”Juna jyskyttää vanhaa ystävää”, vai miten se Virven ralli nyt
menikään? No, meni miten meni, mutta meillä Treelle menolippu on! Päätin
nimittäin siipan kanssa tehdä pienen nostalgiatripin Pirkanmaan pervopääkaupunkiin,
jossa etäsuhteemme kukoisti ensimmäiset kymmenen vuotta. Matkan tarkoituksena
oli moikata (niitä junan jyskyttämiä) vanhoja ystäviä, katsastaa Postimuseon
Tom of Finland -näyttely ja tehdä pieni homohistoriallinen Tampere-kävely.
Matkaoppaiksi nappasin Tuula Juvosen sateenkaarevan Tampere-kirjan Varjoelämää ja julkisia salaisuuksia
(2002), 96-homolehdestä 5/72
löytämäni herkullisen vintage-matkajutun ”Näe ja koe Tampere” sekä vuoden 1993
Vapautuspäiviä edeltäneen Seta-lehden
3–4/93 jutun ”Koski ja kaksi rantaa: onko muinaisesta vesivahingosta
hämäläisten homomekaksi?”.
Sotilaita ja merimiehiä
”Naisvaltaisen teollisuuskaupungin leimastaan huolimatta Tampere on ollut aina tunnetusti iloluontoinen kaupunki ja pyhiinvaelluspaikka monelle kokemattomalle ja kokeneelle yrittäjälle.” Näin vihjailevasti alkaa 96-lehden eli Ysikutosen reilun 40 vuoden takainen juttu, jossa Tamperetta tehdään tutuksi niille vähemmän kokeneille ”yrittäjille”. Itsekin katson kuuluvani tähän joukkoon siitä huolimatta, että junailin Helsingin ja Tampereen väliä ahkerasti vuosina 1999–2009. Kokemattomuus johtuu kai siitä, että siipan Tampere-vuosina olimme huomattavasti kiinnostuneempia kaupoista ja kuppiloista kuin kotiseutumuseoista, mutta näin neljänkympin korvilla alkaa väistämättä kaivella ”isoisien hinttipusseja” ja hahmottaa omaa paikkaansa muutenkin kuin suhteessa syksyn muotitrendeihin. Tällä reissulla kaivelu alkaa asemalta.
”Useimmiten ensimmäinen silmäys Tampereeseen luodaan
rautatieasemalta, joka öisin saattaa olla aika mielenkiintoinen paikka kuten
rautatieasemat yleensäkin. Ravintoloiden sulkemisen jälkeen asemaravintola
täyttyy asiakkaista, joista useimmat nauttivat Tampereen kuuluisaa aseman
papusoppaa. Jos olet hulluna uniformuihin eli sotilaisiin ja merimiehiin, niin
paikka on edullisin heidän päänmenokseen”, hehkuttaa Ysikutonen 5/72.
”Pitää paikkansa”, tuumii paikallinen ystävämme M., joka on
tullut meitä vastaan miehensä J:n kanssa. Yllytyksestä huolimatta emme kuitenkaan
jää ahmimaan solttupoikia tai papusoppaa, vaan jatkamme asemanseutuun
tutustumista viereisestä Posteljooninpuistosta käsin. Se mainitaan myös tutkija
Tuula Juvosen Varjoelämää ja julkisia
salaisuuksia -kirjassa homojen vanhana kohtauspaikkana.
Kengännauhoja kiristämässä. |
Juvosen tutkimien poliisikuulustelupöytäkirjojen mukaan
tamperelaiset miehet ovat menneinä vuosikymmeninä tavanneet toisiaan rautatieasemalla
ja sen liepeillä ja harrastaneet seksiä joko aseman käymälässä tai läheisissä
matkustajakodeissa. Homoseksuaaliset teot kieltäneen lain aikana näissä
paikoissa piti kuitenkin varoa asemapoliisia tai henkilökuntaa, joten Juvonen uskoo
Posteljooninpuistossa sijainneen käymälän vakiintuneen jo varhain yhdeksi
miesten ulkotapaamispaikaksi.
Enää puistossa ei ole käymälää, ja se on muutenkin sen
verran pieni ja huomaamaton, että kaupungissa pitkään asunut J. ei ollut edes
noteerannut sen olemassaoloa. Pysähdymme siis toviksi ihailemaan ruskan värejä
ja vuonna 1936 valmistuneen rautatieaseman kellotornia – tuota 50 metrin
korkeuteen kohoavaa seisokkisymbolia, joka Wikipedian mukaan liitettiin
funkisrakennuksen suunnitelmiin jälkikäteen Rautatiehallituksen vaatimuksesta. ”Kannatti. Iso
on ja paksu!” toteamme ykskantaan ja suuntaamme Hämeenkadulle.
Atleetteja ja sankareita
Ysikutosen 5/72 matkajutussa
hehkutetaan, miten Hämeenkatu kätkee monta huvia ja houkutusta ja miten sen
varrelta löytyy takuulla ”jokaiselle jotakin suuhunpantavaa”. Jutun mukaan kadun
ensimmäinen kriittinen piste on Hämeensilta – ”Kolmen kovan kullin kuja” –,
jota reunustavat Aaltosen ”todella rumat Suomen neito ja kolme pronssista
miehenpuolta”.
Tampereen taidemuseon sivuilta selviää, että Ysikutosen parjaamat Wäinö Aaltosen Pirkkalaisveistokset (1929) kuvaavat Suomi-neidon
lisäksi keskiajan pirkkalaisia hahmoja: veronkantajaa, eränkävijää ja kauppiasta.
Runollisen neidon täyteläiset muodot uhkuvat kuulemma tervettä elinvoimaa, kun
taas sillan ”kolme kovaa kullia” ovat lihaksikkaita atleetteja ja
vahvatahtoisia sankareita. ”Eli kuin suoraan homon päiväunesta”, kiherrämme
tyytyväisinä atleettisankarien jalkojen juuressa.
Ysikutonen
maalailee myös, miten sillalta oikealle aukeaa Koskipuisto houkutuksineen ja edessä
kimmeltää vanha klassillinen ravintola Tillikka. Tillikkaan tutustumme vähän myöhemmin,
mutta ensin on koettava Koskipuisto. Ysikutosen
mukaan se oli vuonna 1972 Tampereen vilkkaimpia ulkotapaamispaikkoja etenkin
hotelli Tammerin – alkuperäiseltä nimeltään Grand Hotel Tammerin – tienoilla.
Lihakauppias? |
Vuonna 1929 valmistunut Tammer kuuluu nykyisin kovin epäseksikkäästi
Sokos-ketjuun, mutta se mainostaa nettisivuillaan olevansa ”talo täynnä
tarinoita”. Sitä sivuilta ei sentään selviä, että yksi herkullisimmista tarinoista
liittyy hotellissa yöpyneeseen C. G. E. Mannerheimiin.
Korsettikuninkaallisia
Monet muistanevat homokohun nostattaneen Uralin perhonen -nukkeanimaation (2008),
jossa marsalkka Mannerheim nähdään mm. sängyssä korsettiin pukeutuneena.
Animaation ohjaaja Katariina Lillqvist kertoo Pispala.fi-sivustossa julkaistussa haastattelussa, että kohtaus perustuu hänen mummunsa omakohtaiseen
Tammer-kokemukseen:
”Pispalassa on aina puhuttu Mannerheimin poikasuhteista, ja
valtakunnallisestikin se on ollut puolijulkinen salaisuus. Mummuni on kertonut
hotelli Tammerissa työskennellessään nähneensä Mannerheimin korsettiin
pukeutuneena.”
Me pojat emme nyt lähde kiskomaan Mannerheimin luurankoa
kaapista, vaan tyydymme toteamaan samoin kuin sota-ajan homoelämää muisteleva
työläispoika Seta-lehdessä 3/88: ”Mannerheim
käytti [liivejä] ryhtinsä vuoksi. Hän oli kuninkaallisen ja ylvään näköinen.
Jos oli homo, niin olipas upea.”
Upea on kieltämättä myös 1930-luvulla nykymuotonsa saaneen Koskipuiston kansallismaisema, jota istahdamme hetkeksi ihailemaan. Ysikutonen mainostaa, että Koskipuistossa kelpaa tarkastella ”alkuperäispullotuksia”, mutta niitä ei nyt tule vastaan rantapromenadilla. Puiston kiinnostavimmaksi nähtävyydeksi jääkin Aimo Tukiaisen veistämä suomalaisen sotilaan muistomerkki Virvatulet (1971), jonka äärellä kelpaa muistella myös sodassa olleita homomiehiä. Yksi heistä oli Touko Laaksonen, jonka elämään ja taiteeseen tutustuisimme pian Postimuseossa.
Mummoja ja metallimiehiä
Pienen päivystyksen ja päivänpaistattelun jälkeen lampsimme hotelli
Tammerin ohi, ylitämme Satakunnankadun ja päädymme pieneen puistoon, joka
Työnpuistona tai Tampellan puistona tunnetaan.
Ysikutonen 5/72 mukaan se oli kesät talvet Tampereen vilkkain tapaamispaikka Koskipuiston lisäksi. Syy tähän oli suorastaan taivaallinen, sillä tässä Satakunnansillan kupeessa sijaitsi aikanaan yksi Tampereen ”peltienkeleistä” tai ”vihreistä enkeleistä”, eli räikeänvihreäksi maalatuista yleisistä käymälöistä.
Ysikutonen 5/72 mukaan se oli kesät talvet Tampereen vilkkain tapaamispaikka Koskipuiston lisäksi. Syy tähän oli suorastaan taivaallinen, sillä tässä Satakunnansillan kupeessa sijaitsi aikanaan yksi Tampereen ”peltienkeleistä” tai ”vihreistä enkeleistä”, eli räikeänvihreäksi maalatuista yleisistä käymälöistä.
Pääkaupungin vilkas pömpelikulttuuri on jo tullut lukijoilleni
tutuksi Homohistoriallinen Helsinki-juttusarjasta, mutta touhua ja tohinaa riitti siis myös Tampereen tualeteissa. Tuula
Juvosen haastattelemien homoseksuaalisesti tuntevien miesten mukaan Tampereen
keskeisillä paikoilla olleet yleiset käymälät olivat 1950–1960-luvuilla erittäin
suosittuja tapaamispaikkoja.
Seitsemänkymmentäluvulle tultaessa moni peltienkeli oli
kaikesta päätellen menettänyt siipensä, koska Työnpuiston pömpeli oli Ysikutosen mukaan niitä harvoja
Tampereella pystyssä olevia ja kulttuurimuistomerkki sinänsä: ”Edelleenkin
kerrotaan kaihoten joulusta, jolloin tytöt veivät kynttilän palamaan pömpeliin
ja koristelivat sen kuusenhavuilla”, lehti tunnelmoi.
Tuula Juvosen kirjasta ei ilmene, koska Työnpuiston pömpeli lopulta
purettiin, mutta hän toteaa sen olleen tapaamispaikkana ”vielä hyvin myöhään,
poliisien mukaan oikeastaan niin kauan kuin se ylipäänsä oli pystyssä”. Eräs
Juvosen haastattelema mies tietää tarkentaa, että puisto hiljeni sen jälkeen,
kun sen valaistusta oli lisätty tv-sarja Mummon
(1987–1989) päätähden Anja Räsäsen vaatimuksesta: ”[Anja] huolehti kaupungilla,
että sinne Tampellan-puistoon pitää saada lisää valoja, kun siellä liikkuu niin
paljon miehiä ja hän ei uskalla mennä töistä kotiin. (naurua)”
Hiljenemisestä huolimatta Tammerkosken itärannan
puistoalueet mainitaan iltahämärän kohtauspaikkana vielä Seta-lehden Tampere-matkajutussa vuonna 1993. Samassa jutussa tarkastellaan myös Tampereen työväenkaupunki-imagoa hieman pervommasta näkökulmasta toteamalla, että tehtaitten kulta-aikoina kaupungissa asui maan teollisuustyöväestä 40 prosenttia – ja siten myös tilastollisesti keskimääräistä enemmän duunarihomoja.
Duunarihomoille voi osoittaa kunniaa tästä samaisesta Työnpuistosta löytyvän Tampere-veistoksen (1934) ääressä. Tampereen taidemuseon sivuston mukaan metallimiestä kuvaavassa veistoksessa ”voidaan nähdä voittaja, nykyajan David. Hänen Goljatinsa on Tammerkoski, jonka hän on kahlinnut ja pannut sen voiman akselin välityksellä palvelemaan teollisuutta, uutta aikaa”. Hmm, you go girl!
Saapasjalkasetiä
Työnpuistosta jatkamme Tampellan tehtaan entisessä
verstaassa toimivaan Museokeskus Vapriikkiin ja katsastamme Postimuseon Salaisuuksin suljettu – Kirjeiden Tom ofFinland -näyttelyn. Kuten nimestä voi päätellä, näyttely keskittyy
nimenomaan Touko Laaksosen kirjeenvaihtoon. Mukana on myös kiinnostavaa
henkilökohtaista esineistöä, kuten asuja sekä piirustus-, maalaus- ja
sävellystöitä aina lapsuudesta lähtien.
Näyttelystä päästyämme totesin, että aiempiin
Tomppa-näyttelyihin (Jyväskylä 1999, Helsingin taidemuseo 2006 ja Turun Logomo
2011) verrattuna Postimuseon näyttely yllättää kesyydellään. Siksi myös näyttelyn
nimen salaisuus-sana avautui eri
tavalla kuin olin etukäteen ajatellut.
Näyttely ei suinkaan tarjoa meheviä paljastuksia à la Touko Laaksosen estottomat sota-ajan seksileikkailut, vaan juuri Laaksosen homoelämä on se salaisuus, joka on suljettu näyttelyssä nähtävien, etupäässä sisaruksille kirjoitettujen kirjeiden ulkopuolelle. Tarkoituksena on nostaa myytin takaa esiin se tavallinen Laaksonen: nuorukainen, sotilas, muusikko, mainospiirtäjä, veli, ystävä ja vanhus. Samalla näyttely kertoo siitä, miten valitettava ja toisaalta tärkeä seuralainen kaappi on homoille ollut ja on osittain yhä suhteessa työhön, perheeseen ja yhteiskuntaan. Näyttelyn kirjeitä voi muuten kuunnella myös Postimuseon sivustossa Ville Virtasen lukemina.
Näyttely ei suinkaan tarjoa meheviä paljastuksia à la Touko Laaksosen estottomat sota-ajan seksileikkailut, vaan juuri Laaksosen homoelämä on se salaisuus, joka on suljettu näyttelyssä nähtävien, etupäässä sisaruksille kirjoitettujen kirjeiden ulkopuolelle. Tarkoituksena on nostaa myytin takaa esiin se tavallinen Laaksonen: nuorukainen, sotilas, muusikko, mainospiirtäjä, veli, ystävä ja vanhus. Samalla näyttely kertoo siitä, miten valitettava ja toisaalta tärkeä seuralainen kaappi on homoille ollut ja on osittain yhä suhteessa työhön, perheeseen ja yhteiskuntaan. Näyttelyn kirjeitä voi muuten kuunnella myös Postimuseon sivustossa Ville Virtasen lukemina.
Yllättävintä Postimuseon Tomppa-näyttelyssä oli ehkä kuitenkin se, että myös Tom of
Finlandin kuvien estoton seksuaalisuus jäi eräänlaiseksi julkiseksi
salaisuudeksi. Suomeksi sanottuna en nähnyt vehkeen vehjettä – tosin siippa oli
nähnyt yhden, kun oli sattunut oikeasta kulmasta katsomaan. Sitäkin intiimimpää
oli tarkastella lähietäisyydeltä Laaksosen fetissivaatteita ja päästä
kirjaimellisesti hänen nahkoihinsa. Nahkavermeitä jäi ihmettelemään myös
takanani kävellyt utelias pikkupoika, jonka äiti sai haastavan selitystehtävän: ”Niin, siinä on sedän saappaat…”
Näyttelyn jälkeen päätimme tutustua ”klassilliseen” Tillikkaan, jotta
ehtisimme huuhtoa historian pölyt kurkusta ennen Eteläpuisto-ekskursiota.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti