Väestö ikääntyy, eivätkä edes homot ole vampyyrimaisesta nuoruuskultistaan huolimatta vielä onnistuneet kääntämään kelloja. Siksi onkin ilahduttavaa, että harmaantuvat ja harmaantuneet homoherrat ovat viime aikoina saaneet kosolti näkyvyyttä tv:ssä ja elokuvissa. Hyvinä ja huonoina esimerkkeinä tästä mainittakoon brittisarjat Cucumber ja Vicious, Netflix-sarja Grace and Frankie sekä ranskalais-amerikkalainen elokuva Love is strange.
Cucumber
Cucumberin (2015) takana on
tuottaja-käsikirjoittaja Russell T. Davies, joka muistetaan ennen kaikkea
modernien homosarjojen airuesta, brittiläisestä Queer as folkista
(1999–2000). QAF:n tavoin Cucumber sijoittuu Manchesterin
homoskeneen, mutta nyt seurataan 46-vuotiaan Henry Bestin toilailuja pitkän
suhteen kariuduttua.
Cucumberin parasta antia on mielestäni
(homo)sukupolvien välisen kuilun kuvaaminen: Henry kavereineen seuraa silmät
teevateina nuorison vapaata kuhertelua, jossa ei määritelmiä eikä banderolleja
kaivata. Myös sarjan loppupuolen viharikosteema on kuvattu vakuuttavasti ja
koskettavasti. Kokonaisuutena sarja on kuitenkin tuskastuttava, iloton ja ennen
kaikkea inhorealistinen kuvaus ydinräjähdystä muistuttavasta keski-iän
kriisistä.
Hauskana anekdoottina mainittakoon, että Cucumber on
saanut nimensä virallisesta erektion voimakkuusluokituksesta, joka ulottuu
kurkusta banaanin (kuorellinen ja kuoreton) kautta tofuun. Tämän inspiroimana Russell
T. Davies kirjoitti Cucumberille myös sisarsarjat Banana ja
Tofu. Niistä ensin mainittu syventää Cucumberin sivuhenkilöiden
elämäntarinoita ja jälkimmäinen pureutuu dokumentin keinoin seksiin liittyviin
asenteisiin.
Tofua en ole nähnyt, mutta Banana tarjoaa
paradoksaalista kyllä huomattavasti kurkkua
kovemman stondiksen kuvaamalla upeasti ja uskottavasti Cucumberin
nuorempien sivuhenkilöiden elämää. Ehkä onkin niin, että 52-vuotias Davies
on parhaimmillaan nuoren polven kuvaajana – keski-iän kuvaukseen kun tulee
helposti rykäisseeksi kaiken karstan omasta elämästään vailla näkökulmaa tuovaa
etäisyyttä. Lupaa siis hyvää, että Daviesin seuraava sarja, työnimeltään The
Boys, kuvaa 1980-luvun aids-kriisiä.
Grace and Frankie
Amerikkalaisen Grace and Frankie -komediasarjan
(2015) roolittajalla on ollut kissanpäivät: mukaan on saatu konkarinäyttelijät
Jane Fonda, Lily Tomlin, Martin Sheen ja Sam Waterston.
Sarjan nimihenkilöistä Gracesta (Fonda) ja Frankiestä
(Tomlin) tulee elämän iltaruskon häämöttäessä sinkkuja, kun heidän aviomiehensä
Robert ja Sol (Sheen ja Waterston) ilmoittavat yhtäkkiä olevansa homoja ja
menevänsä keskenään naimisiin.
Tuloksena on tietysti melkoinen soppa, kun kaksi kotia
hajoaa ja kaksi uutta syntyy. Grace ja Frankie muuttavat yhteen kavereina ja
heidän miehensä poikakavereina ja tulevana avioparina. Pesänjaossa osapuolet
joutuvat riitelemään muun muassa siitä, kuka saa Ryan Goslingin naamalla
varustetun tuolin. Jane Fondalle kyseinen riita tarjoaa yhden hänen urasta ikimuistoisimmista
repliikeistä: ”If anybody's gonna sit on Ryan Gosling's face, it's gonna be me!”
Grace and Frankie on hyvän tuulen
televisiota, joka tarjoaa parhaimmillaan oivaltavaa huumoria ikääntymisestä ja
ihmissuhteista. Sarjasta olisi kuitenkin ehdottomasti pitänyt trimmata löysät –
etten sanoisi allit – pois, koska jännite ei millään tahtonut säilyä koko
kautta. Nimitähtien vetovoima lienee paras selitys sille, miksi sarjasta on
tilattu toinenkin kausi.
Love is strange
Kodin hajoamista alkaa myös Ira Sachsin kiitetty elokuva Love
is strange (2014), mutta tällä kertaa syypäänä eivät ole intohimot vaan
ennakkoluulot.
Sateenkaariseniorit Ben (John Lithgow) ja George (Alfred
Molina) ovat olleet yhdessä 39 vuotta. Lainsäätäjien armosta he pääsevät
lopulta avioon, mutta onni jää lyhytaikaiseksi: George saa häälahjaksi potkut
työstään katolisen koulun musiikinopettajana. Manhattanilla ei tunnetusti eletä
pelkällä pyhällä hengellä, joten miehet joutuvat luopumaan kodistaan ja
muuttamaan erilleen ystävien ja sukulaisten nurkkiin siksi aikaa, että
huokeampi asunto löytyy.
George päätyy naapurin kahden bilettävän homopoliisin
sohvalle ja Ben sisarenpoikansa Elliotin ja tämän perheen luo. Elämä kolmantena
ja neljäntenä pyöränä on rankkaa kaikille osapuolille, etenkin miehille
itselleen. Ben ja George kaipaavat kipeästi toisiaan ja yhteistä arkeaan, jonka
avioon astuminen heiltä vei. Näin Love is strange korostaa, että vaikka
laki on muuttunut, asenteissa riittää yhä muutettavaa.
Kiinnostavan sivujuonteen tarinaan tuo Benin suhde
Elliotin teinipoikaan Joeyyn. Ben tuntuu olevan perheessä ainoa, joka ymmärtää
Joeyn identiteettihämmennystä, jota lietsoo läheinen ystävyys pari vuotta
vanhemman Vladin kanssa. Kun Ben kysyy Joeyltä, onko tämä koskaan ollut
rakastunut, poika vastaa: ”En ole homo.” Poika etsii itseään, vanhukset etsivät
kotia, kaikki etsivät jotain – niin eriskummallista on rakkaus.
Love is strange on kuin sarja Chopinin siivittämiä kauniita
tunnelmakuvia suurkaupungista ja sen eri-ikäisten asukkaiden arjesta. Samalla elokuva pistää miettimään ikäihmisten köyhyyttä sekä perheen ja ystävistä koostuvan perheen tarjoamia turvaverkkoja. Benille ja Georgelle niitä on tarjolla, mutta monen muun (sateenkaari)vanhuksen tilanne on paljon lohduttomampi.
Ohjaaja Ira Sachs onnistuu nyt luomaan huomattavasti tasapainoisemman kokonaisuuden kuin edellisessä homoelokuvassaan, poukkoilevassa päihderiippuvuuskuvauksessa Keep the lights on (2012). Kyseinen leffa on jäänyt mieleen lähinnä siitä, että siinä voi nähdä Saga Norénin uutta työparia esittävän Thure Lindhardtin muhinoimassa toisen miehen kanssa.
Ohjaaja Ira Sachs onnistuu nyt luomaan huomattavasti tasapainoisemman kokonaisuuden kuin edellisessä homoelokuvassaan, poukkoilevassa päihderiippuvuuskuvauksessa Keep the lights on (2012). Kyseinen leffa on jäänyt mieleen lähinnä siitä, että siinä voi nähdä Saga Norénin uutta työparia esittävän Thure Lindhardtin muhinoimassa toisen miehen kanssa.
Vicious
Brittisarja Vicious on täydellinen valinta kaikille
niille, jotka nauttivat verenpaine-, kolesteroli- ja sydänlääkkeensä mieluiten
Bloody Maryn kera. Unohtakaa siis turha tunnelmointi – tässä kaksi todella veemäistä
vanhaaherraa: Freddie (sir Ian McKellen) ja Stuart (sir Derek Jacobi).
Freddie on Granthamin jaarlin elkein pylvästelevä
kakkoskastin sivuosanäyttelijä, jonka uran merkittävimpiin roolitöihin kuului
prostituoidun päästäminen päiviltä Coronation Streetissä. Stuartista
taas olisi voinut tulla menestyvä malli, jos hän olisi joskus kokeillut mallintöitä
tuoppien tarjoilemisen ohessa.
Stu ja Freddie osoittavat rakkauttaan piruilulla ja
riitelemällä aina samaa riitaa. Sen armottomuuteen yltävät vain heidän
kaltaisensa 48 vuotta yhdessä olleet pariskunnat, jotka ovat varastaneet
toistensa parhaat vuodet. Jännitystä elämään tuo se, että Stuart ei toistaiseksi
ole uskaltanut kertoa tahdittoman vanhaksi eläneelle äidilleen, miksi kämppäkaveri
Freddie ei vieläkään ole löytänyt vaimoa ja muuttanut pois.
Pariskunnan arkeen kuuluvat myös 20-vuotias, mahdollisesti
yhä elossa oleva koira sekä viinaan ja väkivaltaisiin miehiin menevä naisystävä
Violet (Frances de la Tour). Uutta verta tarjoaa yläkertaan muuttava komea nuorimies
Ash, joka joutuu luonnollisesti melkoisen seksuaalisen ahdistelun ja homoksi
käännytyksen kohteeksi. Naiivin Ashin hahmoon tuo ulkotarinallista komiikkaa
se, että roolissa nähdään Game of thronesin sadistista Kauhialan
valtiasta esittävä Iwan Rheon.
Vicious on alusta loppuun silkkaa farssia, joka
herkuttelee iänikuisilla homostereotypioilla niin antaumuksellisesti, että se
tuntuu muodissa olevan arkirealismin keskellä suorastaan tuoreelta. Kiitos tästä kuuluu
paitsi käsikirjoitukselle myös McKellenin ja Jacobin poskettomille
roolisuorituksille, jotka osoittavat todeksi vanhan viisauden: ”Tunteella ja taidolla
syntyy myös aito ja alkuperäinen vitutus.”
Vicious tarjoaa samanlaista herkeämätöntä
huumoritulitusta kuin kaikkien aikojen suurin sarjasuosikkini Tyttökullat – tästä
vain puuttuu kaikki sydämellinen bondaus juustokakun ääressä. Toki Viciousin
poikakullatkin rakastavat toisiaan, mutta sen voi ilmaista niin monella
tavalla, kuten oheisista esimerkeistä ilmenee:
Freddie:
– Sano nyt ihan rehellisesti, kun huomenna on se
koe-esiintyminen: näytänkö vielä viisikymppiseltä?
Stuart:
Stuart:
– En ole varma, näytätkö enää edes elävältä.
Freddie:
– Äitisi tietää aina ensimmäisenä, kun joku on kuollut.
Kuuleeko hän uutiset suoraan Saatanalta?
Stuart Freddielle, joka oli liehitellyt Ashia:
– Toivottavasti pojan liha ei mädäntynyt, kun koskit häntä.
Freddie:
– Jos tylsyys voisi tappaa, olisit jo teurastanut koko
kadun.
Stuart:
– No, ainakaan minä en pieraise joka askeleella.Cucumber & Banana, Love is strange ja Vicious 1–2 on julkaistu dvd:llä. Grace and Frankien ykköskausi on katsottavissa Netflix-palvelussa ja kakkoskausi julkaistaan kesäkuussa. Viciousista on ilmeisesti luvassa vielä erikoispitkä päätösjakso.
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Sokeaa rakkautta – hieno nuortenelokuva The way he looks
Ylpeyttä ja ennakkoluuloja: Pride-elokuva ja Billy Elliot -musikaali
Nuoruuden peilisaleissa: Honkasalon ja Saision Betoniyö
Sutinaa suviyössä: Stranger by the lake
Vimmainen aids-näytelmä pian elokuvana: Larry Kramerin The normal heart
Kadonnutta pornoa etsimässä: James Francon Interior. Leather bar
Homoelokuvan arkirealismia: Weekend
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti