Elokuva
sijoittuu järven rannalla olevalle homojen kohtauspaikalle, jolla Franck (Pierre
Deladonchamps) käy säännöllisesti
tapaamassa ystäviään ja harrastamassa anonyymia seksiä. Kaikin puolin kuumien
kesäpäivien kuluessa hän tutustuu kahteen hyvin erilaiseen mieheen ja tempautuu
mukaan kiihottavaan kissa ja hiiri -leikkiin.
Toinen
Franckin uusista tuttavuuksista, Henri (Patrick d'Assumçao), on vanhempi mies, joka ei ui
eikä kruisaile. Hän käy homorannalla siksi, että vain siellä voi käydä juttuun
vieraiden kanssa vaikuttamatta tunkeilijalta. Franckin ja Henrin välille syntyy
ystävyyssuhde, jossa Henrillä on tunteitakin mukana. Katsoja näkee vain miesten
jokapäiväiset rantakohtaamiset, mutta puheiden mukaan he tapaavat toisiaan myös
iltaisin kaupungilla.
Franckin
henkistä puolta ruokkivan Henrin vastakohtana on toinen uusi tuttavuus, lihallisuuden ruumiillistuma Michel
(Christophe Paou). Michel saa Franckin heti pauloihinsa,
mutta Franck ei uskalla edetä, koska Michel on varattu. Kaikki muuttuu, kun Franck näkee eräänä iltana puiden siimeksestä, miten Michel
hukuttaa kumppaninsa järveen. Väliintulon sijasta Franck jää istumaan lamaantuneena pimeyteen.
Seuraavina
päivänä Franck näkee toistuvasti hukutetun miehen vaatteet rannalla, mutta hän
pysyy vaiti näkemästään, eikä käsittämätön väkivallanteko estä häntä jatkamasta
Micheliin tutustumista. Franck kiertää Micheliä kuin yöperhonen kynttilää, ja miehet
aloittavat intohimoisen suhteen, jonka polttoaineena tuntuu olevan yhtä lailla
elämän kuin kuolemankin himo. Taustalla Franckin ystävä Henri seuraa tilannetta ristiriitaisin
tuntein.
Stranger by the lake on sinänsä melko monotoninen kuvaus homorannan miesten jokapäiväisistä rituaaleista: tullaan paikalle, moikataan tuttuja ja tsekataan tarjonta. Välillä uidaan ja käydään ehkä puskissa. Toisaalta monotonisuus viestii tarinan yleispätevyydestä – kruisailuhan on ihan samanlaista kaikkialla maailmassa – ja saa pohtimaan paitsi tarinan Franckin ristiriitaista ja järjenvastaista käyttäytymistä myös puistoiluun ylipäätään liittyvää uhkarohkeutta ja normien rikkomista.
Kukaan ei
mene seksin perässä öiseen metsään voidakseen nauttia turvallisuudentunteesta. Metsään
mennään hakemaan jännitystä ja tyydyttämään metsästysviettiä, saalistamaan ja
tarjoutumaan saaliiksi. Sinne mennään, vaikka pimeydessä voi periaatteessa
tulla vastaan mitä tahansa – ellei sentään murhaajaa, niin ainakin väkivaltaa
(ks. esim. viimeviikkoinen kirjoitukseni Helsingin Laaksosta).
Stranger
by the laken miesten
puheessa vilahtelee toistuvasti legenda järvessä lymyävästä hirviömonnista.
Toiset kala pitää visusti poissa vedestä, toiset taas uivat legendasta
huolimatta ja ehkä jopa sen takia. Hirviökalan legenda toimii näin allegoriana
sille, miten monet kruisailijat flirttailevat vaaran tai jopa kuoleman kanssa kohtaamalla
tuntemattomia yössä ja harrastamalla muitta mutkitta suojaamatonta seksiä. Elokuva tuntuu vihjaavan, että jokaisessa varomattomassa kruisailijassa asuu pieni Franck,
joka ei saa käännettyä katsettaan tulesta. Tässä epärationaalisuudessa ja
kiihkon ja pelon vuorottelussa on koko elokuvan juju, ja se auttaa ymmärtämään
myös Franckin sinänsä epäuskottavalta tuntuvaa käyttäytymistä murhan silminnäkijänä.
Stranger
by the laken tehokkuus
syntyy trillerimäisten juonenkäänteiden ja edellä kuvatun yleispätevyyden lisäksi
siitä, että katsoja on läpi elokuvan ikään kuin yksi homorannalla ja -metsässä kiertävistä
miehistä. Toistuva alastomuus ja suorasukaiset, osittain aidot seksikohtaukset
tekevät sohvalla tai teatterin pimeydessä kyyhöttäjästä vain yhden pusikoissa
kykkivistä voyeristeista. Autenttista tunnelmaa vahvistaa entisestään se,
että elokuvassa ei ole
lainkaan musiikkia – kuuluu vain tuulen humina puissa, aaltojen loiske ja
rakkauden äänet. Pimeän
tullen katsoja joutuu kohtaamaan metsässä samoja pelkoja ja intohimoja kuin
vaarallisen muukalaisen kanssa leikkivä Franck.
Stranger by the lake virittää kruisailuun liittyvät
tunteet äärimmilleen kuvaamalla saalistuksen päättymistä murhaan. Siten sen
selvä sukulaisteos on historian ehkä vihatuin homoelokuva Cruising, joka
heruttaa kaiken irti sm-seksiin liitettävästä ”väkivallasta” kuvaamalla murhaan
johtavia seksiakteja. Elokuvaa vihattiin siksi, että sen ajateltiin yhdistävän
homouden ja homoseksin kuolemaan. Monia ärsytti myös se, että homoyhteisöä
edustivat elokuvassa rajuihin otteisiin viehtyneet ja fetisistisesti
pukeutuneet nahkahomot.
Aikojen
muuttumista kuvaa hyvin se, että vaikka Stranger by the lake kertoo Cruisingin tapaan homomurhaajasta ja
anonyymia kruisailua harrastavista miehistä, homoyhteisö ei ole korottanut ääntään
muuten kuin ylistääkseen elokuvaa. Homoille on nykyisessä
populaarikulttuurissa tarjolla niin paljon erilaisia peilejä, että Stranger
by the lake on helpompi nähdä vain yhtenä fiktiivisenä välähdyksenä eikä
mitään homovapautusliikkeen äkkijarruna. Sekä Cruising että Stranger by the lake ovat mielestäni sikäli
kiinnostavia, että ne pohtivat ääriesimerkkien avulla seksin ja väkivallan
suhdetta ja tekevät seksiin liitettävästä ”pienestä kuolemasta” täyttä totta.
Pierre Deladonchamps on uskottava intohimon sokaisemana
Franckina, ja Christophe
Paoun Michel on kuin oppikirjaesimerkki viiksekkäästä, ruutupaitaisesta ja yltiömaskuliinisesta panokoneesta, jotka tunnettiin aikanaan ”klooneina”. Muuten
elokuva on 1970-luvun homopornoelokuvien rujoa estetiikkaa tulviva psykologinen
trilleri ihmisistä suviyössä. Katsojaa kalvaa jatkuva epätietoisuus siitä, miksi
Michel murhasi kumppaninsa ja miksi Franck ei tästä huolimatta pysty
vastustamaan hänen vetovoimaansa. Imu on kova, mutta hyttysiä ei näy missään.
Lopuksi vielä brittibändi Goldfrappin uudenuutukainen musiikkivideo Stranger, josta minulle vinkkasi sukupuolineutraali aviovaimoni, Kuuntelija-blogin Anna Amaizin. Ensireaktio meillä molemmilla oli, että video on lesbinen tulkinta Stranger by the laken sarjamurhaajateemasta. Bändi itse tosin kiirehti tviittaamaan, että videon elokuvallisina esikuvina ovat olleet Ingmar Bergmanin psykodraama Persona – naisen naamio ja Hiroshi Teshigaharan Dyynien daami (Suna no onna). Oli miten oli, mutta UV-säteily on tälläkin rannalla se pienin paha.
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
Nuoruuden peilisaleissa: Honkasalon ja Saision ”Betoniyö”
Kadonnutta pornoa etsimässä: James Francon ”Interior. Leather bar”
Homoelokuvan parjattu kulttiklassikko: ”Cruising”
Homoelokuvan arkirealismia: ”Weekend”
Homolyhytelokuvia maailmalta: ”Boys on film”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti