melkoisessa ristiriidassa sen
oman sisällön kanssa. Sekä Kalle että
setalaiset uskoivat kyllä homoseksuaalisuuden olevan rakkautta, mutta Kallessa rakkaudella oli parasta ennen
-merkintä. Aids-kriisi teki tästä näkemyserosta kysymyksen hengestä ja elämästä
ja koko yhteisön tulevaisuudesta.
Setan ja
kaupallisten toimijoiden välisen kärhämän kulminaatiopisteenä voidaan nähdä paitsi
Seta-lehden Club Diana -juttu myös
Seta-aktivistien toimet, jotka johtivat Club Dianan homosaunan sulkemiseen.
Olli Stålström kertoo edellä mainitussa Finnqueer-artikkelissaan
setalaisten arvelleen, että saunassa harjoitettiin suojaamatonta seksiä. Niinpä ”Pärre” kutsuttiin puhutteluun ja hänelle tarjottiin Setan
turvaseksilehtisiä saunassa jaettavaksi. Kun hän oli ehdottomasti
kieltäytynyt tästä, setalaiset olivat kutsuneet lehdistön paikalle ja tehneet
saunaan henkilökohtaisesti ratsian. Julkisen reaktion nähtyään vuokraisäntä oli
sulkenut saunan heti.
Stålströmin mukaan operaation tavoitteena oli suitsia
väitteitä, joiden mukaan homot tartuttivat tautia tahallaan. Samalla hän
myöntää, että operaatio oli eettisesti ongelmallinen, koska kritiikki saunaa
kohtaan oli mahdollista tulkita puuttumiseksi elinkeinonvapauteen sekä homoihin
kohdistuvien pakkokeinojen tukemiseen.
Mossen mainos Kallessa 4/84.
Kallen perintö
Lehtimiehet Oy:n Mosse-homolehden
taival jäi vain parivuotiseksi, mutta Kalle
jatkoi porskuttamistaan ja Caesar jatkoi siinä kotimaista ja ulkomaista palliralliaan
kaikista kohuista huolimatta. Sangen uskottava selitys Kallen onnistumiseen ja Mossen
epäonnistumiseen löytyy Timo Korpin kirjasta Lihaa säästämättä:
Suomessa on aina ollut vaikeaa saada ostajia lehdelle, joka
kaupan tai kioskin kassalla leimaa ostajansa homoksi. – – Kalle on pysynyt
markkinoilla ja vahvana tuotteena vuosikymmenet siksi, että se on kaksi
kolmannesta heteroille ja vain yksi kolmannesta homoille suunnattu.
Käytännössä, sen lukijakunta on pääasiassa homoja, jotka suostuvat maksamaan
muutamasta itselleen ja kaltaisilleen suunnatusta erikoissivusta täyden lehden
hinnan. Mutta Kallen ostaminen ei leimaa ostajaansa samalla lailla kuin [Mossen kaltainen] puhdas homolehti,
siinä sen salaisuus.
Varauksellisen synninpäästön Kallelle antoi lopulta myös Seta-lehti
suomalaiseen homokirjallisuuteen keskittyneessä erikoisnumerossaan 4/85. Lehden
pitkässä kirjallisuuskatsauksessa on käsitelty lyhyesti myös Kallen ja toisen pornolehden Raton homojuttuja osana ”eroottisen
kirjallisuuden aluskasvillisuutta”. Samalla tunnustetaan lehden merkitys
suurten massojen tavoittajana:
[Raton ja Kallen kertomuksista] Suomen kansa lienee enimmäkseen
saanut tietonsa niin homoista kuin lesboistakin, eivätkä lehdet siis ole
ollenkaan yhdentekeviä. Kallen gay-palstojen takia lehti varmaankin käy
kaupaksi tuhansin ellei kymmenin tuhansin kappalein/numero. Kallen
homoeroottiset tarinat ovat parhaimmillaan olleet vilpittömien ihmisten
elämänsä tärkeimmistä kokemuksista kirjoittamia, rosoisia mutta usein myös
aidon aistillisia tosikertomuksia. Lehden huonointa antia ovat taas olleet
esimerkiksi nimimerkki Caesarin – – puisevat isku- ja
naimaseikkailut eri puolilla Suomea. Selviä tilaustöitä, yhtä aistillisia kuin
Valintatalon makkaramainokset ja seksikkäitä kuin seteliraha.
Vaikka moisia isku- ja naimaseikkailuja karsastaisi kuinka, näin
vuosikymmenten jälkeen niillä on mielestäni kiistaton arvo
historiallis-fiktiivisinä dokumentteina. Historiallisina siksi, että mihinkään
muihin tuon ajan kirjallisiin lähteisiin ei ole yhtä kattavasti ja
säntillisesti kirjattu pienempien suomalaiskaupunkien kohtaamispaikkoja eikä
varsinkaan kuvailtu niiden tunnelmia. Ja fiktiivisinä siksi, että
seksikokemusten kuvailussa on usein melkoista kalavaleen makua – Caesar kun
onnistui aina nappaamaan pelkästään suuria vonkaleita.
Caesar etsi piirakkaa Karjalan laulumaita myöten, mutta homo-Suomen
Lönnrotia hänestä on vaikea leipoa. Silti hän oli omanlaisensa kansanperinteen
kerääjä. Ajat muuttuivat, aids jäyti homokansaa ja yhteisö riiteli keskenään,
mutta Caesar jatkoi San Franciscosta maahantuodun ja sittemmin petäjäisellä
jatketun ”poikien paratiisin” esittelyä Kallen
sivuilla.
Caesarin panoksen (paino kahdella ensimmäisellä tavulla)
ansiosta voimme nyt muistella, miten vilvoittavia olivatkaan kerran Lahden
Radiomäen nurmikot (9/85), miten gay-kansa flirttaili ja iski silmää Kotkan
Karoliinan klubilla (7/82), millaista aisakellon helinää kuului Lappeenrannan ravintola
Adrianossa (10/82), miten limaisia katseita tarjosi epämääräisistä
vessaseikkailuistaan kuulu Oulun Haarikka (10/81) ja miten autoilevat pojat
kävivät Vaasan uimahallin takana ”pilkkimässä” (4/84). Loppu. Pamautan viimeisen selaamani Kallen vuosikerran kiinni, kannan kirjat tiskille ja astun huojentuneena lukusalin ovesta ulos. Kaivaessani muistikirjaa lukollisesta kaapista huomaan yhtäkkiä, että farkkujeni puolirisa vetoketju on tehnyt taas tenän: sepalus on apposen auki. Näkiköhän virkailija? Porttikieltoa odotellessa: kiitos Kalle 1973–2015.