Kun nousee veräjähissillä töölöläistalon ylimpään kerrokseen ja astuu sisään kattohuoneistoon, tuntuu kuin olisi päätynyt Helvi Hämäläisen sivistyneistöromaanien kadonneeseen maailmaan.
Tervetuloa Taidekoti Kirpilään, joka on reumalääkäri
Juhani Kirpilän (1931–1988) lahja meille kaikille. Kirpilän museoidussa kodissa
riittää nähtävää, mutta kaltaiseni kieroutuneen kävijän huomio keskittyy ennen
kaikkea siihen, mikä jää varjoihin – Kirpilän homouteen.
Taidekoti Kirpilän loputtomalta tuntuva huoneiden helminauha ulottuu juhlaolohuoneesta kirjaston, makuuhuoneen ja ruokasalin kautta arkiolohuoneeseen, joka ei ole lainkaan nimensä veroinen. En nimittäin tunne montakaan, jonka ”arki”olohuonetta koristavat näin kauttaaltaan öljyvärimaalatut seinät.
Henkeä ja ainetta
Taidekoti Kirpilän loputtomalta tuntuva huoneiden helminauha ulottuu juhlaolohuoneesta kirjaston, makuuhuoneen ja ruokasalin kautta arkiolohuoneeseen, joka ei ole lainkaan nimensä veroinen. En nimittäin tunne montakaan, jonka ”arki”olohuonetta koristavat näin kauttaaltaan öljyvärimaalatut seinät.
Suorastaan epätodellisen huoneen Steinway-flyygelin ääreen on helppo kuvitella vaikkapa Helvi Hämäläisen Säädyllisen murhenäytelmän (1941) Naimi Saarinen – tuo mustan intohimon riuduttama lähes groteski hahmo, joka oli enemmän henkeä kuin ainetta:
Ja nyt hän istui isot keltaiset kädet helmassa flyygelin jäykistyneen siiven varjossa silmät kiintyneinä hollantilaiseen sitruunaan, jonka mehupisarat ja hedelmäliha olivat niin kirkkaat, ja mansikoihin, joilla ryömi ruskeita, kuultavia muurahaisia. – – Hän laski sormensa koskettimille, ja hänen sormenpäittensä lipuessa niillä kiersi sävel huonetta omituisen uinuvana, ikään kuin sinervänä nauhana, johon hänen sormensa olivat jättäneet himmeitä kysymysmerkkejä. – – Niiden vuosien maisemasta, jotka hän oli ollut yksin, vanhan intohimon muisto sydämessään, tuskallisen uskollisessa lippaassa, oli työ, taiteen ymmärtäminen ja palvominen, ollut hänen ainoa ilonsa. Työ, taide, kauneus, taide, joka kohosi kuin pieni marmorinen kellotorni yksinäisyyden maisemasta ja lähetti kelloistaan hopeisen parven, ikään kuin pienen hopeisen kelloketjun kaikkeen maailman ihmisten lohduttajaksi ja parantajaksi.
Tämän valtavan kattohuoneiston omistaja Juhani Kirpilä oli
hänkin Naimi Saarisen tavoin hengen jättiläinen. Kuinka muuten kukaan kykenisi kokoamaan
näin omaleimaista taidekokoelmaa ja vieläpä testamenttaamaan sen Suomen
Kulttuurirahastolle ”ihmisten lohduttajaksi ja parantajaksi”? Naimista poiketen
Kirpilä oli tosin jättiläinen muutenkin; elämänsä loppupuolella hän oli
kuulemma 190-senttinen ja yli 150-kiloinen jässikkä.
Juhani Kirpilän komeaan varteen mahtui monta miestä. Taidekoti Kirpilä -kirjasta (1998) voi lukea, että hän oli saksalais-savolais-karjalaisen perheen ainoa lapsi, josta tuli isänsä tavoin lääkäri. Hän oli myös taitava talousmies, mikä takasi omaisuuden ja taidekokoelman karttumisen sekä elämän ehtymättömistä antimista nauttimisen kulinaristina ja maailmanmatkailijana. Välähdyksiä kaikesta tästä Kirpilä tarjosi Kauneus ja terveys -lehden ”koirattomana, kissattomana ja vaimottomana” pakinoitsijana.
Taidekoti Kirpilä -kirja ja -esite. Kirjaa on myynnissä taidekodissa. |
Monta miestä
Juhani Kirpilän komeaan varteen mahtui monta miestä. Taidekoti Kirpilä -kirjasta (1998) voi lukea, että hän oli saksalais-savolais-karjalaisen perheen ainoa lapsi, josta tuli isänsä tavoin lääkäri. Hän oli myös taitava talousmies, mikä takasi omaisuuden ja taidekokoelman karttumisen sekä elämän ehtymättömistä antimista nauttimisen kulinaristina ja maailmanmatkailijana. Välähdyksiä kaikesta tästä Kirpilä tarjosi Kauneus ja terveys -lehden ”koirattomana, kissattomana ja vaimottomana” pakinoitsijana.
Oli kuitenkin vielä yksi Juhani, joka jää Taidekoti
Kirpilän julkaisuissa ja esimerkiksi Kansallisbiografian
Kirpilä-artikkelissa (1999) piiloon rivien väliin: hersyvä homoherra, joka piti
täällä Hesperiankatu 7:ssä hoviaan. Hovi-sana
ei ole omaa liioitteluani, vaan sitä käytettiin jo Vantaan kaupunginmuseon Sateenkaari-Suomi-näyttelyssä
(2007). Siinä Juhani Kirpilän koti mainittiin esimerkkinä homoseurapiireistä,
jotka kukoistivat varakkaan väen yksityiskodeissa proosallisten puistojen
sijasta.
Enää Taidekoti Kirpilässä eivät hoviherrat homostele, ja
tätä kuvastaa hyvin se, että Kirpilän entisestä makuuhuoneesta on poistettu sänky
kokonaan. Ratkaisu on epäilemättä logistinen, mutta samalla johdonmukainen. Taidekodin
julkaisuissa ja opastuksissa puhutaan vain hienotunteisesti ”elämänkumppanista”,
jonka kanssa Kirpilä tähän huoneistoon muutti vuonna 1979. Kysyttäessä
ystävällinen opas kertoi, että kumppanin nimi oli ”Kalle”.
Herää kysymys, miksi Juhani Kirpilän hovi on nyt niin homoton? Onko ratkaisulla haluttu kunnioittaa Kirpilän luonteen pidättyvää ja ujohkoa puolta, joka oli vastapainona hänen seurallisuudelleen? Vai kuvastaako ratkaisu kenties Kirpilän omaa tapaa peitellä homouttaan julkisuudessa? Onko museossa yksinkertaisesti haluttu mennä taide edellä ja välttää leimautumista ”homomuseoksi”?
Herää kysymys, miksi Juhani Kirpilän hovi on nyt niin homoton? Onko ratkaisulla haluttu kunnioittaa Kirpilän luonteen pidättyvää ja ujohkoa puolta, joka oli vastapainona hänen seurallisuudelleen? Vai kuvastaako ratkaisu kenties Kirpilän omaa tapaa peitellä homouttaan julkisuudessa? Onko museossa yksinkertaisesti haluttu mennä taide edellä ja välttää leimautumista ”homomuseoksi”?
Mene ja tiedä, mutta Kirpilä eli ja kuoli aikana, jolloin
homous oli kansakunnan kaapissa eikä sen päällä, ja Taidekoti Kirpilä on tämän
ajan kuva. Taideaarteiden lisäksi se tarjoaa siten myös museaalista
arvomaailmaa, jossa Juhani Kirpilän homous on lähinnä julkinen salaisuus.
Vaikenemisella on toki oma viehätyksensä tänä avoimuuden aikana, koska se
houkuttaa tirkistelyyn, haluun kaivaa koko Jussi esiin rivien välistä ja
taulujen takaa.
Kodistaan kadonnutta Kirpilää voi etsiä ainakin lukemalla hänen pakinoitaan, joita ilmestyi Kauneus ja terveys -lehdessä yli 300 kappaletta vuosina 1962–1988. Kymmenen ensimmäistä vuotta Kirpilä kirjoitti Ohimennen-palstaansa nimettömänä ja sen jälkeen omana itsenään. Itse olen toistaiseksi lukenut vain Matti Suurpään toimittamassa Ohimennen-pakinavalikoimassa (2006) julkaistut kirjoitukset, joten keskityn tässä niihin.
Heterotakuu
Kodistaan kadonnutta Kirpilää voi etsiä ainakin lukemalla hänen pakinoitaan, joita ilmestyi Kauneus ja terveys -lehdessä yli 300 kappaletta vuosina 1962–1988. Kymmenen ensimmäistä vuotta Kirpilä kirjoitti Ohimennen-palstaansa nimettömänä ja sen jälkeen omana itsenään. Itse olen toistaiseksi lukenut vain Matti Suurpään toimittamassa Ohimennen-pakinavalikoimassa (2006) julkaistut kirjoitukset, joten keskityn tässä niihin.
Pakinoissa pääsee ääneen ilmeisen konservatiivisen
maailmankuvan omaksunut mies, joka laukoo ”lukijattarilleen” suorasukaisia
mielipiteitä naisen asemasta, vanhustenhuollosta, holtittomasti lisääntyvien
sterilisoinnista, opiskelijanuorison sivistymättömyydestä ynnä nykytaiteesta
”lankulle maalattuine hikisine rintaliiveineen”. Kokonaisuuden pelastaa
kuitenkin kerta kerran jälkeen Kirpilän erinomainen huumorintaju.
Homoseksuaalisuus mainitaan valikoiman pakinoissa nimeltä
vain kerran, ja tästä vuonna 1967 julkaistusta kirjoituksesta paistaa pirullisuuteen verhottu tuohtumus
kirkon vanhakantaisuutta kohtaan:
Useimpien hiippakuntien piispat julkaisivat tuonnottain jossakin määrin kummallisen paimenkirjeen. Siinä esitettiin muutamia omalaatuisia toteamuksia, joiden mukaan mm. homoseksuaalisuus on sekä sairaus että synti (ynnä yhteiskunnan mielestä vielä rikos), mikä yhdistelmä synti-sairaus nostatti lääketieteellistä mieltäni. Mutta oli kirjassa jotakin hyvääkin. Itsetyydytyksen ei enää ilmoitettu oikopäätä johtavan helvettiin, vaan se – tosin häpeillen – todettiin olosuhteiden pakosta melko yleiseksi korvikekeinoksi. Ja syntyvyyden säännöstelystä todettiin, että se ehkä ja kenties joskus vastaisuudessa saattaa tulla aiheelliseksi ja hyväksytyksi.
Sairaus ei voi olla synti, Kirpilä viestittää kiistämättä
kuitenkaan itse sairautta, joka toki vielä tuolloin oli sairausluokituksessa.
Samalla hän suomii kirkon kyvyttömyyttä ymmärtää aikojen muuttumista ja
siunailee ihmisten holtitonta lisääntymistä. Varmuuden vuoksi hän antaa
itselleen vielä heterotakuun pohtimalla omia viettiyllykkeitään:
Kyllähän minäkin, jos joskus kesällä pellon pientareella satun tapaamaan neidon punapaulan, tunnen vastustamatonta halua pyöräyttää puolukan, mutta silti tunnen asian sopimattomaksi ja jopa vanhanaikaisen moraalikäsityksemme vastaiseksi – mutta eikö tätä vastuuntuntoa odottaisi aviopareiltakin.
Lukijattarille luotua heteromielikuvaa vahvistaa myös
vuonna 1969 julkaistu Puolan-matkan kuvaus, jossa Kirpilä kertoo kokemistaan
intiimistä hetkistä paikallisen ”daamin” kanssa. Arvailuksi jää, oliko
Kirpilällä tähän aikaan myös naissuhteita, vai oliko daami sittenkin herra:
Varsinkin Kirpilän monista matkajutuista on havaittavissa merkkejä homoseksuaalisesta ”katseesta”, tavasta havainnoida maailmaa: milloin hän erikseen mainitsee lentokoneen ”shortsihousuiset stuertit”, milloin madagaskarilaisen museon ”kuninkaalliset kultaiset ympärileikkausinstrumentit” ja herkuttelee vielä seremonian yksityiskohdilla esinahan mutusteluineen kaikkineen. Tästä päästääkin sonninkiveksiin, joita Kirpilä ahmi ”ilman mitään moraalisia estoja” kreikkalaisen lempisaarensa kantatavernassa. Vaiheikkaasta Sansibarin-matkasta hän puolestaan mainitsee erikseen hotellin baarissa olleet ”molempaa sukupuolta olevat tiluliluliit, jotka sinä em. hämärähetkenä kovasti tekivät itseään tykö”.
Varsovassa olin eräänä iltana joutunut ns. romanttiseen tilanteeseen divaanin äärellä, kun kesken kaiken radiosta alkoi kuulua Maamme-laulu. Kangasniemi oli voittanut kultamitalinsa. Mietin, pitäisiköhän tässä kokonaan nousta seisomaan vai riittääkö kun… – hys nyt, ei olla tuhmia.
Ohimennen-pakinavalikoima. Kirjaa on myynnissä taidekodissa. |
Sillä silmällä
Varsinkin Kirpilän monista matkajutuista on havaittavissa merkkejä homoseksuaalisesta ”katseesta”, tavasta havainnoida maailmaa: milloin hän erikseen mainitsee lentokoneen ”shortsihousuiset stuertit”, milloin madagaskarilaisen museon ”kuninkaalliset kultaiset ympärileikkausinstrumentit” ja herkuttelee vielä seremonian yksityiskohdilla esinahan mutusteluineen kaikkineen. Tästä päästääkin sonninkiveksiin, joita Kirpilä ahmi ”ilman mitään moraalisia estoja” kreikkalaisen lempisaarensa kantatavernassa. Vaiheikkaasta Sansibarin-matkasta hän puolestaan mainitsee erikseen hotellin baarissa olleet ”molempaa sukupuolta olevat tiluliluliit, jotka sinä em. hämärähetkenä kovasti tekivät itseään tykö”.
Myöhempien pakinoiden kielenkäyttö on välillä
suorasukaisen seksuaalista orkkuineen, stondiksineen ja
kaksimielisyyksineen, kuten tässä vuonna 1980 julkaistussa kirjoituksessa: ”Astumisella
on tunnetusti ainakin kaksi merkitystä, mutta nyt kaipasin sitä jaloin
alaslaskeutumista tarkoittavaa.”
Samaisessa pakinassa otetaan lähituntumaa jopa Kirpilän takamukseen ja etumukseen:
– – vessan istuinrengas oli ohuinta mahdollista muovia ja runsaahkon peräpeilini yksi poimu nipistyi siihen väliin niin että minulta perkeleen lisäksi pääsi pieni huuto. – – Käännyin valtaistuimella toiselle kankulle, jolloin nipistys loppui, mutta ilmeni komplikaatio nro 2. En mitenkään halua kehuskella ulottuvuuksillani, varsinkin kun ne ovat ensisijaisesti asettuneet aivan vääriin kohtiin, mutta nyt ei auttanut muu kuin todeta, että ne lähinnä aivan tavallisen kokoiset kelluivat kääntymisen seurauksena vessan pöntön vedessä. – – Istuin siis kirkonkylän hotellin lavuaarin alla olevalla vessalla pallit kelluen.
Ohimennen-pakinavalikoiman teksteistä ei voi
suoraan päätellä Kirpilän homoutta. Päinvastoin niistä löytyy automaattista hetero-olettamaa
vahvistavia tarinoita, joskin tekstien ajoittaista seksuaalista
suorasukaisuutta voidaan pitää eräänlaisena kätketyn korostamisena. Kirpilän itseironinen ja monimielinen tapa
havainnoida maailmaa mahdollistaa kuitenkin sen, että homolukija löytää
kirjoituksista ainakin haluamansa. Tästä on esimerkkinä Kirpilän uuvuttava
Louvre-kokemus vuodelta 1987:
Veistoskokoelmat todistavat erinomaisesta anatomian hallinnasta, mutta muuten ei loputon kavalkaadi alastomia figuureja milloin oikea, milloin vasen käsi pimpsan päällä enää oikein jaksanut värähdyttää.
Magnus Enckell: Alaston nuori mies. Taidekoti Kirpilän postikortti. |
Makuuhuoneen miehet
Kirpilän kääntöpuolta voi etsiä pakinoiden lisäksi myös taideteoksista,
joita hän kotiinsa hankki. Taidekoti Kirpilä -kirjassa mainitaan
nimittäin, että Kirpilä osti kokoelmansa jokaisen teoksen täysin omien
mieltymystensä mukaisesti asiantuntijoita kuulematta. On siis perusteltua
olettaa, että Kirpilän homous on yksi tärkeä avain hänen taidevalintojensa
ymmärtämiseen. Jos tämä puoli jätetään huomiotta, jäljelle jää toki teosten
tarina osana taidehistoriaa, mutta niiden tarina osana Juhani Kirpilän
kokoelmaa jää torsoksi.
Hyvä esimerkki tästä on Taidekoti Kirpilän nettisivuilta
löytyvä analyysi Magnus Enckellin teoksesta Veljesvala
(1912). En ollenkaan epäile, etteikö teos voisi näyttäytyä ”venäläisvastaisena
poliittisena allegoriana”. Kirpilän kokoelman kannalta mielekkäämpi tulokulma
on kuitenkin se, että homokeräilijä osti tässä homotaiteilijan teoksen, jossa kolme
nuorukaista lyö luonnon helmassa kätensä yhteen ”veljesvalan” merkiksi. Kun
otetaan huomioon se, että nuorukaiset vannovat yhteenkuuluvuuttaan alasti, homo-ostaja
ja -katsoja ei todellakaan ajattele ensimmäisenä suurta ja mahtavaa
äiti-Venäjää. Ateneumissa ulkotaiteellisilla seikoilla ei ehkä olisi väliä, mutta toisin on kotimuseossa, jossa keskiöön nousee nimenomaan teoksen ja keräilijän välinen suhde.
Kirpilälle uskollisena sivuutan siis seuraavassa kaikki
taidehistorian asiantuntijat ja tarkastelen museon antia puhtaasti (eli
likaisesti) homomiehen näkökulmasta kirpilämäisestä kaksimielisyydestä
tinkimättä. Eli siirrytään suoraan makuuhuoneeseen, joka myös muotokuvahuoneena
tunnetaan!
Juhani Kirpilän taidekokoelmassa on runsaat viisisataa
teosta, joista kolmasosa on muotokuvia. Taidekoti Kirpilä -kirjassa
niiden sanotaan kertovan Kirpilän ehtymättömästä kiinnostuksesta ihmiseen. Itse
puhuisin pikemmin ehtymättömästä kiinnostuksesta miehiin – he nimittäin
dominoivat teosluetteloa täysin. Jos naishahmoja on laskujeni mukaan noin 80
teoksessa, miehiä on jopa 220 teoksessa.
Marcus Collinin Rautatievaunussa Taidekoti Kirpilässä. |
Naisia ja miehiä esittävät teokset eroavat toisistaan myös
tyyliltään. Naiset ovat usein äitejä tai alastonkuvien kasvottomia ”willendorfin
venuksia”, jotka ovat enemmän hedelmällisyyden jumalattaria kuin seksin
ylipapittaria. Miesaiheisista teoksista taas erottuvat herkät tai haastavat
hattuherrat sekä kestämättömän kuumat kollit, jotka uhkuvat nuoren miehen
seksikkyyttä.
Muotokuvat täyttivät jo Kirpilän aikana hänen
makuuhuoneensa lattiasta kattoon. Opas hieman kummasteli ratkaisua, mutta pidän
tätä lähinnä osoituksena Kirpilän hyvästä huumorintajusta – saattoihan hän
kehuskella hovilleen sillä, miten hänen makuuhuoneessaan oli miehiä päällekkäin
lattiasta kattoon.
Muotokuvahuone tuo myös yllättäen mieleen Tom of Finlandin leikekirjat, joihin voi tutustua Taidehallin The pleasure of play -näyttelyssä. Ne olivat Tompalle inspiraation lähde sekä ilmeistä wank bank -aineistoa, ja ehkä myös Kirpilän ”leikekirja” heijasteli hänen miesmakuaan tarjoten taidenautintojen lisäksi eroottista värinää. Omaa miesmakuani se ainakin heijastaa oikein hyvin, thank you very much!
Muotokuvahuone tuo myös yllättäen mieleen Tom of Finlandin leikekirjat, joihin voi tutustua Taidehallin The pleasure of play -näyttelyssä. Ne olivat Tompalle inspiraation lähde sekä ilmeistä wank bank -aineistoa, ja ehkä myös Kirpilän ”leikekirja” heijasteli hänen miesmakuaan tarjoten taidenautintojen lisäksi eroottista värinää. Omaa miesmakuani se ainakin heijastaa oikein hyvin, thank you very much!
Eroottisuudessaan erityisen kutkuttava on Marcus Collinin
pastelli Rautatievaunussa (1930), jossa
nähdään supisuomalaisen komea Elovena-mies. Taitaa olla kesä ja vaunussa kuuma,
koska miehen pellavapaita on hieman auki. Junan monotoninen jyske on
vaivuttanut komistuksen uneen, ja hän on siten alttiina ulkopuolisten
katseille.
Yleensähän mies ei voi tuijotella toista miestä miten
sattuu julkisessa tilassa, vaikka toinen olisi kuinka vetovoimainen. Nukkuvaa
miestä voi kuitenkin silmäillä pidäkkeettömästi sovinnaisuussäännöistä
piittaamatta, ja juuri tämä luo Rautatievaunussa-teoksen
intiimin tunnelman. Taulun katsojasta tulee ikään kuin vastapäinen voyeuristi,
joka voi ahmia komistuksen piirteitä ja antaa katseen lipua kosketuksen lailla kasvoista
avonaiseen kaula-aukkoon ja edelleen sinne, minne itse taulu ei yllä.
Oppaan mukaan tämä oli Juhani Kirpilän lempityö, jota hän
saattoi tuijottaa pitkiä aikoja. En epäile hetkeäkään. Konduktööri, eihän vielä
olla perillä?
Suorastaan sietämättömän seksikäs on myös arkiolohuoneen paraatityö: Magnus Enckellin Alaston nuori mies (n. 1920-luku). Tässä oman miesmakuni prototyypissä nähdään lihaksensa työllä eikä taljalla kasvattanut vaalea viettelijä nojailemassa puuhun metsän siimeksessä. Vieno karvoitus ohjaa katseen suoraan kaikkein pyhimpään, jonka peittona on vain ohut kangaskaistale. Sen läpi erottuva paimensauva suorastaan kutsuu tiiraamaan Enckellin ”siveltimenjälkeä” vielä vähän lähempää. Tähänkin Juhani Kirpilän taidehankintaan on helppo yhtyä.
Vaan ei kaikki ole pelkkää kiimaa ja kiherrystä edes homonäkökulmasta. Kieron Kirpilä-kierroksen koskettavin parivaljakko löytyy arkiolohuoneesta, jonka taffelipianon yläpuolelta on ripustettu kaksi Ilmari Nylundin öljyvärityötä: Nuori mies ja Miehen muotokuva (1982). Vasemmanpuoleisen kuvan nuori mies istuu jakkaralla koulukuvamaisesti tukka otsalle kammattuna, kauluspaita ylös asti napitettuna ja kädet suojaavasti jalkovälissä. Iho on harmaahko ja ilme arka – ikään kuin poika kysyisi, onko näin hyvä. Oikeanpuoleisen maalauksen mies puolestaan huokuu keikarin itsevarmuutta: iho on ruskettunut, paita auki napaan asti ja istuma-asento suorastaan feminiininen: jalat ristissä siten, että takamus työntyy tyrkylle. Täysin blasé-ilme sanoo kaiken: ”Show me what you got!”
Suorastaan sietämättömän seksikäs on myös arkiolohuoneen paraatityö: Magnus Enckellin Alaston nuori mies (n. 1920-luku). Tässä oman miesmakuni prototyypissä nähdään lihaksensa työllä eikä taljalla kasvattanut vaalea viettelijä nojailemassa puuhun metsän siimeksessä. Vieno karvoitus ohjaa katseen suoraan kaikkein pyhimpään, jonka peittona on vain ohut kangaskaistale. Sen läpi erottuva paimensauva suorastaan kutsuu tiiraamaan Enckellin ”siveltimenjälkeä” vielä vähän lähempää. Tähänkin Juhani Kirpilän taidehankintaan on helppo yhtyä.
Ilmari Nylundin Nuori mies ja Miehen muotokuva Taidekoti Kirpilässä. |
Elämäntaiteilijat
Vaan ei kaikki ole pelkkää kiimaa ja kiherrystä edes homonäkökulmasta. Kieron Kirpilä-kierroksen koskettavin parivaljakko löytyy arkiolohuoneesta, jonka taffelipianon yläpuolelta on ripustettu kaksi Ilmari Nylundin öljyvärityötä: Nuori mies ja Miehen muotokuva (1982). Vasemmanpuoleisen kuvan nuori mies istuu jakkaralla koulukuvamaisesti tukka otsalle kammattuna, kauluspaita ylös asti napitettuna ja kädet suojaavasti jalkovälissä. Iho on harmaahko ja ilme arka – ikään kuin poika kysyisi, onko näin hyvä. Oikeanpuoleisen maalauksen mies puolestaan huokuu keikarin itsevarmuutta: iho on ruskettunut, paita auki napaan asti ja istuma-asento suorastaan feminiininen: jalat ristissä siten, että takamus työntyy tyrkylle. Täysin blasé-ilme sanoo kaiken: ”Show me what you got!”
Maalausten koskettavuus syntyy niiden sijainnista pianon
päällä olevien perhevalokuvien yläpuolella. Tuntuu kuin valokuvat kertoisivat
Kirpilästä CV-kelpoisen kasvutarinan, kun taas maalaukset kertovat kasvusta ja
vapautumisesta nimenomaan (homo)miehenä.
Oman ulottuvuutensa maalauksiin tuo pojan ja miehen takana näkyvä maalaamaton kangas – kuin tyhjä taulu, jolle he alati elämäänsä maalaavat niin kuin jokainen meistä maalaa omaansa. Toiset tekevät sen varovaisin, toiset rohkein vedoin, toiset säästävät värejä, toiset tuhlaavat niitä. Juhani Kirpilä kuului mitä ilmeisimmin jälkimmäisiin, ja hyvä niin, sillä hän eli vain 56-vuotiaaksi.
Juhani Kirpilän museoitu kulttuurikoti on Helsingin ihastuttavimpia museoita ja käyntikohteita ylipäätään. Se tarjoaa meno-paluulipun parempiin piireihin Töölön kattojen ylle ja helminauhallisen huoneita, joissa kuuluu nykyisin enemmän kuiskauksia kuin huutoja. Taidekoti Kirpilän tuntee niin valitettavan harva, että se on jo itsessään samanlainen julkinen salaisuus kuin Juhani Kirpilän homous tuntuu olevan.
Oman ulottuvuutensa maalauksiin tuo pojan ja miehen takana näkyvä maalaamaton kangas – kuin tyhjä taulu, jolle he alati elämäänsä maalaavat niin kuin jokainen meistä maalaa omaansa. Toiset tekevät sen varovaisin, toiset rohkein vedoin, toiset säästävät värejä, toiset tuhlaavat niitä. Juhani Kirpilä kuului mitä ilmeisimmin jälkimmäisiin, ja hyvä niin, sillä hän eli vain 56-vuotiaaksi.
Kastanjoiden kukkiessa
Juhani Kirpilän museoitu kulttuurikoti on Helsingin ihastuttavimpia museoita ja käyntikohteita ylipäätään. Se tarjoaa meno-paluulipun parempiin piireihin Töölön kattojen ylle ja helminauhallisen huoneita, joissa kuuluu nykyisin enemmän kuiskauksia kuin huutoja. Taidekoti Kirpilän tuntee niin valitettavan harva, että se on jo itsessään samanlainen julkinen salaisuus kuin Juhani Kirpilän homous tuntuu olevan.
Kirpilän yllä leijuvan salaperäisyyden verhon
vuoksi hänen kotinsa, kokoelmansa ja julkisuuskuvansa välillä tuntuu olevan iso
epäsuhta. Tätä kuvastaa hyvin museossa samaan aikaan olleiden hurmaavien
leidien kommentti minulle: ”Tämä paikka sopisi enemmän sinun kodiksesi kuin
tuon valokuvassa näkyvän miehen kodiksi. Kuka hän oikein oli?”
Kun Hesperian esplanadin hevoskastanjat kukkivat
touko–kesäkuussa, Juhani Kirpilällä oli tapana järjestää hovilleen suuret kastanjankukkajuhlat. Nyt toivon vain,
että myös Taidekoti Kirpilässä juhlittaisiin ylpeänä Juhani
Kirpilän koko perintöä, jotta hän tulisi näkyviin kokonaisena ja kotinsa näköisenä ihmisenä.
Museo voisi ottaa mallia esimerkiksi queer-henkisistä
opastetuista kierroksista, joita Ateneum ja Sinebrychoffin taidemuseo ovat
viime vuosina järjestäneet Pride-viikolla. Queer-näkökulma olisi hyvä huomioida
myös teosesittelyissä ja taidekodin tulevissa julkaisuissa. Tarvitaan vain
Harri Kalha tai Juha-Heikki Tihinen puhumaan ja kirjoittamaan, niin avot!
Upeiden kaupunkinäkymien, hienon huoneiston ja ainutlaatuisten
teosten lisäksi Taidekoti Kirpilällä on nimittäin tarjota jotakin, mitä muilla
museoilla ei ole: uniikki tarina omistajastaan, joka oli itse homo ja valitsi
myös taidetta sen mukaisesti.
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Valoa kohti – Eugène Janssonin elämä ja taideSamasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Pohdit, ihan oikeutetusti, miksi Taidekoti Kirpilä on niin "homoton". Syy tähän löytyy pitkälti Taidekodin perustamisen ajoista ja Kirpilän puolison toiveesta. Mutta mikä on tehty hienotunteisuuden nimissä 90-luvun alussa, näyttäytyy 2010-luvulla piilotteluna. Tämän olemme tiedostaneet.
VastaaPoistaTaidekoti itsessään on tietysti vain konstruktio Jussi ja Kallen kodista: huonekaluista säilytettiin pieni osa, näyttävimmät. Esimerkiksi sängyt on tosiaan poistettu kokonaan - eikä flyygeliä kuulunut alkuperäiseen sisustukseen, vaan se on tuotu tilaan Taidekodin konsertteja varten.
Juhani Kirpilästä luotua konstruktiota olemme kuitenkin nyt purkamassa, niin ripustuksessa kuin esimerkiksi uudessa kokoelmaluettelossa, joka ilmestyy ensi vuoden loppupuolella. Mutta laajemmallekin tutkimukselle Kirpilästä ja Helsingin homoseurapiireistä olisi varmasti tilausta - tämä vinkiksi historiantutkijoille!
Mutta kiitos vielä postauksesta ja tervetuloa uudelleen!
Johanna Ruohonen, Taidekoti Kirpilän museonjohtaja
PS: Todella hieno tuo postauksen avauskuva!
Kiitos Johanna vastauksesta ja kuvakehuista. Arvostan tosi paljon sitä, että tartuitte kirjoitukseeni. Mietin itsekin sitä, että museon perustamisaika ja kumppanin toiveet ovat varmasti vaikuttaneet nykylinjaan. Tässäkin on hyvä nähdä yhtymäkohtia Touko Laaksoseen. Myös hän kammoksui vielä 90-luvun alussa sitä, että olisi tunnettu kotimaassaan, vaikka hän ulkomailla oli maamme tunnetuin nykytaiteilija. Ja nyt sitten Tomppa on otettu omaksi.
PoistaKuulostaa ihan mahtavalta, että olette purkamassa tähän saakka luotua konstruktiota, koska teillä on siihen niin hienot edellytykset. Tulen ilomielin museoonne uudelleen ja pyrin saamaan ystäviänikin innostumaan. Mainostan sitä joka paikassa kaikille. Ja mielelläni kirjoitan museostanne myös uudelleen sitten, kun olette ehtineet toteuttaa muutoksia. Laittakaa vain vinkkiä, kun aika on!
Vinkataan toki, mutta ehkä olet huomannut, että olemme myös Facebookissa nykyään. Sieltä huomaat myös, että esiin nostamasi Nylundin pojat on ihan vastikään otettu kaapista (pun intended).
PoistaKaivoin muuten hyllystämme Sateenkaari-Suomi -kirjan - onko viittaamasi Kirpilän hovi -anekdootti ollut esillä nimenomaan näyttelyssä vai eikö se vain osunut silmääni kirjasta?
Johanna
Kiitos! Olin muka tykännyt Face-sivustanne, mutta muistin väärin. Puute korjattu! Hahhahaa Nylundin pojille. :D Aivan erinomaisen hyvä tuo uusi ripustusidea - teki todella vaikutuksen museossa. Nylundin muissakin teoksissa on vahvaa latausta.
PoistaHovia koskeva anekdootti ei ollut itse kirjassa, vaan näyttelyn planssiteksteissä. Pitkään ne olivat nähtävillä myös netissä verkkonäyttelynä, mutta enää sitä ei harmittavasti löydy. Löysin muuten kirjoitukseni julkaisemisen jälkeen Juha-Heikki Tihisen "Halun häilyvät rajat" -kirjasta seuraavan kiinnostavan maininnan "Nuori alaston mies" -teoksesta (s. 39): "Lisäksi suullinen perimätieto, joka kerrottiin [Kirpilän kodissa] aina maalauksen esittelyn yhteydessä, tunsi teoksen mallin henkilöllisyyden. Tässä yhteydessä mallin ja taiteilijan välille luotiin aina jonkinlainen intiimi suhde."
https://tarinasoitin.fi/sateenkaarisuomi
VastaaPoista