Esa Saarisen sanoittama ja
esittämä Poikarakkaus (1984) oli
pitkään tunnetuin suomalainen vakavasti otettava homolaulu. Siihen saakka
homoista oli laulettu lähinnä kieli poskessa tai paheksuen, kuten Juha Vainion Kaksi vanhaa hinttaria (1979), Eija
Sinikan Se oli heinäkuu (1980) ja Meiju
Suvaksen Johnny ootko sellainen
(1982) osoittavat. Virnuilu jatkui myös Saarisen kappaleen jälkeen Pirkka-Pekka
Peteliuksen Tra-la-lassa (1985), mutta
pikkuhiljaa alkoi tulla monisyisempiäkin kappaleita. Nyt kuunnellaan kuitenkin Poikarakkaus ja pohditaan, mikä siitä tekee
vakavasti otettavan ja millaisen kuvan se antaa homoista.
Saarisen Filosofia-levyllä kuultava Poikarakkaus alkaa kertojan maalailevalla kuvauksella kahden pojan herkästä hetkestä ”katedraalin holvikaarten alla”. Tämä vie ajatukset jonnekin aikojen taa, kauas pois 1980-luvun Suomesta.
Saarisen Filosofia-levyllä kuultava Poikarakkaus alkaa kertojan maalailevalla kuvauksella kahden pojan herkästä hetkestä ”katedraalin holvikaarten alla”. Tämä vie ajatukset jonnekin aikojen taa, kauas pois 1980-luvun Suomesta.
Katedraali oli hiljentynyt
ja viilentynyt
katedraalin holvikaarten
alla, nurkkauksessa
kaksi poikaa – –
he koskettivat toisiaan
he hyväilivät toisiaan
he etsiytyivät toisiinsa
kiinni
katedraalin holvikaarten
alla, nurkkauksessa
Kolmas säkeistö korostaa
rakkauden aktin herkkää ja suorastaan harrasta puolta: ”Ystävyys, läheisyys,
poikarakkaus / poikarakkaus / yhteyteensä kietoutuneet – – kevyt kosketus
keskellä hartautta.”
Myöhemmin Poikarakkauden tekstissä toistuu mantran
tavoin neljä kertaa säe ”He tekivät toisilleen kauniita asioita”, joka on kuin vastalause
aids-hysterian aikaisille käsityksille homoseksin likaisuudesta. Lisäksi
teksti kertoo rakkauden tekojen leikkisyydestä ja yleisinhimillisyydestä,
mikä sekin tuntuu uhmaavan seksistä haudanvakavaa tehnyttä aids-pelkoa ja sitä,
että homoseksi olisi jotenkin harvinaisen poikkeavaa ja järisyttävää. Sukupuolen
sijasta huomio kohdistuu ihmisyyteen.
He tekivät toisilleen
kauniita asioita
he leikkivät helmiketjuin
he puhuivat sitä kieltä
mitä ihmiset ovat aina
puhuneet
liikkuessaan läheisyyttä
liki
Laulussa on paljon
toisteisuutta, mikä luo suorastaan rituaalimaisen vaikutelman. Hengellisyys,
henkisyys ja lihallisuus yhtyvät katedraalissa, jossa palvotaan (taivaallisen?)
majesteetin lisäksi rakkautta, joka on vielä majesteettiakin vanhempi.
Ja katedraali on viileä,
hiljentynyt
majesteetti vuosisatojen
takaa
mutta rakkaus on
vuosisatoja vanhempi
(puuvillainen vyö)
kaksi poikaa
kaksi poikaa
lattialla puuvillainen vyö
ympärillä hartauden
hiljaisuus
Poikarakkaus
kuvaa homoseksiä esteettisesti ja etäännyttävästi. Nyt ei olla missään puiston
pisuaarin pimeydessä vaan katedraalissa kaukana täältä. Miesten sijasta
puhutaan pojista ikään kuin viattomuutta korostaen, mutta hampaattomuudesta
kappaletta ei silti voi syyttää: homoseksuaalisen aktin kuvaaminen puhtaana ja
kauniina oli suorastaan vallankumouksellista aikana, jolloin homot nähtiin julkisuudessa
ennen kaikkea sairaina ja syntisinä.
Poikarakkaus
ottaa kantaa myös uskontoon kuvaamalla seksiaktia eräänlaisena uskonnollisena
seremoniana. Samalla se tuntuu haastavan homoihin kohdistettavan uskonnollisen
syrjinnän toteamalla, että rakkaus on vuosisatoja vanhempi kuin majesteetti,
jonka nimissä niin moni on valmis heittämään sen ensimmäisen kiven. Tosin tältä
osin sanoitus on melko monitulkintainen ja kryptinen.
Poikarakkauden
tekstin ymmärtämiseen saa onneksi lisäapua Esa Saarisen kirjoituksesta, joka on
julkaistu Seta-lehdessä 4/84. Siinä
Saarinen kertoo kappaleen taustan lisäksi myös omista homokokemuksistaan:
Sillä jos nainen hyväilee penistäni tai jos mies sitä hyväilee, mikä ero siinä voi olla? Tästä oli otettava selvää ja otin selvää. Ja eihän siinä mitään eroa ollut – ei mitään muuta eroa kuin mikä johtuu yksilöstä itsestään. Silti oli kuin olisi avantoon mennyt ensimmäistä kertaa: sitä pelkäsi hullun lailla. – – Poikarakkauden keskeinen filosofinen ankkuri on rakkauskäsityksessä, jota olin viime vuosina yrittänyt työstää. Jos rakkaus on kahden vapaan inhimillisen subjektin välinen suhde, sanan ”subjekti” vaativimmassa mahdollisessa mielessä, silloin rakkaus ei tunnusta sukupuolieroja. Vapaus ei kumarra sukupuolieroille eikä rakkaus biologialle.
Saarinen paljastaa
kirjoituksessaan myös sen, että Poikarakkauden
näyttämönä oleva katedraali on itse asiassa kiertoilmaus makuuhuoneelle: ”Seksuaalisuus
on ihmisen kaikkein privaateinta yksityisaluetta, makuuhuone pyhin pyhättö
maailmassa. Siinä katedraalissa jokainen on kahden jumalansa kanssa ja se
jumala on jokaisen oma”, Saarinen kirjoittaa kuin härnätäkseen raamatunheiluttajia. Lisäksi hän tulee vinoilleeksi tuolloin voimassa olleelle
kehotuskieltopykälälle toteamalla: ”Tähän Poikarakkaus
kehottaa.”
Saarinen korostaa kappaleen
poliittisuutta myös vuonna 2003 julkaistussa Helsingin Sanomien jutussa ”Homous on rock”, joka käsittelee mm.
suomalaista homomusiikkia: ”Poikarakkautta
[sic!] oli ensisijaisesti rakkauslaulu, mutta halusin olla myös
yhteiskunnallinen vaikuttaja. Olin juuri tavannut puolisoni Pipsan, ja hänen
mielestään oli väärin, etteivät homoseksuaalit saaneet rakastaa niin kuin
haluavat. Missään tapauksessa kyse ei ollut vitsistä”, hän toteaa.
Saarisen loppukaneetti on sopiva aasinsilta Poikarakkauden vertailukohtana olevaan Moppi ja aivokurkiaiset -yhtyeen kappaleeseen Hyvä tunnelma (2008). Kaksi levyä tehnyttä yhtyettä pidettiin sen härskien homosanoitusten vuoksi nimenomaan vitsinä ja huumoriaktina, mutta bändin nokkamies Tuomas Toiviainen kielsi tämän toistuvasti. Yhtyeen sanoituksia kuunnellessa on kieltämättä vaikea välttyä naurunpyrskähdyksiltä ja inhorealismin väristyksiltä, mutta sinnikäs kuulija löytää niiden takaa löytyy myös syvempää sisältöä.
Tästä on hyvänä esimerkkinä Toiviaisen sanoittama ja yhtyeen kakkoslevyllä Moppi ja aivokurkiaiset kuultava Hyvä tunnelma, joka tarjoaa aimo annoksen pornolaulumaisen härskejä lyriikoita mutta kuulostaa huumoripläjäyksen sijasta pikemmin hätähuudolta. Ristiriita tuo vahvasti mieleen Leevi and the Leavingsin tuotannon, ja siihen kappale viittaa myös musiikillisesti.
Saarisen loppukaneetti on sopiva aasinsilta Poikarakkauden vertailukohtana olevaan Moppi ja aivokurkiaiset -yhtyeen kappaleeseen Hyvä tunnelma (2008). Kaksi levyä tehnyttä yhtyettä pidettiin sen härskien homosanoitusten vuoksi nimenomaan vitsinä ja huumoriaktina, mutta bändin nokkamies Tuomas Toiviainen kielsi tämän toistuvasti. Yhtyeen sanoituksia kuunnellessa on kieltämättä vaikea välttyä naurunpyrskähdyksiltä ja inhorealismin väristyksiltä, mutta sinnikäs kuulija löytää niiden takaa löytyy myös syvempää sisältöä.
Tästä on hyvänä esimerkkinä Toiviaisen sanoittama ja yhtyeen kakkoslevyllä Moppi ja aivokurkiaiset kuultava Hyvä tunnelma, joka tarjoaa aimo annoksen pornolaulumaisen härskejä lyriikoita mutta kuulostaa huumoripläjäyksen sijasta pikemmin hätähuudolta. Ristiriita tuo vahvasti mieleen Leevi and the Leavingsin tuotannon, ja siihen kappale viittaa myös musiikillisesti.
Hyvän tunnelman ensimmäisessä säkeistössä ollaan kotibileissä tai ravintolamiljöössä, ja kappaleen minäkertoja kuvaa alkuillan romanttisia odotuksia.
Istutaan nyt hetki
istutaan ja nautitaan
tunnelmasta
ja katsellaan miten tämä
sydämillä tapetoitu huone
hiljalleen täyttyy
tanssivista pareista
Viaton ensivaikutelma saa
kuitenkin kyytiä jo seuraavassa säkeistössä, kun kertoja päätyy polvilleen
seuralaisensa eteen.
Olin kuiskutellut korvaasi
hempeästi
tietysti polvistuin heti
kun vain löysimme sopivan paikan
tietysti polvistuin heti,
sitten avasin napit
maiskutin huulillani,
maiskutin suulla, sanoin: ”Ota! Ota!”
Tapahtumien saaman
äkkikäännöksen lisäksi huomio kiinnittyy säkeistön tietysti-sanaan. Kertoja antaa ymmärtää toimivansa tällaisissa
tilanteissa kaavamaisesti ja johdattavansa kuhertelun nopeasti seksiin, jossa
hän on antavana osapuolena. Lisäksi pistää silmään lopussa toistuva käskymuoto.
Kun kerran kertoja on itse se, joka muitta mutkitta polvistuu ottamaan ja
maiskuttamaan, ketä hän oikeastaan käskee?
Selitys löytyy seuraavasta
säkeistöstä, jossa kertoja vetoaa suoraan seuralaiseensa: ”Pelasta minut
julmalta kohtalolta.” Julma kohtalo on yhtä kuin vieraat miehet, jotka käyttävät
kertojaa hyväkseen mutta joita hän ei voi vastustaa ihmisen ikävässään. Kertojan
ruumis on otettu lukemattomia kertoja, mutta josko nyt löytyisi se, joka ottaa
hänet omakseen. Josko nyt polvistun eteesi ottamaan ja sinä otat sen jälkeen
minut?
Pelasta minut julmalta
kohtalolta
seura vie jalat alta
ja olen koko ajan pudota
vieraan miehen syliin
he saavat minut tolaltani
ja nämä hierojan kädet
olkapäiltä voidaan tunkea vaikka persuksiin
ne voidaan tunkea sinne
minne ei aurinko paista
kaikki on valmista, pöytä
on katettu: ”Ota! Ota!”
Hyvässä tunnelmassa on aidosti hyvä tunnelma vain alussa, jossa istutaan hiljaa sydäntapettien keskellä. Sen jälkeen kertoja ajautuu miellyttämisen halussaan kaavamaiseen
käytökseen ja polvistuu ”tietysti” heti ensi tilassa ottamaan ja antamaan.
Taustalla väikkyy kaikkensa antavan mielihyväautomaatin
tarve tulla kohdelluksi tuntevana ihmisenä ja saada vastavuoroista rakkautta.
Koska kappale loppuu ”katetun
pöydän” ääreen, kertojan kohtalo jää auki. Kuulija ei tiedä, vastataanko kertojan tunteisiin ja tarpeisiin, vai jääkö hän samoilemaan irtosuhteiden ryteikköön. Epätoivoiselta vaikuttava etsiminen kiteytyy hyvin levyn seuraavassa
kappaleessa, jossa puuskahdetaan: ”En ikinä pääse luoksesi ulos
kyrpämetsästä. En ikinä pääse täältä. – – Kuinka olet voinut antaa minun olla
näin yksin?”
Esa Saarisen Poikarakkaudessa kuvataan ulkopuolisen
silmin jossain muinaisuudessa tai symbolisessa katedraalissa kuhertelevia
poikia. Kaunistelusta huolimatta Poikarakkaus oli silti uskallettu ja uraauurtava. Se antoi homoseksistä
täysin päinvastaisen kuvan kuin mihin kappaleen julkaisuaikana oli totuttu, ja tätä
kautta laulu puhui rakkauden puhtaudesta ja homojen oikeudesta rakkauteen.
Moppi ja aivokurkiaiset
-yhtyeen parikymmentä vuotta nuorempi kappale Hyvä tunnelma taas puhuu tästä ajasta, eikä sillä ole minkäänlaisia poliittisia tarkoitusperiä. Nyt ei pyritä kirkastamaan homojen julkisuuskuvaa, vaan minäkertoja paljastaa itsetilityksen aikakaudelle
sopivasti kaikki tekonsa ja traumansa sanoja säästämättä. Kappale kertoo
homoseksistä kaiken sen, minkä Saarinen onnistui piilottamaan poikien helmiketjuleikkien
taakse: on suuseksiä, fisting-viittauksia ja mies, joka on jumittunut
pakonomaisen irtoseksin oravanpyörään. Hyvässä tunnelmassa poikarakkaus näyttäytyy kaikkea muuta kuin puhtaana, mutta raadollisuuden taustalla on kertojan toive siitä, että hänkin olisi
oikeutettu rakkauteen, että hänkin kelpaisi – ei niinkään homona, vaan
ylipäätään ihmisenä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti