”Tule jos uskallat!” Muun muassa tällä mainoslauseella houkuteltiin asiakkaita Suomen ensimmäiseen varsinaiseen homobaariin Gay Gambriniin, joka avasi ovensa Helsingin Isolla Roobertinkadulla heinäkuussa 1984. Vuosien varrella slogan osoittautui hyvinkin osuvaksi: ”Kampsun-kävijät” joutuivat nimittäin varomaan milloin uhoavia heteroita, milloin kerrostalon kyttääjämummoja. Pahimpana ongelmana tuntui kuitenkin olevan se, että baarissa oli muita homoja, kuten Seta-lehdessä 1/90 julkaistusta Herra H:n pakinasta voi päätellä:
Suomen ainoa vakituinen homopaikka on uusiutunut. Ilmastointia on parannettu ja tanssilattiaa siirretty. Hyvä niin. Nyt vain odotamme sitä viimeistä uudistusta. Kun vielä vaihdetaan asiakaskunta, niin Gambrinissa saattaa jopa viihtyäkin.
Kaikesta valituksesta huolimatta Suomen homoelämä vapautui
Gambrinin noin kymmenen vuotta kestäneen tarun aikana niin, että Iso-Roban
sisäpihalta uskallettiin tulla kaiken kansan tirkisteltäväksi kaupungin
paraatipaikoille. Se on kuitenkin jo toinen tarina, sillä ensin on
uskaltauduttava Kampsuun.
Kuva: Jarmo Matilainen / Helsingin Sanomat. |
Gay + Gambrini
Juttusarjan viime jaksossa oli jo puhetta, että Setan
hallitus ryhtyi kaavailemaan kunnon homoravintolan perustamista sen jälkeen,
kun Vanhan Polin disko tyrehtyi aids-kohuun. Toisena kannustimena oli Bottan
Club Triangle -diskoiltojen jymysuosio.
Seta-lehdestä
3–4/94 selviää, että setalaiset ottivat vuonna 1984 yhteyttä ravintoloitsija
Tuomo (Tommi) Isotaloon, joka oli jo omalla tahollaan haaveillut homokapakasta. Noin
miljoonan markan investointi näinkin uskaliaaseen hankkeeseen oli kuitenkin
hirvittänyt, joten ratkaisuksi tuli voimien yhdistäminen. Kuin myytissä ikään,
vaahdosta nousi Ravintola Oy Afrodite.
Sopivan ravintolatilan etsintää ohjasi Seta-lehden 3–4/94 mukaan ennen
kaikkea hienovaraisuus: jokaisella piti olla mahdollisuus tulla viettämään
iltaa häpeilemättä. Afrodite Oy:n valinta osui Iso Roobertinkatu 3–5:n
sisäpihalla sijanneeseen ravintola Gambriniin, jolla oli kaiken kukkuraksi oma
pervomenneisyytensä.
Jo 1920-luvulla Gambrinista puhuttiin taiteilijaravintolana sanan
kaikissa merkityksissä, joskin ravintola sijaitsi tuolloin pasaasissa Pohjoisesplanadilla.
Kun Roballe muuttanut Gambrini muuttui lopulta ruokaravintolasta diskoksi,
siellä järjestettiin mm. Club Diana -nimisiä homotansseja vuodesta 1977
eteenpäin. Sateenkaari-Suomi-kirja
(2007) tietää kertoa, että Gambrinissa nähtiin vuonna 1979 jopa Suomen ensimmäiset
julkiset ”drag- eli lumppushow’t”. Happy gays
-nimisen show’n tyrmäävimmästä annista vastasi ”Jolanda”, joka tulkitsi Richard
Wagnerin Isolden lemmenkuolo -aarian
ihan itse – kovaa ja korkealta!
Jolandaa taisi jännittää vähintään yhtä paljon kuin Tuomo
Isotaloa ja setalaisia, joiden piti mennä neuvottelemaan anniskeluluvasta Alkon
herrojen kanssa. Tähän juttuun haastattelemani Isotalo kertoi pähkäilleensä
kumppaneineen, miten alkolaisille saataisiin sanottua, että kyseessä on,
kröhöm, homobaari. Kun neuvotteluissa oli sitten kiertäen ja kaartaen
kakisteltu, että suunnitelmissa on ”miehille tarkoitettu ravintola”, Alkon väen
silmät olivat syttyneet. He olivat kuulemma jo odottaneet, koska joku avaisi
Suomeenkin ”teidän paikan”. Heidän tarkastajansa olivat kuulemma nähneet niitä maailmalla
niin paljon.
Afroditen syntymä. Check. Seinät ja katto. Check. Alkon
siunaus. Check. Enää oli edessä talkootyönä toteutettu muodonmuutos, joka ei
Isotalon mukaan ollut järin hurja: ravintolainvestointi oli itsessään ollut
niin suuri, että remontti piti saada halvalla. Hurjinta muodonmuutoksessa oli
se, että ensimmäistä kertaa Suomessa ravintolan nimeen lisättiin komeasti Gay. Gay
Gambrini avasi ovensa 4.7.1984 klo 19.
Mainos Seta-lehdessä 2/85. |
Pöydässä kyseltyä
Miksi Gambriniin peritään
”homoveroa”? Miksei ilmastointi pelaa? Miksi miesten huoneen oven lukko on
edelleen rikki? Miksi baaritiskiltä ei saa itse viedä juomia pöytiin? Miksei
Gambrinissa myydä Lonkeroa? Minkälaisia asiakkaita teillä käy?
Kaikki tämä askarrutti
Helsingin ”ennakkoluulottomien iloisen kohtaamispaikan”, ravintola Gay
Gambrinin eli Kampsun, kävijöitä pari kuukautta heinäkuussa 1984 pidettyjen
avajaisten jälkeen. Ravintolan johdon vastaukset kysymyksiin löytyvät Seta-lehdestä
4/84. Niistä ja Tuomo Isotalon haastattelukommenteista hahmottuu hyvinkin
seikkaperäinen kuva Suomen ensimmäisen varsinaisen homoravintolan
alkutaipaleesta ja sen haasteista:
Ovella perittiin ”homoveroa”
eli sisäänpääsymaksua siinä missä muissakin diskoissa mm. musiikista
aiheutuvien kustannusten, Teosto-maksujen ym. peittämiseksi. Isotalo tosin
tarkentaa, että pääsymaksu oli käytössä vain viikonloppuisin. Silloin Gambrini
veti enimmillään 250 juhlijaa, kun arkisin paikalla oli ehkä viitisenkymmentä päätä.
Homoveronsa maksaneita
odotti kovin trooppinen ilma, sillä Gambrinin ilmastointi oli
kenkkuillut heinäkuun helteillä. Ravintolan johto vakuutti kuitenkin lehdessä korjaustöiden
parantaneen tilannetta huomattavasti. Totuus oli, että Kampsussa ”saunottiin” kyllä
myöhemminkin, kuten jäljempää selviää.
Juomia ei aluksi saanut itse viedä pöytään, koska ravintolassa
oli pöytiintarjoilu. Tästä oli Isotalon mukaan kiittäminen Alkon silloisia
määräyksiä. Ennen pitkää käytäntö alkoi rapautua diskotyyppisten ravintoloiden
yleistyessä, ja Alko joutui antamaan periksi.
Entä se Lonkero – miksi sitä ei myyty? Seta-lehdessä eioota perusteltiin
sillä, että varastotilojen pienuuden vuoksi tarjolla ei voitu pitää ”kaikkia Suomessa
myytäviä alkoholijuomia”. Gambrinin viinivalikoima veti kuulemma vertoja monen
hyvän ruokaravintolan viinikellarille, mutta ruokaa Kampsusta sai ainakin
aluksi vain kahtena päivänä: lauantaisin edullista lounasta ja sunnuntaisin
”amerikkalaistyylistä Brunchia”.
Kun hätä yllätti, miestenhuoneen oven lukko oli
takuuvarmasti ja toistuvista korjauksista huolimatta rikki. Johto toivoikin
”asiallista käytöstä myös niissä tiloissa, jonne hovimestarin valvova silmä ei
yllä”.
Asiakaskunnan todettiin koostuvan kaiken ikäisistä ja kaiken
näköisistä, iloisista, mukavista ihmisistä. Gambrinin yksivuotissynttäreiden
aikaan 28. kesäkuuta 1985 ravintolapäällikkö Anne Hanttu totesi Ilta-Sanomissa, että ongelmia olivat
aiheuttaneet lähinnä vain alkuvaiheen monet ”potenssihäiriöiset” heterot, jotka
olivat tulleet kiukuttelemaan tai uhoamaan. Vuoden aikana paikka oli kuitenkin
vakiinnuttanut ”mannermaisen tyylinsä”, eivätkä alkuajan turistit olleet enää
vaivana. Vakituinen asiakaskunta taas oli huomattavasti tavallista
intelligentimpää ja kansainvälisempää: ”Tämä on loistava paikka
henkilökunnalle, elämän parhaat asiakkaat”, ravintolapäällikkö hehkutti.
Gay Gambrinin johtaja Tuomo (Tommi) Isotalo ja ravintolapäällikkö Anne Hanttu Kampsun yksivuotissynttäreiden aikaan. Kuva: Sakari Viika / Ilta-Sanomat. |
Arktista kylmyyttä ja vihaa
Useimpien muiden löytämieni aikalaismuistelojen mukaan ilo,
äly ja asiallisuus olivat kuitenkin kaukana myyttisen Gambrinin-kävijän
perusominaisuuksista. Harvinaisen selväksi tämä tulee Seta-lehdessä 3–4/94 julkaistusta
jutusta ”Melkein 10 vuotta suomalaista pervohistoriaa”, jossa kerrataan tuolloin
jo ovensa sulkeneen Gambrinin vaiheita:
Kukaan ei koskaan halunnut tutustua ’Gambrinin kävijään’. Mutta vaihtoehtoa ei ollut. Kävin kerran, toisenkin ja jo kolmannella olit muuttunut vakioasiakkaaksi. Mutta et ’kävijäksi’. Kävijä oli aina joku muu. Se oli hörsö näkymätöntä käsilaukkua heiluttamassa. Se oli hörsön kestoruskea matkatoimistokaveri, pysyvästi permanentatun kampaajaystävänsä kanssa baaritiskillä. Se oli kikattava ja kaakattava ripsiväriä tiukkuva orastava transsu. Se oli sekin keikistelevä vanhempi mies, joka supatti ”ehdotuksia” pojille loppuillasta. Se oli kasvoton ja nimetön keski-ikäinen mies, tiedusteltaessa yllättäen vailla menneisyyttä, työpaikkaa tai mitään henkilökohtaista tietoa. Se oli kärttyinen feministi tai Amsterdamista patschuliparfyymia hankkinut jälkihippi tai nyrkkiherkkä nahkalesbon esiäiti.
Vielä tyrmäävämpi
Kampsu-arvio löytyy nimimerkki Herra Hoon pakinasta ”Muutaman kapakan kautta”, joka julkaistiin Seta-lehdessä
4/88:
Jos haluaa nähdä ihmisiä, jotka ovat joko perusvihaisia tai edustavat kahta vastakkaista perushomotyyppiä, kotkottajia ja nahkamummoja, pitää mennä Gambriniin. Ulkomailla paikat ovat eriytyneet Suomea paremmin, toiseen menevät diskohileet, toiseen kunnon miehet, yhteen lesbot. Mutta muissa maissapa ei näekään ravintolavieraita, jotka kannetaan ulos, harvoin myöskään reippaita tappeluita, joissa usein osapuolina ovat naiset. – – Matkailun edistämiskeskus voisi hyvin myös markkinoida Gambrinia maailman pohjoisimpana ”erilaisena” ravintola rikkaille turisteille. ”Tule ja koe arktinen kylmyys ja viha, tule Gambriniin!”
Kävijöiden kommentteja
lukiessa tulee melkoinen flash back: yhtä äänekästä kritiikkiä esittivät
juttusarjan viime jaksossa siteeraamani Setan diskojen kävijät. Milloin
ärsyttivät kovaääniset hitit, milloin kovaääniset hintit, ja silti tultiin
takaisin kerta kerran jälkeen. Setan diskojen ja Gambrinin aikaan valitus oli
sikäli ymmärrettävää, että ne olivat meikäläisten ainoita menomestoja, joten
niihin hakeutui tarpeiltaan ja mieltymyksiltään mitä kirjavinta asiakaskuntaa.
Toisin kuin maailman metropoleissa, täällä pienessä Suomessa poikatytöt,
pissafetisistit ja Pihtiputaan prätkämummot joutuivat menemään samoihin
bileisiin.
Haastattelemani
ravintoloitsija Tuomo Isotalo havainnollisti asiaa näin: ”Jos ravintolassa on
sata rumaa keski-ikäistä ja itse on tullut etsimään nuorta ja kaunista, eihän
siellä ole kävijän mielestä ’ketään’.” Isotalo muistaa varsinkin kahnaukset
Setan naisten kanssa: ”He kaipasivat Gambriniin lukunurkkaa ja kahvilaa, mutta
eihän se olisi kannattanut, että paikalle tulee kolme tyttöä juomaan kahvia ja
lukemaan Husista. Sitä paitsi
siivotakin piti jossain välissä”, Isotalo huokaa.
Ylipäätään Isotalo toteaa oman kokemuksensa
ja muun ravintolaväen kokemusten perusteella, että homot ovat todella kovia
valittamaan. Annetaan siis toviksi suunvuoro valittajille.
Mainos Helsingin Sanomissa 18.6.1987. |
Shaatanan ämmiä ja keikkaperseitä
Kampsun ravintolapäällikön
aiemmin mainitsema ”intelligentti ja kansainvälinen tunnelma” oli Seta-lehteen
3–4/94 haastatellun Mian muistikuvissa tätä:
Aina joku oli sulkeutunu Gambrinin vessaan, oksenteli, teki itsaria tai muuta sellaista. Aina joku karjui: ’Tu ny perrrkele uloshshieltä, shaatanan ämmä.’ Tai sitten kävin kerran miesten vessassa niin eikös joku jo vedelly siellä…
Eikä naisten vessassa
ollut paljon sen siveellisempää – mitä nyt lukko sentään toimi: ”Muistan kyllä
naisten vessasta sen, että aina sai venaa, venaa, venaa, ja sitten kopista tuli
ulos kaks naista virne naamalla…”, kertoo samaiseen lehteen haastateltu Terhi.
Anekdooteissa vilisevät juopot,
itsemurhakandidaatit ja seksihurjastelijat eivät kuitenkaan olleet mitään
verrattuna homoaktivisteihin, kuten Kim-niminen kävijä muistelee: ”Saatanan
perinteiset Vapautuspäivien päivälliset ja klassiset Gambrinissa pidetyt SETAn
vuosikokoukset, kun eräät aktivistit nuijivat toisiaan.” Ei siis ihme, että
Kampsun yksivuotissynttäreissä saattoi Seta-lehden 3/85 mukaan tilata
seuralaiselleen ”Ethän enää murjota muru”- tai ”Suksi suolle” -nimisiä
drinkkejä.
Entä millaisia ”elämän
parhaat asiakkaat” olivat henkilökunnan silmissä? Tarjoilijana lähes
alkumetreiltä mukana häärännyt Eetu summaa kokemuksensa näin:
Homoista sai Kampsussa työssäkäyvänä yksipuolisen kuvan: ne juo ja vaihtaa partneria kuin paitaa. Uskoa tosin antoi muutama pariskunta, jotka kävivät aina yhdessä. – – Päärynäperseeksi ristitty tyyppi otti vessassa joskus suihin, mutta ei järjestelmällisesti. Olihan siellä Nasse-setiä, joiden ympärillä nuoret pojat surrasivat drinkin verran. Kuuskymppiset näyttivät toisilleen, että vielä on vetoa. Oli joitakin keikkaperseitä myös.
Entinen Gambrinin-kävijä
Matti kiittelee henkilökuntaa yhtä vuolaasti:
Tarjoilijat oli kyllä hirveitä silloin. Muistan, että tulin kerran jo iltaseitsemältä ja ostin tupakka[a] ja pari olutta. Sitten tarjoilijat kävivät heti nappaamassa tyhjät lasit pois ja sanoivat, että tänne ei tulla istumaan vaan kuluttamaan, sillä tämä on liikeyritys.
Vuosien varrella
henkilökunta muuttui Matin mielestä kuitenkin ystävälliseksi ja Gambrinista
tuli kantapaikka tosi monelle. Hänen muistikuvissaan miehet yleensä
seisoskelivat ja kruisailivat ympäriinsä, kun taas pöytiä kansoittivat naiset,
Setan aktivistit, maalaiset ja vanhukset. Vuosikymmenen
taitteessa fiilis oli jo ”aivan mieletön”, ja oli helppo tutustua uusiin
tyyppeihin.
Monipuolisuutta kiittelee myös edellä siteeraamani Kim: ”Gambrini oli muuten siitä jännä paikka, että kun kiersi siellä baaritiskiä ympäri, niin pystyi viiden metrin välein heittäytymään täysin erilaisiin keskusteluihin.”
Monipuolisuutta kiittelee myös edellä siteeraamani Kim: ”Gambrini oli muuten siitä jännä paikka, että kun kiersi siellä baaritiskiä ympäri, niin pystyi viiden metrin välein heittäytymään täysin erilaisiin keskusteluihin.”
Harvinainen sisäkuva Kampsusta vuodelta 1984. Kuva: Helsingin Sanomat. |
Kellariravintolasta homosaunaksi
Gambrini pyrki vastaamaan
monenkirjavan asiakaskuntansa tarpeisiin teemailloilla ja toistuvilla
sisustusmuutoksilla. Viimeksi mainittuihin vaikuttivat tosin myös taloyhtiön
asukkaiden valitukset, joista lisää tuonnempana.
Seta-lehdestä
3–4/94 selviää, että Gambrini oli aluksi
sisustukseltaan kuin bordelli: punaiset plyysiloosit ja tarjoilijoilla
mustavalkoiset työasut kauluspaitoineen. Haastattelemani Tuomo Isotalon mukaan
bordellisisustus oli kokonaan vanhan Gambrinin peruja: se kun oli ollut
kellariravintolamainen vanhan ajan ruokaravintola.
Isotalo muistaa, että ensimmäisen
remontin suurin urakka oli ravintolasalin keskellä olleen jykevän valeseinän
purku ja korvaaminen baaritiskillä. Samalla peitettiin ikkunoissa olleet saksalaistyyppiset
lasimaalaukset, koska diskossa piti luonnollisesti olla pimeää.
Remontista kerrotaan myös
toimittaja Max Randin elämäkerrassa Syntynyt
eurooppalaiseksi (1997), koska Rand oli yksi kolme viikkoa kestäneiden
talkoiden ahertajista. Ammattimiehiä käytettiin vain sähköasennuksiin ja muihin
vaativampiin töihin, ja lopusta vastasivat kymmenet talkoolaiset, joille kertyi
kolmisentuhatta työtuntia. Max Rand sai mm. liimailla diskon seinään
peilinsuikaleita, joista muodostui pyöreitä kuvioita taiteellisen vaikutelman
luomiseksi. Töitä tehtiin viime minuuteille asti, kunnes ensimmäiset asiakkaat
laskettiin sisään pihalle kertyneestä pitkästä jonosta.
Ensivaikutelmia Gambrinista
ja sen asiakaskunnasta tarjoaa Helsingin
Sanomissa 1. joulukuuta 1984 julkaistu juttu ”Pojat tanssittavat poikia”:
Naulakolta oikealle on tanssilattia, peileillä vuorattu pieni huone. Vasemmalle lähtevän käytävän päässä on itse ravintolasali, joka on omituinen sekoitus maalaispirttiä ja punaista barokkiolohuonetta. Seinällä hymyilee Bette Davis, joka kuulemma erityisesti suosi homoja. Ensikatsomalta tunnelma näyttää tavalliselta: naiset istuvat omassa pöydässään, miehet roikkuvat baaritiskillä. Syvempi tarkastelu osoittaa, että asetelma onkin päinvastainen: miehet ovat huoliteltuja, kammattuja ja hyväntuoksuisia, naiset taas arkisia safaripaidoissaan ja luonnollisissa hiuksissaan.
Gambrinin myöhemmissä
remonteissa vain baari pysyi aina tutulla paikalla kapakan keskellä, kun taas
tanssilattia vaihteli paikkaa. Tuomo Isotalo muistelee, että se siirtyi lähinnä
taloyhtiön asukkaiden meluvalitusten vuoksi milloin eteisen kabinetista
ravintolasaliin, milloin salin puolelta toiselle. Erään myöhemmän remontin
yhteydessä eteiskabinetista tehtiin ”tosimiesten” Company Bar, josta Isotalo muistaa
hauskan anekdootin:
Company Bar oli tosi pienessä
tilassa, jossa ei ollut kunnon ilmastointia. Henkilökunta puhuikin siitä aina
saunana: ”Käys plokkaamas lasit saunasta.” Saunapuheet olivat ilmeisesti kantautuneet
jonkun ulkomaalaisen asiakkaan korviin, ja tämä oli ystävällisesti laittanut Spartacus-homomatkaoppaaseen tiedon
Gambrinin saunasta. Välillä Kampsuun tulikin turisteja pyyhe kainalossa ja
huuli pyöreänä.
Mainos Seta-lehdessä 6/92. |
Al Capone -asuja ja Madonna-elkeitä
Gambrinin teemailloista tärkeimpiä olivat kuukausittaiset naistenillat.
Tuomo Isotalo muistaa niiden olleen taloudellisesti tuottoisia, koska naiset
olivat ensin säästäneet kuukauden ja tuhlasivat sitten kaiken kerralla. Jälki
oli toki sen mukaista.
Naisteniltojen vetäjäksi
ryhtynyt Ursula Drake kertoo Seta-lehdessä 3–4/94 hyötyneensä kovasti mielisairaanhoitajan
koulutuksestaan:
Viihdyin heti, vaikka ei se herkkua ollut. Parisuhdesotkuja ratkottiin naistenilloissa nyrkein. – – Pahimmat pukarit siirtyivät muualle. Tiskiltä näki, mitä ihmissuhteisiin kuului: aha, nyt he ovat eri puolilla salia – bänät siis.
”Gambrinissa sill' on show
/ puoleen yöhön: go, go, go”, Hector laulaa Lou Reed -coverissaan Seisovaa ilmaa (1990). Nämä säkeet
olisivat sopineet kuvaamaan myös monta naisteniltojen amatööriesiintyjää,
ainakin jos Seta-lehteen 3–4/94 haastateltua tiskijukka ”Vällyä” on uskominen:
Muijat oli treenannu koko viikon Madonna-elkeitä peilin edessä voidakseen esittää Kampsussa koreografiat. Onneksi ilmiö on poistunut.
Naisteniltojen lisäksi
Kampsussa pidettiin ”konkaripervojen” Old Gold -iltoja ja mitä mielikuvituksellisimpia
teemailtoja. Seta-lehdessä julkaistuista mainoksista bongasin ainakin
macho-discon, bi-discon ja after-sport-discon. Tuomo Isotalo kertoi minulle,
että teemaillat syntyivät yleensä markkinointitarkoituksiin: piti saada jotain
kivaa uutta lehtimainokseen. Sportti-illassa oli Isotalon mukaan hyvä, jos pari
ihmistä oli urheiluvaatteissa. Machoillat taas vesittyivät helposti siihen,
että paikalle purjehti pari ”pikkutipua” huutelemaan kimakalla äänellä
”heiiiiii!”.
Poikkeuksena oli vuonna
1987 järjestetty Cotton Club -ilta. Isotalo muistelee, että henkilökunnalle
hankittiin Al Capone -asut vuokraamosta, vieraille oli tarjolla vanhanajan
kalapöytä ja laseihin kaadeltiin kieltolain hengessä kovaa teetä. Teemailta mainitaan
myös Seta-lehden 3–4/94 jutussa
erityisesti siitä, että illassa esiintyi legendaarinen kapakkapianisti Asser
Fagerström. Hän oli muistellut yleisölle nuoruusvuosiaan, jolloin hän oli ollut
keikalla alkuperäisessä ravintola Gambrinissa.
Mainos Seta-lehdessä 4/90. |
Jatkoille
Monissa eri lähteissä mainitaan, että Kampsun-kävijöiden jatkopaikaksi muodostui
kadun toisella puolella sijainnut Bugatti-ketjun ravintola. Seta-lehdessä
3–4/94 tätä perusteltiin sillä, että Gambrini oli aukioloaikalakien vuoksi ensin
auki vain yhteen yöllä, kun taas Bugatti sai pubina olla auki kahteen.
Bugatin omistajalle Restelille tuotti lehden mukaan
päänvaivaa se, että alkuillasta siellä ei yksinkertaisesti käynyt kukaan.
Toinen ongelma oli se, että pervot eivät yhtään näyttäneet häpeilevän ”heteroravintolassa”,
vaan tanssahtelivat, halailivat ja pussailivat kuin kotonaan.
Tämän vaikutelman saa myös Sakari Luoman kirjasta Poket: miehiä ovella 1955–2008 (2008),
johon on haastateltu Bugatin vanhaa portsaria:
Paikan erikoisuus oli se, että kundit halus laittaa tipit itse portsarin takataskuun. Sormet liikku pojilla aika vikkelästi, mutta mikäs siinä. Mä en tommosesta välitä, koska mun mielestä portsarihan tekee duunia fyrkan takia eli ovihomma on joka tapauksessa tietynlaista huoraamista. – – Hauskoja tilanteita sattu etenkin sulkemisaikaan:
– Lähdettekö jatkoille?
– Ei, kun muija venaa tossa. – –
– Hyi, kuinka te voitte naisten kanssa olla.
Ranneliike.netin Roba-jutusta löysin maininnan, että Bugatti koetti lopulta siivota homot
asiakaskunnastaan, mutta toiminta ei sen jälkeen kovin kauaa jatkunut. Pubi
sulki ovensa vuotta ennen Kampsua kevättalvella 1992.
Gay Gambrini sijaitsi suoraan edessä kakkoskerroksessa. |
Pois pihan perältä
Gay Gambrini toimi asunto-osakeyhtiössä, ja asukkaiden
kanssa oli kahnausta alusta lähtien. Tuomo Isotalo kertoi haastattelussa asukkaiden murehtineen
milloin asuntojensa arvonlaskua, milloin sitä, että ravintolan homoasiakkaat
raiskaavat heidän lapsensa. Välillä taas pelättiin aidsin tarttuvan sisäpihalla
kävellessä.
Ennen kaikkea asukkaat tehtailivat meluvalituksia,
vaikka Gambrini oli ollut elävän musiikin
paikka jo vuosikymmeniä. Seta-lehdessä 3–4/94 kerrotaan yhdestäkin taloyhtiön kokouksesta, jossa
mummot olivat valittaneet pihan metelistä ja häiriöistä – etenkin siitä, miten
pojat olivat jopa pussailleet toisiaan. Kun mummoille oli huomautettu, että
pussailusta ei synny meteliä, valitukset olivat loppuneet siltä erää.
Kevättalvella 1992
asukasvalitukset johtivat lopulta siihen, että toimintaa voitiin jatkaa vain
taustamusiikkivoimakkuudella. Viimeisessä remontissa Kampsun keittiö purettiin,
ja ravintola toimi vielä biljardibaarina keskiolutoikeuksin, kunnes loppu tuli
23. maaliskuuta 1993.
Sitä ennen Kampsusta
olivat jo lähteneet Tuomo Isotalo, joka myi osuutensa Ravintola Oy Afroditesta
vuonna 1989, A-oikeudet sekä valtaosa asiakkaista. Kaksi viimeksi mainittua
löytyivät osoitteesta Annankatu 32, johon Afrodite oli avannut lokakuussa 1992
uuden yökerhon, yhä porskuttavan Don’t Tell Maman. Sen kanssa kilpaili Tuomo
Isotalon uusi homopaikka, Eerikinkatu 14:ssä toiminut H2O
(1992–1997), jonka kesäterassi edusti Helsingin homoskenessä aivan uudenlaista
avoimuutta.
Gay Gambrinin mainoslause ”Tule jos uskallat” olisi
toiminnan loppuvaiheessa voinut yhtä hyvin kuulua: ”Tule, jos et uskalla.” Enää
homot eivät halunneet hiiviskellä pihan perälle, vaan nyt seistiin ylpeinä
mainosjonossa kaiken kansan nähden. Sen rohkeuden keräämiseen oli kuitenkin
tarvittu melkein vuosikymmen Kampsun kainaloa. Otetaan siis Kampsun kunniaksi yksi
”Ethän enää murjota muru”. Tai ehkä sittenkin ”Suksi suolle”.
Mainos Seta-lehdessä 4/87. |
Sarjan aiemmat osat:
Homohistoriallinen Helsinki 1: Kaupungin illassa yksin
Homohistoriallinen Helsinki 2: Etsin kunnes löydän sun
Homohistoriallinen Helsinki 3: Käy tanssimaan
Homohistoriallinen Helsinki 4: Karuselli käy
Homohistoriallinen Helsinki 5: Balladi Robin Hoodista
Homohistoriallinen Helsinki 6: Cocktailit kahdelle
Homohistoriallinen Helsinki 7: Espa, helmi on Helsingin
Homohistoriallinen Helsinki 8: Eikä me olla veljeksiä
Homohistoriallinen Helsinki 9: Muistojen Bulevardi
Homohistoriallinen Helsinki 10: Muistojen puistot
Homohistoriallinen Helsinki 1: Kaupungin illassa yksin
Homohistoriallinen Helsinki 2: Etsin kunnes löydän sun
Homohistoriallinen Helsinki 3: Käy tanssimaan
Homohistoriallinen Helsinki 4: Karuselli käy
Homohistoriallinen Helsinki 5: Balladi Robin Hoodista
Homohistoriallinen Helsinki 6: Cocktailit kahdelle
Homohistoriallinen Helsinki 7: Espa, helmi on Helsingin
Homohistoriallinen Helsinki 8: Eikä me olla veljeksiä
Homohistoriallinen Helsinki 9: Muistojen Bulevardi
Homohistoriallinen Helsinki 10: Muistojen puistot
Mieletön dokkari stadin gay yöelämästä! Kiitos tästä!
VastaaPoistaTosi paljon kiitoksia kehuista! :)
PoistaOi noita aikoja! Olipas mahtava muistokirjoitus Gamprinille. Joskus kaipaan aikakonetta. Kiitos Hulivili poika!
VastaaPoistaHulivili kiittää ilahduttavasta palautteesta! Mukavaa kesänjatkoa aikakonetta odotellessa. :)
VastaaPoista