”Uskoitko Jumalaan, kun olit nuori? Poltitko tupakkaa, kun olit nuori? Lauloitko mukana Forever Youngia? Itkitkö hulluna, kun olit nuori?”
”Ehkä. En. En. Kai, sisäisesti.”
Näin voisin vastata kysymyksiin, jotka Iisa esittää kappaleessaan
Kun olit nuori (2017). Sen kertoja
toteaa potevansa jo noin kolmatta murrosikää ja omaksuneena sen yhteydessä
filosofian, joka saisi luvan jäädä viimeiseksi: ”Oon pelkkä irtokarkki
kauhaistuna sekaan erilaatuisten / onnekas jos kohtaan, toisen samankaltaisen.”
Samaiset säkeet kelpaisivat motoksi antologiaan Queer 13 (1998), jossa sateenkaarevat
kirjoittajat muistelevat murrosikäänsä ja seitsemännen luokan alkamista. Kirja
on juuri niin ihanaa ja kamalaa luettavaa kuin arvata saattaa: täynnä tarinoita
siitä, miten erilaatuisten sekaan kauhaistut irtokarkit tekevät kaikkensa
näyttääkseen samanlaatuisilta kuin muutkin samanlaatuista teeskentelevät
erilaatuiset.
Tässä kirjoituksessa sivuan Queer 13 -kirjaa ja kerron sen rohkaisemana myös omasta
murrosiästäni.
Seitsemän vitsausta
”Seiskaluokka tarkoitti ihan kaikkeen – hiuksiin,
vaatteisiin, ihoon, koruihin – liittyvää kyttäystä, joka päättyi aina jonkinlaiseen
julkiseen nöyryytykseen”, kirjoittaa Regina Gillis Queer 13 -kirjan esseessään ”The number line”. Sitaatti tiivistää
murrosikäisen pahimman pelon: joukosta erottumisen ja siitä automaattisesti
seuraavan hylätyksi tulemisen.
Paarialuokkaan päätyminen oli todellinen uhka varsinkin aiempien
sukupolvien sateenkaarinuorille, joiden oli turha haaveilla Skamin tai edes Queer as Folkin kaltaisista sarjoista voimaannuttavine
roolimalleineen.
Queer 13 -kirjan
toimittanut Clifford Chase kiteyttää entisten sateenkaarinuorten ongelman näin:
”On olemassa sweet sixteen, ja sitten on queer 13.” Ja jos jollekin jäi vielä
epäselväksi, kumpi on parempi, Chase toteaa sateenkaarevan seiskaluokan
herättävän hänessä mielikuvia tuomiopäivän seitsemännen pasuunan törähdyksestä,
Egyptin seitsemästä vitsauksesta ja ainakin muutamasta kuolemansynnistä.
Kivuliaista kokemuksista huolimatta Chase muistaa tämän elämänvaiheen
myös yhtenä oman maailmansa seitsemästä ihmeestä. Sillä juuri murrosiässä alkavat
itää kaikki ne siemenet, joista voi myöhemmin kasvaa hyvä ja omannäköinen
elämä.
Queer 13 -kirjassa
onkin ehkä kiinnostavinta seurata, miten kirjoittajat onnistuivat
kuin ihmeen kaupalla ruokkimaan juuri sitä osaa itsestä, jonka moni olisi
suonut näivettyvän pysyvästi. Kun sateenkaarevan pojan tai tytön silmää ei
miellyttänyt kaikki se, minkä periaatteessa kuului miellyttää jokapojan tai -tytön silmää,
oli omaksuttava vino katse ja etsittävä toista totuutta.
Joillekin kirjoittajista tämä tarkoitti Playboyn sivuilla satunnaisesti vilahdelleiden miesten takapuolien
ihailua, kun taas toiset ahmivat kaunokirjallisuutta tai tapittivat äiteliä heteronormatiivisia
tv-sarjoja ironista asennetta kultivoiden. Jotkut rakastuivat toivottomasti
toiseen koulupoikaan tai -tyttöön, ja joistakin tuli vielä toivottomampia
opettajiensa stalkkaajia. Onnekkaimmille kävi kuin Iisan laulussa: he kohtasivat
toisen samankaltaisen tai edes jonkun, joka ymmärsi.
Kun tarjolla ei ollut kunnon esikuvia, matka oman itsen
hyväksymiseen oli pitkä joskaan ei päättymätön, kuten Singaporessa
varttunut kirjailija Justin Chin kuvaa esseessään ”The beginning of my worthlessness” [oma
käännös]:
Tiesin homoseksuaalisuudesta sen verran, että se on syntiä. Tiesin, että homomiehet halusivat sukupuolenvaihdosleikkauksiin päästäkseen eroon peniksistään. Että Bugis Streetin ja Rochor Canalin transvestiitit olivat pahoja ihmisiä. Ja että köyhillä transvestiiteilla ei ollut varaa sukupuolensa vaihtamiseen ja hormoneihin, joten he käyttivät tisseinä sanomalehtitolloja ja notkuivat öisin pimeillä parkkipaikoilla huoraamassa. Tiesin, että homomiehen piti olla naisellinen ja että siitä tehtiin pilkkaa. Tiesin, että näytelmäkerhon pojat olivat sellaisia ja että sellaiset eivät voineet saada lapsia. Tiesin, että homosuhteessa toinen olisi nainen ja toinen mies. Ja että homoseksuaalisuus tarkoittaisi elinikäistä kärsimystä, yksinäisyyttä, pelkoa, salailua ja häpeää. – – Nyt tiedän homoseksuaalisuudesta tämän: Se on ok. Jos toimii homona väärin, se on syntiä. Ja jos toimii juuri oikein, se on vielä parempaa syntiä. Tiedän, että näytelmäkerhoon liittyvät pojat ovat yhä homoja ja että heidän edeltäjänsä pärjäävät ihan hyvin. Tiedän, että homoseksuaalisuus tarkoittaa elinikäistä pelkoa, joka ei liity paljastumiseen vaan hakatuksi tai tapetuksi tulemiseen. Se tarkoittaa rohkeaa elämistä, vastoinkäymisiä ja todellisen perheen löytämistä. Se haastaa jatkuvasti käsitykseni rakkaudesta. Se on auttanut minua löytämään itseni jollakin tavalla ja se teki lopun arvottomuudestani.
”Ensimmäiset päivät uudessa koulussa”
Sydämmen tykytystä, kävelyvauhti kiihtyy vaikka eikö olisikin järkevää kävellä hitaasti? Huvittaa hirveästi mennä ylä-asteelle, mutta pelko kalvaa mieltä: Mitähän siellä nyt tehdään? Jo monta vuotta on hoettu että: sitten kun tulet ylä-asteelle niin saat selkään. Käännyn kirjastoon johtavalle tielle. Kohta olen torilla. ”Laguunin” edustalla on suuri joukko koululaisia. Ne huutelevat jotain. En välitä olen tullut immuuniksi haukkumisille koska olen kuullut niitä koko pienen elämäni ja kaikki vain sen takia että joskus 3-4 vuotiaana leikin tyttöjen kanssa nukeilla, eikä sellaisista asioista tarvitsisi ihmistä leimata koko loppu elämäksi. Talonmies sanoo huomenta. Vastaan jäykästi takaisin. Nyt ovelle ovi auki ja sisään. Kaikki tuijottavat ja puheensorina lakkaa - kammottava hiljaisuus kunnes kuuluu: ”Katsokaas kuka tuli!”
Näin alkoi (huolimattomuusvirheineen päivineen) yläasteen
ensimmäinen äidinkielen aineeni elokuussa 1990. Oikeastaan ei ole mikään ihme,
että se on yhä tallella, koska koko aika on muutenkin iskostunut niin lähtemättömästi
mieleen. Muistan sen ensimmäisen koulupäivän, elokuun auringon, pelon maun
suussani ja ylläni olleen epämääräisen farkkuasun, jonka alla tunsin
olevani ylipainoinen ja muutenkin liikaa.
Olen juuri täyttänyt 40, mutta yläasteen ensimmäisistä
päivistä kertovan aineen lukeminen aiheuttaa saman reaktion kuin käynti
vanhassa kotikylässä: kutistun silmissä. Olen nähnyt ne kuuluisat New Yorkin
talot, mutta missään en koe olevani yhtä pieni kuin Ylihärmän keskustassa. Päämajantien
(koska, you know, sen varrella oli Mannerheimin päämaja yhtenä sunnuntaina
vuonna 1918) varrelle sirotellut rakennukset kurkottavat mielessäni taivaisiin kuin
mykkäajan ekspressionistisen kauhuklassikon kulissit.
Päämajantien varrella heti torin takana oli myös yläaste, joka tarjosi tälle
13-vuotiaalle pelkkää kauhua vailla klassikon aineksia. Reppuni revittiin ja
pyöräni rikottiin toistuvasti. Päälleni syljettiin, kirjaimellisesti ja
kuvaannollisesti. Kohtasin lukemattomia kertoja henkistä ja fyysistä väkivaltaa.
Selvitäkseni siitä sulkeuduin ja käyttäydyin ikään kuin
minulla ei olisi normaalien ihmisten tarpeita. Kesti puolitoista vuotta ennen
kuin kävin koulussa syömässä tai vessassa. Kävelin mieluummin ruokatunnilla
kotiin. Välitunnit vietin omasta halustani usein yksin ja varsinkin talvella
seisoin suolapatsaan tavoin juuri ja juuri lumipalloalueen ulkopuolella, jotta
minua ei saisi heittää ainakaan luvan perästä.
Heittää, koska juuri minuun henkilöityi se, millaista rajaa
kukaan poika ei saisi ylittää muuttumatta tytöksi. Ei ainakaan ilman
rangaistusta.
Pystymetsää ja laakeeta peltoo
maisema herättää jumalanpelkoo
Täällä taivas roikkuu uhkaavana
päittemme yllä
Oot nuori ja rauhaton sydän
kyllästyny tähän kuolleeseen kylään
Kun maltat mielesi
pääset maailmaan kyllä – –
Käy koulut ja hanki pätevyys
et voi panna sitä päihteiden syyks
ettet pystynyt pitämään rotia
Vaikket nyt kestä sun kotia
mee eteenpäi ku sotilas
(Jukka Poika)
Pystymetsää ja laakeeta peltoo
maisema herättää jumalanpelkoo
Täällä taivas roikkuu uhkaavana
päittemme yllä
Oot nuori ja rauhaton sydän
kyllästyny tähän kuolleeseen kylään
Kun maltat mielesi
pääset maailmaan kyllä – –
Käy koulut ja hanki pätevyys
et voi panna sitä päihteiden syyks
ettet pystynyt pitämään rotia
Vaikket nyt kestä sun kotia
mee eteenpäi ku sotilas
(Jukka Poika)
Pohjanmaan Skam
Kouluaikainen ystäväni sanoi kerran ihailleensa minua siitä,
että en koskaan antanut kiusaajilleni periksi, vaan sanoin vastaan. Se on
totta. Kielsin heidän totuutensa ja oikeutensa määritellä minua. Kielsin heidät
kerran, kahdesti, kolmesti. Minä en ole teille mitään, mutta ette tekään ole
minulle mitään, ajattelin.
Se oli tietenkin vain puolitotuus, koska jokainen haluaa pohjimmiltaan
kuulua joukkoon. Toinen puoli totuudesta oli se, että minulla todella oli uskottavampiakin
auktoriteetteja kuin kiusaajat – enimmäkseen naisia, koska ”mies” ja
”auktoriteetti” olivat mielestäni käsitteinä täysin yhteensopimattomia. Kysykää
vaikka isältäni, jonka kanssa riitelin aikanaan kiintiön täyteen.
Yläasteen miehisistä auktoriteeteista muistan”Vesilinnun”,
äidinkielen sijaisopettajan, joka oli niin lempeä ja kannustava, että ymmärsin
hänen avullaan omaavani kirjallisia lahjoja. Kirjoitin aineisiin kaiken
maailman noloja paljastuksia ja itsetilityksiä. ”Vesilintu” korjasi
huolimattomuusvirheet ja antoi kiitosta ja hyviä arvosanoja levittäen siten
balsamia haavoihin.
Joskus kuvittelin, miten painaisin pääni ”Vesilinnun”
villapaitaa vasten ja miten kyyneleet kierisivät suurten metallisankaisten
nörttilasieni takaa – niiden, joita nykyisin näkee suurkaupunkien baristoilla.
Olin kai ihastunutkin häneen kaiken sen vuoksi, mitä hänellä oli minulle
tarjota tuiki harvinaisena hyvänä miehisenä esikuvana.
Mitään näitä miehiin kohdistuneita romanttis-seksuaalisia
tunteita en osannut hävetä. En edes ala-asteen loppupuolella, kun aloin
asioista jotain ymmärtää. Jason Donovan ja New Kids on the Block olivat toisin sanoen elämäni ensimmäisiä seksileluja, joilla leikin vailla syyllisyyden häivää,
koska muunlaiset lelut eivät kiinnostaneet.
Läpi yläasteen seksuaalisuus oli minulle pelkkiä tekoja,
enkä osannut hahmottaa sitä identiteettinäkökulmasta. Vaan eivät osanneet muutkaan,
sillä minua ei käytännössä koskaan homoteltu. Homous oli 1990-luvun alun Etelä-Pohjanmaalla
lähinnä tyttömäisyyden epämääräinen alalaji, jota meillä ei esiintynyt. Toki
olin kuullut homoista, ja Madonnan – tuon kaikkien kouluterveydenhoitajien äidin
– ansiosta tiesin myös, että homoilla oli oikeus olla siinä missä muillakin.
Muistan, miten tulin seiskaluokan syyslukukauden lopulla
koulusta kotiin ja näin silloisesta pää-äänenkannattajastani NoTV-ohjelmasta Madonnan Justify my love -videon ensiesityksen.
Mutustelin välipalaa kermanvärisen nahkasohvamme syövereissä ja nyökkäilin
hyväksyvästi: kyllä, ei ole mitään ihmeellistä saati hävettävää siinä, että
Madonna pyörii noiden ruoskaa heiluttavien miehen ja naisen sekoitusten kanssa
jossain hotellissa ja nauraa makeasti päälle.
”Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another”, luki videon lopussa. Sen verran minäkin osasin jo englantia, että tiesin Kikan sanoneen saman suomeksi: ”Enkä suostu häpeemään, kun oikeeks tajuun tään.” Tosiuskovaisena kuuntelin hartaasti molempia ja elin heidän kauttaan erilaisuuttani todeksi.
”Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another”, luki videon lopussa. Sen verran minäkin osasin jo englantia, että tiesin Kikan sanoneen saman suomeksi: ”Enkä suostu häpeemään, kun oikeeks tajuun tään.” Tosiuskovaisena kuuntelin hartaasti molempia ja elin heidän kauttaan erilaisuuttani todeksi.
Ihan niin kuin elin parhaan ystäväni, minua pari vuotta
vanhemman naapurintytön, kautta todeksi tavallisten nuorten elämää tansseineen,
ihastumisineen ja yleisine sekoiluineen. Itsehän en käynyt missään muualla kuin
niissä maailmoissa, joita muiden tarinat avasivat. Ahmin kauhukirjoja
varmistuakseni siitä, että joissain todella on vielä hirveämpää kuin Ylihärmän
yläasteella. Loppuajan ahmin ystäväni vaiheikkaita viikonloppukuulumisia, joita voidaan pitää Skam-sarjan varhaisena pohjalaisena edeltäjänä
ajalta, jolloin tosi-tv:tä ei vielä tunnettu. Tunnettiin vain häpeä.
Sen kanssa minua auttoi kaikista naisista eniten äitini,
jonka rakkaus ja hyväksyntä ovat kantaneet läpi elämän. Vielä nytkin, kun äiti
saattaa sanoa minulle – mitä epäortodoksisimman elämän eläneelle pojalleen:
”Olen ylpeä sinusta”, liikutun syvästi. Ne ovat sanoja, jotka ompelevat revityn
repun, korjaavat rikotun pyörän, kuivattavat sylkinorot kasvoilta ja taikovat
mustelmista muistelmia.
Nyt nelikymppisenä ajattelen 13-vuotiasta itseäni, tuota Madonnaa maanisesti fanittavaa farkkuasuista pullukkaa, hellin tuntein.
Kuule Klaus, olit ihan helvetin rohkea. Kaikki se, mikä
elämässäni on parasta nyt, oli juuri sitä, minkä vuoksi jouduit silloin eniten
kärsimään. Tästä ensimmäisestä koulupäivästä viimeiseen me mennään aina yhdessä, ja minä pidän sinusta huolta.
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
”Hänen vihansa, lämpönsä ja rakkautensa” – homomiehet kirjoittavat isäsuhteestaan
”Enkä suostu häpeemään”: Kikka homomiehen tuntojen tulkkina
Mun hölmö nuori sydän: matkaseurana Eva Dahlgren
Vaasan farssi – pohjalaista pervohistoriaa
Hulivilipoika on nähnyt Madonnan Vogue-videon kesällä 1990. |
Samasta aiheesta ja aiheen sivusta:
”Hänen vihansa, lämpönsä ja rakkautensa” – homomiehet kirjoittavat isäsuhteestaan
”Enkä suostu häpeemään”: Kikka homomiehen tuntojen tulkkina
Mun hölmö nuori sydän: matkaseurana Eva Dahlgren
Vaasan farssi – pohjalaista pervohistoriaa