Kylpyhuoneen höyry
sumentaa peilin, eikä Simo näe itseään. Muita peilikuvia hän kylläkin näkee:
vuoroin piinkovan isonveljensä, vuoroin vastapäisen talon halveksuttavan
hintin. Jossain ääripäiden välissä on hänen oma miehisyytensä, välillä
näkyvissä, välillä piilossa höyryn takana.
Pirjo Honkasalon elokuva Betoniyö (2013) kertoo hänen puolisonsa
Pirkko Saision samannimisen romaanin pohjalta tarinan teini-ikäisestä
lähiönuoresta Simosta, hänen isoveljestään ja poikien yksinhuoltajaäidistä.
Simoa näyttelee elokuvassa Johannes Brotherus, veljeä Jari Virman ja äitiä Anneli
Karppinen.
Isoveli on isähahmo, joka
opettaa Simoa tappelemaan. Kaikkein tärkeintä on iskeä hengiltä toivo, koska
vasta toivoton ihminen on täysin vapaa. Maailma ja ihminen kulkevat joka
tapauksessa kohti tuhoa, joten mitä väliä millään on? Aika vähän Simolla onkin
syitä toiveikkuuteen: veli on lähdössä vankilaan, äiti ryyppää ja valehtelee,
ja Simo joutuu pitämään huolta molemmista, vaikka hän itse tarvitsisi
huolenpitoa ja huolettomuutta kaikkein eniten.
Eletään viimeistä
kohtalokasta vuorokautta ennen veljen linnareissun alkamista, ja Simo tempoilee
lapsuuden ja aikuisuuden välimaastossa. Aina välillä näyttää siltä kuin Simolle
olisi tarjolla muitakin maailmoja kuin lohduton betonilähiö – esimerkiksi
silloin, kun hän lähtee hakemaan veljelleen kaljaa ja päätyykin
kaverinsa kanssa uimaan. Silloin ei tarvitse taistella, vaan voi luopua
asenteista ja naamioista ja juosta huolettomana ja alastomana kuin lapsi veteen.
Taustalla rakentuvat Helsingin uudet asuinalueet kuin lupauksina paremmasta
tulevaisuudesta.
Toista vaihtoehtoista
maailmaa edustaa vastapäisessä talossa asuva mies (Juhan Ulfsak), jota Simo
nimittelee hintiksi ja jonka menemisiä ja tulemisia hän seuraa
pakkomielteenomaisesti. Tämä maailma on pelottavan kiinnostava, koska se
edustaa niin toisenlaista miehisyyttä kuin hänen veljensä: pehmeää, avointa ja
kulturellia. Simon jatkuva tempoilu kahden maailman ja ristiriitaisten
miehenmallien välillä kiteytyy hienosti kohtaukseen, jossa isoveli virtsaa
ryyppyreissulla Uspenskin katedraalin seinän vierelle ja yrittää sen jälkeen
tunkeutua ovesta sisään. Hänelle ovi ei avaudu edes väkivalloin, mutta veljen
huojuttua matkoihinsa Simo saa oven auki vain tarttumalla kahvaan. Ulos tulvii
valoa ja ihmeellistä laulua, ääniä kuoroharjoituksista, joissa on mukana myös
naapuritalon mies – aivan toisenlainen miehisyyden peili.
Myöhemmin illalla veljen
häivyttyä jengiläisten matkaan Simo päätyy ”hintin” kotiin. Se on täynnä
taidetta, kiehtovia esineitä ja kaunista musiikkia, ja miehen korkealentoinen
puhe rakkaudesta ja sen vastakohdasta eli pelosta on kaukana isoveljen karuista
elämänopetuksista. Jos veli on pyrkinyt panssaroimaan Simon miehisyyden,
naapurin mies haluaa riisua Simon koko panssarin aivan kirjaimellisesti, riisua
paidan pois ja kuvata nuoruuden paljaimmillaan. Sitä Simo ei kestä, ja pian hän on matkalla,
jolta ei ole paluuta. Näin hän vertautuu homomiehen akvaarion pohjalla
makaavaan hylkyyn – kerran niin uljaaseen alukseen, joka painuu myrskyn
raivotessa synkkiin vesiin vieden aarteensa mukanaan.
Ainakin oma
ennakkoluuloni on se, että suomalaisessa taide-elokuvassa kuuluu esittää asiat
mahdollisimman rujosti ja realistisesti ja että kevennyksenä toimii enintään hurtti
huumori tai kaurismäkeläinen puolimykkä tragikoomisuus. Betoniyö on siitä harvinainen kotimainen, että siinä
kaikelle kauheudelle tarjoaa vastapainoa ennen kaikkea esteettisyys. Esteettistä
vaikutelmaa luovat osaltaan lukuisat hienot unikohtaukset sekä jumalainen musiikki. Merkittävimmin esteettisyyteen vaikuttaa kuitenkin elokuvan kaunis mustavalkokuvaus. Mustavalkoisuus
saattaa kuulostaa tekotaiteelliselta kikalta, mutta itse koin, että se
suorastaan pakotti näkemään betonilähiön muuten niin ankeassa todellisuudessa
syvyyttä, sävyjä ja symboliikkaa. Elokuvana Betoniyö
ei siis ole mustavalkoinen, vaan täynnä harmaan sävyjä, ja se on yksinkertaisesti hienoin näkemäni kotimainen elokuva. Tämän
vuoden Jussi-gaalassa se palkittiinkin vuoden elokuvana ja lisäksi viidellä muulla pystillä.
Harvemmin olen kokenut,
että elokuva on kirjaa parempi, mutta Betoniyö
teki suuremmin vaikutuksen nimenomaan valkokankaalla. Sinänsä Honkasalon elokuva
ja Saision vuonna 1981 julkaistu kirja ovat hyvin samankaltaisia, koska kirja
on dialogivetoinen ja koska naiset ovat käsikirjoittaneet elokuvan yhdessä. Kirjan
ongelmana oli kuitenkin mielestäni se, että se ei tarjonnut kaiken karuuden vastapainoksi
samanlaista henkisyyttä hipovaa esteettisyyttä kuin elokuva, vaikka elokuvan kaikki ainekset on kyllä ammennettu kirjasta. Elokuva vain tekee niistä näkyvämpiä ja korostaa selkeämmin, että Simolle olisi tarjolla myös toisenlainen
maailma, jos hän vain uskaltaisi siihen astua.
Betoniyön lukukokemuksesta jäi vahvimpana mieleen eräänlainen tuskaisan hiostava
mätäkuun tunnelma ja perussuomalainen lähiörealismi, jota alleviivaa oivallinen
iskelmä- ja viihdeviittausten käyttö. Suomalaisessa iskelmässähän voidaan
laulaa pohjattomasta toivottomuudesta niin, että kansa pystyy samalla hyräilemään tyytyväisesti mukana perunoita kuoriessaan. Kirjassa
iskelmäviittauksista syntyy toisaalta tällainen oopiumia lähiökansalle
-tunnelma, ja toisaalta ne toimivat eräänlaisina kohtalon tangoina, joita
enteilevät tulevia tapahtumia:
Tuuletin hämmensi savuista ilmaa. Tarjoilijat seisoivat mustavalkoisissaan kuin pääskyt langalla ja tuijottivat televisiota. Regina Linnanheimo oli painanut päänsä heinille, sierain värähti. Yksi tarjoilijoista kohensi lasejaan, toinen vilkaisi ympärilleen. Jukebox vakuutti tukahtuneesti: – Kuin kynttilä on elämämme tää. – Rakas, kuiskasi Regina Linnanheimo.
Jukeboxista soiva Jamppa
Tuomisen Aamu toi, ilta vei kiteyttää
kylmäävästi sen, miten tuhoavaa näköalattomuus ja toivottomuus voi olla
nuorelle ihmiselle: ”Minkä aamu toi, sen ilta aina vei / näin elin nuoruuteni parhaimman.”
Tämä on juuri sitä toivottomuutta, joka saattaa johtaa äärimmäisiin tekoihin –
sellaisiin, joista Simokin haaveilee kirjan huvipuistokohtauksessa. Saision yli
30 vuotta vanhan teoksen lukeminen on itse asiassa varsin hätkähdyttävää, kun ajattelee
viime vuosien koulusurmia ja tuoreita uutisia Helsingin yliopistoon suunnitteilla
olleesta joukkomurhasta.
Yö on helteinen ja musta. Mutta Linnanmäen kirjavat lamput syövät reiän pimeään. Tänä yönä Simo haluaa korkealle. Pelihallit, kummitusjunan, autoradan ja vedenneitotalon Simo ohittaa. Maailmanpyörän huipulta näkee koko huvipuiston. – – Ja humisevan, välkehtivän kuvun alla ihmiset risteilevät kuin muurahaiset, hikisinä ja kiihkeinä. – – Simo tuijottaa lumoutuneena alas. Käsi puristuu nyrkkiin, ojentuu ihmisjoukon ylle ja aukeaa. Kädestä putoaa pommi. Ihmiset hajaantuvat kirkuen. Kukaan ei pääse pakoon. Lihaa kerääntyy röykkiöiksi asfaltille, penkeille, karuselliin. Simoa naurattaa. Maailmanpyörä nytkähtää käyntiin. Alhaalle se sylkäisee Simon ulos. – – Simo tuijottaa mykkänä pimeään. Edessä tyhjää.
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Homolyhytelokuvia maailmalta: ”Boys on film”
Homoelokuvan arkirealismia: ”Weekend”
Homoelokuvan parjattu kulttiklassikko: ”Cruising”
Vimmainen aids-näytelmä pian elokuvana: Larry Kramerin ”The normal heart”
Sinun kirjoituksiasi odottaa aina, kuin kuuta nousevaa. Olen niin koukussa. Terveisin Mari :-)
VastaaPoistaVau, tällaisten kommenttien takia kannattaa kirjoittaa - olen otettu! ♥
VastaaPoista