Britanniaa 1980-luvun puolivälissä ravistellut kaivoslakko ei kuulosta kovin päivänpolttavalta aiheelta, mutta se on taas mitä ajankohtaisin jopa kahden kulttuurielämyksen vuoksi. Niistä toinen on parhaillaan teattereissa pyörivä Pride-elokuva (2014) ja toinen Helsingin kaupunginteatterin syksyllä ensi-iltansa saava Billy Elliot -musikaali (2005).
Billy Elliot perustuu samannimiseen elokuvaan ja kertoo koillisenglantilaisessa
kaivosyhteisössä varttuvan herkän pojan kasvutarinan. Samalla kun Billyn isä,
veli ja koko yhteisö osallistuvat kaivosmiesten toivottomaan taistoon taivaan
valtoja – eli Thatcherin konservatiivihallitusta – vastaan, Billy aloittaa
salaa tanssitunnit. Niillä hän ottaa kirjaimellisesti askelia kohti
toisenlaista elämää ja kenties valoisampaa tulevaisuutta, jossa omaa miehisyyttä
ei toteuteta nyrkein vaan näyttämöllä.
Näin Billy Elliotin Lontoossa vuonna 2009,
ja se muutti tyystin aiemman käsitykseni musikaalista taiteenlajina, jonka
yksinomaisena tavoitteena on viihdyttää turhia kiihdyttämättä. Billyn
kasvutarinassa riitti uskottavia ja kipeitäkin samastumiskohteita myös
aikuiselle miehelle, ja yksilön tarinaa syvensi kaivosyhteisön taistelu
olemassaolon oikeudestaan. Kun tähän lisättiin vetoava musiikki, hurjat tanssikohtaukset, hienot
lapsinäyttelijät ja taidokas tekninen toteutus, olin aivan myyty.
Sanonkin nyt Helsingin kaupunginteatterille kuin RuPaul putoamisvaarassa olevalle kahdelle drag queenille, joiden pitää huulisynkata henkensä edestä: ”DON'T fuck it up!”
Sanonkin nyt Helsingin kaupunginteatterille kuin RuPaul putoamisvaarassa olevalle kahdelle drag queenille, joiden pitää huulisynkata henkensä edestä: ”DON'T fuck it up!”
Billy Elliot kertoo sen tavallisemman tarinan: erilaisen nuoren on jätettävä
kotiseutunsa ja lähdettävä suureen maailmaan saadakseen haluamansa elämän. Matthew
Warchusin ohjaama Pride-elokuva taas
kääntää asetelman päälaelleen tuomalla suuren maailman pieneen yhteisöön. Elokuvan
keskiössä on joukko homoaktivisteja, jotka päättävät alkaa kerätä rahaa lakon
kurimuksessa eläville kaivostyöläisille – yhdistäähän heitä vasemmistolaisuus
ja yhteinen verivihollinen: rautarouva Thatcher.
Kaivostyöläisten ammattiliittoa
ei homojen tuki kiinnosta, joten aktivistit valitsevat avustuskohteekseen
summanmutikassa walesilaisen kaivoskylän. Seurauksena on luonnollisesti joukko
värikkäitä ja kuohuttaviakin kohtaamisia. Joillekin kyläläisille Lontoon homoihin
tutustuminen tarkoittaa oman erilaisuuden tunnustamista. Joillekin aktivisteille taas kyläläisten kohtaaminen merkitsee oman henkisen homopakolaisuuden loppumista ja
oman kotiseudun löytämistä uudelleen. Näin elokuva muistuttaa, että suuria
sydämiä ja pieniä mieliä löytyy yhtä lailla kaupungista kuin maaltakin.
Pride on vahvan tarinan kannattelema hyvän tuulen elokuva, joka ei saanut edes
kaltaistani kyynisyyteen taipuvaa katsojaa pahalle tuulelle. Elokuva oli
sanalla sanoen ihana: se nauratti ja itketti vilpittömästi, ja huolellisesti
toteutettu kasariajankuva oli kerrassaan herkullista nähtävää. Kaiken kruunasi syntikkavetoinen
soundtrack, joka sai homodiskojen haamut heräämään henkiin.
Jos miinuspuolia haluaa
etsiä, niistä suurin oli ehkä se, että Priden
henkilöhahmot jäivät tarinan jalkoihin ja siksi hieman karikatyyrimäisiksi.
Heidän motiivejaan, sisäisiä ristiriitojaan ja keskinäisiä suhteitaan ei
ehditty valottaa kovin tarkasti, mutta erinomaiset näyttelijät ottivat
materiaalista silti kaiken irti. Jenkkinäyttelijä Ben Schnetzer suorastaan loisti
aktivistiporukan karismaattisena ja pelottomana johtajana, ja kylän vahvoja
naisia esittäneet Imelda Staunton, Jessica Gunning ja Menna Trussler näyttelivät täydellä sydämellä. Heidän
hersyvät hahmonsa tarjosivat elokuvan ehdottomasti parhaat naurut.
Kyläläisten ja kaupunkilaishomojen yhteisrintama olisi täysin epäuskottava, ellei se olisi täyttä totta. Järjestö Lesbians and gays support the miners todella oli olemassa, ja sen aktivisteihin sekä kyläläisiin voi tutustua katsomalla oheisen aikalaisdokumentin All out! Dancing in Dulais.
Kaivosmiesten perheille saatiin lopulta kerättyä noin 20 000 puntaa, josta suuri osa kertyi kieli poskessa nimetystä Pits and perverts -hyväntekeväisyyskonsertista. Upeinta tässä epätodennäköisessä yhteistyössä oli kuitenkin se, että homojen oikeudet saatiin sen luomassa nosteessa ensimmäistä kertaa mukaan Britannian työväenpuolueen ohjelmaan.
Kyläläisten ja kaupunkilaishomojen yhteisrintama olisi täysin epäuskottava, ellei se olisi täyttä totta. Järjestö Lesbians and gays support the miners todella oli olemassa, ja sen aktivisteihin sekä kyläläisiin voi tutustua katsomalla oheisen aikalaisdokumentin All out! Dancing in Dulais.
Kaivosmiesten perheille saatiin lopulta kerättyä noin 20 000 puntaa, josta suuri osa kertyi kieli poskessa nimetystä Pits and perverts -hyväntekeväisyyskonsertista. Upeinta tässä epätodennäköisessä yhteistyössä oli kuitenkin se, että homojen oikeudet saatiin sen luomassa nosteessa ensimmäistä kertaa mukaan Britannian työväenpuolueen ohjelmaan.
Varsinkin viimeaikaisten maailmantapahtumien jälkeen tuntui todella hyvältä nähdä vaihteeksi tositarina siitä, miten elämän juoksuhaudoista voidaan nousta, panna pilkkakirves syrjään ja ojentaa toiselle auttava käsi. Se saattaa kuulostaa kuluneelta kliseeltä, mutta jos se todella olisi sitä, moista pitäisi nähdä vähintään päivästä ja uutislähetyksestä toiseen.
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti