Kaikki edellä mainitut
elokuvat ovat kiistatta olleet tärkeitä, koska ne ovat tuoneet
Hollywoodin nimitähtien tulkitsemia homohahmoja suuren yleisön silmien eteen.
Usein tämä ulkoelokuvallinen seikka on kuitenkin ollut vähintään yhtä tärkeä kuin elokuva
itse. ”Vau, siis miten toi supermacho Michael Douglas meneekään noin täydestä
arkkihomo Liberacena!”
Vuosi 2011.
Nottinghamilainen betonilähiö kalvaassa aamuvalossa. Mies kantaa yölliselle hoidolleen
pikakahvit sänkyyn. Hoito kaivaa esiin nauhurin ja pyytää toista kuvailemaan
heidän yhden illan juttuaan taideprojektia varten. Krapulaista avautumista. Ei
nimitähtiä, ei erityisen viihdyttävää. Vain tavallista arkea – sitä, jota ilman
ei ole juhlaakaan.
Parin viime vuoden
aikana teattereihin on onneksi alkanut tulla myös varteenotettavien indieohjaajien homoelokuvia,
jotka ovat tehneet yleisöön ja kriitikoihin vaikutuksen tarjoamalla aimo
annoksen arkirealismia ilman Hollywoodin tähtisadetta. Niissä kuvataan hyvin
suoraviivaisesti ja kaunistelematta ihmissuhteita ja seksiä sekä maailman
suurkaupunkien homokulttuuriin vahvasti kuuluvaa huumeiden käyttöä.
Uuden arkirealistisen homoelokuvan
merkkiteos ja koko buumin aloittaja on Andrew Haighin ohjaama brittiläinen Weekend
(2011). Siinä teki läpimurtonsa myös näyttelijä Tom Cullen, joka on tänä
syksynä tullut tunnetuksi Downton Abbey -sarjassa lady Marya kosiskelevana
lordi Gillinghamina. Weekendin toista miespääosaa näyttelee Chris New.
Weekend sijoittuu
Nottinghamiin ja kuvaa kahden miehen orastavaa suhdetta yhden
viikonlopun aikana. Tom Cullenin vakuuttavasti tulkitsema Russell on klassinen ”heteronoloinen”
homomies, joka on sinänsä sinut homoutensa kanssa mutta ei halua olla julkihomo.
Chris New tekee hänkin uskottavan roolisuorituksen Russellin vastakohtana Gleninä
– vihaisena poliittisena homona, joka tuputtaa seksuaalisuuttaan heterojen
kurkusta alas. Russell jaksaa vielä uskoa romanttiseen rakkauteen, kun taas
Glen on kyynistynyt ja kovettunut ihmissuhteissaan.
Miehet tapaavat
baarissa, viettävät yön yhdessä ja tykästyvät toisiinsa. Glen on kuitenkin
lähdössä viikonlopun päätteeksi Amerikkaan kahdeksi vuodeksi, ja tämä lyhyt
aikajänne tekee suhteesta hyvin avoimen ja intiimin. Suuri osa viikonlopusta
kuluu Russellin asunnossa, jossa miehet harrastavat seksiä ja käyvät huumepöllyssä
kiivaita keskusteluja Russellin kaappihomoudesta ja Glenin sitoutumisen
pelosta.
Weekendissä kaikki on
periaatteessa karua: ollaan betonilähiön tuiki tavallisessa vuokra-asunnossa,
vedetään viinaa ja huumeita, riidellään ja naidaan. Silti koin, että elokuva
oli äärettömän herkkä ja kaunis samalla tavalla kuin heräävä ihminen voi olla
kaunis. Ja juuri herääminen kuvaa hyvin sitä, mitä Russell ja Glen kokevat. Molemmat
haastavat toisensa ja houkuttelevat toisistaan esiin sen, minkä he ovat
kätkeneet kaikkein syvimmälle: uskalluksen olla oma itsensä muista välittämättä
ja uskalluksen tuntea mitä tuntee ilman kyynisyyden kovaa kuorta.
Weekend on hieno elokuva
pienistä ihmisistä ja isoista asioista. Eli miten olisi Hollywood, saisiko
teiltäkin vaihteeksi tällaisen?
Todella onnistunut elokuva! Näyttelijöiden keskinäinen karisma toimii hyvin. On helppo uskoa, että nämä kaverit ovat kuin luodut toisilleen.
VastaaPoistaItselläni on amerikkalainen blu-ray, josta arvio täällä:
http://jnvahtola.wordpress.com/2014/08/19/weekend/
Kiitos kommentista ja blogivinkistä - hyvältä näyttää! Weekend on tosiaan hieno leffa. Mietin sitä juuri yhtenä päivänä, kun katsoin HBO:n Looking-sarjaa, jonka Haigh on tuottanut. Huomasin, että monissa seksikohtauksissa oli samaa hienoa ja intiimiä fiilistä kuin Weekendissä. Muuten sarja oli kyllä aika epätasainen varsinkin aluksi.
VastaaPoista