”Kehotan
tällä kirjalla yksiselitteisesti niitä, jotka ovat homoseksuaaleja, pyrkimään
onnelliseen elämään, johon kuluu myös seksuaalisuuden toteuttaminen. Ihmisellä
on vain yksi elämä, ja seksuaalisuus on sen vahvinta ja keskeisintä sisältöä.”
Näin
kirjoittaa muistelmissaan kielentutkija ja suomen kielen ulkomaalaisopetuksen
uranuurtaja Olli Nuutinen (1939–1995). Kehotuksellaan Nuutinen tuli rikkoneeksi
Suomen rikoslaissa vielä tuolloin ollutta pykälää, joka kielsi
homoseksuaalisuuteen kehottamisen.
Nuutisen kuolinvuonna ilmestynyt muistelmateos Kommentteja kahteen elämään on vahva testamentti hänen kaksoiselämästään homona ja seksuaalipakolaisena maailmalla. Samalla se on täydellinen vastakohta viime viikolla arvioimalleni julkkishomo Monsieur Mossen huikentelevaiselle elämäkerralle. Tämä on kirja maan hiljaisista – niistä, jotka eivät paistatelleet skandaalilehtien maskotteina vaan joiden elämän skandaalilehdet pikemminkin pyrkivät tuhoamaan toistuvilla paljastusjutuillaan.
Nuutisen kuolinvuonna ilmestynyt muistelmateos Kommentteja kahteen elämään on vahva testamentti hänen kaksoiselämästään homona ja seksuaalipakolaisena maailmalla. Samalla se on täydellinen vastakohta viime viikolla arvioimalleni julkkishomo Monsieur Mossen huikentelevaiselle elämäkerralle. Tämä on kirja maan hiljaisista – niistä, jotka eivät paistatelleet skandaalilehtien maskotteina vaan joiden elämän skandaalilehdet pikemminkin pyrkivät tuhoamaan toistuvilla paljastusjutuillaan.
Olli
Nuutinen kuvaa ”homoseksualismia” kaikessa huomioon otettavaksi häiriköksi,
joka oli tuonut mukanaan häpeän ja kujanjuoksun ja tehnyt hänestä kätkemisen
taidon mestarin. Pakollistakin kätkeminen oli:
”Minut olisi voitu tuomita vankilaan, ellen olisi onnistunut salaamaan virhettäni ja sen aiheuttamia tekoja. Olin rikollinen kolmekymmenvuotiaaksi saakka. Siihen asti oli kiristyksenkin mahdollisuus olemassa. – – En keksinyt kätkemisleikkiä huvikseni itse; se oli keksitty jo ennen minua.”
Aikojen ja
lakien muuttumisesta huolimatta homouteen liittyvä häpeä ei oikein koskaan
hellittänyt otettaan Nuutisesta. Häpeä teki hänestä myös seksuaalipakolaisen,
joka toistuvasti lähti pois Suomesta – milloin Eurooppaan, milloin
Yhdysvaltoihin. Lopuksi Nuutinen päätyi
Tanskaan, missä hän toimi Kööpenhaminan yliopiston suomen kielen lehtorina.
Kaksoiselämän välttelyn lisäksi lähtöjen taustalla oli aina myös ajatus siitä,
että ”suurissa kaupungeissa on avarammat mahdollisuudet löytää maailmoita,
joissa minun väärille tunteilleni voi löytyä paikka”.
Muistelmien
kiinnostavinta antia ovat Nuutisen kuvaukset suurkaupunkien
homoalakulttuureista. Nuutinen pääsi esimerkiksi todistamaan Yhdysvalloissa orastanutta
gay liberationia vain pari vuotta ennen Stonewallin vuoden 1969 homomellakoita.
Lukijan mieleen jäävät viipyilemään myös
unenomaiset ja eroottissävyiset muistikuvat menneistä rakastetuista:
”Savuisessa kahvilassa, jossa oli pianisti, tarjoilija toi lapun, jossa luki unkariksi: ’Olen nähnyt Sinut Prahassa.’ En ollut koskaan käynyt Prahassa. Tiesin katseesta jo, kuka sen oli lähettänyt, katsoin muualle. Pelkäsin, ja olin ihastunut. Attila tuli ja vei minut jonnekin sivukadun toiseen kahvilaan, jossa oli myös savua ja pianomusiikkia. Yöllä suutelimme pitkään, silmät kiinni, mistään välittämättä matalassa ovisyvennyksessä Budapestin sateessa. Hänellä oli märkä paita ja sileä rinta. Olimme humalassa. – – On hyvä, että minulla ei ole Attilan kuvaa. Nyt muistan hänestä tasaisen kiinteän rinnan ja pehmeät huulet sateessa, mutta en muista, minkänäköinen hän oli. – – Muistoihin on jäänyt elämisen kauneus kesäillaksi autioituneessa surumielisessä kaupungissa.”
Hulivilipoika päivystää Vanhan Kellarin liepeillä. Homohistoriallinen Helsinki -juttusarjan kuvitusta. |
Nuutinen
muistelee myös 1970-luvun lopun Helsingin homoalakulttuuria: Vanhan Kellaria,
”jonka kansoitti ilta illan jälkeen ensimmäisen vapautuvan sukupolven
avantgardehinttien kirjo”, Ruusulankadun ”Sirkan tansseja” sekä ”hirvittäviä ja
nöyryyttäviä” talvi-iltoja ja öitä Stadionin kentällä seksiseuraa etsimässä.
Suomessa oloa hallitsi myös Nuutisen vaikea suhde hänen vanhempiinsa, jotka hän
halusi kaikin tavoin säästää homoudeltaan. Suojelun hintana oli aggressiivisuus
ja kovuus vanhempien osoittamaa rakkautta kohtaan.
Kirjan
loppupuolella Nuutinen puhuu paljon työstään ja elämästään Kööpenhaminassa
1980-luvun alkupuolella, jolloin elettiin myös gay liberationin huippuvuosia.
Nuutinen oli mukana jopa Kööpenhaminan Pride-kulkueessa aurinkoisena kesäkuun
päivänä 1981 – tismalleen samoihin aikoihin, kun Yhdysvalloissa jo raportoitiin
ensimmäisistä aids-tapauksista: ”Olin keskellä keskeisimmän vapauden ajan
hinttikulttuuria, jota ei enää ole. – – Kun vapaus ja ilo alkoi, siihen alkoi
sekaantua kuolema.”
Aids jää
kirjassa yllättävän vähälle käsittelylle, ja syy tähän selvisi luettuani Kansallisbiografiasta, että Nuutinen
kuoli aidsiin vain runsas kuukausi elämäkertansa ilmestymisen jälkeen. Se oli
hänen viimeinen salaisuutensa, jota hän ei halunnut jakaa edes elämäkertansa
lukijoiden kanssa.
Kommentteja kahteen elämään on siitä ristiriitainen kirja, että se
kertoo toisaalta vahvasta sisäistetystä homofobiasta ja salailun leimaamasta
elämästä, toisaalta häpeän sitkeästä uhmaamisesta:
”Je ne regrette rien… – – Edith Piafin laulu on soinut gaybaareissa kautta maailman: ei, en kadu mitään. Lauluun sisältyy piilosanoma: minun odotetaan katuvan. Se on häpeänalaisen uhmakas julistus: minulla on elämisen oikeus omilla ehdoillani. Olen elänyt ja elän, enkä osaa katua teidän takianne. – – On mahdotonta katua sitä, mikä on elämässä ollut onnellista, parasta ja huoletonta, sitä josta ei halua vapautua. Minunkin on mahdotonta katua kokemuksiani ja elämääni.”
Kirjaa
lukiessani en voinut olla tuntematta tiettyä sielunveljeyttä Ollia kohtaan,
koska olen itsekin kotoisin pieneltä paikkakunnalta ja olen hänen tapaansa
kielimiehiä, jolla on kontakteja Tanskaan. ”Debytoin” homomaailmassa samana vuonna, jolloin Olli kuoli, ja oman
coming out -aikani kuvaus on kuin suoraan hänen kirjastaan:
”Homoseksuaalisuuteensa kasvavan nuoren elämä ei ehkä ole tullut paljonkaan helpommaksi kuin minun nuoruuteni aikana, mutta jotakin olennaista on kuitenkin muuttunut: enää ei tarvitse olla aivan yksin salaisuutensa ja selviämistaistelunsa kanssa. – – Monet kokevat nuoren elämänsä jännittäväksi ja huolettomaksi.”
Ajattelen Ollia ja itseäni – sitä, miten erilaiset eväät itse sain nuoren homon elämääni ja miten siitä huolimatta yhä peittelen omaa homouttani ja sensuroin itseäni tietyissä tilanteissa ja kohtaamisissa.
Ajattelen Ollia ja Monsieur Mossea, noita homojatkumon kahta ääripäätä, joista toinen paljasti kaikki omat ja muiden asiat ja toinen vaikeni lähes elämänsä loppuun asti. Ajattelen Ollia ja tunnen surua siitä, että juuri hänen tarinansa on todennäköisesti edustavampi kuvaus suomalaisten seksuaalivähemmistöjen elämästä menneinä salailun vuosikymmeninä.
Ajattelen Ollia ja Monsieur Mossea, noita homojatkumon kahta ääripäätä, joista toinen paljasti kaikki omat ja muiden asiat ja toinen vaikeni lähes elämänsä loppuun asti. Ajattelen Ollia ja tunnen surua siitä, että juuri hänen tarinansa on todennäköisesti edustavampi kuvaus suomalaisten seksuaalivähemmistöjen elämästä menneinä salailun vuosikymmeninä.
Ajattelen Ollin kirjasta
vahvasti välittyvää häpeää ja ajattelen vanhempaa ystävääni, joka joi itsensä hengiltä ja
halusi ehdottomasti tulla haudatuksi heterona. Niin suuri oli hänen häpeänsä,
että se piti otteessaan loppuun saakka. Ystäväni kuoleman ja siihen liittyvien
tapahtumien järkyttämänä tulin ulos kaikille kavereilleni,
osallistuin viime kesänä ensimmäisen kerran Helsingin Pride-kulkueeseen ja
perustin syksyllä tämän blogin. Toistelen usein itselleni, että teen tämän myös
ystäväni takia. Hänen toiseen elämäänsä minä en kuulunut, joten en voinut
osallistua hautajaisiin. Niinpä muistan ystävääni täällä, tässä elämässä.
”Kuinka monet eivät jaksa? Kuinka paljon itsemurhia on vielä minun sukupolvessani tehty tästä syystä? Häviäjien ja epäonnistuneiden historiasta ei historiankirjoitus ole koskaan muulloinkaan ollut kiinnostunut. Siihen eivät kuulu katkenneet oksat.”
Helsinki Pride 2013. |
Samasta aiheesta:
Homohistoriallinen Helsinki -juttusarja
Valtakunnanhomo muistelee: Monsieur Mossen "Voi pojat, kun tietäisitte!"
"Sateenkaari-Suomi: seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen historiaa"
Muistoja lopun ajoilta: Jonas Gardellin aids-trilogia
Kirjoja rakastamisen vaikeudesta: Alain Claude Sulzerin "Väärään aikaan" ja Larry Kramerin "Faggots"
Olipas kaunis ja koskettava kirjoitus. Kiitos.
VastaaPoistaIso kiitos palautteestasi! :)
VastaaPoistaOlen lukenut blogiasi ja kirjoituksiasi, ihaillut, nauranut, viihtynyt, itkenyt, surrut. Nuorta seksuaalivähemmistöön kuuluvaa lastaan kasvattavana äitinä sitä etsii käsiinsä jokaisen tiedonmurun ja varsinkin kokemuksen - sinulla on upea taito yhdistää viihde ja sitten se tosi arki. Ja varsinkin se kaikki siltä väliltä. Terkuin tuo sama Anonyymi.
VastaaPoistaSuurkiitokset palautteestasi, arvostan sitä todella. On hienoa kuulla, että kirjoitukseni ovat viihdyttäneet ja koskettaneetkin. Kirjoittaminen on itsellenikin ollut viihdykkeen lisäksi myös terapiaa. Minusta on mahtavaa, että olet äitinä halunnut syventyä asiaan. Oma äitini oli asian kanssa varmasti aika yksin 20 vuotta sitten, kun ei ollut nettiä ja muutenkaan tietoa niin helposti saatavilla. Uskon kyllä, että tämä on lapsellesi hyvä aika kasvaa erilaisena nuorena. Sanon niin siksi, että suurimmat harppaukset yleisessä mielipiteessä ovat tapahtuneet sinä aikana, kun itse olen ollut avoimesti homo, ja kehitys näyttäisi meillä menevän eteenpäin toisin kuin itänaapurissa. Silti jokainen lapsi ja vanhempi käy omaa taisteluaan, ja mikä sen tärkeämpää kuin jos voimme toisiamme siinä auttaa. Toivon sinulle paljon voimaa ja rohkeutta äitinä. Oman äitini tuki kantoi minua myös niinä aikoina, kun ympäristö ei ymmärtänyt eikä auttanut, ja siitä olen todella kiitollinen yhä.
VastaaPoista