Elokuva-alan moniosaaja James Franco on jo vuosia tehnyt parhaansa välttääkseen heteroleimaa. Franco on murskannut homosydämiä esittämällä Harvey Milkin poikaystävää Milk-elokuvassa ja runoilija Allen Ginsbergiä leffassa Howl – Huuto, hän on pussaillut toista miestä juorulehdille pilailevissa Instagram-kuvissaan ja julistanut haastattelussa: ”Kunpa olisinkin homo!” Kyllä, James Franco on meikäläisten paras heteroystävä Hollywoodissa! Viimeisimpänä niittinä nahkavyöhön on vuonna 2013 julkaistu homopornahtava taide-elokuva Interior. Leather bar, jossa Franco ja elokuvan toinen ohjaaja Travis Mathews palaavat Alan Friedkinin Cruising-homotrillerin (1980) tunnelmiin.
Interior. Leather bar on saanut nimensä käsikirjoitusmerkinnöistä, ja se on suomeksi kirjaimellisesti ”Sisäkohtaus. Nahkabaari”. Leffan lähtökohtana ovat ne 40 minuuttia, jotka Cruisingin ohjaaja Willian Friedkin joutui leikkaamaan valmiista elokuvastaan
sensorien vaatimuksesta. Leikatut kohtaukset sisälsivät aitoa kovan luokan SM-seksiä,
jota Friedkin tallensi New Yorkin homobaareissa, lähinnä pahamaineisella
Hellfire-yksityisklubilla. Kun Cruising
julkaistiin vuonna 2007 uudelleenmasteroituna dvd:llä, osa leikatuista
kohtauksista oli tarkoitus sisällyttää mukaan, mutta kuvamateriaalia ei onnistuttu
löytämään mistään. Tämä anekdootti alkoi kiehtoa James Francoa siinä määrin,
että hän päätti rekonstruoida Cruisingin
40 kadonnutta minuuttia omaan elokuvaansa. Budjettipaineiden vuoksi Francon leffasta ei kuitenkaan
tullut kadonneen homopornon toisintoa vaan jotain ihan muuta.
Tunnin pituinen Interior.
Leather bar poimii Friedkinin Cruising-elokuvasta
ennen kaikkea sen perusajatuksen: kuka minä olen, jos joudun olemaan joku muu? Cruisingin päähenkilönä on Al Pacinon
esittämä heteropoliisi Steve Burns,
joka soluttautuu sarjamurhaajaa jahdatessaan New Yorkin nahkahomo- ja
SM-skeneen. Interior. Leather barissa Pacino/Burnsia esittää näyttelijä Val Lauren. Hänkin on
heteromies, joka on lupautunut hankkeeseen tukeakseen ystävänsä James Francon
jaloja tavoitteita: Elokuvan on määrä vastustaa populaarikulttuurin
heteronormatiivisuutta ja tuoda valtavirtaan queer-kulttuurin rujompia
erityispiirteitä aikana, jolloin pikemminkin korostetaan homojen tavallisuutta ja aviokelpoisuutta.
Interior. Leather bar on
”mokumentti”, joka seuraa elokuvan roolitusta, Francon ja muiden tekijöiden
välisiä keskusteluja sekä Val Laurenin
ja muiden näyttelijöiden valmistautumista Cruisingin
kadonneiden seksikohtausten kuvaamiseen. Vaikka Lauren on sitoutunut hankkeeseen,
se herättää hänessä myös epämääräistä pelkoa: miten hän oikein suhtautuisi
aidon homoseksin seuraamiseen, miten pitkälle hän itse voisi mennä, ja vahingoittaisiko
hanke ehkä hänen uraansa? Laurenin epävarmuus on käsin kosketeltavaa ja
melkoisessa ristiriidassa kuvauksia odottavien homojen innokkuuden kanssa.
Lauren on astunut Pacino/Burnsin
lailla maailmaan, joka on hänelle täysin vieras mutta jossa hänen tulisi
näyttelijänä sivuuttaa oma identiteettinsä ja omat pelkonsa.
Puhuvien päiden
lomassa nähdään noin vartin verran rekonstruktioita Cruisingiin sisältyneistä ja siitä leikatuista kohtauksista. Nyt
näytetään myös se, mitä Friedkin ei voinut omassa elokuvassaan näyttää:
vehkeitä vilahtelee, ja maiske käy. Lauren vaikuttaa
jopa rekonstruoiduissa kohtauksissa niin vaivaantuneelta, että hän on joko todella
huono näyttelijä tai sitten hän näyttelee onnistuneesti huonoa näyttelijää,
joka antaa omien estojensa paistaa läpi. Katsoja ei oikeastaan voi tietää,
milloin Laurenin reaktiot ovat aitoja ja milloin käsikirjoitettuja. Tästä on
hyvänä esimerkkinä kohtaus, jossa Lauren istuu parkkipaikalla lukemassa
käsikirjoituksesta siitä, miten päähenkilö istuu parkkipaikalla lukemassa
käsikirjoitusta.
Yllättäen samastuin itse homokatsojana välillä enemmän Laurenin epävarmuuteen kuin nahkahomojen innokkuuteen. Juuri tässä piilee Interior. Leather barin ja osittain myös Cruisingin juju: ellei katsoja itse kuulu SM- tai nahkaskeneen, hän joutuu väistämättä soluttautumaan vieraaseen maailmaan ja todistamaan asioita, jotka ylittävät oman halun ja sovinnaisuuden rajat. Hyvä esimerkki tästä on kahden miehen sinänsä kaunis ja kiihottava seksikohtaus, jossa hellää suudelma seuraa sylkäisy toisen suuhun. Oikeastaan en haluaisi nähdä sitä, mutta miksi? Jos tämä tuntuu minusta rajulta, miltä se mahtaa tuntua heterosta? Jos siis haluan uskotella itselleni olevani avarakatseinen kulttuurin kuluttaja, joudun unohtamaan itseni näyttelijän ja peitepoliisin tavoin.
Interior. Leather bar ei
välttämättä toimi kovin hyvin sellaisenaan, vaan se avautuu parhaiten
suhteessa Cruisingiin. Kyseessä ei kuitenkaan ole kadonneiden
seksikohtausten rekonstruktio vaan pikemminkin rekonstruktio siitä, mitä itselle vieraaseen ja pelottavaan
maailman sukeltaminen tekee ihmisen identiteetille ja omille rajoille. Enää ei
tarvitse miettiä, kuka SM-klubin miehistä on pelätty sarjamurhaaja, vaan sitä,
millainen pikku sarjamurhaaja asuu katsojan omassa mielessä. Itse en aina katsojana tiennyt, olisiko pitänyt vetää puukko tupesta vai ottaa nenästä kiinni ja nielaista. Poppers, anyone?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti