Iltahämy. Usvaan kietoutunut ranta. Taustalla kaupungin
valot. Kutkuttavan salaperäinen taulu, joka vie ajatukset kaikkeen siihen, minkä
pimeä kohta kätkisi.
Ateneumin Symbolismin maisema -näyttelyssä
(2012–2013) kohtaamassani Eugène Janssonin maalauksessa oli jotakin
selittämätöntä ja silti niin tuttua. Riddarfjärden i Stockholm (1898)
oli kuin homojen ikivanhan puistokulttuurin alttaritaulu täynnä yöllistä odotusta,
kaipausta, jännitystä ja pelkoa – kaikkea sitä, mistä olen paljon kirjoittanut esimerkiksi Helsinki-jutuissani.
Pikainen googlaus paljasti, että Jansson oli kuin olikin homo. Hänen
tuotantoonsa syventyminen taas luo kuvan taiteilijasta, joka lopulta löysi
tiensä varjoista valoon.
Riddarfjärden i Stockholm (1898) ja Hornsgatan nattetid (1902). Ketään ei näy, mutta ehkä joku tulee tänäkin yönä. Eugène Jansson: blå skymning och nakna atleter -kirjan kuvitusta. |
Hyvän johdatuksen Eugène Janssonin (1862–1915) elämään ja
uraan tarjoaa Göran Söderlundin ja Patrik Steornin kirjoittama näyttelyjulkaisu
Eugène Jansson: blå skymning och nakna atleter (2012). Kirjasta selviää,
että Jansson oli köyhän tukholmalaisperheen poika, joka pääsi opiskelemaan
Ruotsin kuninkaalliseen taideakatemiaan, omaksui vahvoja vaikutteita Edvard
Munchilta, sai nimeä sinisävyisten tunnelmamaisemien maalarina ja keskittyi
1900-luvun alussa suurimpaan intohimon kohteeseensa: henkilömaalaukseen ja
miesvartalon kuvaamiseen.
Yö sai vaihtua päiväksi, ja kaihoisien kaupunkimaisemien
tilalle tuli elinvoimaa puhkuvia nuoria, alastomia miehiä, jotka henkilöivät
tuon ajan muotisuuntauksia: vitalismia ja nudismia. Eugène Janssonin
siirtyminen maisemamaalauksesta henkilö- ja alastonmaalaukseen voidaan myös
nähdä osana homoseksuaalisen identiteetin läpimurtoa Ruotsissa, kuten Greger
Eman toteaa Sympatiens hemlighetsfulla makt -teoksen (1999)
artikkelissaan. Homoseksuaaliset teot olivat toki laittomia, mutta niitä
koskevat skandaalijutut ja seksologian opit lisäsivät tuskan lisäksi tietoa, joka antoi homoseksuaalisesti tunteville miehille eväitä erilaiseen elämään.
Emanin mukaan Eugène Janssonin tuotannon käännekohtaa edelsi henkilökohtainen kriisi sairasteluineen ja taloushuolineen. Kriisin mahdollista yhteyttä Janssonin seksuaalisuuteen on mahdoton arvioita, mutta koettelemusten jälkeen taiteilijasta kuoriutui joka tapauksessa kunnon keikari, joka alkoi viettää yhä enemmän aikaa alastomien sotilaiden ja sekatyömiesten kanssa ateljeessaan sekä lempipaikassaan, Tukholman Skeppsholmenilla sijainneessa laivaston uimalassa (ks. jutun alussa oleva omakuva vuodelta 1910).
Sinussa on roimaa voimaa. Kaksi Atleter-nimistä maalausta (1912).
|
Janssonin ensimmäisiä uuden kauden maalauksia oli Naken
yngling (1907), jossa nuorukainen poseeraa alasti salin
oviaukossa kuin jonkin uuden kynnyksellä. Nuorukaisen takana salin seinällä
roikkuu kolme Janssonin aiempaa sinisävyistä tunnelmamaisemaa, jotka nähdään
nyt eroottisessa yhteydessä. Oma Ateneum-kokemukseni palautuu mieleen
lukiessani tutkijoiden pohdintoja siitä, miten Janssonin autioita
kaupunkimaisemia voidaan tämän maalauksen perusteella tarkastella eroottisen kaipuun symboleina – kaipuun,
jonka alastomat atleetit lopulta täyttivät.
Naken yngling (1907). Käsityöläinen Knut Nyman oli Janssonin muusa.
|
Janssonin henkilömaalauksissa miehet ovat keskittyneet
katselemaan ja ihailemaan toisiaan, milloin uimaloissa ja milloin puistoissa.
Niiden takia Janssonia on kutsuttu jopa Ruotsin homoseksuaalisen taiteen
uranuurtajaksi, mutta riippuu katsojasta, haluaako työt nähdä
homososiaalisuuden vai homoeroottisuuden kuvauksina. Tähän aikaan vuodesta Janssonin tuotanto kertoo joka tapauksessa aina
niin lohdullista tarinaa siitä, miten varjot ennen pitkää väistyvät ja pimeys
vaihtuu valoon. Toivottavasti myös niillä, joiden kaamos on ollut henkistä.
Se päivä kukki niinkuin ilmava lumi
auringosta leijui hiutaleita yksitellen
tiaisten salamia välähteli siellä täällä
kaikkeudessa kävi vilkas liike
vaikka huomaamaton, kun vuosi kallistui
kohti lyhyitä öitä; siitä päivästä
jäi pieniä myyrien polkuja
ja onnen pitkän sinisen liu'un vana.
(Solveig von Schoultz ”Kevätpäiväntasaus”,
suom. Helena Anhava)
Badtavla (1908). Homososiaalisuutta laivaston uimalassa.
|
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Homohistoriallinen Tukholma – puistot, baarit ja pisuaarit 1–2Homohistoriallinen Helsinki 1–10
Keskellä liljain ja ruoskien – Mapplethorpen halujen puutarha Kiasmassa
Menneiden kesien muistolle: Tom Bianchin ”Fire Island Pines – polaroids 1975–1983”
Taidetta syntyy tuskasta. Helpommallakin voisi päästä. Hieno kirjoitus, ja miksei olisi, taattua Hulivilipoikaa.
VastaaPoistaLämmin kiitos kehuista! :)
VastaaPoista