Näin
aloittaa muistelmansa meikkitaiteilija Raimo Jääskeläinen eli Monsieur Mosse (1932–1992), josta tuli vuonna 1971 ensimmäinen kaapista tullut
suomalaisjulkkis. Mossen elämäkerta Voi
pojat, kun tietäisitte! – eli Raimo Jääskeläisen uskomattomat seikkailut (1981)
tarjoaa yhä niin hämmentävän lukukokemuksen, että julkaisuaikanaan sen on
täytynyt olla kuin viesti ulkoavaruudesta. Ankeassa
YYA-Suomessa Monsieur Mosse oli kuin pöllön pesään päätynyt paratiisilintu, kertakaikkisen huikea
ja häikäilemätön camp-hahmo, joka oli täysin väärässä paikassa juuri oikeaan
aikaan.
Mosse kertaa
muistelmissaan varttumistaan vaatimattomassa helsinkiläiskodissa ja myöhemmin
sotalapsena tanskalaisessa tehtailijaperheessä, jossa hän pääsi ensimmäistä kertaa
leveän leivän makuun. Paluu koti-Suomeen hiersikin kuin kivi rubiinitohveleissa
ja sai ponnistelemaan paremman elämän eteen. Viisikymmentäluvulla Mosse päätyi meikkaajaksi hohdokkaaseen uuteen ihmemediaan televisioon. Näin hänestä tuli ”tasavallan
virallisesti akkreditoitu kaunistaja” ja ”Suomen Rembrandt”, joka maalasi kauniita
naisia ja päätyi heidän siivellään ”kansalliseksi superjulkkikseksi ja
seurapiiripalstojen lemmikiksi”. Kuusikymmentäluvulla Mosse perusti omia
kauneussalonkeja, joista tuli menestyksiä, ja rahaa virtasi ranskalaistyylisistä ovista ja ikkunoista. Valitettavasti
Mosse oli myös erittäin kova ”rahankäytön ammattilainen”, ja kun verottaja ennen
pitkää ajoi hänet ahtaalle, edessä oli downgreidaus seurapiiripalstojen
lemmikistä kohujulkkikseksi.
Kun homoseksuaaliset teot poistettiin Suomen rikoslaista vuonna 1971, Hymy-lehti maksoi Mosselle siitä,
että tämä meni Amsterdamissa ”naimisiin” poikaystävänsä Pepe Kurillon kanssa.
Tätä ennen Mosse oli omien sanojensa
mukaan joutunut käymään monta taistelua ennen kuin hyväksyi sen, että ”olen hintti,
homoseksuaali”. Mosse oli ollut monen tuon ajan homon tapaan avioliitossa, mutta liitto oli päättynyt eroon homosuhteen paljastumisen vuoksi. Päätöstään
tulla julkisesta kaapista Mosse perustelee muistelmissaan näin:
”Itse en ole koskaan ystäväpiirissäni kokenut vastustusta, halveksuntaa tai epäluuloa ominaisuuteni vuoksi. Mutta ystäväpiirini onkin koostunut taiteilijoista, tanssijoista, näyttelijöistä, joiden piireissä kaltaisiani on paljon. Tai ystäväni ovat muuten vain avaramielisiä, suvaitsevaisia ihmisiä. Se, että aikoinani lähdin julkisesti kertomaan hintteydestäni, oli mielestäni tarpeellista. Minä olin Monsieur Mosse, minulla täytyi olla kanttia. Olin itse sisimmässäni joutunut kamppailemaan ympäristön suvaitsevaisuudesta huolimatta. Saatoin ja saatan vieläkin aavistaa, minkälaisissa vaikeuksissa kaltaiseni miehet ovat maaseudun pienillä paikkakunnilla. Olen saanut kymmenittäin kirjeitä, joiden sisältö on ollut yksinkertaisesti hätähuuto ja avunpyyntö.”
Mossen vaatimaton coming out Hymyssä (linkki juttuun jäljempänä). Kuva kirjasta Sateenkaari-Suomi. |
”Homoseksuaalisuuden ensimmäinen avoin edustaja oli Monsieur Mosse, joka käyttäytymisellään ruumiillisti ennakkoluulot ja oli lisäksi rikollinen. Kuinka monia hän kiristi ja kuinka monet joutuivat kärsimään hänen takiaan, se jää tietymättömiin.”
Itse ihmettelin
lukiessani lähinnä sitä, miten Mossen kaltainen arkkihomo saattoi saada niin
paljon medianäkyvyyttä tuon ajan Suomessa. Pääsyynä oli varmasti Hymyn kaltaisten
skandaalilehtien suuri suosio ja se, että niiden jutuissa turkisbikinit päällä paistatellut
Mosse oli kuin sirkuksen parrakas nainen – niin outo ilmestys, että kun suuri
yleisö ulkoisti siihen kaiken erilaisen ja vieraan, luottamus omaan
tavallisuuteen ja perussuomalaisuuteen väistämättä lujittui.
Voi pojat, kun tietäisitte -kirjan herkullisinta antia ovatkin mielestäni kuvaukset Mossen
kyltymättömästä nousukasmaisuudesta ja pakonomaisesta tarpeesta paeta lapsuuden vaatimattomia lähtökohtia:
Siitä ei kuitenkaan päästä mihinkään, että 1960–1970-luvun
Suomessa timantit olivat pienempiä, pöytähopeat himmeämpiä, kukka-asetelmat
niukempia ja rikkaat köyhempiä kuin maailman todellisissa suihkuseurapiireissä.
Tuon ajan Suomi-luksus oli sitä, että pyörittiin samoissa porukoissa kuin halpahalliketjun
omistajat, suksitehtaan perilliset, teollisuusneuvoksettaret
ja leipomoliikkeen omistajattaret, ja heidän kanssaan siemailtiin sitten Dom
Perignonia valmismatkakohteissa. Välillä Mosse tosin bailaa jopa New Yorkin Studio
54:ssa ja kinaa samasta sievästä pojasta ”kauhistuttavan isonenäisen ja
pahaäänisen naisen kanssa”, joka olikin – herranjestas – Barbra Streisand!
”En sovi nuhruiseen yksiöön. Halvan kaljakapakan höyryissä olen vieras. Loisto, timanttien säihke, kynttilänvalo pöytähopeilla ja kukka-asetelmilla on lavaste, joka sopii minun taustakseni.”
”Rahantuhlaamisen tasokkuutta” à la Mosse. Muistelmien kuvitusta. |
Kaiken
kaikkiaan Mossen suuruudenhulluuden ja YYA-Suomen todellisuuden välinen
ristiriita on kuin oppikirjaesimerkki campistä: pyritään vilpittömän sinnikkäästi tekemään jotain todella suurta ja hienoa, vaikka joku koko ajan
availee uuninluukkua ja saa siten kuohkean kohokkaan lässähtämään. Tuloksena on
aivan posketon lukukokemus. Tästä on hyvänä esimerkkinä Mossen ja hänen
seurueensa Leningradin-matkan kuvaus:
Monen teräväkielisen homon tapaan Mosse osaa olla myös hyvin itseironinen, ja hän vääntää vähän väliä huumoria omasta pienuudestaan ja paksuudestaan. Enimmäkseen 1980-luvun alun muisteleva Mosse on kuitenkin kuin hiipuneen suursuosionsa loistossa paistatteleva mykkäelokuvan tähti, joka toistelee sinnikkäästi olevansa yhä suuri – Suomi vain on pienentynyt:
”Meininki oli vähän, että meit’ oli poikia raitilla viis, oli tyttöjä myös, mut ei välitetty niist…” Oli määrä lyödä Leningrad hämmästyksellä. Ja se totisesti tehtiin. Pynttäsimme itsemme hienoimman jälkeen. Oli susi- ja minkkiturkit päällä, valkoiset kettuhatut päässä. Jalassa pitkät kiiltonahkasaappaat ja samettiset pussihousut, päällä silkkipusakat. Matkalaukut pursuivat lisää hienouksia. – – Perillä huomasimme, että matkamme tarkoitus saavutettiin yli äyräitten. Europeiskajan hotellihenkilökunta kumarteli kuin linkkuveitset, meidät majoitettiin huoneisiin, joissa oli silkkiverhot ja antiikkiposliinia. Minun huoneessani oli korokkeella myös aito Steinway-flyygeli. Tunsin itseni aivan Liberaceksi istuessani sen äärellä kauneimmissa vaatteissani samppanjalasi käden ulottuvilla soittamassa Pepelle Ukko Nooaa.”
First we take Majorca. Then we take Leningrad. Muistelmien kuvitusta. |
Monen teräväkielisen homon tapaan Mosse osaa olla myös hyvin itseironinen, ja hän vääntää vähän väliä huumoria omasta pienuudestaan ja paksuudestaan. Enimmäkseen 1980-luvun alun muisteleva Mosse on kuitenkin kuin hiipuneen suursuosionsa loistossa paistatteleva mykkäelokuvan tähti, joka toistelee sinnikkäästi olevansa yhä suuri – Suomi vain on pienentynyt:
”Enpä tiedä, ajat ovat surullisella tavalla muuttuneet, ihmiset tulleet mitättömiksi. – – Ei tällaisilta ihmisiltä voi vaatia älyn säihkettä, hengen lentoa, rahantuhlaamisen tasokkuutta. – – mihin katosi loisto, mikä teki ihmisistä näin rumia ja tyylittömiä, mikä jätti jäljelle vain harmaan arkipäivän. Demokratiako, tuo ilmiö, jonka sisältöä en ole koskaan oikein ymmärtänyt, mutta joka luultavasti on pilannut niin monta kaunista asiaa tässä maailmassa? Joku valtio-oppinut kai tämän viisaammin voi selittää. Minä voin vain kaivata. – – Joka tapauksessa Josephine [Baker] esiintyi Diorin kivihiilihelmistä valmistetussa housuasussa, joka oli uskomattoman elegantti ja painoi neljäkymmentä kiloa. Minä olin meikannut hänet.”
Kohtalon
ivaa on, että nykynuoret ovat taatusti ihan nevahööd
koko Mossesta, ja myös hänen seikkaperäisesti kuvaamansa Suomi-seurapiirit kuhisevat
nykynäkökulmasta katsottuna pelkkiä unohdettuja suuruuksia. Ainoana
poikkeuksena taitaa olla Lenita Airisto, jota Mosse piikittelee armottomaan
bitch slap -tyyliin:
”Lenita-ressu oli vielä silloin niin viaton. Minä kuitenkin katsoin velvollisuudekseni valistaa häntä: – Suu kiinni, ei tuollaisia ääneen puhuta. Muista tästä lähtien, että vaikka saisit miljoonan, valitat suureen ääneen, että herranjumala minkälaisella palkkiolla jotkut luulevat ihmisten voivan uhrata työpanoksensa… Se oppi lankesi hedelmälliseen maahan. Sellaista nuhaa ei olekaan, ettei Lenita rahaa haistaisi.”
Hänen elämästään jäi kertomaan lukematon määrä lehtijuttuja sekä Voi pojat, kun tietäisitte!, joka on yhtä uskomaton aikalaisdokumentti kuin meripihkaan juuttunut hyttynen dinosaurusten ajoilta. Kirja kuulostaa pröystäilyssään yhä todella epäsuomalaiselta, joten julkaisuaikanaan se on mitä ilmeisimmin ollut melkoinen isku vyölaukun alle. Kirjallisista ansioista ei voida puhua, sillä opus hyppii sinne tänne aivan päättömästi, eikä siinä ole oikein mitään punaista lankaa tai linjaa.
Sutkausten ja narttumaisten kommenttien laukojana Mosse on kuitenkin yhtä varmatoimintainen kuin kirjassa vilahtava ”sähköllä toimiva automaattinen samppanjasuihkulähde”. Muuten Mossen koko aktin voisi summata siten kuin hän itse luonnehtii toista aikansa tunnettua homoa:
”Tavallaan kuitenkin edelleen kadehdin Tarmo Mannia, jonka lämmin sydän on aina kiintynyt ihmisiin, joilla on paitsi rahaa, myös kartano ja maatiloja.”Mossea koskeva keskusteluketju Murha.info-rikosportaalissa
Kaksi Hymy-lehden alkuperäisjuttua
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Homohistoriallinen Helsinki -juttusarja
”Sateenkaari-Suomi: seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen historiaa”
upeaa tekstiä!! Kiitos, että sain tutustua tähän "neverheard":iin ja uuteen termiin; rahantuhlaamisen tasokkuus :o)
VastaaPoistaPaljon kiitoksia! Mä käytin kyseistä termiä tänään baarissa ainakin kolme kertaa. :D
VastaaPoistaMainittu homokauppa oli tiettävästi Mossen vanhan ystävän Tom Sjöbergin omistama erotiikkaliike, johon Mosse oli pestattu hyvän tuulen pr-hahmoksi. Ainakin bulevardilehdet kirjoittivat siitä. Liiketila viettää kai yhä hiljaiseloa Iso Roobertinkadun alussa.
VastaaPoistaTimo Korppi yritti tehdä miehestä täysiverisen journalistin. Ainakin Mossen pyllykirjeet-juorupalsta Erotica-lehdessä ansaitsee kunniasijan populaarin lehdistön historiassa, härskiydessään unohtumaton. Korppi ja Mosse kuitenkin riitaantuivat pian, Mosse jatkoi vielä lyhyen tovin Ratto-lehdessä n. 1983, mutta sekin loppui pian. - Itselleni Mosse on aina ollut julkkiksena mitä ihailtavin: rehevän barokkinen hahmo joka yhdisti mutkattomasti ylevän ja alhaisen.
Taustateoksia: Harri Nykänen: Rööperi-rikoksen vuodet; Timo Korppi: Lihaa säästämättä.
Suurkiitokset mainioista kommenteista ja tarkennuksista. Täytyy ehdottomasti tutustua noihin teoksiin. Mosse todella on ehtymätön, enkä millään pysty käsittämään, miten ja millä pokalla hän oikein teki kaiken tämän sen ajan Suomessa. :D
PoistaVoi pojat.. jäi aikanaan lukematta, toki olen sitä selannut. Kiitos mainion postauksesi luen sen vihdoinkin lähitulevaisuudessa.
PoistaAivan, ehtymätön, kuten kirjoitit, mutta vain yksi lievästi kiinnostava detalji vielä ot:na. 1983 alkoi ilmestymään Suomen ensimmäinen (ja yhä ainoa?) mieserotiikan erikoisjulkaisu Mosse, mutta Monsieur ei muistaakseni tuottanut sisältöä lehteen. Sitä tekivät Juhani Syvänen ja Per Lundin (taiteilijanimi Caesar), heistä enemmän Korpin teoksessa. Lehteä ilmestyi bibliografiatietojen mukaan kolme numeroa.
OT 2: löysin vastikään blogisi, mutta ilahduin monista hauskoista ja oivaltavista kirjoituksista, joista tuli monia muitakin ajatuksia. Palaamme syvennyttyämme.
Ai että, kiitoksia paljon kannustuksesta! Tosi mukavaa, että blogista on löytynyt mieleistä luettavaa. :) Tuo Mosse-lehti onkin ollut mielessä, joten kiitos, kun muistutit. Se täytyy ehdottomasti kaivaa esiin arkistojen syövereistä. Muistan lukeneeni Seta-lehdestä kerran, että työnsivät sen toimistolla pöydänjalan alle tasapainottamaan keikkumista. Oli kuulemma ainoa hyödyllinen käyttökohde kyseiselle lehdelle. No, Setan ja Mossen agendat eivät kyllä liiemmin kohdanneet muutenkaan. :D
VastaaPoistaJoo, ei kohdanneet Setan ja Mossen agendat. Anssi Pirttijärvi kirjoittaa Setan 70-lukuä käsittelevässä gradussaan http://www.finnqueer.net/pdf/Asiallisen_tiedon_antaja.pdf
VastaaPoistaettä Mosse haki 70-luvulla Setan jäsenyyttä, mutta häntä ei hyväksytty. Olisi ehkä kannattanut, ehkä Mosse ei olisi 80-luvun puolella, kun aids tuli, syyttänyt niin rajusti Setaa aidsin levittämisestä. Hulivilipoika kirjoittaa tästä Mossen 80-luvun tempauksesta täällä blogissaan 20.1.2016.
Kiitos, tämä oli tosi kiinnostava tieto, että ei hyväksytty jäseneksi. Kuvaa hyvin Setan ja Mossen keskinäistä kaunaisuutta ja selittää tosiaan myös noita myöhempiä aids-lausuntoja.
VastaaPoista