Brittiläinen Attitude oli Setan julkaiseman Z-lehden jälkeen ensimmäinen homolehti, jota aloin lukea 2000-luvun alussa. Nyt lehti on tullut minulle jo kymmenisen vuotta, ja se on kehittynyt tänä aikana melkoisesti. Aluksi Attitude oli varsin tyypillinen homojen lifestyle-lehti julkkishaastatteluineen, vähäpukeisine miehineen ja näyttävine muotijuttuineen. Viimeisimmän päätoimittajan Matthew Toddin aikana lehti on kuitenkin monipuolistunut ja politisoitunutkin aika tavalla. Erityistä huomiota on kiinnitetty tuiki tavallisten homomiesten esittelyyn, hiv-kirjoitteluun sekä nuorten tukemiseen ”It gets better” -hengessä. Kokonaisuudesta syntyy muihin maailman homolehtiin verrattuna ehkä täysipainoisin ja siinä mielessä lihallisin kuva nykyhomojen elämästä.
Lehden alun ”Edit”-osio on omistettu kulttuurille,
mielipiteille ja uutisille. Mukana on ”Things we love this month” -tyyppisiä
listauksia, huumoripainotteisia vakiokolumneja, musiikin, elokuvien ja kirjojen
esittelyjä sekä kulttuuripersoonien haastatteluja. Oma suosikkipalstani on
Matthew Cainin ”Culture club”, jossa esitellään kiinnostavasti homokulttuurin
pieniä ja suuria merkkipaaluja: Madonnan Blond ambition -kiertuetta, Erasuren Ship
of fools -singleä, homokirjallisuuden klassikoita ja niin edespäin.
Culture Clubin kulttuurikattaus. |
Asiaa ihmissuhteista. |
Kenelle?
Kokonaisuutena Attitudea voi suositella niille, jotka kaipaavat ennen kaikkea homomiesten elämään keskittyvää yleislehteä. Attitude on täysipainoinen yhdistelmä asiaa ja silmäkarkkia – eli pohdiskelevia artikkeleja ja siinä välissä lisämausteena vähäpukeisia miehiä, julkkiksia ja muuta ”kaunista turhuutta”. Ei siis ihme, että Attitude on Euroopan myydyin homolehti.
Attituden sivusto
Attitude Twitterissä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti