”Miesvoimin yritetään nostaa konetta oikeinpäin, mutta voimat eivät riitä.” Latva 14.5.1942 / SA-kuva.
|
Hagman tamppaa teoksessaan Seven queer brothers: narratives of forbidden male same-sex desires from modernizing Finland 1894–1971 (2014) suomalaisen homotutkimuksen perinnemattoja niin railakkaasti, että loimilangat katkeilevat ja monet myytit murskautuvat. Tarjolla on mittavaan lähdeaineistoon perustuvaa uutta tietoa esimerkiksi homoseksuaalisista teoista tuomittujen miesten pakkokastraatioista, sota-ajan väitetystä vapaamielisestä suhtautumisesta miesten välisiin sukupuolisuhteisiin, sodanjälkeisen homovainon ja tuomiopiikin syistä sekä siitä, milloin julkisessa homokeskustelussa oikein alettiin puhua synnistä ja miksi.
Korsukuhertelusta kenttäoikeuteen
Väitöskirjan toinen tarkastelujakso ulottuu 1930-luvulta toisen maailmansodan loppuun. Siinä Hagman osoittaa, miten siihenastinen melko liberaali suhtautuminen miesten välisiin sukupuolisuhteisiin tiukkeni nopeasti lääketieteen ja oikeustieteen asiantuntijoiden sekä virkavallan keskuudessa. Asennemuutos johtui Hagmanin mukaan miesten välisen prostituution lisääntymisestä suuren laman aikana sekä natsi-Saksasta omaksutusta viettelyteoriasta, jonka mukaan kuka tahansa mies oli vaarassa sairastua homoseksualismiin viettelyn myötä. Akuutiksi huoli kasvoi, kun Suomi joutui sotaan ja suuri osa nuoren kansakunnan toivoista päätyi keskenään rintamalle.
Tähänastisessa suomalaisessa
tutkimusperinteessä on keskitytty kuvaamaan sota-aikaa eräänlaisena miesten
välisen seksin kulta-aikana, jolloin kuolemanpelko ja läheisyyden kaipuu saivat
moraalikäsitykset murenemaan. Näihin sinänsä
kiinnostaviin Kati Mustolan ja Tuula Juvosen tutkimuksiin olen itsekin
viitannut Homohistoriallinen Helsinki -sarjassa [ks. Homohistoriallinen Helsinki 2: Etsin kunnes löydän sun sekä Homohistoriallinen Helsinki 7: Espa, helmi on Helsingin].
Myös Hagman uskoo, että miesten väliseen seksiin tarjoutui rintamalla kosolti
tilaisuuksia asuinolojen ahtauden vuoksi ja siksi, että miehet
joutuivat viettämään niin pitkiä aikoja keskenään ilman naisseuraa. Samalla
Hagman korostaa, että ilmiö ei ollut mitenkään uusi ja ihmeellinen, vaan
vastaavaa oli esiintynyt myös ennen sotia muissa miesvaltaisissa
yhteisöissä. Tällainen satunnainen ”tukkikämpillä sahaaminen” – hienosti
sanottuna pseudohomoseksuaalisuus – oli tavattu panna naisen puutteen
piikkiin, eikä sen ei ajateltu vähentävän kenenkään miehisyyttä tai tekevän
kenestäkään varsinaista miesrakastajaa.
Sota-ajassa ei siis ollut
Hagmanin mukaan mullistavinta se, että miehet kuhertelivat keskenään korsuissa
ja kanervakankailla. Mullistavinta oli se, että vanhat käsitykset miesrakastajista
ja ”satunnaisista hairahtajista” alkoivat pikku hiljaa korvautua uudella homoseksuaali-käsitteellä. Siihen taas liittyi hyvin negatiivisia mielikuvia ja viettelyteorian synnyttämää
opitun homoseksuaalisuuden pelkoa. Hagmanin sanoin ”sota-aika kansallisti
suomalaisten miesten seksuaalisuuden ja puristi sen heteroseksuaaliseen
matriisiin”. Uusien näkemysten
omaksuminen näkyy Hagmanin analysoimista kenttäoikeuden pöytäkirjoista, kuten
sotilasrakkaudesta tuomitun ”Timon” tapauksessa.
Samasukupuolisesta
haureudesta langetetut tuomiot nousivat huippuunsa sodan jälkeen, ja
tähänastisessa tutkimusperinteessä 1950-luvun tuomiopiikki on nähty vastaiskuna
sota-ajan holtittomalle homostelulle. Hagmanin mukaan tulkinta on kuitenkin
virheellinen, koska aiemmissa tutkimuksissa ei ole otettu huomioon sitä, että
asenteet kovenivat jo ennen sotaa viettelyteorian omaksumisen myötä. Lisäksi
monissa aiemmissa tutkimuksissa on jätetty huomiotta tuomiot, joita
kenttäoikeuksissa langetettiin samasukupuolisesta haureudesta. Niiden määrä
jatkoi nousuaan koko sodan ajan, mikä loiventaa sodanjälkeisen tuomiopiikin
jyrkkyyttä.
”Syytetty on saapunut ankarailmeisen kenttäoikeuden eteen.” Pidmaranta 31.7.1942. SA-kuva. |
Sinänsä sodanjälkeinen
homovaino on tosiasia: yli puolet kaikista niistä 1 073 tuomiosta, jotka
Suomessa annettiin homokieltolain voimassaoloaikana, annettiin kymmenen vuoden
kuluessa jatkosodan päättymisestä. Ilmiön syihin Hagman pureutuu väitöskirjan
viimeisellä kolmanneksella.
Väitöskirjan kolmas
tarkastelujakso ulottuu 1940-luvun puolivälistä 1970-luvun alkuun. Siinä
Hagman analysoi sodanjälkeisen ilmapiirin lisäksi myös homoseksuaalisten
tekojen dekriminalisointiin johtanutta kehitystä.
Merkittävin selitys
sodanjälkeiseen tuomiopiikkiin on Hagmanin mukaan edellä kuvattu viettelyteoria
ja siitä kummunnut opitun homoseksuaalisuuden pelko. Viettelyteorian
keskeisyyttä havainnollistaa se, että Hagmanin analysoimissa oikeustapauksissa
syytettyjä jaoteltiin sisäsyntyisiin homoseksuaaleihin ja taipumuksensa
oppineisiin tai valinneisiin henkilöihin. Edellä mainittuja pidettiin vanhojen miesrakastajien
tapaan parantumattomasti sairaina ja heihin suhtauduttiin myötämielisemmin kuin
jälkimmäisiin, joita taas pidettiin oman sukupuolensa pettureina.
Homoseksuaalisuuden pelkoa lietsoi entisestään tuon ajan sensaatiolehdistö puhumalla ruotsalaistaudista. Tuula Juvonen on aiemmin perustellut homouden poispaikantamista ruotsalaisiin muun muassa sillä, että näin voitiin tehokkaasti välttää orastava keskustelu suomalaisten miesten omista seksikokemuksista rintamalla [ks. esim. Homohistoriallinen Helsinki 2: Etsin kunnes löydän sun]. Hagman puolestaan pitää luontevampana selityksenä sitä, että Ruotsi oli lähinaapurina helppo ottaa varoittavaksi homoseksuaalisten tekojen dekriminalisoinnin seurauksista; Ruotsissahan kieltolaki oli kumottu jo vuonna 1944. Varsinkin Tukholmassa 1950-luvulla riehuneita homo- ja poikaprostituutioskandaaleja pidettiin osoituksena siitä, miten holtittomasti homoseksuaalisuus leviäisi, jos se vain päästettäisiin leviämään.
Homoseksuaalisuuden pelkoa lietsoi entisestään tuon ajan sensaatiolehdistö puhumalla ruotsalaistaudista. Tuula Juvonen on aiemmin perustellut homouden poispaikantamista ruotsalaisiin muun muassa sillä, että näin voitiin tehokkaasti välttää orastava keskustelu suomalaisten miesten omista seksikokemuksista rintamalla [ks. esim. Homohistoriallinen Helsinki 2: Etsin kunnes löydän sun]. Hagman puolestaan pitää luontevampana selityksenä sitä, että Ruotsi oli lähinaapurina helppo ottaa varoittavaksi homoseksuaalisten tekojen dekriminalisoinnin seurauksista; Ruotsissahan kieltolaki oli kumottu jo vuonna 1944. Varsinkin Tukholmassa 1950-luvulla riehuneita homo- ja poikaprostituutioskandaaleja pidettiin osoituksena siitä, miten holtittomasti homoseksuaalisuus leviäisi, jos se vain päästettäisiin leviämään.
Poliisijoukot järjestäytyvät stadionin edustalla Helsingin olympialaisten avajaisissa 19.7.1952. Kuva: Volker von Bonin / Helsingin kaupunginmuseo. |
Epäsosiaalinen aines kuriin
Toinen selitys
sodanjälkeiseen tuomiopiikkiin löytyy Hagmanin mukaan virkavallan toiminnasta.
Poliisikunnan koko kasvoi sodan jälkeen huomattavasti, kun
taas rikosten määrä laski nopeasti. Näin ollen poliisilla oli kosolti
resursseja, joista osa kohdennettiin homoseksuaalien etsimiseen julkisilta
paikoilta. Tähän tarjosi hyvät edellytykset homomiesten kukoistava
puistokulttuuri, jonka keskiössä oli ulkopaikkakuntalaisiakin homoturisteja
houkutellut Helsingin Hesperian puisto. Muita keskeisiä kohtaamispaikkoja
olivat sodan jälkeen Rautatieasema, Esplanadin puisto ja Tähtitorninmäki [ks. Homohistoriallinen Helsinki 7: Espa, helmi on Helsingin, Homohistoriallinen Helsinki 8: Eikä me olla veljeksiä ja Homohistoriallinen Helsinki 9: Muistojen Bulevardi].
Hagman kuitenkin
korostaa, että homoseksuaalisuus ei ollut ainoa virkavallan aktiivisesti
kontrolloima ilmiö – puisto- ja pisuaariratsiat kohdistuivat yhtä lailla
muihin ”epäsosiaalisiin aineksiin”, kuten alkoholisteihin, huumeidenkäyttäjiin,
prostituoituihin ja kodittomiin. Tuon ajan lehtijuttuja lukiessa onkin helppo
todeta, että esimerkiksi tiettyjen pisuaarien purkaminen johtui paitsi niiden
homosuosiosta myös siitä, että samoissa paikoissa pyöri pulijengiä ja
rikollisia. Esimerkiksi Helsingin Sanomat kirjoitti 29.4.1958 siitä,
miten Hesperian puiston kaksi ”häpeätahraa” poistetaan:
Hesperian puistossa olevat kaksi käymälää ovat olleet viime vuosina monien rikosten tapahtumapaikkana. Rikokset ovat olleet pääasiassa siveellisyysrikoksia, mutta myös omaisuusrikoksia, kuten ryöstöjä, kiristämisiä ja varkauksia on tapahtunut.
Erityisen määrätietoinen oli Hagmanin mukaan Helsingin
poliisi, joka putsasi kaupungin katukuvaa ennen vuoden 1952 kesäolympialaisia.
Yhteensä puolet kaikista vuonna 1952 annetuista samasukupuolisen
haureudenharjoittamisen tuomioista annettiin nimenomaan Helsingissä, ja
tuomioiden määrä väheni nopeasti olympialaisten jälkeen.
Muualla Suomessa
haureudenharjoittajia tuomittiin väkilukuun nähden erityisen paljon Oulussa,
Kemissä ja Rovaniemellä, jotka kaikki olivat sodan pahasti runtelemia
kaupunkeja. Hagmanin kolmas selitys sodanjälkeiseen tuomiopiikkiin onkin se,
että tuomiot olivat vastareaktioita yleiseen sosiaaliseen epävakauteen, joka
johtui muun muassa alkoholismista, kodittomuudesta, työttömyydestä ja
äärimmäisestä köyhyydestä. Tulkintaa tukee se, että sodasta vähemmällä
selvinneillä alueilla, kuten Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla, tuomioita ei
annettu juuri lainkaan.
Homopesästä päivänvaloon
Kuusikymmentäluku
muistetaan radikalismin, moniarvoisuuden ja yksilönvapauden nousun vuosikymmenenä,
ja se nosti keskiöön myös homokysymyksen. Tämän kehityksen keskushenkilönä on
Hagmanin veljessarjan viimeinen, ”Eero”, josta tuli Ilta-Sanomien vuonna
1966 julkaiseman ”Homoseksuaalipesä Helsingissä” -jutun vuoksi Suomen
ensimmäinen julkihomo.
Käytännössä Ilta-Sanomien
toimittajat soluttautuivat tekaistun alivuokralaisilmoituksen perusteella Eeron
kotiin, teeskentelivät olevansa homoja ja houkuttelivat Eeron puhumaan
aiheesta. Eeron poissa ollessa miehet vielä penkoivat hänen tavaransa ja keittivät näkemästään ja kuulemastaan kokoon jutun, joka hyödynsi häpeilemättä vallitsevia pelkoja homotaudin
leviämisestä. Jutun kärkenä oli väite siitä, että ”homoseksualismi on saamassa
yhä avoimempia ja vaarallisempia muotoja Suomessa”. Eeron ystävien ja valokuvien perusteella toimittajat yleistivät myös, että ”homoseksualistit kohdistavat pyrkimyksensä tällä hetkellä armeijaan
– mm. sen upseeriaineksen, alipäällystön ja muusikkojen keskuuteen”.
Ilta-Sanomat 10.8.1966. |
Homopesäjutun
tarkoituksena oli mitä ilmeisimmin tukahduttaa orastava keskustelu
homoseksuaalisten tekojen dekriminalisoinnista, mutta sen nostattaman kohun
myötä homoseksuaalisuudesta tuli kertaheitolla hyväksytty puheenaihe mediassa.
Hagman toteaa, että homouden tarttumisella mässäilevä juttu käänsi
paradoksaalisesti huomion täysin päinvastaiseen suuntaan: homouden sisäsyntyisyyteen,
homojen ihmisoikeuksiin ja haureudenharjoittamispykälän oikeutukseen. Muutosta
vauhditti varsinkin se, että homojen puolestapuhujiksi nousi lukuisia
nimekkäitä kulttuuri- ja muita vaikuttajia.
Homokeskustelun
ryöpsähtämisen myötä myös kirkko otti vuonna 1966 ensimmäistä kertaa julkisesti
kantaa homoseksuaalisuuteen määrittelemällä sen synniksi.
Aiempina vuosikymmeninä synti-sanaa ei uskomatonta kyllä ollut käytetty
missään Hagmanin analysoimista lukemattomista lähteistä. Kärjistäen voidaan
siis sanoa, että kansankirkossa yhä vain vellovan syntikeskustelun jäljet johtavat
1960-lukulaiseen homopesään, Eeron kotiin.
Eero sai Ilta-Sanomien jutun takia kahden vuoden ehdollisen vankeustuomion, mutta uuden ylpeän homomiehen henkilöitymänä hän ei yksinkertaisesti suostunut häpeämään. Jo vuotta myöhemmin 1967 hän antoi homoudelle kasvot julkisuudessa puhumalla yhteiskunnan kovaosaisia esitelleessä Ylen dokumentissa Viimeisellä rannalla (alkaa kohdasta 16:07). Vuonna 1970 Eero, oikealta nimeltään Holger von Glan, nousi Suomen homojen eräänlaiseksi nokkamieheksi, kun hänet valittiin vuonna 1968 perustetun seksuaalipoliittisen järjestön – Keskusteluseura Psyken – puheenjohtajaksi.
Eero sai Ilta-Sanomien jutun takia kahden vuoden ehdollisen vankeustuomion, mutta uuden ylpeän homomiehen henkilöitymänä hän ei yksinkertaisesti suostunut häpeämään. Jo vuotta myöhemmin 1967 hän antoi homoudelle kasvot julkisuudessa puhumalla yhteiskunnan kovaosaisia esitelleessä Ylen dokumentissa Viimeisellä rannalla (alkaa kohdasta 16:07). Vuonna 1970 Eero, oikealta nimeltään Holger von Glan, nousi Suomen homojen eräänlaiseksi nokkamieheksi, kun hänet valittiin vuonna 1968 perustetun seksuaalipoliittisen järjestön – Keskusteluseura Psyken – puheenjohtajaksi.
Homouden kasvot. Holger von Glan Ylen Viimeisellä rannalla -dokumentissa vuonna 1967. |
Kieltolaki kumoon
Vaikka kimmoke homoseksuaalisten
tekojen dekriminalisointiin tuli kotimaasta, suurin paine tuli Hagmanin mukaan
silti ulkomailta. Monissa Euroopan maissa oli 1960-luvun lopulla meneillään
dekriminalisointiprosesseja, ja Suomikin halusi kovasti näyttää maailman
silmissä modernilta sivistysvaltiolta eikä taantumukselliselta takapajulalta.
Homokieltolaki kumottiin
lopulta vuonna 1971, mutta natseilta omaksutun viettelyteorian perintönä
rikoslakiin runnottiin homoseksuaalisiin tekoihin kehottamisen kieltänyt pykälä
sekä korkeampi suojaikäraja kuin heteroseksille (18 vs. 16 vuotta). Vuoteen 1999 voimassa olleiden pykälien
taustalla olivat Hagmanin mukaan Suomessa laajalti omaksutut psykoanalyyttiset teoriat
homoseksuaalisuudesta opittuna ominaisuutena, jolta varsinkin nuoria piti
varjella – ja josta nuoria piti parantaa.
Omista
vaikeista terapiakokemuksistaan on kirjoittanut tutkija ja homoaktivisti Olli Stålström teoksessa Saanko
olla totta?: sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus (2011). Ollin tarina havainnollistaa hyvin niitä kaikkia
vaikeuksia, joita moni meikäläinen on joutunut kokemaan maksaessaan hintaa
siitä vapaudesta, joka meillä on nyt:
Aloitin psykoanalyysin vuonna 1970 tavoitteena päästä homoudestani eroon. Siitä jäi pahoja traumoja ja syvä masennus, koska yritin tahdonvoimalla muuttaa sellaista, joka ei muutu. – – Olen joutunut maksamaan kovan hinnan siitä, että nuorena annoin kirkon sisällä toimineen kristillis-psykoanalyyttisen eheyttäjäringin vahingoittaa itseäni lupauksilla ”normaalin” seksuaalisen suuntautumisen tavoittelemisesta uskonnon, sielunhoidon, hormonihoidon, psykoanalyysin ja lääkehoidon keinoin. – – Psykiatrinen väkivalta ja kiusaaminen ovat kasvattaneet minua. Ne ovat antaneet mahdollisuuden auttaa muita kiusaamisen ja syrjinnän kohteita. Kulutin loppuun masennusdiagnoosin. Nuoruuteni meni osin psykoanalyytikon sohvalla potilaana maatessani. Niin sanottua kolmatta ikää aloitellessani minut on kutsuttu puhumaan terapeuteiksi opiskeleville ja Helsingin terveysviraston psykiatrian johdolle kuntoutusjärjestön edustajana. Minut valittiin Kallion seurakuntaneuvostoon 2011. Minusta on tullut kokemusasiantuntija.
Sandra Hagmanin väitöskirja
on ehdottomasti paras aiheesta – eli miesten samaan sukupuoleen kohdistuvasta
halusta – lukemani suomalainen tutkimus. Erityisen ansiokkaan kirjasta tekee
sen pitkä aikajänne, joka mahdollistaa suurten linjojen hahmottamisen ja
paljastaa samalla tähänastisten tutkimusten heikkouksia. Vaikutuin myös siitä,
miten monipuolisesti Hagman aihettaan valottaa: edustettuna on kaikenlainen
samasukupuolinen halu ja siihen kohdistunut asenteiden kirjo, joka ilmenee mitä
moninaisimmista lähteistä. Kritiikkiä tekee mieli antaa vain huolimattomasta kieliasusta, kuten tuhkatiheässä olleista kirjoitusvirheistä. Näistä kauneusvirheistä päästään toivottavasti sitten, jos ja kun kirja saadaan joskus myyntiin. Toistaiseksi siihen voi tutustua esimerkiksi eduskunnan kirjastossa.
Pelkästä homotutkimuksesta
ei voida Hagmanin kohdalla puhua, sillä tutkimus karttaa seksuaalisuuden tiukkaa määrittelyä
ja on siten läpeensä queer. Itselleni
teos olikin melkoinen silmien avaaja suhteessa queer-käsitteen mielekkyyteen.
Tähän saakka olen lähinnä mennyt siilipuolustukseen, kun joku on julistanut, että homo-sanasta pitäisi päästä eroon – onhan puolet elämästäni kulunut nimenomaan sinnikkääseen homoidentiteetin ja homoylpeyden rakentamiseen. Queer-ajattelulle tyypillinen leimojen kaihtaminen on siis uhannut omaa identiteettityötä ja saanut parahtamaan: homouttani ette saa!
Vasta Hagmanin väitöskirjan
myötä aloin paremmin ymmärtää näkemyksiä homo-käsitteen kahlitsevuudesta.
Varsinkin Hagmanin esittelemät 1900-luvun alkupuolen käsitykset ”satunnaisista
hairahtajista”, joita ei sen kummemmin leimattu samasukupuolisen halunsa takia,
tuntuivat suorastaan radikaaleilta ja saivat pohtimaan kaikkien
leimojen tarpeellisuutta. Ehkä on siis aika lakata vinoilemasta niille monille ”hetero-isille”,
jotka harrastavat miesten välistä seksiä oman toimensa ohella, ja ylipäätään lopettaa identiteetiltään
epäselvien tapausten (kaappi)homottelu. Tosin tätä keskustelua en aio avata
Koodi.netin keskustelupalstalla.
Blogissani olen
johdonmukaisesti puhunut homoista ja homokulttuurista samalla tavalla kuin
puhekielessä niputetaan yleensä kaikki samasukupuolinen halu homo-käsitteen
alle. Niin teen varmasti jatkossakin, vaikka käsitteen käyttö on välillä epähistoriallista
ja turhan rajaavaa suhteessa niihin, jotka eivät koe itseään homoiksi vaikka
haluavatkin toisia miehiä. Hagmanin väitöskirjan jälkeen on tosin pakko todeta,
että oikeastaan koko blogi on aika pervo.
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Homohistoriallinen Helsinki 1–9
Yksi vihreä enkeli, kiitos! – syysretki Pirkanmaan pervopääkaupunkiin
Sateenkaari-Suomi: seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen historiaa
Homohistoriallinen Helsinki 1–9
Yksi vihreä enkeli, kiitos! – syysretki Pirkanmaan pervopääkaupunkiin
Sateenkaari-Suomi: seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen historiaa