Taannoiselle pop- ja iskelmäjuttusarjalle on toivottu jatkoa, ja Hulivilipoika tekee työtä käskettyä. Tällä ja ensi viikolla otan taas vertailuun kaksi laulua ja pohdin niiden kautta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kuvaamisessa tapahtuneita muutoksia. Ensin vuorossa ovat Eija Sinikan Se oli heinäkuu (1980) ja Kitkerien neitsyiden Täydellinen mies (2005).
Kyllä se siitä, kunhan vain löydät oikean naisen. Tähän kansantaruun nojaa Eija Sinikan Käythän kanssain tangoon -levyllä kuultava kappale Se oli heinäkuu, jonka on sanoittanut Chrisse Johansson. Kappaleen alussa kertoja muistelee kunnon fag hag -tyyliin, miten hän oli tyttöjen kanssa turhaan haikaillut kotikylän komistuksen perään siitä huolimatta, että pojan tiedettiin olevan ”hiukan sellainen” – siis homo. Poika oli kuitenkin vain virnuillut takaisin ja jättänyt kissat kehräämään keskenään.
Hän oli oman kylän poikia ja sen
mä tiesin että hän on hiukan sellainen
me tytöt haaveiltiin ja salaa toivottiin
vaan meille hymyili hän melkein pilaillen
Kertojaa oli kiukuttanut pojan kylmäkiskoisuus, ja koko
tyyppi oli alkanut inhottaa. Pian koitti kuitenkin suvi suloinen, joka sulatti
jään ja sekoitti pään.
Se oli heinäkuu kun häneen tutustuin
ja kaikki muu mielestäni jäi
vain hänen
silmänsä mä näin
ja niiden vangiksi mä jäin
se oli heinäkuu kun tunsin että rakastun
niin käy kun kesä keventää
ja hiukan sekaisin on pää
Myös oman kylän homopojalla meni heinäkuun helteillä pää
sekaisin, koska aiemmin luonnetta rasittanut homous ei tuntunut vaivaavan enää
ollenkaan.
En voisi kuvitella ketään parempaa
hän minut päivittäinkin tuntemaan niin saa
se mitä
aikoinaan mä luulin luonteestaan
ei pidä paikkaansa nyt enää ollenkaan
Se oli heinäkuu -kappaleen
sanoitusta voidaan tulkita kahdella tavalla. Toki voidaan ajatella, että poikaa
oli aivan syyttä epäilty homoksi ja että tyttöjen välttely oli johtunut esimerkiksi
ujoudesta. Kertoja ei ollut tuntenut poikaa ”kuin päällipuolisin”, ja totuus
pojan seksuaalisuudesta oli valjennut vasta kunnon tutustumisen jälkeen. Siitä ei kuitenkaan päästä mihinkään, että pojan
mahdollinen homous olisi ollut ikävä asia, kuten vähättelevä
”hiukan sellainen” -ilmaus antaa ymmärtää.
Kappaleen tekoajankohdan ja sanoituksen sävyn vuoksi
pidän todennäköisempänä sitä, että Se oli
heinäkuu on ennen kaikkea veret seisauttava eheytymistarina, jollaisia
näkee lähinnä uskonlahkojen lehdyköissä. Tätä tukee se, että homous kuvataan
kappaleessa kepeästi luonteenpiirteeksi (”se mitä aikoinaan mä luulin luonteestaan”), joka on epäilemättä muutettavissa
siinä missä ujouskin. Eheytymisestä viestii myös se, että kertojan mukaan hänen
aiemmat luulonsa eivät pitäneet paikkaansa ”nyt enää ollenkaan”, eli ilmeisesti
ne olivat pitäneet paikkansa siihen saakka, kunnes kesä kevensi ja sai pään enemmän
kuin hiukan sekaisin.
Biseksuaalisuus ei ole tässä tarinassa mahdollista, vaan
muutoksen on oltava täydellinen. Samalla tarina saa heteronormatiivisen
onnellisen lopun: kun oikea nainen lopulta löytyi, mieskin löysi itsensä ja oma
kylä saatiin puhdistettua sellaisista. Yltiöromantiikka kukoistaa, ja
kertojanainen julistaa ex-homostaan: ”Tänään puolestansa melkein kuolisin.”
Romanttisen rakkauden täpötäydestä tarpeistosta tuntuu ammentavan myös Kitkerien neitsyiden 25 vuotta nuorempi kappale Täydellinen mies, joka on julkaistu levyllä Todellisen menestyksen salaisuus (2005). Vappu Rossin sanoittaman kappaleen alussa kertoja herää laulun täydellisen miehen luota krapulassa. Mies kokkaa naiselle munakkaan, ja koko iltapäivä taitaa kulua ”toipilaina kahvilassa”.
Romanttisen rakkauden täpötäydestä tarpeistosta tuntuu ammentavan myös Kitkerien neitsyiden 25 vuotta nuorempi kappale Täydellinen mies, joka on julkaistu levyllä Todellisen menestyksen salaisuus (2005). Vappu Rossin sanoittaman kappaleen alussa kertoja herää laulun täydellisen miehen luota krapulassa. Mies kokkaa naiselle munakkaan, ja koko iltapäivä taitaa kulua ”toipilaina kahvilassa”.
Toisessa säkeistössä kertoja listaa miehen
täydellisiä luonteenpiirteitä ja suorastaan ryöstöviljelee rakkausromaanien kliseitä.
Kasvot komeat ja ryhti vakaa
käytös etiketin mukainen
asu tyylikäs niin edestä kuin takaa
kampauskin mallikelpoinen
Vaikka kappale on julkaistu ennen kuuminta some-aikaa, sen kolmas säkeistö tuo erehdyttävästi mieleen tilapäivitysten tuunatun todellisuuden, jossa arki on tarua ihmeellisempää.
Lauantaina mennään museoon tai oopperaan
ehkä jäätelölle kadunvarsikuppilaan
tai sitten piknikille vierasvenesatamaan
eväskorissamme juustoa ja punkku
Neljännessä säkeistössä kertoja jopa myöntää
rehellisesti, että kyse on pröystäilystä ja näyttämisen halusta: ”Ohi
eilispäivän heilojen ja pokien / kuljen salaista tyydytystä kokien /
käsipuolessani kinkkujen kunkku!”
Laulun loppupuolella romanttinen asetelma kääntyy kuitenkin päälaelleen. Käy ilmi, että mies on jopa niin täydellinen, ettei hän välitä edes
kertojan syrjähypyistä: ”Hän ei ole siitä kateellinen vaikka / toista miestä tapailen / hänen luonaan minulla on aina paikka / jos ymmärtäjää tarvitsen.”
Vasta laulun loppu tuo selityksen
siihen, miksi mies on täydellinen ”aivan yksinkertaisesti totta tosiaan” ja
”kokolailla luonnostaan”. Hän on tietysti homo.
Emme sorru mustasukkaisuuskohtauksiin
sillä rakastumme miehiin täysin erilaisiin
koskaan emme joudu kilpailutilanteisiin
kun emme samoilla areenoilla juokse
Laulun kertojaa ei haittaa edes se, että täydellinen mies
pokaa usein ne kaikkein komeimmat miehet: ”Hyvä sentään että pojat parhaimmat /
tulee meistä edes jommankumman luokse.”
Eija Sinikan laulun pikkukylässä ei ollut tilaa seksuaaliselle erilaisuudelle tai tavallisuudesta poikkeaville elämänvalinnoille.
Kitkerien neitsyiden kappale taas kertoo nykypäivän Sinkkuelämää-todellisuudesta, jossa monen maalaispojan ja -tytön on pitänyt nousta postiauton kyytiin
ja huristella uutta pikitietä pitkin kaupunkiin. Siellä heillä on vapaus
tehdä omat elämänvalintansa ja rakentaa perinteisen suku- ja kyläyhteisön
tilalle ystävistä koostuva perhe.
Täydellinen mies -kappale vetää
petauspatjan romanttisen rakkauden kliseiden alta. Sen maailmassa homomiehen ei
tarvitse muuttua heteroksi eikä heteronaisen tarvitse kuolla miehensä takia.
Toisaalta laulu antaa ymmärtää, että kakku on mahdollista sekä syödä että
säästää: nainen ja mies voivat olla myös sydänystäviä, jotka tekevät keskenään
kaiken sen, mitä heidän kuuluukin tehdä joidenkin naistenlehtien ja
rakkauselokuvien mukaan: on piknikkejä ja oopperakäyntejä ja vuoteeseen
tarjoiltuja aamiaisia. Selvittämättä jäävät ehkä vain ”Sähäkän Suuseksin
Salaisuudet” à la Cosmo – ellei sitten mies ole niin täydellinen, että hän ottaa asiakseen neuvoa
tyttökaverilleen, kuinka se oikeasti tehdään.
Osa 6
Osa 6
Samasta aiheesta:
Hopeinen HBTkuu: Suomi-popin pervot eilen ja tänään 1
Hopeinen HBTkuu: Suomi-popin pervot eilen ja tänään 2
Hopeinen HBTkuu: Suomi-popin pervot eilen ja tänään 3
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti